Toon posts:

[Vlan's] Hoe werkt vlan routing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• derovian
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-10-2018
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie me iets kunnen uitleggen want ik loop hier een beetje vast. De documentatie van dell is ook niet helder, omdat deze alleen het voorbeeld kennen van de 6024 met 2 33xx series. ( Linkje naar het document )

Sinds een paar weken hebben wij nieuwe switches aangeschaft. Het gaat hier om een 2 modellen.

De Dell PowerConnect 6048p (PoE)
en de Dell PowerConnect 6024 (normale)

Beide zijn layer3 switches en zijn door middel van de stackable modules, met stacking cables aan elkaar door gelust.

Dit werkt allemaal perfect, geen probleem.

Alleen nu zijn we bezig met het aanmaken van "Vlans", is ook niks bijzonders. Het probleem hier is alleen, we zouden deze graag onderling (dus intern in de switches) laten routeren, dit moet kunnen want het zijn layer3 switches. Maar dit wilt ons niet lukken. Dit zijn de stappen die we nemen

1. We hebben 2 vlans aangemaakt, vlan 1 en vlan 2. (op 1 6024 switch overigs)

2.Aan vlan 1 kennen we: x.x.x.254 /16 toe
Aan vlan 2 kennen we y.y.y.254/16 toe.

3. We kennen de porten toe aan de vlans op de switches

4. We hebben een pc die op een port van vlan 1 zitten met een ip in het x.x. /16 segment met de gateway op x.x.x.254
We hebben een laptop met een port in vlan 2 zitten met een ip op het y.y. /16 segment met de gateway op y.y.y.254

5. Ping van vlan1 naar vlan2 werkt niet en vlan2 naar vlan1 ook niet.

Dit bovenstaande stappenplan is zoals wij deze hebben ontvangen van Dell voor een ticket die we hiervoor hadden aangemaakt.

In het document over de 6024 met de 33xx switches, hebben ze ook stap geschreven,

''
4. Define routes to each network.
Dell-6024(config)# ip route 10.10.0.0 255.255.255.0 10.10.0.2
Dell-6024(config)# ip route 10.20.0.0 255.255.255.0 10.20.0.2
"

Dit doen wij dus niet, moeten wij dit dan wel doen met x.x.0.0 en y.y.0.0? zoja, met welke ipadressen dan? Want de ''next hop'' (10.10.0.2 en de 10.20.0.2 in dit stukje) is ons niet helemaal duidelijk hoe we dat in moeten vullen.

Dell-6024(config)# ip route x.x.0.0 255.255.0.0 ??.??.??.??
Dell-6024(config)# ip route y.y.0.0 255.255.0.0 ??.??.??.??

Alvast bedankt!

Derovian

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die routes hoef je niet in te stellen voor directly connected netwerken. Waarschijnlijk moet je ip routing nog even enablen. Ik ken die dells niet heel goed, maar meestal is dat iets in de richting van 'ip routing'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 21:12
Weet je PC dat deze pakketjes voor y.y.0.0/16 naar x.x.x.254 moet sturen, en weet je laptop dat hij pakketjes voor x.x.0.0/16 naar y.y.y.254 moet sturen?

Je switch weet nu (waarschijnlijk, ik ken ze zo niet) wel dat hij de pakketjes moet routeren, maar weten je machines ook waar ze de router kunnen vinden :)

Edit: nm: ik zie dat je de default gateway van de PC's op het IP van de switch (in dat vlan) hebt gezet :)

[Voor 14% gewijzigd door Paul op 03-05-2011 15:40]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

laat je config eens zien. De config lijkt nogal veel op die van Cisco zo te zien dus ik kan er vast wel wat van maken.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 23:38
Alles staat erin hoor. :)

De VLAN's (als je ze wil routeren) een IP geven.
In je globale config "ip routing" aanzetten.
en een IP Route (x.x.x.254 255.255.0.0 y.y.y.254) toevoegen.

(Laatste keer dat ik edit:) Je moet eerst in je global config "ip routing" aanzetten anders neemt ie de route's die je daarna inklopt niet op.

[Voor 144% gewijzigd door Uberprutser op 03-05-2011 20:33]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een cisco routeert helemaal niks als je dat niet aanzet. Misschien een HP ook wel niet dus dat kan wel makkelijk zijn omeven te configgen.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• derovian
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-10-2018
Alvast hartelijk dank voor alle reply's. Ik ben net binnen en ga zo gelijk aan de slag hier mee! We hebben in de "Global Config" geen ip routing aangezet naar mijn weten dus ik duik hier even in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• silvans
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04 15:01
Misschien een detail, maar x.x.x.254 /16 moet dat niet /24 zijn als je 3 octets voor je network address gebruikt en het laatste voor je hosts?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Kabouterplop01

chown -R me base:all

silvans schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 22:21:
Misschien een detail, maar x.x.x.254 /16 moet dat niet /24 zijn als je 3 octets voor je network address gebruikt en het laatste voor je hosts?
Dat is niet wat hij doet, hij kan net zo goed 10.10.255.254/16 als IP adres gebruiken, of 10.20.255.254 als ip adres voor zijn vlan 10 en vlan 20 interface.

Volgens mij is de statische route ook niet nodig als je routing aan hebt staan, ze zijn immers directly connected.
Dell-6024(config)# ip route 10.10.0.0 255.255.255.0 10.10.0.2
Dell-6024(config)# ip route 10.20.0.0 255.255.255.0 10.20.0.2
klopt dan niet (tenminste als ik denk te begrijpen wat je wilt. Of je moet inderdaad die more specific daar naartoe willen zetten)

Het lijkt me eerder: (En ook niet echt noodzakelijk)

Dell-6024(config)# ip route 10.10.0.0 255.255.0.0 10.10.0.2
Dell-6024(config)# ip route 10.20.0.0 255.255.0.0 10.20.0.2

[Voor 44% gewijzigd door Kabouterplop01 op 07-05-2011 23:52]

Anoniem: 381888

Je moet zorgend at ze in het zelfde gedeelte komen van de netwerk range. Zo niet kan je niet pingen of contact leggen. Op internet kan je makelijk zoiets vinden die het allemaal voor je doet, Scheelt weer reken werk ;)

Met vriendelijke groet
William

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-05 19:01

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Anoniem: 381888 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:07:
Je moet zorgend at ze in het zelfde gedeelte komen van de netwerk range. Zo niet kan je niet pingen of contact leggen. Op internet kan je makelijk zoiets vinden die het allemaal voor je doet, Scheelt weer reken werk ;)

Met vriendelijke groet
William
Wat? met inter VLAN routing moet dit gewoon kunnen, of ben ik gek? Zolang de routes bekend zijn moeten de pakketten hun weg kunnen vinden.

En hoezo bump je een topic van 9 maanden geleden? :+

[Voor 5% gewijzigd door kKaltUu op 02-12-2011 16:14]

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee