• jmmk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02 21:00
Ik heb sinds december 2010 een Asrock 880GMH/USB3 R2.0. Sinds een week of twee start-ie slecht op: als ik de startknop indruk (cq toetsenbord beroer, cq groene en zwarte draad op ATX-stekker doorlus):

- gaat de voeding aan;
- cpu-fan begint direct op hoge snelheid te draaien (ipv laag, pwm-controlled);
- power-LED blijft uit (gaat gewoonlijk aan);
- HDD-LED brandt (is normaal uit, voorzover ik weet);
- er gebeurt verder nix, geen signaal naar monitor, BIOS start niet op.

Nu heb ik een MS-Tech kastje (lekker klein) met een MS-Tech voeding (hmmm), zodat ik als eerste aan de voeding dacht. En jawel, met wat rommelen aan de ATX-stekker startte-ie. Dit heeft 3 of 4x zo gewerkt. So far, so good. Verleden week het ding zolang maar even aan laten staan, zonder problemen.
Nieuwe voeding besteld: Be Quiet. Geïnstalleerd, nu weigert-ie helemaal op te starten (ook na rommelen aan de ATX-stekker), met dezelfde symptomen als hiervoor vermeld.Checklist PMG-beleid doorgewerkt zonder resultaat. Alle pennetjes van de ATX-stekker op het mobo gecheckt of er iets loszit; dat lijkt niet zo te zijn.
Iemand enig idee?

Asrock 880GMH/USB3 R2.0
AMD Phenom II X2 550 BE
4GB Kingston KVR1333D3N9K2/4G
OCZ Vertex 2 ssd
Be Quiet BQT SFX-350W voeding (SFF voeding, was de MS-Tech ook)

edit: tikfoutje

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
zit je 4 pins (12V) ook in je moederbord? (geel/zwarte kabels)

• jmmk
Yep, altijd zo gehad.

Die 550 gebruikt niet veel (undervolted, hele systeem trekt 39W in rust, 79W stressed); die stekker is toch voor extra prik naar de proc? Met of zonder maakt overigens nu niet uit.
Heb inmiddels ook alles losgehaald (usb, netwerk enzo) op de harde schijf na, maakt ook nix uit. Ik voel een RMA aankomen...

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Er zijn mobo's waarbij je dus geen beeld krijgt als je die stekker niet aansluit. Als ik je goed begrijp heb jij hem er dus wel gewoon inzitten.

Heb je al je moederbord batterijtje eruit gehad? Kan soms een wonder veroorzaken. Anders zou ik het helaas even niet weten voor je. een RMA is altijd geinig :)

• jmmk
Ja, die stekker (p4 genoemd, toch wonderlijk op een amd-bordje) zat er gewoon in.
Batterijtje niet eruitgehaald, maar had al wel een cmos-refresh gedaan (pennetje omsteken), dat haalde nix uit.
Na je berichtje alles weer aangesloten (hmm), batterijtje even eruitgewipt, maar nada hoor.
RMA aangevraagd.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zelf ook een dito ervaring met een ASRock AM3 plank (volgens mij A780G (760G chipset)), vergelijkbare symptomen alleen had ik er na 2 dagen last van.
Ding werkte prima, volledig geïnstalleerd. Heeft het de dag er na ook prima gedaan en dag 3 was het ook dit gedrag. Na indrukken power switch ging de voeding aan, fans gingen draaien en het HD LED stond constant aan. Maar daarna gebeurde er niets, bord werd simpelweg niet verder geïnitialiseerd.

Ik ben overgestapt op een MSI plank destijds, die doet het nog steeds prima.

Ik zie dat je nog niet naar je RAM gekeken hebt? Dat is mogelijk nog iets om te checken, dat kan namelijk dezelfde symptomen geven, bij booten zonder RAM bijvoorbeeld.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jmmk
RMA aangevraagd, bordje teruggestuurd, leverancier (Afuture) bevestigde inderdaad dat het mobo defect is - ik krijg een vervanger.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu defect is, moet iets kleins zijn gezien het feit dat áls-ie opstartte , er verder geen probleem meer was. Ik zal het nooit te weten komen ;) .
Enfin, case gesloten.
Pagina: 1