Vodafone dongle kapot binnen garantietermijn

Pagina: 1
Acties:

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Gaat je dongle/usb-modem voor mobiel internet van Vodafone kapot, een maand voordat je contract eindigt...

Eerste actie, ff bellen dan maar. Uiteraard moest ik voor deze situatie naar een winkel in de buurt. Daar de situatie uitgelegd. Krijg ik te horen dat ik dan het modem moet inleveren voor reparatie en na 3 weken een nieuwe toegestuurd krijg. Ik leg hem uit dat ik dat nogal onnacceptabel vond aangezien ik dik 50 euro in de maand betaal voor internet. Maargoed, ik denk geen zin in gezeik ik geef dat ding wel mee en dan bel ik misschien nog wel naar vodafone of dat nou niet anders kan.

"Dan heb ik je bon nodig", krijg ik te horen. Waarna ik hem uitleg dat ik die niet voorhanden heb ivm een verhuizing. Ik vraag hem daarbij waar dat uberhaupt voor nodig is aangezien hij al m'n gegevens had en kon zien wanneer ik hem gekocht had enz.

Krijg je een blahblah verhaaltje dat het naar een extern-bedrijf gestuurd word welke anders onderzoekskosten rekent a 37 euro. Ehm? Onderzoekskosten? Vroeg ik. Ja, omdat ze dan je gegevens moeten achterhalen en anders moet je de gegevens bij Vodafone opvragen wat een week duurt...

:F

Op dat moment ontploft er lichtelijk een bommetje binnenin. Ben maar naar buiten gelopen om te voorkomen dat het ontplofte. Is dit normaal? Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips wat je nog meer kan doen. Ik ben nl. niet van plan 50 euro voor een internetverbinding te betalen welke ik niet kan gebruiken doordat hun product het voortijdig begeeft.

Ps. is zo'n ding niet gewoon simpel te vervangen. Simkaartje overgooien en klaar? Of mis ik dan iets?

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 12:16
Ja, zo'n ding is gewoon simkaart overgooien en je kan internetten. Voor die 37€ kun je een nieuwe dongle kopen (dealextreme) en zelfs een nieuwe vodafone dongle voor 50€ (Phonehouse)

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:57
Weinig flexibel hoor van die gasten ook.
Bij een lokale elektroboer waar ik ooit eens een router heb gekocht had ik de bon niet eens meer en printten ze hem ter plekke voor me uit uit hun systeem. Zo kan het ook.

Maargoed als dat in de voorwaarden staat dan maak je geen kans vrees ik.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die 50 euro/maand hebben niets met je dongle te maken, de dienst wordt nog steeds geleverd. Dat je de bon nodig hebt is vrij normaal. Al is het inderdaad wel erg klantonvriendelijk.

Als je toch wat nieuws koopt, koop dan via eBay een Mifi die SIMlockvrij is, kun je allerlei andere apparaten via WiFi aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 02-05-2011 17:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• nemo55
gambieter schreef op maandag 02 mei 2011 @ 17:47:
Die 50 euro/maand hebben niets met je dongle te maken, de dienst wordt nog steeds geleverd. Dat je de bon nodig hebt is vrij normaal. Al is het inderdaad wel erg klantonvriendelijk.

Als je toch wat nieuws koopt, koop dan via eBay een Mifi die SIMlockvrij is, kun je allerlei andere apparaten via WiFi aansluiten.
Ik snap wat je bedoelt. De dienst word wel geleverd, maar ik kan er geen gebruik van maken door hun product wat er mee ophoudt waar nog garantie op zit.In dit geval zijn deze twee producten ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dus zo zwart wit zou ik het ook weer niet zien.

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01 21:04
wat staat er dan in de voorwaarden van je contract met Voda?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

nemo55 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:06:
Ik snap wat je bedoelt. De dienst word wel geleverd, maar ik kan er geen gebruik van maken door hun product wat er mee ophoudt waar nog garantie op zit.In dit geval zijn deze twee producten ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dus zo zwart wit zou ik het ook weer niet zien.
Nee hoor, de dienst is niet gekoppeld aan het product. Je kunt de SIMkaart zo in een telefoon of een andere dongle stoppen en de dienst is gewoon weer beschikbaar. Dat ze je een dongle meeleveren is als een telefoon; die ben je ook gewoon een paar weken kwijt als die gerepareerd moet worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• nemo55
gambieter schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:10:
[...]

Nee hoor, de dienst is niet gekoppeld aan het product. Je kunt de SIMkaart zo in een telefoon of een andere dongle stoppen en de dienst is gewoon weer beschikbaar. Dat ze je een dongle meeleveren is als een telefoon; die ben je ook gewoon een paar weken kwijt als die gerepareerd moet worden.
Zo redeneren hun blijkbaar ook. Bureaurcratisch gezever is dat. Een dongle is geen telefoon en het repareren daarvan is volslagen onzin. Zo'n ding vervangen is een stuk goedkoper en is dus totaal niet te vergelijken met een mobiel.

Daarnaast is een apparaat wat hun geleverd hebben kapot binnen de garantietermijn. Het ongemak hiervan zou ik dan ook op hun moeten kunnen verhalen. Zo ga je toch niet met je klanten om.

*snip* Het toevoegen van een grappige comment (in dit geval op de man en op het bedrijf) zal in dit geval alleen maar leiden tot offtopic geneuzel en vind ik niet gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 18:25 ]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 12:13

Flappiewappie

Hier nog meer

Je pakbon, of bon is je garantie bewijs. Als je de Dongle in de winkel had gekocht hadden ze hem voor je uit kunnen printen. Overigens duurt zo een reparatie nooit echt lang en had je hem volgende week alweer terug gehad.

Als je er zoveel gebruik van maakt had je misschien ook je abo kunnen verlengen, overigens is het een beetje horkig gedrag van de medewerker.

Hier staat wat

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

nemo55 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:16:
Zo redeneren hun blijkbaar ook. Bureaurcratisch gezever is dat. Een dongle is geen telefoon en het repareren daarvan is volslagen onzin. Zo'n ding vervangen is een stuk goedkoper en is dus totaal niet te vergelijken met een mobiel.
Nee, dat is geen burocratisch gezever. Een dongle doet niet veel meer dan een telefoon, alleen geeft het 3G signaal aan de PC door. De SIM-kaart is verder een normale SIM-kaart waarmee je kunt bellen, SMSen etc.

Je redeneert subjectief vanuit je eigen straatje, maar de werkelijkheid is toch iets anders.
Daarnaast is een apparaat wat hun geleverd hebben kapot binnen de garantietermijn. Het ongemak hiervan zou ik dan ook op hun moeten kunnen verhalen. Zo ga je toch niet met je klanten om.
Zolang ze het binnen een redelijke termijn reparareren of vervangen is er niets aan de hand, en als ik me goed herinner is 30 dagen een redelijke termijn. Succes met het verhalen van schade die er niet is, ongemak is niet verhaalbaar. Anders zou ik heel wat treinreisjes hebben kunnen verhalen op de NS.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 02-05-2011 18:28 ]

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:28:

Zolang ze het binnen een redelijke termijn reparareren of vervangen is er niets aan de hand, en als ik me goed herinner is 30 dagen een redelijke termijn. Succes met het verhalen van schade die er niet is, ongemak is niet verhaalbaar. Anders zou ik heel wat treinreisjes hebben kunnen verhalen op de NS.
Die redelijke termijn is niet in de wet vastgelegd, maar verder ben ik het met je eens ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:50:
Die redelijke termijn is niet in de wet vastgelegd, maar verder ben ik het met je eens ;)
Ah, dat wist ik niet zeker meer. Het is geen wet maar die 30 dagen worden toch gehanteerd als standaard?

• nemo55
gambieter schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:28:
[...]

Nee, dat is geen burocratisch gezever. Een dongle doet niet veel meer dan een telefoon, alleen geeft het 3G signaal aan de PC door. De SIM-kaart is verder een normale SIM-kaart waarmee je kunt bellen, SMSen etc.

Je redeneert subjectief vanuit je eigen straatje, maar de werkelijkheid is toch iets anders.

[...]

Een telefoon doet wel veel meer dan een dongle. Hier staan je nummers smsjes en andere persoonlijke zaken in opgeslagen. Logisch dat ze deze eerst voor je proberen te repareren. Met het bureaucratische gezever bedoel ik hiermee dat ze een dongle als een mobiel toestel behandelen omdat dit waarschijnlijk administratief beter voor hun uitkomt. Ondanks dat dit ten koste kan gaan van klanten die een snelle vervanging zoeken voor een simpel apparaat.

Om nog een voorbeeld te geven. Wij maken nog gebruik van Digitenne. Het kastje hiervan is door eigen toedoen ooit eens beschadigd geraakt en werkte niet meer. Hiervoor hoefde ik alleen maar te bellen en binnen 3 dagen had ik een nieuwe zonder extra kosten (zelfs toen ik vertelde dat dit door eigen toedoen was). De oude kon ik gewoon terugsturen. Verder geen moeilijkdoenerij zoals hier nu het geval is.

Uiteraard rederneer ik hier vanuit m'n eigen straat. Ik zit nu met een probleem waar ik een oplossing voor zoek. Dat de werkelijkheid nu eenmaal anders is betekent niet automatisch dat dit ook de juiste is.

Een redelijke termijn is niet vast te leggen. Dit hangt van verschillende factoren af. En als men 50 euro per maand betaalt en je kan er 3 weken niks mee dan is die termijn mijns inzien niet redelijk meer. Helemaal als je weet dat het apparaat simpel te vervangen is.

Gelukkig hoef ik niks te verhalen en kan ik het bedrag gewoon laten storneren. Dan kunnen zij achter mij aan ipv ik achter hun.
Flappiewappie schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:23:
Je pakbon, of bon is je garantie bewijs. Als je de Dongle in de winkel had gekocht hadden ze hem voor je uit kunnen printen. Overigens duurt zo een reparatie nooit echt lang en had je hem volgende week alweer terug gehad.

Als je er zoveel gebruik van maakt had je misschien ook je abo kunnen verlengen, overigens is het een beetje horkig gedrag van de medewerker.
Ik heb de Dongle in de winkel gekocht en dat was dus niet het geval. Hij moest de bon laten opsturen van het hoofdkantoor waar een week overheen gaat. Ik vroeg daarnaast nog aan de medewerker of het korter dan die 3 weken kon. Neen, was zijn antwoord. Hoeveel muren kan je opwerpen?

Ik heb m'n contract onlangs net opgezegd omdat we eindelijk een vast adres hebben waar we gewoon via een lijntje kunnen internetten. Dus contractverlenging zit er sowieso niet in en al helemaal niet als de service op deze manier gaat.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

nemo55 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:17:
Met het bureaucratische gezever bedoel ik hiermee dat ze een dongle als een mobiel toestel behandelen omdat dit waarschijnlijk administratief beter voor hun uitkomt. Ondanks dat dit ten koste kan gaan van klanten die een snelle vervanging zoeken voor een simpel apparaat.
Je doet nog steeds alsof het de boze provider is die probeert de klant te pakken. Als je daar in blijft hangen zul je niet verder komen.
Om nog een voorbeeld te geven. Wij maken nog gebruik van Digitenne. Het kastje hiervan is door eigen toedoen ooit eens beschadigd geraakt en werkte niet meer. Hiervoor hoefde ik alleen maar te bellen en binnen 3 dagen had ik een nieuwe zonder extra kosten (zelfs toen ik vertelde dat dit door eigen toedoen was). De oude kon ik gewoon terugsturen. Verder geen moeilijkdoenerij zoals hier nu het geval is.
Slecht voorbeeld: je huurt daar meestal je kastje. Verder is de dienst niet toegankelijk zonder dat kastje en is het een gekoppeld product, terwijl de dienst bij jou wel geleverd wordt en de dongle apart is; die hoef je niet te gebruiken.
Uiteraard rederneer ik hier vanuit m'n eigen straat. Ik zit nu met een probleem waar ik een oplossing voor zoek. Dat de werkelijkheid nu eenmaal anders is betekent niet automatisch dat dit ook de juiste is.
Roepen dat het oneerlijk is, is niet het zoeken van een oplossing. Je mogelijkheden voor een oplossing zijn al gegeven. Jij wilt alleen een specifieke oplossing, namelijk dat Vodafone je per direct een andere dongle levert. Dat is niet realistisch, en daarmee niet het zoeken naar een oplossing.
Een redelijke termijn is niet vast te leggen. Dit hangt van verschillende factoren af. En als men 50 euro per maand betaalt en je kan er 3 weken niks mee dan is die termijn mijns inzien niet redelijk meer. Helemaal als je weet dat het apparaat simpel te vervangen is.
En dat laatste kan je zelf doen.
Gelukkig hoef ik niks te verhalen en kan ik het bedrag gewoon laten storneren. Dan kunnen zij achter mij aan ipv ik achter hun.
En dat is het domste wat je kunt doen. Probeer nu even niet op gevoel te handelen maar na te blijven denken. Je loopt het risico deurwaarders en incassobureaus achter je aan te krijgen, en een BKR-registratie te krijgen. Zeker daar jij fout zit, omdat de dienst gewoon geleverd wordt.
Ik heb de Dongle in de winkel gekocht en dat was dus niet het geval. Hij moest de bon laten opsturen van het hoofdkantoor waar een week overheen gaat. Ik vroeg daarnaast nog aan de medewerker of het korter dan die 3 weken kon. Neen, was zijn antwoord. Hoeveel muren kan je opwerpen?
Je verwacht dus van een winkelmedewerker dat die zijj nek uitsteekt voor een klant die al erg onredelijk reageert? Een winkelmedewerker kan het systeem niet aanpassen. Dien een klacht in bij het hoofdkantoor, al zal dat je in dit geval niet helpen bij het directe probleem.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 08:54
(Grote) bedrijven geven nooit maar zo een extra bon uit. Daar krijgen ze namelijk problemnen mee met de belastingdienst. Ze kunnen eventueel een gewaarmerkt kopie uitleveren, maar dat mag dan de eerste de beste medewerker niet doen. Vandaar dat de bon door het "hoofdkantoor" moet worden gemaakt. en die hebben vaak wel meer te doen.

Je ziet dat ze (gamma, praxis e.d.) bij retourneren je orginele bon weer innemen en je een nieuwe bon leveren zonder de retourgoederen. Dit om fraude met retouren te voorkomen.

• nemo55
gambieter schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:34:
[...]

Je doet nog steeds alsof het de boze provider is die probeert de klant te pakken. Als je daar in blijft hangen zul je niet verder komen.
Dat maak jij er nu van. Ik schets alleen de situatie zoals die nu is.
[...]

Slecht voorbeeld: je huurt daar meestal je kastje. Verder is de dienst niet toegankelijk zonder dat kastje en is het een gekoppeld product, terwijl de dienst bij jou wel geleverd wordt en de dongle apart is; die hoef je niet te gebruiken.
Het komt dichter bij dan jou NS vergelijking. De dienst van digitenne word nog steeds geleverd, ik hoef geen gebruik te maken van het kastje. Dat is wat je zegt. Het usb-modem is net zo gekoppeld aan draadloos internet als het kastje aan draadloze televisie. Wel of geen huur maakt geen verschil. Je zou juist bij huur verwachten dat ze moeilijk gaan doen omdat het apparaat dan nog steeds van hun is.
[...]

Roepen dat het oneerlijk is, is niet het zoeken van een oplossing. Je mogelijkheden voor een oplossing zijn al gegeven. Jij wilt alleen een specifieke oplossing, namelijk dat Vodafone je per direct een andere dongle levert. Dat is niet realistisch, en daarmee niet het zoeken naar een oplossing.
Ik roep niet dat het oneerlijk is en ik hoef niet per direct een nieuwe dongle. Ik zeg dat ik vindt dat de oplossing die mij geboden word onredelijk is. Daarnaast ben ik juist degene die zoekt naar een oplossing.
[...]

En dat laatste kan je zelf doen.
Dan moet ik kosten gaan maken voor een product wat gewoon nog zou moeten werken. Dat is nl. waar garantie voor staat. Dat het apparaat minimaal zo lang mee zou moeten gaan. En dat ze het anders kosteloos voor je vervangen.
[...]

En dat is het domste wat je kunt doen. Probeer nu even niet op gevoel te handelen maar na te blijven denken. Je loopt het risico deurwaarders en incassobureaus achter je aan te krijgen, en een BKR-registratie te krijgen. Zeker daar jij fout zit, omdat de dienst gewoon geleverd wordt.
Wederom een foutieve aanname van je. Daarbij zijn dit soort zaken aan te vechten waardoor je niet voor de kosten hoeft op te draaien. Het rechtsysteem is nl. niet zo zwart-wit als jij denkt. Nog even en je gaat mij de schuld geven dat het ding kapot is.
[...]

Je verwacht dus van een winkelmedewerker dat die zijj nek uitsteekt voor een klant die al erg onredelijk reageert? Een winkelmedewerker kan het systeem niet aanpassen. Dien een klacht in bij het hoofdkantoor, al zal dat je in dit geval niet helpen bij het directe probleem.
Je schetst nu een situatie die compleet anders is. Ik reageerde nergens onredelijk. Pas nadat hij me keer op keer een muur opwierp reageerde ik hoogstens geïrriteerd. De medewerker zelf verwijt ik ook niks, behalve dat hij erg onbehulpzaam overkwam. Maar het gaat hier om een onlogisch systeem. Wat is er moeilijk om een vervangend apparaat te verzorgen terwijl het defect apparaat word terugestuurd zoals bij digitenne van KPN wel het geval was? De klacht is overigens ingediend. Waarschijnlijk krijg ik hier pas over 4 weken antwoord op.

Ik doe m'n best om het vanuit jou situatie te bekijken, maar ik heb de indruk dat het niet andersom is.

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat ik over het algemeen prima tevreden ben over Vodafone, maar ik blijf de afhandeling van dit geval erg krom vinden. Een klant de dupe laten worden van je product wat niet werkt is gewoon ver beneden peil.
Rieverst schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:51:
(Grote) bedrijven geven nooit maar zo een extra bon uit. Daar krijgen ze namelijk problemnen mee met de belastingdienst. Ze kunnen eventueel een gewaarmerkt kopie uitleveren, maar dat mag dan de eerste de beste medewerker niet doen. Vandaar dat de bon door het "hoofdkantoor" moet worden gemaakt. en die hebben vaak wel meer te doen.

Je ziet dat ze (gamma, praxis e.d.) bij retourneren je orginele bon weer innemen en je een nieuwe bon leveren zonder de retourgoederen. Dit om fraude met retouren te voorkomen.
Bedankt voor je uitleg, dat maakt dat stuk in ieder geval duidelijker. De bon is het stuk waar ik ook het minste moeite mee heb. Het is gewoon jammer hoe je als nieuwe klant op alle mogelijke manieren geholpen word maar als bestaande met een kluitje het riet in gestuurd word.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

nemo55 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 12:50:
Dat maak jij er nu van. Ik schets alleen de situatie zoals die nu is.
Nee, jouw mening. Dat maakt het geen feit. Je schetst de situatie zoals jij die ervaart, maar dat zegt niets over het realisme daarvan.
Wel of geen huur maakt geen verschil. Je zou juist bij huur verwachten dat ze moeilijk gaan doen omdat het apparaat dan nog steeds van hun is.
Je huurt dan een werkend apparaat, en dat moeten ze vervangen. Bij jouw eigendom (de dongle) gaat het om garantie, dus onvergelijkbare situaties.
Ik roep niet dat het oneerlijk is en ik hoef niet per direct een nieuwe dongle. Ik zeg dat ik vindt dat de oplossing die mij geboden word onredelijk is. Daarnaast ben ik juist degene die zoekt naar een oplossing.
Er wordt je een oplossing geboden, maar die vind je niet goed genoeg. Alternatieve oplossingen zullen echter vanuit jezelf moeten komen.
Dan moet ik kosten gaan maken voor een product wat gewoon nog zou moeten werken. Dat is nl. waar garantie voor staat. Dat het apparaat minimaal zo lang mee zou moeten gaan. En dat ze het anders kosteloos voor je vervangen.
Ze voldoen aan alle regels. Ze gaan het kostenloos voor je vervangen. Dat doen ze binnen een redelijke termijn, het apparaat valt daarna verder onder garantie, etc. Ze doen alles wat je vraagt, maar jij vraagt meer: een directe vervanging.
Wederom een foutieve aanname van je. Daarbij zijn dit soort zaken aan te vechten waardoor je niet voor de kosten hoeft op te draaien. Het rechtsysteem is nl. niet zo zwart-wit als jij denkt. Nog even en je gaat mij de schuld geven dat het ding kapot is.
Kun je nu eens even proberen niet op gevoel te blijven redeneren? Lees je nou eens in, ipv op wat je denkt dat je rechten zijn. De dienst loopt door, wordt geleverd en daarmee ben je betalingsplichtig. Dat je er geen gebruik van maakt is jouw keuze.

Bij al deze gevallen is het eerst betalen, daarna terugclaimen, het is niet aan jou om te bepalen dat je gelijk hebt en daarmee niet betalingsplichtig. Door het puur emotionele reageren ben je alleen jezelf het moeilijker aan het maken.

Stap maar eens een rechtswinkel binnen, of bel je rechtsbijstand als je die hebt. Kijk naar het blog van Arnoud Engelfriet. Maar doe geen domme dingen waar je later veel spijt van gaat krijgen.
Je schetst nu een situatie die compleet anders is. Ik reageerde nergens onredelijk. Pas nadat hij me keer op keer een muur opwierp reageerde ik hoogstens geïrriteerd. De medewerker zelf verwijt ik ook niks, behalve dat hij erg onbehulpzaam overkwam. Maar het gaat hier om een onlogisch systeem. Wat is er moeilijk om een vervangend apparaat te verzorgen terwijl het defect apparaat word terugestuurd zoals bij digitenne van KPN wel het geval was? De klacht is overigens ingediend. Waarschijnlijk krijg ik hier pas over 4 weken antwoord op.

Ik doe m'n best om het vanuit jou situatie te bekijken, maar ik heb de indruk dat het niet andersom is.

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat ik over het algemeen prima tevreden ben over Vodafone, maar ik blijf de afhandeling van dit geval erg krom vinden. Een klant de dupe laten worden van je product wat niet werkt is gewoon ver beneden peil.
Ik probeer hier me niet door mijn gevoel te laten leiden, omdat dit vaak averechts werkt. je doet allemaal aannames over je rechten, zonder je goed te informeren, en denkt niet na over het gevolgen van het niet nakomen van je plichten. Het heeft niets met kijken vanuit mijn of jouw situatie te maken, maar alles met proberen objectief en pragmatisch te zijn.

En vooral dat pragmatische mis ik erg in je bijdragen. Probeer oplossingsgericht te werken, zonder allerlei extra problemen te scheppen, zoals storneren zou doen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
@Nemo:

Ik begrijp je gevoel, maar blijkbaar werkt de procedure nu eenmaal zo binnen Vodafone. Geef ze overigens een kans om het op te lossen. Misschien zijn die drie weken een pessimistische schatting van iets wat in de praktijk veel sneller verloopt en misschien krijg je wel (al dan niet na een klacht) een deel van je abo terug als zij zien in hun logs dat je daadwerkelijk geen gebruik hebt gemaakt van hun dienst.

Ik vind het overigens wel een tikkie naïef om te denken dat de dienst (het abonnement) wel even wordt stopgezet omdat jouw eigendom(!) stuk is gegaan. Als je tv kapot gaat kun je toch ook niet even Ziggo bellen dat je een tijdje het tv abonnement wilt stopzetten omdat je eerst een nieuwe tv moet kopen? Oh wacht, ik betaal even geen wegenbelasting omdat m'n auto stuk is. Of nee, ik ben een tijdje in het buitenland op vakantie, dus ik betaal ook de gemeentebelastingen naar rato voor de tijd dat ik er wel was.... Zie?

[ Voor 12% gewijzigd door ebia op 03-05-2011 19:35 ]

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De dongle was waarschijnlijk "part of the deal", door Vodafone geleverd als onderdeel van een pakket van abonnement plus dongle. Wat dat betreft kan ik TS wel begrijpen. Hij koopt immers een product bij Vodafone, waarvan een onderdeel niet meer werkt. Gelukkig is het een aflopend abonnement, zoals ik het begrijp, dus de schade is beperkt tot enkele weken.

Vervolgens kan de Vodafone-medewerker exact vaststellen wanneer de dongle is gekocht en dat het ook daadwerkelijk die dongle betreft. Dat is dus een vaststaand feit waar koper en verkoper het over eens zijn. Wel of geen bon is dan niet meer relevant. De problemen met externe bedrijfjes zijn het probleem van Vodafone, niet van TS. Maar Vodafone gaat vervolgens de klant bestoken met allerlei onzin die binnen hun eigen organisatie gecreëerd, daar heeft TS niets mee te maken. De dongle moet gewoon binnen een redelijke termijn hersteld zijn.

Wat Vodafone zegt over deze gang van zaken: "Wij geloven dat onze toekomst ligt in het aanbieden van mobiele en vaste data diensten, ondersteund door de beste klantenservice in de industrie. We kijken continu naar nieuwe innovatieve manieren om onze klanten te helpen iedere mogelijkheid te benutten en dat doen we op een eenvoudige en transparante manier."

En ik denk dat als je bij een bedrijf als Ziggo een decoder aanschaft en deze defect raakt, ze inderdaad je abonnement wel een tijdje willen stopzetten of een andere vorm van compensatie bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door haribold op 03-05-2011 21:35 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

haribold schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:32:
De dongle moet gewoon binnen een redelijke termijn hersteld zijn.
Zeg het maar. Wat is een redelijke termijn? :)

• haribold
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:35:
[...]

Zeg het maar. Wat is een redelijke termijn? :)
Ik zou zeggen dat Vodafone je een vervangende dongle in bruikleen geeft, dan maakt die "redelijke termijn" niet zo veel meer uit. Maar misschien doe ik nu een te zwaar beroep op de klantgerichtheid van de gemiddelde Vodafone-medewerker.

[ Voor 15% gewijzigd door haribold op 03-05-2011 21:40 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

haribold schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:37:
Ik zou zeggen dat Vodafone je een vervangende dongle in bruikleen geeft, dan maakt die "redelijke termijn" niet zo veel meer uit.
Dat is een service waar niet voor betaald is, en ook niet gegarandeerd is bij aankoop. Oftewel niet realistisch, al zou het klantvriendelijk zijn van Vodafone. Nu realistischer: wat is een redelijke termijn voor reparatie/vervanging?
Maar misschien doe ik nu een te zwaar beroep op de klantgerichtheid van de gemiddelde Vodafone-medewerker.
Heeft niets met de medewerker of de klantvriendelijkheid te maken, dit is extra service boven wat je redelijkerwijs kan verwachten.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 03-05-2011 21:42 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Heerlijke discussie is dit. Ik neig ernaar het met Gambieter eens te zijn, toch weten we allemaal dat een USB stick niet gerepareerd gaat worden maar gewoon wordt vervangen. Als ik in die winkel had gestaan had ik hem dus gewoon omgeruild voor een voorraad exemplaar, wetende dat het defecte exemplaar toch wordt vervangen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• haribold
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:41:
[...]

Dat is een service waar niet voor betaald is, en ook niet gegarandeerd is bij aankoop. Oftewel niet realistisch, al zou het klantvriendelijk zijn van Vodafone. Nu realistischer: wat is een redelijke termijn voor reparatie/vervanging?

[...]

Heeft niets met de medewerker of de klantvriendelijkheid te maken, dit is extra service boven wat je redelijkerwijs kan verwachten.
Ik denk dat we een andere opvatting van "normale service" hebben, maar qua redelijke termijn zit je inderdaad al snel op zo'n 2 tot 3 weken. Maar dan zonder gezeur van Vodafone over aankoopbonnen en allerlei interne procedures, daar heeft de klant niets mee te maken. Tussen Vodafone en klant staan alle feiten over de aankoop al vast, daar zijn geen formaliteiten meer voor nodig.

Probleem is dat Nederlanders snel genoegen nemen met slechte service. Daardoor wordt de redelijke termijn ook langer, die zal immers aansluiten bij wat algemeen als redelijk wordt ervaren. Waarom als klant je niet beroepen op allerlei beloftes over klantenservice die Vodafone de wereld inslingert? Probeer anders je zin door te drijven in de winkel, dat heeft mij wel eens geholpen bij Vodafone. Toen kon ineens wel, wat een paar minuten eerder nog zogenaamd onmogelijk was.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SeatRider schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:54:
Heerlijke discussie is dit. Ik neig ernaar het met Gambieter eens te zijn, toch weten we allemaal dat een USB stick niet gerepareerd gaat worden maar gewoon wordt vervangen. Als ik in die winkel had gestaan had ik hem dus gewoon omgeruild voor een voorraad exemplaar, wetende dat het defecte exemplaar toch wordt vervangen.
Zou ik ook doen als de mogelijkheid daar is, maar het zou een beetje afhangen van het gedrag van de klant. Het is namelijk extra service en coulance, maar dat vergeten mensen nog wel eens ;) .
haribold schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:55:
Ik denk dat we een andere opvatting van "normale service" hebben, maar qua redelijke termijn zit je inderdaad al snel op zo'n 2 tot 3 weken. Maar dan zonder gezeur van Vodafone over aankoopbonnen en allerlei interne procedures, daar heeft de klant niets mee te maken. Tussen Vodafone en klant staan alle feiten over de aankoop al vast, daar zijn geen formaliteiten meer voor nodig.
Je krijgt waarvoor je betaald, service is extra.
Probleem is dat Nederlanders snel genoegen nemen met slechte service. Daardoor wordt de redelijke termijn ook langer, die zal immers aansluiten bij wat algemeen als redelijk wordt ervaren. Waarom als klant je niet beroepen op allerlei beloftes over klantenservice die Vodafone de wereld inslingert? Probeer anders je zin door te drijven in de winkel, dat heeft mij wel eens geholpen bij Vodafone. Toen kon ineens wel, wat een paar minuten eerder nog zogenaamd onmogelijk was.
Nou, dat werkt twee kanten op: Nederlanders zijn ook vaak horken van klanten, die onredelijke eisen stellen zonder voor extra hulp te willen betalen. In de VS krijg je in restaurants etc meer service, maar dat komt mede door het fooiensysteem (15%!).

Wat je beschrijft is precies wat ik bedoel: stennis schoppen in een winkel om je zin te krijgen?

[ Voor 52% gewijzigd door gambieter op 03-05-2011 22:03 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

gambieter schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:56:
[...]

Zou ik ook doen als de mogelijkheid daar is, maar het zou een beetje afhangen van het gedrag van de klant. Het is namelijk extra service en coulance, maar dat vergeten mensen nog wel eens ;) .
En daarom was ik het dus meer met jou eens ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• nemo55
@gambieter
Wij gaan het niet eens worden :) Ik zou weer op ieder punt van je in kunnen gaan als in de vorige posts om je ongelijk te bewijzen, maar het probleem is ondertussen opgelost. Wel wil ik nog even aan je kwijt dat ik zeker geen hork van een klant ben aangezien ik de indruk heb dat je daarvan uit gaat. Om in je Amerikaanse-fooien voorbeeld te spreken ben ik een klant die bij een goede service 20% fooi geeft. Amerika is trouwens niet een heel sterk voorbeeld voor voorbeeldige klanten aangezien ze daar elkaar om de oren slaan met rechtszaken. Dan vallen we in Nederland nog wel mee lijkt me. O-) In ieder geval bedankt voor de moeite die je erin steekt om hier te reageren ;)

Nog ter informatie, Vodafone en nog een aantal andere telecom-aanbieders doen niet meer aan registratie bij het BKR sinds begin dit jaar geloof ik.

@ebia
Vergeet niet dat er nog garantie(!) zat op dat eigendom ;)

@haribold
Wat jij omschrijft is dus die bureaucratie waar ik het eerder over had. Die eenvoudige transparante manier ontbreekt helaas dus nog wel hier en daar.

@seatrider
Dan zou jij iemand heel blij hebben gemaakt. Al had de medewerker me maar enige blijk gegeven dat hij me wilde helpen of begrip had getoond voor de situatie had ik al genoeg gevonden. Een omstander gaf zelfs nog de opmerking dat het er wel de belastingdienst leek.

@allen
Ondanks alles is mijn vertrouwen in Vodafone zelf hersteld. Voordat ik de klantenservice ben gaan bellen eerst maar eens geïnformeerd bij een rechtswinkel. Deze gaven aan dat dit zeker wel als wanprestatie gezien zou worden en dat je in een dergelijk geval een klachtenbrief kan schrijven naar de onderneming met de eis dat je een vergoeding naar rato verwacht. Mocht dit niet baten dan moet je naar de geschillencommissie. Ik had het verhaal zelfs zo voorgeschoteld zoals Gambieter hem hier neerlegde. Dat de dienst wel doorloopt, maar dat je er geen gebruik van kan maken en dat 3 weken een redelijke termijn zou zijn voor reparatie etc. Dit maakte geen verschil, ook in dat geval blijft er sprake van wanprestatie en mag je een vergoeding voor het veroorzaakte ongemak verwachten.

Afijn, met dat in mijn achterhoofd gebeld. Eerst maar eens gewoon kijken hoe er nu gereageerd word als ik het hele verhaal nog eens uitleg zonder meteen te beginnen over wanprestaties ed. Op de één of andere manier kwam ik op een afdeling terecht die niet voor dit soort zaken bedoeld was, maar de meneer aan de lijn was wel meteen heel begripvol en was direct aan het kijken wat hij kon doen. Nogal contrast met wat ik in de winkel ervoer. Deze verbond me door naar de juiste persoon welke wederom begrip had voor de situatie. Deze gaf me me twee opties. Of een deel van de abonnementskosten terug of ik kon naar de winkel gaan om een dongel aan te schaffen en dan de bon opsturen welke dan zou worden verrekend met de abonnementskosten. Vanavond dus maar even een nieuwe aanschaffen :)

Ik vroeg me echter nog wel af waarom ik dit niet meteen in het eerste telefoongesprek kreeg waarbij ik naar de winkel werd gestuurd om vervolgens weer het advies te krijgen om te gaan bellen. Het verschil zit hem voornamelijk in wie je dus tegenover je krijgt. :/ Mijn advies voor anderen die in soortgelijke situaties terechtkomen. Probeer in contact te komen met een andere werknemer. De hulpvaardigheid die je krijgt kan flink verschillen en hoeft niet meteen het einde van de rit te betekenen.

Vanavond maar eens wat verloren online tijd inhalen *O*

• haribold
  • Niet online
En dat bedoelde ik dus met "normale service". Kennelijk kun je die toch nog vinden binnen Vodafone.
Pagina: 1