Sony KDL-40EX500 op Onkyo TX-SR607

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb de volgende twee apparaten:
- Sony KDL-40EX500
- Onkyo TX-SR607

Nou wil ik, naast de audio van aangesloten apparaten, ook de audio van de TV graag over deze receiver hebben. De andere apparaten werken prima, echter de TV niet (uiteraard heb ik in de TV settings de switch gemaakt van TV luidsprekers naar externe audio. Maar dit mocht niet baten). Mijn HDMI kabel zit op poort 1 van de TV en op de HDMI out van de Onkyo. Ook een andere poort (of zelfs twee kabels) heb ik geprobeerd.

Mijn vragen:
- Kan dit uberhaupt met alleen HDMI kabels? Of heb ik hier perse een optische audiokabel voor nodig?
- Indien ik een optische audiokabel nodig heb, beperkt dit de kwaliteit van het geluid? Ik heb iets gelezen over een max 5.1 setting/doorgave (en ik heb een bi-amped 7.1 setting).

[ Voor 6% gewijzigd door -W0kk3L- op 03-05-2011 12:51 . Reden: Sorry, de titel had iets uitgebreider gekund. Excuses! ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de handleiding al bekeken of de achterkant van je TV?

Er staat toch duidelijk: HDMI IN en 2x AUDIO OUT... Of dat dan stereo tulp is of optisch, dat moet je zelf weten.

Afbeeldingslocatie: http://reviews.cnet.com/i/tim//2010/09/03/33949663_BK_440x330.JPG

/edit: maar is het niet handiger om ALLE input (beeld en geluid) binnen te laten komen op je receiver en dan met 1 HDMI-kabel het beeld door te sturen naar je TV?

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 03-05-2011 12:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• -W0kk3L-
Klopt. Er zitten wel zeker AUDIO OUT poorten op de TV. Maar ik vroeg mij dus af of dit signaal niet via HDMI loopt. Is dit signaal niet bi-directioneel? Daarbij vraag ik mij af of ik bij deze poorten geen kwaliteit verlies (zie 5.1 vs 7.1 geluid).

Ja, ik kan alles op mijn receiver aansluiten. Maar dan heb ik een extra decoder nodig voor het digitale TV-signaal. Die heb ik opzich wel. Echter, dan zit ik WEER met extra apparaten en afstandsbedieningen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Logitech Harmony?

En ja, HDMI is bi-directioneel (handshakes en dergelijke) maar daar heb je weinig aan als de audio-decoder in je TV niet is aangesloten op de HDMI-poort; je kan dus nooit inkomend signaal (CI+ ofzo) doorsturen/decoderen naar de HDMI, dat naar de receiver sturen en dan laten horen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

-W0kk3L- schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 12:50:
- Kan dit uberhaupt met alleen HDMI kabels? Of heb ik hier perse een optische audiokabel voor nodig?
Als zowel de TV als de receiver HDMI 1.4 zouden hebben met Audio Return Channel (ARC) dan zou je slechts één HDMI-kabel nodig hoeven te hebben.Echter heeft jouw apparatuur dat niet en daarom zal je toch nog een extra kabel moeten leggen. In dit geval dus de keuze uit een optische kabel of stereo RCA. Als je via RCA aansluit dan heb je maximaal 2.0 stereo, want meer kan er gewoon niet over die uitgang. Als je via optisch aansluit dan heb je maximaal DTS en Dolby Digital 5.1. Het is echter de vraag wat de TV doet met de audio welke over de Audio Out gaat. Er zijn TV's die alles downmixen naar 2.0 en het dan pas uitsturen, maar er zijn ook TV's welke gewoon 5.1 uit kunnen sturen. Dus dat is een kwestie van testen. Als je geluk hebt doet de TV gewoon DTS en Dolby Digital over de optische uitgang en verlies je dus niets met zo'n optische kabel er tussen. Als je pech hebt dan heb je maximaal 2.0 stereo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• -W0kk3L-
FeaR1986 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:07:
[...]Het is echter de vraag wat de TV doet met de audio welke over de Audio Out gaat. Er zijn TV's die alles downmixen naar 2.0 en het dan pas uitsturen, maar er zijn ook TV's welke gewoon 5.1 uit kunnen sturen. Dus dat is een kwestie van testen.
Kijk, da's iets waar ik goed in ben. Dat is mijn beroep ;-)
Als je geluk hebt doet de TV gewoon DTS en Dolby Digital over de optische uitgang en verlies je dus niets met zo'n optische kabel er tussen. Als je pech hebt dan heb je maximaal 2.0 stereo.
Okee, ik zal de handleiding hier even op naslaan en een optisch kabeltje halen. Thanks voor de snelle feedback!

Edit: volgens de specs heeft de TV een 5.1 Channel Audio Out. Dus dan zou de optische kabel succes moeten hebben. Gaan we proberen!

Edit2: Hoewel.... de handleiding spreekt weer over "Digitale optische aansluiting (tweekanaals lineaire PCM, Dolby Digital)". Hmmm....

[ Voor 15% gewijzigd door -W0kk3L- op 03-05-2011 13:19 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

-W0kk3L- schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:10:
[...]Edit: volgens de specs heeft de TV een 5.1 Channel Audio Out. Dus dan zou de optische kabel succes moeten hebben. Gaan we proberen!
De optische kabel heeft altijd de voorkeur boven twee analoge RCA. Dit omdat je sowieso voor een digitaal kanaal kies en niet voor analoog. Plus dat je dus ook nog eens de kans hebt dat je meerkanaals geluid door kan sturen. Echter zegt "5.1" nog niets, want je hebt Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1. Grote kans dat de TV alleen Dolby Digital doet, DTS is redelijk zeldzaam om werkend te krijgen.
Edit2: Hoewel.... de handleiding spreekt weer over "Digitale optische aansluiting (tweekanaals lineaire PCM, Dolby Digital)". Hmmm....
Dan zou je dus verwachten dat DTS sowieso niet gaat werken, anders had dat er ook wel bijgestaan. Echter zegt "Dolby Digital" ook niet veel. Want Dolby Digital is er in 2.0 en 5.1 dus eens zien wat het wordt..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1