Toon posts:

interne connector HD2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik heb een HTC HD2 telefoon, en aangezien de batterij vrij snel leeg is (zeker als je een weekendje weg bent o.i.d) wilde ik graag een cover maken met een zonnepaneeltje erop
ik heb al een extra batterijklepje waar ik een zonnepaneel op kan bevestigen, maar ik zou het erg mooi vinden als ik dit gewoon intern aan kan sluiten.
vandaar deze vraag:
in de telefoon zit naast de batterij een 3pins connector
Afbeeldingslocatie: http://www.slashgear.com/wp-content/uploads/2009/10/htc_hd2_slashgear_hands-on_31.jpg
ik vermoed dat deze connector bedoeld is om de (later gewijzigde) carkit op aan te sluiten, en dat het dus mogelijk is om de batterij via deze aansluiting op te laden.
nu kan ik alleen nergens vinden wat de pinout is van deze aansluiting en wat de voltage's e.d. moeten zijn...
heeft iemand een idee? dan kan ik namelijk een mooi "laadklepje" maken (telefoon lekker in de zon leggen bij weekendjes weg, en ik blijf iig bereikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
zijn dat niet gewoon de batterij contacten?

en is er niks op te meten?

overigens is een zonnepaneel rechtreeks aansluiten niet handig. buiten de lage opbrengst zonder mppt heb je een totaal wisselende spanning. je zal ene paneel nodig hebben met een open klem van vermoedelijk 7-10v, alleen dat is te hoog voor de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Volgensmij is het ook niet handig om je telefoon vol in de zon te leggen, aangezien naar mijn idee het opladen ook temparatuur geregeld is,
zo heb ik eens een keer mijn telefoon perongelijk onder mijn kussen gelegd aan de lader, en er op gaan liggen.
waardoor de telefoon zeer heet werdt, en maar 5 % had bij geladen in een periode waarbij hij normaal gesproken van 0 naar 100% laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik was ook niet van plan om het paneel er direct op aan te sluiten, maar om zo'n standaard paneeltje te nemen en die om te bouwen tot "batterijkleppanneel"
ik hoop dan inderdaad niet dat onder invloed van warmte de batterij niet goed wilt laden, maar dat zal in de praktijk blijken. natuurlijk vangt het zonnepaneel ook al een deel van de warmte op.
het is dan ook niet mijn bedoeling om m'n telefoon makkelijk ff op te kunnen laden zodat ik lekker kan internetten, maar meer als een soort van noodoplossing voor als ik een weekend/week zonder stopcontact zit! (gebeurd nog wel eens bij scoutingkampen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:03
Is het dan niet handiger er inderdaad een klep van te maken maar dan de micro-USB aansluiting te gebruiken? Zorgt voor marginaal verlies maar maakt de kans nihil dat je de telefoon intern verschroeit ;)
Gezien de standaard 5V output van zo'n paneeltje scheelt het ook weer een hoop gepruts met de voltages.

[ Voor 60% gewijzigd door Moning2 op 03-05-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard is dat makkelijker te maken, maar zo zit ik niet in elkaar. daarom vraag ik me af of er enige info beschikbaar is over de interne aansluiting, want dat vind ik een veel mooiere oplossing! als er niks over bekend is, zal ik het inderdaad met een usb kabeltje moeten doen, maar mijn voorkeur gaat uit naar intern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Ik weet hoe het is ;)
Heb je het al eens gemeten? (mogelijk dat de USB aansluiting hier ook op is aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het dus net gemeten, maar ik vind het maar vreemde spanningen
als de netadapter er niet op zit, dan meet ik over 2 pinnetjes (midden en links) een spanning van 2.8 volt
en over rechts en midden 2.1V wat dan tijdens het meten terugloopt naar 1.1V
over de buitenste 2 is niks te meten, behalve als ik net de middelste en de rechter gemeten heb, dan loopt ie van 0.8V terug naar 0V
als ik de netspanning er echter op heb is er over de buitenste twee pinnen 4,8V te meten en over de rechter en de middelste 1.9V de meting over links en midden blijft op 2,8V
betekend dit dat ik de spanning op de buitenste twee pinnen moet zetten? en waar is de middelste dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Dan moet je volgens mij de zonne lader idd over de buitenste 2 zetten. Wel eerst 5V van maken met een mintyboost ofso. Heb ik ook eens geprobeerd met 2 galium arsenide cellen. Wou alleen niet heel hard laden in de Australische zon.

Het middelste contactje kan best zijn voor een temperatuur sensor of iets. Of als het voor een carkit bedoeld is nog weer iets anders. Eigenlijk zou je even moeten meten of die 2 buitenste pinnen aan je usb connector zitten. Dan weet je het zeker...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Gebruik inderdaad even de continuity functie van je multimeter als je die hebt.
De gemiddelde zonnecollector geeft al 5V af dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, check het uiteraard wel even.
Verder zal je HD2 waarschijnlijk minder snel leeglopen i.p.v. opladen in de zon gezien het rendement en vermogen van die dingen in vergelijking met het gemiddelde verbruik van de HD2.

Als laatste noot, zover ik heb kunnen vinden is de middelste een datapunt om aan te geven wat er is aangesloten, er bestaat dus alsnog de kans dat er gewoon helemaal niks gebeurt als je 5V op de 2 buitenste punten zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is een goeie!!
ik heb nu idd de buitenste pinnetjes doorgemeten aan de usb connector en dat is idd een en dezelfde verbinding!
nu weet ik iig dat ik er rustig 5V op kan zetten :D
thnx voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:08
Ik kan je wel vertellen dat de gemiddelde USB-autolader niet verder komt dan 500mA en dat is haast te weinig om m bijvoorbeeld prik te geven als nav. (Ik heb een Legend, maar dan nog)
Dus hoeveel levert zo'n zonnecel eigenlijk op aan stroomsterkte op 5V?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:56
GAIAjohan schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 23:21:
Ik kan je wel vertellen dat de gemiddelde USB-autolader niet verder komt dan 500mA en dat is haast te weinig om m bijvoorbeeld prik te geven als nav. (Ik heb een Legend, maar dan nog)
Dan heb je de verkeerde lader, want er zijn laders die gewoon 1A (soms zelfs meer) leveren.
Voor mijn HTC Desire gebruik ik deze lader van DX: Car Cigarette Powered 1000mA USB Adapter/Charger - Black (DC 12V) en die spuugt gewoon keurig 1A uit. Ik moest wel een paar solderingen aanpassen zodat hij als AC lader werd herkend, ipv USB lader. Dat zorgt ervoor dat hij met meer dan 500mA kan laden ;)
GAIAjohan schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 23:21:
Dus hoeveel levert zo'n zonnecel eigenlijk op aan stroomsterkte op 5V?
Zo'n kleintje zal waarschijnlijk nog niet eens 100mA uit kunnen spugen, in de volle zon. In de schaduw kun je het al helemaal wel vergeten.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 03-05-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:08
Qua 'autolader' gebruik ik gewoon een geval van €1,49 van de Action met 3 12V aansluitingen en 1 USB. En ja, dei USB komt niet verder dan 500mA ;). Maar veel van die devices komen niet verder dan 500mA.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met autoladen heb ik geen probleem!
ik weet niet met hoeveel mA ik laad, maar als m'n batterij op 30% staat, en ik heb een halfuurtje gereden op de tomtom met de autolader, dan zit ie toch mooi weer op 90% :D
Pagina: 1