[tablet] Voor Minder Valide

Pagina: 1
Acties:

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-12 10:55
Hallo,

Ik ben opzoek zoals al verwacht naar een tablet / Mobiele telefoon XXL voor mijn minder valide schoon-moeder.

De situatie
Mijn schoon-moeder zit in een rolstoel en kan op dit moment nog zeer weinig op fysiek gebied.
haar handen en armen kan ze met moeite bewegen, en ze kan op dit moment alleen nog maar recht vooruit kijken omdat haar hoofd en nek zijn vastgezet.
om haar toch nog zo veel mogelijk zelf te kunnen laten doen zijn er op dit moment al allerei mooie aanpassingen voor haar beschikbaar maar deze zijn helaas niet volledig naar wens dus zijn we opzoek naar een alternatief.

Eisen
Graag zou je zelf willen kunnen bellen & de telefoon opnemen.
Op dit moment heeft ze een speciale handsfree telefoon waarmee ze zelf wel kan bellen en telefoongesprekken kan opnemen, het nadeel van dit systeem is dat dit op een vaste plek in huis staat, en dat ze voor de andere kant van de telefoon slecht verstaanbaar is, ook een zeer groot nadeel is, dat bij visite in huis iedereen kan meeluisteren met het gesprek, waardoor ze geen echte 'privé' gesprekken kan voeren.
Mijn idee is dat ze d.m.v een bluetooth oortje kan bellen zodat in iedergeval de persoon waarmee ze belt niet meer verstaanbaar is voor de omgeving, en dat ze beter verstaanbaar is, ook geeft weer meer vrijheid met haar electrische rolstoel omdat ze dan (binnen eventueel beperkte afstanden) op verschillende plekken in het huis een telefoongesprek kan voeren.

Graag zou ze willen e-mailen & browsen en bv google talk / sms'en met haar omgeving
Op dit moment heeft ze een met een oog te besturen computer op de computer kamer staan.
Het Nadeel van deze computer is dat ze deze zelf niet kan aanzetten en dat de oogbesturing zeer lastig te bedienen is, waardoor het erg frustrerend werkt, en ook zeer vermoeiend is

Het idee is op een redelijk grote tablet op haar rolstoel te monteren zodat ze deze dingen vanuit haar rolstoel kan doen, aangezien dit haar niet beperkt op een vaste plek in huis

Haar Mogelijkheden en beperkingen
Haar beperking zit vooral hoofd dat vastgezet is ( ze kan alleen recht vooruit kijken, niet naar links/rechts of omhoog/omlaag , en dat ze haar armen niet goed gecontroleerd, op naukeurige plekken kan houden.
deze week hebben we geprobeerd hoe het ging met mijn telefoon ( HTC Desire ), ze kon redelijk goed mijn 'bolletjes' gelockte telefoon unlocken maar ook wel omhoog/omlaag en van links naar rechts scrollen.
ook het indrukken van grote knoppen op mijn scherm ging haar goed af.

Het eerste doel wat wij graag zouden willen bereiken is dat ze goed kan bellen, en als haar armen en handen iets verder vooruit gaan ook eventueel naar het typen van e-mail / sms / chat berichten.

Mogelijkheden
Het is voor ons zelf mogelijk om een beugel te maken om een tablet op haar rolstoel te monteren,
ook kunnen wij zelf dan een USB voeding vanuit haar rolstoel maken om het tablet van langere accuduur te voorzien.
er is in de familie wel wat java programmeer skills aanwezig om eventueel op android specifieke software te ontwikkelen in een later stadium.
en er is ook redelijk wat VB.net Skills aanwezig waarbij windows 7 ook een optie kan zijn.

Nu eindelijk mijn vragen.
  • Is het uberhaubt mogelijk om met een tablet te bellen, het liefst via GSM zodat ze niet vast zit aan Wifi.
  • is het dan ook mogelijk om het telefoonverkeer over een bluetooth headset te laten verlopen ?
  • Welk tablet OS raden jullie aan ? aangezien er de keuze is uit Windows 7, Android en IOS.
  • Welk tablet is het makkelijkst te bedienen, waarbij het dan niet gaat om de instellingen maar meer om de echte front-end voor het bellen e.t.c ook met oog op de grote van de knoppen.
  • Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten ?
Ik heb ook een ander topic gevonden in de zelfde trend maar de eisen zijn weer iets anders.

Ik hoop dat jullie door deze lap tekst heen konden komen, en dat ik het verhaal zo duidelijk mogelijk heb uitgelegd, vragen zijn altijd welkom !

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 08:38
Voor privé bellen zou zij toch een gsm kunnen gebruiken die voice-command ondersteund? Dan kan zij bellen door alleen de naam van de persoon te noemen. Ook dacht ik mij te herinneren dat je met voice-command ook binnenkomende gesprekken kon aannemen.

Wat betreft over de tablet heb ik nog geen ideeën over. :)

Verwijderd

Een andere hoek: dell heeft enkele 17" notebooks met een touchscreen. Misschien is een dergelijk groot scherm beter geschrikt. Al weet ik niet of het voor een dergelijk minder valide haalbaar is om iets van 4KG naar de keukentafel te slepen...

Je kan hier overigens ook een 3G kaart in laten plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 23:38 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:58
Dell heeft daarnaast ook de Streak lijn welke als mobile tablet alsmede phone worden verkocht. De Dell Streak 5 heeft een 5" scherm en fungeert ook gewoon als telefoon. Met de Streak 7 kun je geloof ik niet bellen, maar dat zou eventueel nog wel kunnen via Skype (out).

Verder zijn er natuurlijk talloze opties om handsfree te bellen of te internetten via de een of andere methode.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

iOS voor de iPad biedt diverse en goed ondersteunde accessibility opties. Met een iPad zal je alleen niet kunnen bellen of sms'en, wel gewoon Skype bijvoorbeeld, en ook via een Bluetooth-oortje.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-12 10:55
Het is de bedoeling dat we de tablet vastmaken met een beugel aan de rolstoel vast zodat ze hem niet hoeft vast te houden, dus het gewicht maakt niet uit.
Ook de duur van de accu maakt niet uit, het tablet kan worden opgeladen via de rolstoel.
en de eerste prioriteit is dat ze in huis via het tablet kan bellen.
denkende aan een GSM oplossing via het tablet, of eventueel wat ik weet, is op de vaste lijn een VOIP adapter zetten en het op die manier draadloos doorzetten naar het tablet.
skype zou een oplossing kunnen zijn maar ik ben liever opzoek naar andere mogelijkheden i.v.m behoud van vaste nummer & delay wat naar mijn idee bij skype nog wel redelijk aanwezig is.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 19:27

Praetextatus

the dutch_paki

De Samsung Galaxy Tab misschien? Ook 7 inch en je kunt ook bellen met gsm, heeft bleutooth en wifi en veel mogelijkheden.
http://www.samsung.com/global/microsite/galaxytab/

[ Voor 21% gewijzigd door Praetextatus op 04-05-2011 15:08 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1