Waarom is video capturen zo moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een paar jaar geleden was ik bezig met het digitaliseren van video banden via een Pinnacle Movieboard capture kaart. Sinds kort probeer ik opnieuw video banden digitaal te maken, maar op de een of andere werkt niets meer goed.

De software Pinnacle is echt nachtmerrie: bagger traag, loopt vaak vast, en het werkt helaas niet. Het preview venster laat de video goed zien, maar bij de opname staan de pal/ntsc settings niet goed. Aanpassen in PinnacleStudio heeft geen zin, het werkt alleen als je het in Virtualdub de configuratie aanpast... :| Het grootste probleem is dat als ik film capture het geluid niet sychroom loopt. Dit geld voor bijna alle capture software. In virtualdub kun je veel aanpassen, bijv. of het geluid moet syncen met de beeld of andersom. Een ding is zeker, de opname is nooit goed. Ik heb ook Video Capture Master, Corel VideoStudio en wat andere capture software van download.com getest. Allemaal hebben ze problemen met beeld/geluid synchronisatie.
Ik dacht eigenlijk dat het een hardware probleem was. Andere geluidskaart, PCI sloten wisselen, nieuwe drivers etc.. hielp allemaal niet. Voor de grap probeerde ik nog even een opname te maken met Windows MovieMaker, en tot mijn grote verbazing is de opname perfect. Goed beeld, goed geluid en alles in sync.

Hoe kan het dat allemaal geavanceerde (dure) software faalt aan alle kanten terwijl een simpel programma als MovieMaker vlekkeloos werkt?!?!?!? 8)7 Het grote nadeel van MovieMaker is dat het alleen als WMV bestand kan capturen. Ik ga de video's principieel niet opslaan in WMV formaat, eigenlijk wil ik gewoon ongecomprimeerde bestanden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ken het gevoel. Ik heb ook uren en uren aan het klooien geweest om alles synchroon te laten lopen. Uiteindelijk heb ik VirtualDub gebruikt met zeer specifieke instellingen.

Ik weet niet welk OS je gebruikt, maar onder Windows 7 kan je Live MovieMaker gebruiken. Daarmee kan je ook ongecomprimeerde video opslaan. Later kan je ze eventueel nog comprimeren met een ander programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik gebruik Windows 7 en via Live MovieMaker gaat het capturen prima. De optie om de video's ongecomprimeerd op te slaan kan ik niet vinden. Na het capturen kan het bestand alleen opslaan als WMV file. Misschien moet ik extra codecs installeren ofzo?

Welke opties voor VirtualDub gebruik jij precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Goh, ik heb toentertijd een soort van guide gemaakt voor mijn vader, maar die moet ik dan eerst terug weten te vinden :)
Maakt LMM geen tijdelijk bestand aan voor het opslaan? Die zou ongecomprimeerd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sofware matig capturen is inderaad lastig, vaak lopen streams out of sync. Ik heb dat jaren geleden opgelost door een Canopus ADVC300 aan te schaffen. Hier gaat s-video of composiet in en er komt netjes DV uit via Firewire, die je direct kan capturen in Pinnacle of Premiere ofzo. De Canopus zorgt meteen voor framesynchronisatie, noise reduction, time base correction enz, waardoor je DV stream perfect is.
Kost wel wat, maar het resultaat is er ook naar. Heb de afgelopen jaren tientallen VHS banden omgezet met succes.
Er is ook een goedkopere versie, de ADVC-110, Die had ik eerst maar gaf toch de voorkeur aan de 300 vanwege alle correcties.

Hmmm, Canopus is nu Grass Valley : http://www.grassvalley.co.../PRV-4013D-3_ADVC_Pro.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 03-05-2011 16:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Is het tegenwoordig niet eenvoudiger om videobanden te digitalizeren mbv een DVD/HDD recorder?

• VCR aansluiten op de DVD/HDD recorder via RGB/SCART
• DVD/HDD recorder op record
• VCR tape laten afspelen

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 03-05-2011 16:29 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat heb ik toentertijd ook geprobeerd, maar de kwaliteit was echt bedroevend. Bovendien heb je dan weinig controle over het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Ik vraag me af waar dat aan kan liggen. De beperkende factor lijkt me de VCR, toch? De HDD recorders van nu zijn IMHO stukken beter dan die van een paar jaar geleden; bij de betere kun je de kwalitieit (=compressiefactor) zelf instellen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
@Admiral Freebee, het opslaan duurt slechts een paar seconde, waarschijnlijk is het bestand dan al opgeslagen als WMV file. Ik kan niet zo snel een ander TMP bestand vinden.

@microkid, dat is zeker een interessant product. Het is alleen een beetje prijzig, zeker voor een paar video banden.

@EXX, via een DVD/HDD recorder is het idd een stuk makkelijker. Probleem is alleen dat ik wel een capture kaart heb, maar geen DVD/HDD recorder. Ik vind het een beetje overdreven om opnieuw hardware te kopen. Eigenlijk vind ik gewoon dat het goed moet werken via die capture kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De VCR is inderdaad de beperkende factor. Bagger in = bagger uit. Daarom gebruik ik dus die Canopus om de boel eerst op te schonen zodat je geen framedrops krijgt enz. VHS signaal is vaak om te huilen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Microkid schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:47:
De VCR is inderdaad de beperkende factor. Bagger in = bagger uit. Daarom gebruik ik dus die Canopus om de boel eerst op te schonen zodat je geen framedrops krijgt enz. VHS signaal is vaak om te huilen.
Gelukkig bestaat er ook altijd nog marktplaats :)
en misschien wil micro hem wel aan jou lenen??? :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Het zou me verbazen als Microkid hem wil uitlenen, die apparaten zijn niet goedkoop. Daarnaast werkt het capturen via Live MovieMaker prima. Het zou dus ook moeten werken met een programma als virtualdub.

Als iemang nog tips heeft om het capturen in andere programma's werkend te krijgen hoor ik het graag. Ik zal ook nog even mailtje sturen naar de pinnacle support.

EDIT:

Ik heb de oplossing gevonden! In virtualdub is er via capture -> timing een venster waar je het syncen kunt instellen. Met de volgende settings is bij mij het geluid zo goed als in sync:

Drop frames when captured freames are too close together ENABLE
Insert null frames when captured frames are too fat apart ENABLE
Null frame burst limit 10
Resync mode Sync video to audio by adjusting video timing
Automatically disable resync when integrated audio/video capture is detected DISABLE
Audio latency determination AUTOMATIC 30
Use audio timestamps when available ENABLE
Disable timestamps for precies DISABLE
Force audio clock when audio playback is enabled ENABLE
Ignore video timestamps from capture drivers ENABLE

Tijdens het capturen staat er onder Sync de tekst Current Error, dit is de afwijking. Bij mij komt het niet boven de 50ms uit. Normaal zit er rond onder de 10ms.

Dit is de voor een Pinnacle Movieboard PCI50 op WIndows 7.

[ Voor 58% gewijzigd door E-jey op 05-05-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een beetje laat, maar ik had gewoon deze instellingen:
• Open VirtualDub
• Selecteer File > Capture AVI...
• Selecteer Device > Avermedia... en Tuner input Mode "Antenna"
• Video > Capture Pin (YUY2 en 720x576)
• Audio > Audio Source > Audio Tuner
• Video > Preview (anders geen beeld)
• File > Set Capture File
• Capture > Start Capture
• Capture > End Capture
Uiteindelijk beeldbestand openen in VirtualDub, maar wel eerst Huffyuy installeren (rechts klikken op INF bestand en installeren selecteren)
Na openen:
• Video > Compression
• Selecteert Huffyuy
• File > Save AVI as...
Ik had het via de antenne uitgang van de VCR gedaan, aangezien ik het met composiet niet synchroon kreeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-05-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ah nog een reply, die zie ik nu pas. In mijn vorige post beschreef ik nog een paar instelling waarmee het wel goed ging. UIteindelijk bleek dit toch niet te werken, na een uur liep het geluid weer fout. Ik ben er alweer uren mee bezig geweest zonder resultaat. Ik zit al te kijken naar een bedrijf die het kan digitaliseren, dat kost ongeveer 20 per band.

Admiral Freebee, bedankt voor je reactie. Hoe sloot jij via de antenna aansluiting de VCR aan op de computer. Je had een TV kaart? Ik heb een scart naar S-video adapter. Op me capture kaart zit ook een S-video aansluiting. Misschien meot ik het daar eens mee proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik had een TV-kaart ja. Ik heb dan gewoon de cable-out van de VCR verbonden met de cable-in van de TV kaart. Zo komt het geluid en beeld over één kabel, wat de kans op het uit sync lopen reduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Toch weet ik niet waar nu precies de oorzaak ligt. Ik dacht dat het aan de software lag aangezien het wel werkt met MovieMaker. Na jou verhaal dat je het met composiet niet synchroom kreeg, begin ik toch weer te twijfelen. Ik heb ooit direct van een camera beelden gedigitaliseerd. Vanuit de camera kwam toen direct composite, elles was toen prima synchroom. Nu zit er een scart -> composite adapter tussen. Misschien is dat het probleem is.

TODO:
- S-video proberen (moet ik een kabel voor kopen)
- Nieuwe scart -> composite proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mwa, je zou het in principe prima synchroon moeten krijgen met composiet. Alleen blijkt dat niet zo evident te zijn met een TV kaart. Mogelijk moet je gewoon de juiste instellingen vinden. Volgens mij was er wel een fork van Virtualdub die zich focusste op het voorzien van synchrone audio/video.

Ik gebruikte de cable out gewoon als workaround.

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-05-2011 20:43 ]

Pagina: 1