ATI HD5770 verschil in performance

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik merk dat mijn HD5770 mogelijk niet presteert zoals hij zou moeten presteren. Ik merk dat de pc van een vriend (met dezelfde grafische kaart) veel beter draait dan mijn pc. Zo hebben we beiden portal 2 op onze pc's en als ik hem draai met alles op z'n max (met AF 16x en AA 8x) merk ik dat hij traag loopt en gewoon niet fijn speelt. Mijn resolutie is 1280x1024. Maar wanneer die vriend hem op dezelfde instellingen zet (en een resolutie neemt van 1680x1050) loopt hij helemaal vlekkeloos.

Ik draai zelf de nieuwste Catalyst (11.4) en hij draait een oudere versie (10.12).

Mijn pc:
Windows 7 64-bit
Intel i5 2500K
6GB DDR3 RAM @1333mhz
ATI HD5770
OCZ Vertex 2 80GB (OS schijf)
Seagate ST3250823AS (HDD)

vriends pc:
Windows 7 32-bit
AMD Phenom II X4 955
4GB DDR3 RAM @1333mhz
ATI HD5770
Seagate baracuda 7200.12

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Om de drivers uit te sluiten zou je even een testje kunnen doen met de oude drivers. Daarnaast, wat zijn de prestatie indexen van de beide machines? Kan je daaraan niet al het eea zien?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Ik zal de oude drivers eens downloaden, kijken of het wat uitmaakt. Ik was zelf onder de veronderstelling dat nieuwere drivers je systeem niet slechter maken, maar je weet maar nooit :P

En de Win7 prestatieindex geeft eigenlijk geen verschil, 7.4 voor mij en 7.3 bij de vriend.

Edit:
Geen enkel verschil tussen de nieuwe drivers en de oudere drivers. Dus het is niet een driver gerelateerd probleem...

[ Voor 18% gewijzigd door DNAx op 03-05-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Misschien draait Portal 2 beter op 32bit,
Ben je echt 100% zeker dat die kaart hetzelfde is? want soms is het maar een lettertje dat verschilt

Edit, ik lees net dat Portal 2 toch wel meer van je CPU afhangt, dan komt je mb er ook bij kijken enz

[ Voor 27% gewijzigd door yzx op 03-05-2011 22:23 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Check eens (met Gpu-z ofzo) of die tijdens load wel de juiste clock-speeds draait.

Ik had zelf namelijk met mijn 5770 dat de kaart (ondanks 100% load) op medium clockspeeds bleef draaien (600Mhz core ipv 850). Heb dit toen handmatig (via een CCC profile) op 850 moeten zetten omdat ie anders gewoon vast bleef op 600.

Kan zijn dat het zoiets is (kijk meteen of je PCI-e wel op 16x draait, soms gebeurt het wel eens dat ze op 1x draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
De kaarten zijn 100% hetzelfde, zelfs de maker (Club3D) is hetzelfde.

Volgens GPU-Z draait hij ook netjes op 850mhz/1200mhz, dus dat is het ook niet. De PCI-E slot staat op 16x

Oja, mijn mobo is een Asus P8P67-M en die van hem is een MSI 870A-G54.

Mijn CPU draait standaard op 3.3Ghz en gaat met turbo naar 3.4Ghz (kan niet hoger ivm oververhitting met originele koeler), maar zelfs standaard draait hij sneller dan de AMD van de vriend (3.2Ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
Wat je nog kan doen is even van kaart ruilen, en wellicht checken of je ccc instelling wel overeen komen met die van hem.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

An1mA schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:52:
Wat je nog kan doen is even van kaart ruilen, en wellicht checken of je ccc instelling wel overeen komen met die van hem.
Dit kan je doen, en als dit dan nog niet werkt zou ik een je vriend zijn CPU op 3,5ghz ofzo laten draaien en dan even kijken als die beter draait.

Ik denk nog altijd dat het verschil in je CPU's zit :D

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Als het een verschil van CPU's is, zou ik zelf denken dat mijn PC beter moet presteren. Er is namelijk geen benchmark waarin een AMD Phenom II X4 955 beter presteert dan een i5 2500k sandy bridge.

http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=288

Zoals je ziet, met alles scoort de i5 beter dan de 955.

Het omruilen van de kaarten kunnen we nog proberen. Als hij weer thuis is zal ik er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het omruilen van de kaart ook niets uitmaakt, zou ik vooral naar software kijken. Jouw hardware zou de zijne er makkelijk moeten kunnen uittrekken, maar daar komt weinig van terecht als je PC continu zit te indexeren, je security-meuk continu draait en met reden omdat er allerlei malware aanwezig is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Draai je portal vanaf de HDD of vanaf de SSD? Ik zou hem eens proberen vanaf je SSD te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Hij vindt het omruilen van de kaarten teveel moeite, dus dat gaat hem niet worden.

En het zou niet uit moeten maken of ik Portal vanaf de SSD of de HDD draai, omdat hij enkel een HDD heeft en hem dat dus geen voordeel zou moeten opleveren.

Indexeren van beiden schijven stond aan, staat nu uit. Verder heb ik niet heel veel software draaien op mijn pc. Wel heb ik Avast en daarnaast Windows Defender, weet niet of ik ze beiden nodig heb... Verder draai ik (voor zover ik weet) niet heel veel software op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 12:13
Staat de 5770 HD op een resolutie van 1280 x 1024 niet uit zn neus te vreten ? Misschien dat het spel bij je vriend beter draait omdat hij op 1680 x 1050 en de videokaart daar ook echt aan het werk gaat wat resulteert in een betere FPS.

Ik had hetzelfde probleem met mijn 6850 HD waarbij spellen traag gingen op mijn vorige monitor (1366 x 768) maar nu ik een Full HD monitor heb en de kaart dus echt benut word draait alles als een zonnetje.

[ Voor 30% gewijzigd door Dylan93 op 05-05-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem zou zijn. Een groter scherm met een hogere resolutie betekent meer graphics om te laden/verwerken en ik kan me niet voorstellen dat juist dat zorgt voor een hogere FPS. Mijn resolutie is lager en vraagt dus minder van de kaart maar zou hij dan niet juist beter moeten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 12:13
DNAx schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:19:
Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem zou zijn. Een groter scherm met een hogere resolutie betekent meer graphics om te laden/verwerken en ik kan me niet voorstellen dat juist dat zorgt voor een hogere FPS. Mijn resolutie is lager en vraagt dus minder van de kaart maar zou hij dan niet juist beter moeten lopen?
Nee, je moet alles op elkaar laten afstemmen, de resolutie die jij gebruikt daar vreet de 5770 HD uit zn neus en doet vooral de CPU het werk, daarom worden CPU's in games ook altijd getest door alles op laag te zetten :+.
Niet dat jou CPU slecht is maar GPU's zijn gewoon stukken beter wat betreft grafische handelingen.

Juist bij de wat hogere resoluties gaat de kaart aan het werk en als de kaart het gewoon aankan werkt het vlotter.

*Note, Ik heb het hier niet over resoluties van 2500 x 1080> maar bijvoorbeeld 1680 x 1050 of 1920 x 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Even om te dubbel checken je 5770 zit in het Blauwe PCI-E slot, correct?
De zwarte kan max x4, maar heeft wel de lengte van x16.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Even gekeken, maar hij zit gewoon in de blauwe 16x slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
maar hij speelt wel vlekkeloos op een lagere res?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:17
Heb je je fps gemeten? Hoeveel verschil zit er tussen jouw kaart en die van je vriend? Dit kan met Fraps, of Xfire. Het kan zijn dat je scherm last heeft van ghosting, of dat je V-sync uit hebt staan waardoor je scherm als het ware "scheurt' (weet niet hoe ik het anders moet beschrijven, ik krijg er iig een zeer hoofd van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, heeft de 2500K triple channel ondersteuning? Ik dacht dat ze dual channel waren.. met 3 dimms draai je geen dual channel..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:20
het verschil tussen dual channel, triple channel en single channel is met games niet meetbaar. Lijkt me dus sterk dat het daar aan ligt (bronnen zijn er genoeg).
Ik gok ook op software, staat je pc toevallig niet in 'battery saver' modus ipv balanced?

[ Voor 22% gewijzigd door Bastard op 05-05-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 20:26
Begin eens met het benchmarken zodat je een vergelijking kan maken met vergelijkbare systemen.
3Dmark is hier zeer geschikt voor.

Portal2 gebruikt de Source engine die niet echt zwaar en zou soepel moeten draaien op jou kaart.
Ben je misschien geswitched van nVidia naar ATI zonder herinstallatie?

En zet al je settings in Catalyst Control Center naar default, mogelijk staat er iets geforceerd zonder dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Het probleem is gevonden. Ik had binnen de CCC alle settings hetzelfde op 1 na, de AA mode. Deze stond bij mij op super-sample AA en bij hem op multi-sample AA. Nu ik dat bij mij veranderd heb draait Portal 2 op 200 FPS met alles op max ipv 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
DNAx schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:57:
En het zou niet uit moeten maken of ik Portal vanaf de SSD of de HDD draai, omdat hij enkel een HDD heeft en hem dat dus geen voordeel zou moeten opleveren.
Als jouw HDD niet fijn meer is, kan jou dat zeker wel een nadeel opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Het lijkt erop dat die ene instelling al heeft geholpen. Maar ik heb net een HDD benchmark gedraaid en daarin had hij een schrijf en lees snelheid van bijna 50mb, weet niet of dat goed is voor een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
DNAx schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:56:
Het probleem is gevonden. Ik had binnen de CCC alle settings hetzelfde op 1 na, de AA mode. Deze stond bij mij op super-sample AA en bij hem op multi-sample AA. Nu ik dat bij mij veranderd heb draait Portal 2 op 200 FPS met alles op max ipv 40.
Dat verklaart, SSAA is een stuk zwaarder voor de GPU dan MSAA.
Het zou een iets betere texture kwaliteit moeten geven, maar de meningen daarover verschillen

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAx
Ik heb niet echt een verschil gezien in de AA, maar het verschil is minstens 160 in de framerate, dus die iets betere texture kwaliteit kan me gestolen worden ;)
Pagina: 1