VirtualBox instellen voor gebruik in netwerk *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb Virtualbox op WindowsXP geinstalleerd. Op die Virtualbox heb ik SMEServer draaien.
Op die Windowsclient heb ik de volgende ipadressen op eth0:
Windowsclient 192.168.1.179 standaard gateway 192.168.1.1
Virtuele host 192.168.1.3 standaard gateway 192.168.1.2
Als ik nu kijk naar Netwerkverbindingen dan staat Virtualbox Host-only Network daarbij.
Als ik dan kijk bij eigenschappen dan staat er niks in Vorrkeur DNS-server.
Wat zou ik dan bij Voorkeur-DNS-server moeten invullen. Ik ben niet zo op de hoogte van netwerken.
Verder heb ik deze manual doorgekeken maar niks kunnen vinden over DNS serveradressen gebruiken.
http://www.virtualbox.org/manual/UserManual.html
Verder heb ik geprobeerd te pingen van een andere Windowsclient naar de Virtuele host op 192.168.1.3 maar dan krijg ik de volgende melding:From 192.168.1.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable.

Wie kan mij verder helpen met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De naam van het netwerk geeft je het antwoord al "Virtualbox Host Only" is een netwerk dat alleen op je pc beschikbaar is. Het is een virtueel netwerk dat gedeeld wordt tussen je PC en de virtuele machines in Virtualbox. Handig zodat je wel van de fysieke pc naar je vm's kan en omgekeerd, en het dataverkeer blijft op je PC en gaat dus niet naar buiten. Je VM pingen vanaf een andere Windows client gaat dus niet.
Wil je vanuit je VM naar buiten kunnen via het netwerk dan moet je een andere netwerk optie kiezen, "NAT". zie ook de manual.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 02-05-2011 20:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hostonly gaat niet naar buiten, je moet bridged of NAT netwerkadapter gebruiken (bij voorkeur dus bridged, dan krijg je een IP van je DHCP in je gewone netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Vorkie schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:18:
hostonly gaat niet naar buiten, je moet bridged of NAT netwerkadapter gebruiken (bij voorkeur dus bridged, dan krijg je een IP van je DHCP in je gewone netwerk)
Bedankt voor de reply's.
Weet je misschien ook docomentatie om bridged te installeren op windowsXP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

verbatim schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor de reply's.
Weet je misschien ook docomentatie om bridged te installeren op windowsXP.
Hoeft niet. GEwoon Virtual box installeren, en bij het aanmaken van je VM voor NAT kiezen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Microkid schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:03:
[...]

Hoeft niet. GEwoon Virtual box installeren, en bij het aanmaken van je VM voor NAT kiezen.
Standaard stond het al op NAT. Maar ik kan nog steeds niet pingen naar de andere host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even de volgende informatie controleren:
IP gegevens in de Guest. Als je NAT gebruikt moet deze op DHCP staan, anders IP adres 10.0.2.15/24, gateway 10.0.2.2 en DNS mag je zelf verzinnen, alsie maar werkt (neem die van de Host over bijvoorbeeld).

Gebruik je Bridged, dan moet je kijken hoe je gateways staan. Heb je een 1.2 in je LAN dat een gateway is of niet? Zo niet, dan heb je daar ook een probleem mee. Met bridged wordt je VM een aparte machine op je netwerk.

Gebruik je Host-Only, dan heb je geen DNS nodig in principe, want je hebt alleen Host <> Guest verkeer. Let ook hier op de IP adressen, standaard krijgt deze aan je Host kant 192.168.56.1. Je kan de DHCP erop aanzetten voor je VMs, of je geeft ze een handmatig adres.

Verder de Host-Only op de Host kant in je netwerk verbindingen is normaal, deze wordt automatisch aangemaakt door VB. Dit betekend niet dat je die ook daadwerkelijk gebruikt.

Werkelijk, alles staat netjes beschreven in hoofdstuk 6 van de handleiding. Ik denk dat als je wat kennis van netwerken hebt, je er wel uit moet komen ;). En anders geef je het hier even aan met wat je precies hebt ingesteld in je Guest (met z'n settings erbij).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:31:
Even de volgende informatie controleren:
IP gegevens in de Guest. Als je NAT gebruikt moet deze op DHCP staan, anders IP adres 10.0.2.15/24, gateway 10.0.2.2 en DNS mag je zelf verzinnen, alsie maar werkt (neem die van de Host over bijvoorbeeld).

Gebruik je Bridged, dan moet je kijken hoe je gateways staan. Heb je een 1.2 in je LAN dat een gateway is of niet? Zo niet, dan heb je daar ook een probleem mee. Met bridged wordt je VM een aparte machine op je netwerk.

Gebruik je Host-Only, dan heb je geen DNS nodig in principe, want je hebt alleen Host <> Guest verkeer. Let ook hier op de IP adressen, standaard krijgt deze aan je Host kant 192.168.56.1. Je kan de DHCP erop aanzetten voor je VMs, of je geeft ze een handmatig adres.

Verder de Host-Only op de Host kant in je netwerk verbindingen is normaal, deze wordt automatisch aangemaakt door VB. Dit betekend niet dat je die ook daadwerkelijk gebruikt.

Werkelijk, alles staat netjes beschreven in hoofdstuk 6 van de handleiding. Ik denk dat als je wat kennis van netwerken hebt, je er wel uit moet komen ;). En anders geef je het hier even aan met wat je precies hebt ingesteld in je Guest (met z'n settings erbij).
Bedankt voor je bericht. Ik kom net thuis dus ik ga nu aan het werk ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
verbatim schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor je bericht. Ik kom net thuis dus ik ga nu aan het werk ermee.
DHCP instellen lukt niet op Virtualbox Host-Only Network. Ik krijg dan een melding beperkte of geen verbindingsmogelijkheden. En hoe kom jij aan het adres 10.0.2.15/24,
Ik heb die manual nog een beetje doorgelezen maar ik vind het best moeilijk.
Voor alle duidelijkheid ik moet wel het internet op kunnen met VirtualBox.
Ik heb de Guest gezet op 10.0.2.0 volgens de handleiding.
Het heeft de Subnetmasker van 255.0.0.0 alleen heeft geen Standaardgateway.
Maar als ik vanuit de SMEServer Terminal ping naar Windowsclient 192.168.1.179 dan krijg ik From 10.0.2.0 Destination Host Unreachable.
Ik las in de manual ook iets van poortforwarding maar hoe moet ik dat instellen.
Ik heb er ook een router tussen zitten die ook portforwarding ondersteunt.

[ Voor 29% gewijzigd door verbatim op 04-05-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je slaat de plank helemaal mis hier. Het is redelijk duidelijk dat je geen kaas hebt gegeten van netwerken. Ik leg het even uit hoe het met VirtualBox werkt.

NAT:
Netwerk instelling moet op DHCP (automatisch verkrijgen) staan. VirtualBox geeft je dan het IP adres 10.0.2.15 en je kan het internet op, net als de rest van je netwerk bereiken. Er kan alleen niets naar je VM toe, omdat je, net zoals met je eigen PC, een NAT omgeving hebt en deze machine dus niet direct benaderbaar is. Hiervoor moet je poorten forwarden. Dit doe je in de VM settings onder Network > Advanced.

Host-Only:
Hiervoor stel je het IP adres wat je in je Host hebt in de Global Preferences > Network. Hier kan je ook de interne DHCP server aanzetten en instellen voor welke adressen er beschikbaar zijn voor de Guest. Het gebruik van dit type netwerk geeft alleen een directe verbinding tussen je Host en Guest systeem. De rest van het netwerk ziet ze niet en de Guest kan je netwerk ook niet bereiken.

Bridged:
Hiermee zorg je ervoor dat je Guest zich gedraagt als een aparte computer op je netwerk. Zorg wel dat je de juiste netwerkkaart selecteert aan de Host kant, anders heeft je VM alsnog geen verbinding met je netwerk. Als je dus via wifi verbinding maakt, heeft het geen nut om je LAN verbinding te selecteren.

Duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:55:
Je slaat de plank helemaal mis hier. Het is redelijk duidelijk dat je geen kaas hebt gegeten van netwerken. Ik leg het even uit hoe het met VirtualBox werkt.

NAT:
Netwerk instelling moet op DHCP (automatisch verkrijgen) staan. VirtualBox geeft je dan het IP adres 10.0.2.15 en je kan het internet op, net als de rest van je netwerk bereiken. Er kan alleen niets naar je VM toe, omdat je, net zoals met je eigen PC, een NAT omgeving hebt en deze machine dus niet direct benaderbaar is. Hiervoor moet je poorten forwarden. Dit doe je in de VM settings onder Network > Advanced.

Host-Only:
Hiervoor stel je het IP adres wat je in je Host hebt in de Global Preferences > Network. Hier kan je ook de interne DHCP server aanzetten en instellen voor welke adressen er beschikbaar zijn voor de Guest. Het gebruik van dit type netwerk geeft alleen een directe verbinding tussen je Host en Guest systeem. De rest van het netwerk ziet ze niet en de Guest kan je netwerk ook niet bereiken.

Bridged:
Hiermee zorg je ervoor dat je Guest zich gedraagt als een aparte computer op je netwerk. Zorg wel dat je de juiste netwerkkaart selecteert aan de Host kant, anders heeft je VM alsnog geen verbinding met je netwerk. Als je dus via wifi verbinding maakt, heeft het geen nut om je LAN verbinding te selecteren.

Duidelijk?
En wat is dit dan ? http://www.linuxjournal.c...ing-virtualbox-vboxmanage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bejaarde meuk en al lang niet meer relevant. Post komt uit 2009! Ga niet eens moeite doen om dat te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:57:
Bejaarde meuk en al lang niet meer relevant. Post komt uit 2009! Ga niet eens moeite doen om dat te lezen.
Oke, ik heb eindelijk die optie geavanceerd gevonden en hoe het werkt.
Maar ik moet bij SME Server het lokale ipadres voor deze server opgeven en ik heb dan 10.0.2.15 opgeven, daarna komt het lokale subnetmasker dat is 255.255.255.0 dan het ipadres om toegang te krijgen tot het internet dat is 10.0.2.1 dan verstrek DHCP dienst aan het lokale netwerk.U moet een bereik van hostnummers reserveren voor de DHCP server te gerbuiken. Geef het eerste hostnummer in dit bereik. Dat is 10.0.2.50. Dan geef het laaste host adres op in het bereik dat is 10.0.2.250. Dan Als uw server geen toegang heeft tot het internet geef dan het DNS server ipadres op. Dat is mijn Windowsclient 192.168.1.179.
Nu zou ik toegang moeten hebben in de webbrowser https:/10.0.2.15/server-manager. Maar dat heb ik dus niet. zie ook http://wiki.contribs.org/...istration_Manual:Chapter8
Ik moet waarschijnlijk porten forwarden in de geavanceerde optie maar ik weet dus niet wat ik voor poorten moet forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laten we NAT maar even vergeten, dat kan met port forwarding hoofdpijn veroorzaken. Ik neem aan dat je een router thuis hebt die je IP adressen verstrekt en dat je via een kabel verbinding maakt, dus doen we 't volgende:

Stel je Guest in dat het verbinding moet maken met Bridged netwerk (Attached to). Naast Name selecteer je je LAN verbinding. Start de Guest en kijk welk IP het heeft. Ga nu met je browser naar dat IP adres.
Als dit niet lukt, post dan even een plaatje van je netwerk instelling in de VM, de IP gegevens van de VM en van je Host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
titelfix, "Virtualbox" zegt zo weinig ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Rupie op 05-05-2011 09:51 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:23:
Laten we NAT maar even vergeten, dat kan met port forwarding hoofdpijn veroorzaken. Ik neem aan dat je een router thuis hebt die je IP adressen verstrekt en dat je via een kabel verbinding maakt, dus doen we 't volgende:

Stel je Guest in dat het verbinding moet maken met Bridged netwerk (Attached to). Naast Name selecteer je je LAN verbinding. Start de Guest en kijk welk IP het heeft. Ga nu met je browser naar dat IP adres.
Als dit niet lukt, post dan even een plaatje van je netwerk instelling in de VM, de IP gegevens van de VM en van je Host.
Bij naam staat alleen Intel(R)PRO/1000 MT Desktop Connection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
verbatim schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:35:
[quote]verbatim schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:38:
[...]

Bij naam staat alleen Intel(R)PRO/1000 MT Desktop Connection
http://imageshack.us/f/7/imagelp.png/
http://imageshack.us/f/708/image2sdl.png/

[ Voor 6% gewijzigd door verbatim op 05-05-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En de VM netwerk settings? Ik zie nu alleen wat je IP gegevens zijn op de Host voor je LAN en Host-Only adapter, meer niet. Hier kan ik niets mee. Dit is iets wat ik moet hebben. Dit is op Linux, Windows heeft een andere naam, maar zit op dezelfde plek.
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/33z5mpc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:05:
En de VM netwerk settings? Ik zie nu alleen wat je IP gegevens zijn op de Host voor je LAN en Host-Only adapter, meer niet. Hier kan ik niets mee. Dit is iets wat ik moet hebben. Dit is op Linux, Windows heeft een andere naam, maar zit op dezelfde plek.
[afbeelding]
http://img94.imageshack.u...l=img94/6122/image3zu.png
Ik heb overigens de Virtualbox op Linux geinstalleerd op Fedora 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk, daar heb ik iets aan, dat ziet er goed uit. Hiermee moet je VM als een aparte PC lijken op het netwerk, volledig bereikbaar.
Maar je bent wel erg verwarrend hier. Je zegt nu dat je VB op Fedora hebt, je screenshot is van Windows. In je TS heb je het ook over Windows. Ga het nou niet moeilijker maken door een extra systeem erbij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Na ja, ;) omdat jij het ook in Linux hebt laten zien. En ik heb toevallig Fedora 14 draaien met Virtualbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat ik Windows niet meer gebruik als main OS. Al een paar jaar niet. Ik zei ook in mijn post dat voor jou soortgelijk uit moet zien. Je hebt bijvoorbeeld ook je taal op Nederlands staan, ik op Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:46:
Omdat ik Windows niet meer gebruik als main OS. Al een paar jaar niet. Ik zei ook in mijn post dat voor jou soortgelijk uit moet zien. Je hebt bijvoorbeeld ook je taal op Nederlands staan, ik op Engels.
Ik heb nu de taal op Engels gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alsof dat veel verschil zal maken tussen het werken of niet werken van het netwerk :S. Anyways, als je met Bridged zit, moet je je VM een adres laten verkrijgen of een in je reeks geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero Of Time schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:46:
Alsof dat veel verschil zal maken tussen het werken of niet werken van het netwerk :S. Anyways, als je met Bridged zit, moet je je VM een adres laten verkrijgen of een in je reeks geven.
Het is mij uiteindelijk gelukt. Je moet de range houden in 192.168.x.x
Hoe kom jij in godsnaam aan 10.0.2.15 waar haal je dat vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:59
Dat zal waarschijnlijk dan de range in zijn netwerk zijn. ;) Je kunt je range immers zelf instellen in dhcp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

verbatim schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:52:
[...]

Het is mij uiteindelijk gelukt. Je moet de range houden in 192.168.x.x
Hoe kom jij in godsnaam aan 10.0.2.15 waar haal je dat vandaan.
Misschien moet je mijn replies eens beter lezen, daar staat precies in hoe ik aan 10.0.2.15 kom. VirtualBox != (VMware||any other virtualizer).

Pagina: 1