Nieuwe Imacs! Wat kunnen we met het geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• funkyduck
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01-2025
Sinds vandaag is de nieuwe Imac uit, met snellere processors.

Helaas, maar begrijpbaar vond ik hier niets over in de ACS FAQ.
Daar nu toch een vraag en hopen dat deze niet op slot gaat, daar ik dan niet verder kan komen hier :(

Nu ben ik gebonden aan de 21,5 inch en kan niet groter plaatsen.
Ik dacht dan deze: http://store.apple.com/nl/configure/MC812N/A?mco=MjIwNTQ3Nzc te nemen en dan deze te bestellen met i7 CPU.

Bij geheugen kan ik ipv de standaard twee bankjes van 2GB, ook kiezen voor 2 bankjes van 4GB.
Hier moet ik dan wel even 200 euro voor bij tikken.

Nu meende ik dat dit Kingston bankjes zijn en dat het dus een stuk goedkoper is om zelf later deze bankjes van Kingston te kopen en ze er zelf in te drukken.

Weet iemand dan welke ik moet hebben als dat kan?
En zou ik nog hoger kunnen gaan dan een totaal van 8GB?

Ik hoor het heel graag.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij kan er tot 16GB in, want daar kun je ze ook mee bestellen.

Over zelf het geheugen vervangen loopt een heel topic. \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2

• funkyduck
Ze hebben dus niet een nieuw type geheugen gebruikt bij deze nieuwe uitgave?
Kan ik er dan van uit gaan dat ik dezelfde type bankjes kan kopen die ook voor het voorgaande type geschikt waren?

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Ik zou gewoon de stock 2*2 bestellen, deze thuis eens onder de loep nemen en dan voor 160-180 euro zelf je ram upgraden :). heb je 4*4 erin zitten

• funkyduck
hihi... ja zoiets dacht ik ook ;)
Maar omdat het mijn eerste mac is, was ik eventueel bang dat nou net dit nieuwe type niet zelf te upgraden was en dat ik dan dus beter meteen meer kon bestellen.

Qua CPU dan wel de i7 pakken die ze er bij kunnen doen denk ik of niet?
(passen hier nog andere CPU's in)

Want het lijkt dat bij de 27 inch, er hogere CPU in kunnen worden besteld.

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-01 20:00
funkyduck schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:42:

Dit lijkt niet alleen, dit is ook het geval.

Verder weet ik niet of je er zelf andere CPU's in kunt stoppen en of dit verstandig is. De i7 is snel zat, zo niet, dan kun je beter kijken naar een MacPro

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

funkeey schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:52:
[...]

Dit lijkt niet alleen, dit is ook het geval.

Verder weet ik niet of je er zelf andere CPU's in kunt stoppen en of dit verstandig is. De i7 is snel zat, zo niet, dan kun je beter kijken naar een MacPro
de cpu is niet user-serviceable helaas, deze zit evenals bij de Macbook (Pro/Air) notebooks op de logicboard gesoldeerd (dit geldt ook voor de GPU!).

Als je zo onzeker bent zou ik gewoon even wachten tot de "benchmarks" en "teardown" online staat, heb je alles op een rijtje en kan je alles tegen elkaar afwegen.

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03-2025
funkyduck schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:42:
hihi... ja zoiets dacht ik ook ;)
Maar omdat het mijn eerste mac is, was ik eventueel bang dat nou net dit nieuwe type niet zelf te upgraden was en dat ik dan dus beter meteen meer kon bestellen.

1. RAM zelf inprikken is makkelijk, aan de onderkant van het scherm bij de speakers haal je een klepje los en voila, je kunt iFixit raadplegen voor een how-to-install
2. Je hebt de keuze uit een i5 2.7 of een i7 2.8. Maar waarvoor ga je de iMac voornamelijk gebruiken? anders kan je net zo goed die 200 euro uitgeven aan een SSD en die er zelf in plaatsen (vergt wel wat pruts werk)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

De 21,5" heeft maar 2 geheugenbanken en kan maximaal 2x4GB aansturen volgens mij.

De 27" heeft er 4 en kan 4x4GB aan.

De vraag is of er 8GB reepjes in kunnen. Maar naast het feit dat dat je een fortuin gaat kosten, is het niet zeker of het gaat werken :P

[ Voor 55% gewijzigd door Bosmonster op 03-05-2011 18:04 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Bosmonster schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 18:03:
De 21,5" heeft maar 2 geheugenbanken en kan maximaal 2x4GB aansturen volgens mij.

De 27" heeft er 4 en kan 4x4GB aan.

De vraag is of er 8GB reepjes in kunnen. Maar naast het feit dat dat je een fortuin gaat kosten, is het niet zeker of het gaat werken :P
volgens Other World Computing wel, deze bieden 4*8gb stripjes aan SO-DIMM DDR3, Of het zin heeft dat je dan nog een iMac koopt en geen Mac Pro is een andere vraag haha ;)... CPU(s) moeten het ook kunnen benutten natuurlijk.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Maar goed, de Mac Pro configuratie is inmiddels serieus aan een update toe. De nieuwe MBP's streefden ze op veel vlakken al voorbij. Met andere woorden, deze nieuwe iMac zijn een stuk sneller dan de huidige (verouderde) Mac Pro's.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Bosmonster schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 19:10:
Maar goed, de Mac Pro configuratie is inmiddels serieus aan een update toe. De nieuwe MBP's streefden ze op veel vlakken al voorbij. Met andere woorden, deze nieuwe iMac zijn een stuk sneller dan de huidige (verouderde) Mac Pro's.
Die zullen denk ik ook niet zo lang meer uitblijven :). de Xeons op basis van de SB pluspunten komen er ook binnenkort aan denk ik :). Of wellicht met Ivy Bridge Q3/4 dit jaar.

• funkyduck
Ik wil deze voor de gewone zaken gebruiken, maar ik wil er ook leuk video kunnen bewerken. En dan wel met als bron de HD bestanden van mijn sony SR11.

Onder de 2e genoemde 23,5 inch staat bij opties:

■Magic Trackpad
■8GB memory upgrade (two 4GB)
■16GB memory upgrade (four 4GB)
■2TB hard drive
■256GB solid-state second drive
■2.8GHz quad-core Intel Core i7

Dus lijkt het me dat er 4 bankjes in kunnen van 4GB

@Yanisun
Je hebt het over SSD. Dit heb ik bij een vriend gezien op zijn Macbook Pro en die start zo snel op! heerlijk.
Maar als ik naar de configuratie mogelijkheden van de Imac kijk, betaal ik er zo 600 euro bij!
Maar begrijp ik nou goed dat je die er ook zelf in kan prutsen zodat hij ook snel opstart en programma's laadt?

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 12:57
Wat ik bij deze nieuwe update apart vind is het volgende:

27 "goedkope versie" heeft de i5-2500S processor 2,7 turbo 3,7
27 "duurdere versie" heeft de i5-2400 processor 3,1 turbo 3,4

http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=52211,52207,52208,

Ik zie hier eigenlijk een nadeel in de upgrade ... het voordeel is een hogere basisclock maar door de hogere turbo lijkt me dit voordeel weg te zijn.. Een ander verschil is Embedded Options Available bij de 2500s is dat niet bij de 2400 wel. Heeft deze config hier een voordeel bij en zoja welke is dat dan?

(in de config is het andere verschil natuurlijk de sterkere videokaart maar daar zie ik wel het verschil natuurlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door Tribledragon op 03-05-2011 22:48 ]

• mrb85
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 22:12
Ik heb hierover ook een vraagje:

Ik ben van plan om binnenkort de overstap te maken naar een 27" iMac. Nu ben ik van plan om de standaard 4Gb te nemen en zelf te upgraden naar 8 of 16 Gb werkgeheugen. Ik wil videobewerking / fotobewerking en af en toe een stevig spelletje spelen.

Bestaan er al 1600 Mhz reepjes voor dit moederbord of is dit onmogelijk?

Edit: Mijn bedoeling is gewoon het beste geheugen voor mijn beestje te hebben, en er wordt niet op een euro gekeken ... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mrb85 op 03-05-2011 23:04 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Pat-Juh schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:59:
[...]

de cpu is niet user-serviceable helaas, deze zit evenals bij de Macbook (Pro/Air) notebooks op de logicboard gesoldeerd (dit geldt ook voor de GPU!).
Ho ho ho...
Volgens iFixit (zie o.a. stap 13 en stap 16) zijn zowel de GPU als de CPU te vervangen. De CPU zit gewoon in een socket, de GPU zit op een MXM-achtig printje waar er niet veel van voorkomen, maar wellicht dat in de toekomst een handel in ontstaat.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:47
Je vorige topic is gesloten met verwijzing naar onze FAQ: ACS FAQ. Dat lijkt me duidelijk genoeg :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• funkyduck
Hoedje schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:43:
Je vorige topic is gesloten met verwijzing naar onze FAQ: ACS FAQ. Dat lijkt me duidelijk genoeg :)
lees de startpost ;)

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Bram Perneel schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 22:56:
Ik heb hierover ook een vraagje:

Ik ben van plan om binnenkort de overstap te maken naar een 27" iMac. Nu ben ik van plan om de standaard 4Gb te nemen en zelf te upgraden naar 8 of 16 Gb werkgeheugen. Ik wil videobewerking / fotobewerking en af en toe een stevig spelletje spelen.

Bestaan er al 1600 Mhz reepjes voor dit moederbord of is dit onmogelijk?

Edit: Mijn bedoeling is gewoon het beste geheugen voor mijn beestje te hebben, en er wordt niet op een euro gekeken ... ;)
Gewoon 1333Mhz nemen. Heb trouwens net voor 168 euro 16Gb gekocht op ebay bij Duitse handelaar (origineel samsung geheugen).

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
WickedStealthy schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:33:
[...]

Gewoon 1333Mhz nemen. Heb trouwens net voor 168 euro 16Gb gekocht op ebay bij Duitse handelaar (origineel samsung geheugen).
welke?

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

http://stores.benl.ebay.b...Store?_trksid=p4340.l2563

Voor diegene met echt teveel geld kunnen zich er ook 4x8Gb kopen :) Alleen heb je daar nog een imac voor :*)

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 07:27
Gewoon paar stripjes met dezelfde bussnelheid nemen als het oude. Kan je vinden bij "About this Mac".

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-01 10:06
WickedStealthy schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 22:15:
[...]

Voor diegene met echt teveel geld kunnen zich er ook 4x8Gb kopen :) Alleen heb je daar nog een imac voor :*)
Ah, thanks. Direct ook maar even gedaan (2x4GB). Ik wilde eerst voor Kingston gaan maar die verkopen eigenlijk geen echte kits. Ik ben benieuwd of de Duist leverancier een 'echte' kit levert of toch gewoon 2 losse modules.

• funkyduck
WickedStealthy schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 22:15:
[...]

Je link verwijst naar wat er staat "originele" bankjes van het merk Hynix. (Overigens geen verzendkosten)
Ik meen dat je Samsungs had?

Dezelfde verkoper verkoopt dan ook de Samsungs voor het zelfde geld en die vind je hier:
http://cgi.ebay.de/4x-4GB...icher&hash=item519416b925

Maar welke is nou het beste?

Pfff, wat apart, ik wist niet dat die 8GB bankjes trouwens zo duur waren :P

[ Voor 16% gewijzigd door funkyduck op 08-05-2011 16:11 ]

Verwijderd

als iemand van zijn "oude" 2gb modules af wil uit het 2011 model, stuur mij even een DM, dan kunnen we misschien een leuke deal sluiten.

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

funkyduck schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:10:
[...]

Je link verwijst naar wat er staat "originele" bankjes van het merk Hynix. (Overigens geen verzendkosten)
Ik meen dat je Samsungs had?

Dezelfde verkoper verkoopt dan ook de Samsungs voor het zelfde geld en die vind je hier:
http://cgi.ebay.de/4x-4GB...icher&hash=item519416b925

Maar welke is nou het beste?

Pfff, wat apart, ik wist niet dat die 8GB bankjes trouwens zo duur waren :P
Was gewoon linkje naar zijn store. Zowel hynix als samsun worden dacht ik gebruikt door apple. Voor mijn 8540w HP laptop was het destijds hynix.

Als je op OWC kijkt zie je ook samsung staan als origineel. Maar heb al gelezen dat er zijn die hynix hebben in de imac zitten.

Ik heb de de samsung gekocht ;)

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 20:07:
als iemand van zijn "oude" 2gb modules af wil uit het 2011 model, stuur mij even een DM, dan kunnen we misschien een leuke deal sluiten.
Ik zal ff kijken. Als die 16Gb overeenkomt met het origineel zou ik ze wel eens kunnen wegdoen. Heb er op zich toch niks aan dan.
Pagina: 1