GSM netwerk Interferentie, ik word gek!!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Mijn geluidsopstelling bestaat uit een bescheiden mixertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.alleproductenonline.nl/ir/image/mixers/behringer-xenyx-802-productbig.jpg

Hierop heb ik een aantal systemen, mijn laptop, pc etc. De laptop is gebalanceerd aangesloten door middel van een externe een geluidskaart. Verder heb ik nog twee apparaten mono aangesloten (TV en een radio). De mix beluister ik voornamelijk met een headphone, of ik kan hem doorzetten op mijn speakerinstallatie.

Op mijn laptop sluit ik 1 USB-kabel aan met daaraan een hub. Op deze hub zit de geluidskaart en een printer. Vanaf deze hub loopt er ook een USB kabel om mijn telefoon op te laden en/of te syncroniseren met mijn laptop.

Nu is het echter zo dat als ik muziek aan het luisteren ben en de telefoon aan het opladen (hij staat aan en heeft netwerk) dat ik dan af en toe GSM geratel hoor over mijn headphone.

Dit is zwaar irritant :( . Het is alleen zo op het moment dat ik bel of mijn telefoon netwerk zoekt. Een oplossing is om een aparte kabel te trekken vanaf mijn laptop, maar dan moet ik dus twee kabels aansluiten ipv 1.

Wat ik uiteindelijk wil is dat ik met 1 headset zowel kan Skypen als wel mijn mobiele telefoon kan beantwoorden. Dit dan wel zonder raar gezoem e.d..

Ik zit eraan te denken om allemaal hele degelijke afgeschermde USB kabels te kopen en ook de USB hub te aarden.

Wat helpt het best?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een afgeschermde USB kabel (iedere USB kabel is afgeschermd - staat in de specs van USB) gaat niet helpen. Er gaan namelijk geen geluid over die USB verbinding, alleen USB instructies en data.

Wat je hoort is rf instraling op de analoge audio elektronica, of op de analoge audio kabels.

Oplossing: goede audio elektronica gebruiken. Gebalanceerde verbindingen. Metalen connectoren en afgeschermde audio kabels. Filters in alle analoge in- en uitgangen. enz.

Je kunt proberen wat ferrietclamps over je (analoge) kabels te zetten. Maar die dingen doen niet veel op GSM frekwenties.

[ Voor 31% gewijzigd door joopv op 02-05-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

LauPro schreef op maandag 02 mei 2011 @ 17:11:
Mijn geluidsopstelling bestaat uit een bescheiden mixertje:
[afbeelding]
...
Ik zit eraan te denken om allemaal hele degelijke afgeschermde USB kabels te kopen en ook de USB hub te aarden.

Wat helpt het best?
Dat idee van die afgeschermde USB kabels helpt in ieder geval totaal niet.
Betere audio kabels gebruiken of je telefoon verder wegleggen (desnoods met een USB verlengkabel).

Het probleem moet iig gezocht worden in het analoge audio domein. Dus zowel de audio bekabeling van en naar het mixertje, als het mixertje (en zijn voeding) zelf én de USB geluidskaart zelf.

Simpele tests doen om dingen uit te sluiten cq vast te stellen:
1. Alle ingangen dichtzetten op je mixertje. Met je hoofdtelefoon luisteren naar de master output.Vanzelfsprekend hoor je nu niets. Zorg ervoor dat je telefoon het GSM netwerk aanspreekt en luister of het probleem zich voordoet.
Doet het probleem zich wel voor:Herhaal dezelfde test, maar trek één voor één alle audio kabels uit je mixer totdat de boosdoener is gevonden.
Als het probleem zich niet voor doet:
Herhaal dezelfde test, maar zet één voor één de kanalen op je mixertje weer open totdat je de boosdoener vindt.

Als de storing ook nog plaatsvind terwijl er geen audio kabels meer aan zijn gesloten, dan zit er niets anders op dan je telefoon verder weg te leggen.
Overigens heeft (ook professionele) apparatuur problemen met GSM interferentie, als het toestel heel dichtbij b.v. een analoge mixer ligt. Daar doe je dan niets aan, anders dan de telefoon verder weg te leggen totdat de storing verdwenen is.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 02-05-2011 17:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb het probleem al vrij duidelijk kunnen isoleren naar mijn telefoon toe. Er zijn twee soorten inteferentie heb ik gemerkt:
• Die op mijn hoofdtelefoon zelf, dan hoor ik mijn GSM ook als ik de headphone direct op mijn laptop zet.
• De inteferentie via de kabels. Als ik dus de aux van mijn telefoon op het mengpaneel zet dan hoor ik de interferentie.

Filters klinkt goed, aan wat voor een systemen moet ik denken? Gebalanceerd zou ik graag willen, alleen mijn telefoon heeft gewoon een 3,5 inch jack out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zit eraan te denken dat misschien een hoop interferentie ook domweg via je USB-kabel de voedingslijnen van de laptop inlekt. Stoort alles ook als je het geheel niet via USB aangesloten hebt?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De telefoon stoort eigenlijk al het ongebalanceerde spul is mijn ervaring nu.

Zoals gezegd stoort de telefoon inderdaad ook als hij aan de laptop hangt.

Misschien een idee om een USB-hub te pakken met aparte voeding?

En toch lijkt het mij prettig om de USB-hub ook de aarden, zodat je die iig goed als mantel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Lees de eerste 2 regels van deze post nog even: remco_k in "GSM netwerk Interferentie, ik word gek!!"

USB bekabeling vervangen gaat niet, ik herhaal, niet helpen.
De storing die jij ondervindt gaat gewoon ouderwets door de lucht en pakt je apparaten op analoge verbindingen en op de zwakke plekken, zoals gamma audio kabeltjes.
Het audio kabeltje waarmee je je telefoon aansluit b.v., is dat een degelijk ding of een ding van 2 kwartjes van de gamma? Groot verschil namelijk. Zeker in deze situatie.

[ Voor 53% gewijzigd door remco_k op 03-05-2011 00:36 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De USB kabel zou wel als antenne kunnen fungeren en zo de RF het apparaat in spuiten...

Nog wat tips:
- gebruik zo kort mogelijke kabels. Vervang onnodig lange kabels door rortere.
- Als dit niet kan: rol de onnodige lengte zo compact mogelijk op en laat de kabels niet in grote lussen rondslingeren en los hangen.
- gebruik ferrietclamps op alle kabels (USB en analoog), aan beide kanten. Die dingen kun je los kopen of je gebruikt kabels waar die dingen al op zitten (de kabels met de bekende "knobbels" aan het begin en eind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
remco_k schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 00:31:
USB bekabeling vervangen gaat niet, ik herhaal, niet helpen.
De storing die jij ondervindt gaat gewoon ouderwets door de lucht en pakt je apparaten op analoge verbindingen en op de zwakke plekken, zoals gamma audio kabeltjes.
Het audio kabeltje waarmee je je telefoon aansluit b.v., is dat een degelijk ding of een ding van 2 kwartjes van de gamma? Groot verschil namelijk. Zeker in deze situatie.
Ik gebruik de volgende kabel om mijn telefoon aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: http://en.euroguitar.com/images/products/1301/131765-cable-y-jack-35-st-2-x-jack-mono-big.jpg.

Op het moment dat de telefoon verbonden is via USB hoor ik storing op mijn phone, op het moment dat ik de USB los haal hoor ik deze niet.

Dus:

• Telefoon niet aangekoppeld: alleen storing als ik telefoon heel dicht bij headphone hou (>50 cm).
• Telefoon met USB aangesloten: storing op geluidsmix (op USB zit ook mijn geluidskaart).
• Telefoon met USB + jack aangesloten: storing op geluidsmix.
• Telefoon met jack aangesloten: goed geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 04:48
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Nee dan niet :P Maar dan kan ik niet syncroniseren of mijn SD card gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Je kunt kijken of het probleem aan de kabel ligt door je telefoon met een aparte USB-oplader op 230V op te laden, en dan kijken of er nog steeds storing doorkomt. Zoja, dan gooit je telefoon het zendvermogen omhoog en/of doet hij andere stroombesparende dingen uit als hij ingeplugd zit. Zoniet, dan komt het daadwerkelijk door je usb-kabel.

Als de aparte lader het oplost kun je bijvoorbeeld een bluetooth koptelefoon (geen geweldige kwaliteit, genoeg voor telefonie en skype) gebruiken om al je functionaliteit te behouden.

Als dat niet werkt zorgt de elektrische koppeling van je telefoon met de laptop (en de rest) ervoor dat het stoorsignaal een betere koppeling heeft met je audio-apparatuur (namelijk door de ground van de usb-kabel). Afscherming van de kabel gaat hier niet mee helpen. Je kunt kijken of plaatsing van je telefoon het oplost (i.e. zo ver mogelijk en met de orientatie van de antenne zo ongunstig mogelijk tov je audioaansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb een goede headset welke ik gewoon wil gebruiken. Bluetooth e.d. is leuk maar dan kan je sowieso maar met 1 apparaat tegelijk actief kan zijn. En ik heb nu juist een mixer om bijvoorbeeld naar mijn muziek te kunnen luisteren als ik in de wacht ergens sta.

Antenne verder weg kan, echter dan is het bedienen weer lastiger.

De jack is geen probleem, maar vooral het laden via USB. Zijn er geen optisch geisoleerde USB hubs bijvoorbeeld?

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.bb-elec.com/images/product_images/UISOHUB4_large.jpg

230 dollar, traag & duur...

[ Voor 12% gewijzigd door LauPro op 03-05-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zou het niet gewoon zo kunnen wezen dat je last hebt van een ouderwetse groundloop doordat je je telefoon zowel via USB als de audiokabel aan de ground van (oa) de laptop hebt hangen? Zoja zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je 1:1 audiotrafo's in het audiopad van je foon naar je mixer zet. Alternatief 2 is inderdaad om de telefoon via een externe lader aan te sluiten: als dat werkt weet je iig zeker dat je usb-kabel (een deel van) het probleem is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

nee, niet echt. Wat voor mobiele telefoon heb je? De meeste telefoons zijn via een virtuele seriële poort te bedienen, en als je een android toestel hebt is het al helemaal makkelijk via je laptop te bedienen. Dan kun je de telefoon zelf zo ver weg mogelijk leggen.

Uiteraard wel eerst testen of ik geen peop praat door het te testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook gewoon de telefoon uit de buurt houden. Of je gebruikt een huistelefoon (dect), die stoort bij mij nooit ergens op en het is nog een stuk goedkoper bellen ook.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Nu ik er over na denk is eigenlijk het audiogebeuren alleen geaard via de versterker. Maar als ik deze los haal dan merk ik geen verschil. Het mengpaneel zelf kan ik niet direct aarden, ik zou wel een jackkabel kunnen maken voor het aarden.

De laptop is een macbook, deze is aangesloten via een geaarde kabel. Ik weet echter niet of de Mac voedingsadaptor ook geaard is.

Ik heb een Android. Voor de vaste lijn gebruik ik een SIP-account via mijn headset. Dat is ook waarom ik gewoon 1 headset wil hebben voor Skype/SIP/Mobiel.

Als ik hem echt goed op afstand kan bedienen zou ik mijn toestel ver weg kunnen plaatsen idd, eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm je mixer is een behringer dit is niet top kwaliteit. Het zou zo kunnen dat een nieuwe mixer met een aparte geaarde voeding en geïsoleerde usb poort het allemaal in een keer oplost. Maar deze oplossing is duur en ik weet niet eens zeker of het echt zo werkt.

Maar wat ik wel wil zeggen kijk eens naar de specs van je mixer het zijn leuke dingen maar niet gemaakt om het mooiste beste geluid te produceren. En waarschijnlijk is hij ook niet helemaal netjes afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Voor zover ik weet lekken alle analoge mixers door hun faders heen. Je zou een digitale mixer moeten nemen om dit probleem te voorkomen, deze zijn echter vrij duur.

Maar de optisch geïsoleerde USB poort lijkt mij een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou eerst even een ferietje kern proberen desnoods een paar keer doorheenlussen (de usb kabel)

Iperf

Pagina: 1