Ubuntu installatie loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 09:57
Jaren geleden heb ik al eens een Linux distributie geprobeerd (suse 6.1 als ik het me goed herinner), maar aangezien ik toch veel te veel ermee moest klooien om het werkend te krijgen ben ik er weer mee opgehouden. Nu na jaren wilde ik eens weer een Linux distributie installeren en kijken wat de huidige stand van zaken is.

Daarom heb ik geprobeerd Ubuntu 11.04 erop te gooien (mede n.a.v. de review op de frontpage). Helaas liep ik meteen alweer tegen problemen aan. Om echter niet meteen het bijltje erbij neer te gooien, open ik bij deze dit topic. Wellicht is het te verhelpen.

Probleem is dat ongeacht of ik kies voor booten vanaf usb (zonder installatie) of meteen installeren, ik na het Ubuntu boot scherm allemaal blokjes in beeld krijg, en vervolgens niks meer kan doen.

Uiteraard heb ik lopen googlen, en naar aanleiding daarvan geprobeerd via de alternate installatie disk het proberen te installeren (zonder grafische gui), maar daar kom ik als linux leek niet echt uit.

Het zal ongetwijfeld iets, wat ik ook via google heb gevonden, met de grafische drivers te maken, maar wat de oplossing is zou ik niet weten.

Even specs van m'n pc:
AMD Athlon II x3 450
Nvidia Geforce GT240 (overigens via dvi --> hdmi kabel aangesloten op m'n lcd TV, het is een htpc, dus misschien dat het met een verkeerde resolutie te maken heeft die de installatie wil gebruiken?)
MSI GF615M-P33 Moederbord

Wat misschien ook relevant om te melden is, is dat ik nog ouderwets gebruik maak van twee pata schijven, dus geen sata.

Hopelijk weet iemand me richting een oplossing te krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Kun je, nadat de installer is "vastgelopen", wel met Ctrl-Alt-F1 (F2, F3) switchen naar een terminal?

Zie je op de monitor zelf nog iets voorbijkomen van "Frequency out of range" o.i.d.?

Als het inderdaad iets met je resolutie is, kun je tijdens het booten kun je met F6 iets van een "safe vga mode" activeren. Dat zou moeten helpen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 14:35
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Probeer met veilige mode te starten.
met opstarten de linker shift induwen, dan recovery kiezen, dan met veilige mode(grafische scherm opstarten, ben naam kwijt). Dan de updaten, en dan de grafische driver verwijderen en direct weer installeren, en rebooten.

Je zou ook linux mint debian kunnen proberen, is ook zoals ubuntu een debian linux, dus veel hetzelfde.
Bij mint wordt ook codecs, java etc automatisch geinstalleerd.
Verder heb ik gezien dat wireless bij mint bij mij direct werkte zonder iets te installeren, bij ubuntu 2 dagen zoeken.

http://sites.google.com/site/computertip/Home
Bewaar deze site zeer goes, hier staan veel tips op, bijv hoe codecs installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 02-05-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 09:57
jan99999 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:12:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Probeer met veilige mode te starten.
met opstarten de linker shift induwen, dan recovery kiezen, dan met veilige mode(grafische scherm opstarten, ben naam kwijt). Dan de updaten, en dan de grafische driver verwijderen en direct weer installeren, en rebooten.
Is me uiteindelijk op deze manier wel gelukt. Enige is dat ik die optie om op te starten in veilige modus niet kreeg als ik booten vanaf de usb stick en dan wilde installeren. Ik kreeg de optie echter wel als ik de installatie startte vanuit windows. Daarna kreeg ik nog het probleem dat ubuntu niet de gui wilde opstarten maar in een command prompt bleef staan. Toen weer opgestart in veilige modus, en toen gaf ubuntu zelf aan dat er een nieuwe driver was. En sindsdien doet de gui het wel (unity), enige is dat ie hem nog niet automatisch opstart, maar das niet zo erg en vast wel te fixen op een of andere manier :). Dank!