Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldt000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-08 15:21
Ik ben van plan om met dit moederbord Asus P8H67-M Pro v3.0 twee raid configuraties te maken:
raid 1 met twee SSD OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 60GB
raid 1 met twee HDD Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB

Levert dit problemen op?
Of is het zonder meer te doen?

Ik heb gezocht op google, maar helaas (nog) niets gevonden.
Tevens heb ik Azerty gevraagd, zij kwamen met het advies om een extra raid controller te plaatsen. Gaan jullie mee in dit advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens de specs heb je 6 poorten op de Intel die RAIDsupporten. Dus als je daar 4 disks aan wil hangen kan dat prima.
En dat je niets kan vinden verbaast me, er is meer dan zat te vinden over Intel Matrix RAID en Intel Rapid Storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, dat levert "problemen" op. SSD's in RAID betekent dat TRIM niet werkt, en je last kan krijgen van performance degradatie op je SSD's.

HDD's zal niks mis mee zijn.
Of je twee containers aan kan maken op de controller is even de vraag. Ik neem aan van wel. Hoor er wel eens wat over iig, en meen het ook op de Intel website te hebben gelezen. Iets met zelfs een RAID0 en 1 op twee schijven maken waarbij de Matrix Storage Controller een soort van partities maakt.

Azerty wil gewoon verkopen, lijkt me. Een losse RAID controller lijkt me nogal overkill voor RAID0 en 1. Onboard controllers kunnen dat tegenwoordig prima.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldt000
wow snelle reacties :) thanks!

Dat van TRIM wist ik niet, dan misschien maar terug naar één SSD en 2x HDD in raid.
Hiermee is ook direct het probleem weg van twee verschillende raid configuraties.
En het scheelt weer een paar euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:02

SupremeRick

Muse Fan

nou.. als ik me niet vergis heeft raid dus WEL trim want dat is namelijk gewoon AHCI met functies om hardeschijfen samen te laten werken..

http://www.bit-tech.net/n...-releases-trim-for-raid/1

[ Voor 86% gewijzigd door SupremeRick op 03-05-2011 20:57 ]

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:47

Eagle Creek

Breathing security

SupremeRick schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:54:
nou.. als ik me niet vergis heeft raid dus WEL trim want dat is namelijk gewoon AHCI met functies om hardeschijfen samen te laten werken..
Ik lees ook al een tijdje op meerdere fora dat SSD in RAID wordt afgeraden, juist om bovenstaande reden.

[ Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 03-05-2011 21:02 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldt000
wel gek, Intel heeft wel een driver uitgebracht. nieuws: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties

De SSD raid laat ik vervallen. Back-up maken is voldoende voor zekerheid. Dit kan naar de NAS en naar de HDD raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:02

SupremeRick

Muse Fan

die gaan we voor de grap is even installeren..
ik heb namelijk 2 f60's in raid ;)

edit: kan helaas niet.. niet voor mijn mobo weggelegd xD

[ Voor 54% gewijzigd door SupremeRick op 03-05-2011 21:12 ]

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:27
Ik heb een wat ouder moederbord: Een P5K-E WiFi met de Intel P35 en ICH9R controller en draai hierop al een kleine 4 jaar een dubbele RAID-0 array.
Lijkt me dus dat als je een nieuwere controller hebt dat een dubbele RAID-1 op jouw moederbord ook prima moet gaan werken.

Die TRIM driver voor RAID houdt als ik het mij goed herinner in dat TRIM werkt op configuraties waarin een RAID array zit, maar de schijf ZELF mag niet in een RAID array zitten.... Ik vrees dus dat in dit geval TRIM niet gaat werken.. maar ben er niet 100% zeker van :)

Ik zou denk ik gewoon 1 SSD kopen, en een dagelijkse backup doen naar de RAID-1 van de WD's :)

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 03-05-2011 21:37 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SmiGueL: klopt idd. Dat is ook het laatste bericht wat ik weet.
Wel TRIM, maar niet in de de RAID container. Alle drives buiten de RAID container krijgen wel TRIM, indien nodig.
Dus ook ik opt voor een enkele SSD en twee normale HDD's in RAID1 er naast.

@Supremerick: Als dat zo was, dan was de wereld van RAID een stuk simpeler geworden.
Bijna elke SATA controller vreet AHCI, maar AHCI betekent niet direct dat je RAID mogelijkheden hebt, of TRIM, for that matter.
AHCI is een basis instructieset om de harddisks aan te spreken, niet om ze aan elkaar te knopen.
Verder wat SmiGueL ook al zegt: Wel TRIM op een RAID controller, maar niet binnen een RAID container. Volgens mij is het nieuwsbericht dan ook niet correct en is het verhaal busted gemeld in het SSD topic. I could be wrong, though.
Anyway, ik raad het nogsteeds niet aan totdat ik van een gebruiker van zo'n systeem het zie bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
intel drivers hebben wel softwarematige garbage collection... performancedegradatie is bijn mij na half jaar zo een 5 % op 2 x-25M 80 GB SSD's.. dat verschil merk je echt niet... degradatie is overrated,....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nedernakker schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 22:25:
intel drivers hebben wel softwarematige garbage collection... performancedegradatie is bijn mij na half jaar zo een 5 % op 2 x-25M 80 GB SSD's.. dat verschil merk je echt niet... degradatie is overrated,....
Uhm, dat jij een tegenmaatregel hebt tegen degradatie ondermijnt je statement dat degradate overrated is.
Als het zo overrated was, draai dan eens een half jaar zonder... Dan zie je wat degradatie echt doet en kom je er wel op terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAID gaat over opslagmedia & I/O controllers.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onduidelijkheid weer; zo jammer.

Het is vrij eenvoudig: als je Windows gebruikt en je hebt SSDs in een RAID-configuratie, dan heb je géén TRIM. Punt.

Echter, zelfs met degradatie zal het nog steeds sneller zijn dan een enkele SSD in AHCI/IDE mode mét TRIM. Ook kun je een gedeelte van de ruimte niet gebruiken ("overprovisioning") door dat gedeelte ongepartitioneerd te laten, dan heb je geen TRIM meer nodig.

Andere platforms zoals Linux en BSD ondersteunen wel TRIM voor SSDs in (software) RAID configuraties, dus het is een Windows-specifieke beperking. De oorzaak is dat Windows een RAID-controller als SCSI-controller herkend, en SCSI kent vooralsnog geen werkend ATA TRIM commando.

Of TRIM daadwerkelijk werkt is moeilijk te controleren, de command-line utility die mensen vaak gebruiken is totale onzin; dat is een optie om TRIM specifiek uit te schakelen en dat heeft dus alleen zin als je daarvoor eerst middels dezelfde utility TRIM expliciet hebt uitgeschakeld. Wel moet je controleren of je driver TRIM ondersteunt, met AS SSD die bijvoorbeeld weergeeft:

pciide.sys -> Microsoft IDE driver -> ondersteunt TRIM
msahci.sys -> Microsoft AHCI driver -> ondersteunt TRIM
iastor.sys -> Intel driver -> ondersteunt TRIM bij recente versie (9.6+)
amdahci -> AMD driver -> ondersteunt TRIM bij recente versie (aantal maanden terug)

Installeer nooit chipset drivers die op je moederbord cd komen, dat is vaak een oorzaak van gebrek aan TRIM. Dus ook al draai je IDE of AHCI met een enkele SSD dan nog kan het zijn door gebruik van foute drivers dat je geen TRIM hebt.

Verbindt je SSD op de chipset SATA poorten en niet op FakeRAID controllers zoals Silicon Image, JMicron, Marvell, enzovoorts. Je Chipset SATA zijn de beste en snelste poorten die je kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldt000
@mod: sorry :(

Mobo besteld met 1x OCZ agility 2 en 2x WD hdd.

bedankt voor alle antwoorden en uitleg!
Pagina: 1