Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
member of the Dark side: black Nikon gear
Klopt. Maar niemand kan bevestigen dat het gaat passen op een 90mm tamron. Als ik google kom ik wel compatibility lijstje van Nikon tegen maar volgens diverse fora kloppen deze lijstjes niet en zijn er veel meer lensen die wel met de TC20 werken.BaasG schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:47:
Zover ik weet passen de Nikon TC's fysiek alleen op bepaalde modellen. De lensmount is daarbij de beperkende factor (extra uitsteeksel op de mount). Geen idee hoe dit zit met niet-Nikon lenzen met F-mount.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Op DPreview is de vraag al een paar keer voorbij gekomen maar wederom niemand die met zekerheid kan zeggen dat het wel (of niet) werkt.Wijnands schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:01:
Dat klopt, de Nikon lijst is erg conservatief. Ik zou deze vraag ook zeker 's op dpreview uit zetten.
Nikon heb ik ook al aangeschreven. Maar die roept alleen maar dat hij enkel compatible is met AF-S lenzen en verwijst vervolgens naar de compatibility lijst...

Dan mis je de 2:1 vergroting.BaasG schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:10:
Als prijs niet zo belangrijk is, waarom dan niet de 180mm macro van Tamron (690 euro) in plaats van gehannis met een TC-20E III (530 euro)? Weet je zeker dat het werkt
[ Voor 25% gewijzigd door ChojinZ op 02-05-2011 14:13 ]
Domme opmerking maar ben je dan niet veel makkelijker uit met macro ringen? Wat voor body heb je?ChojinZ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:12:
[...]
Dan mis je de 2:1 vergroting.En daar gaat het mij eigenlijk om.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
My case has so many fans that it hovers above the ground
Ow, zeker geen domme opmerking! Vind het juist wel fijn als mensen met me mee proberen te denken.Wijnands schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:20:
[...]
Domme opmerking maar ben je dan niet veel makkelijker uit met macro ringen? Wat voor body heb je?
Maaruh, liever geen tussenringen ivm kleine scherpstel gebied. Geen zin om telkens van ring te veranderen.
De kenko houd ik aan als alternatief. Geeft zeker geen slechte resultaten. alleen is de nikon net ff wat beter.Sten Vollebregt schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:21:
Probeer anders een Kenko (of Soligor, zijn dezelfde met een ander merknaam) teleconvertor. Heb zelf een Soligor 1.7x en die werkt prima met m'n Tamron 90mm (wel met SWM), zelfs de autofocus werkt nog redelijk (maar die gebruik ik toch nauwelijks voor macro...). Hij heeft ook schroeverbindingen voor lenzen zonder ingebouwde motor.
[ Voor 39% gewijzigd door ChojinZ op 02-05-2011 14:28 ]
Anoniem: 176826
530 euro? Is dat niet een beetje duur? pricewatch: Nikon TC-20E II 2X AF-1/AF S Oke, het is wat meer dan dat ik me herinner. Ik leef nog in het tijdperk dat deze TC rond de 350 euro koste. (Nog een kapitaal, maar goed.)BaasG schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:10:
Als prijs niet zo belangrijk is, waarom dan niet de 180mm macro van Tamron (690 euro) in plaats van gehannis met een TC-20E III (530 euro)? Weet je zeker dat het werkt
Ik zou even op Marktplaats kijken. Daar komen ze toch ook wel regelmatig langs. Wellicht dat je ook een Sigma 2.0 TC kan overwegen. Op Marktplaats vragen ze daar wel topprijzen voor, maar niemand bied die ook, dus veelal kan je toch voor een flink lager bedrag een dergelijke TC scoren. Ik meen dat rond de 150 euro een redelijke prijs is voor een tweedehands Sigma APO 2.0 TC.
Als je trouwens nog veel meer dan 2:0 verhouding wilt bereiken zou je ook kunnen overwegen om met een macro coupler (filterring met 2x uitstekend schroefdraad) een lens omgekeerd voor je macro lens te plaatsen. Op deze website kan je er wat meer info over vinden klik.
[ Voor 54% gewijzigd door Sten Vollebregt op 02-05-2011 15:19 ]
Zal ik zeker doen!Anoniem: 176826 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:06:
[...]
Ik zou even op Marktplaats kijken. Daar komen ze toch ook wel regelmatig langs. Wellicht dat je ook een Sigma 2.0 TC kan overwegen. Op Marktplaats vragen ze daar wel topprijzen voor, maar niemand bied die ook, dus veelal kan je toch voor een flink lager bedrag een dergelijke TC scoren. Ik meen dat rond de 150 euro een redelijke prijs is voor een tweedehands Sigma APO 2.0 TC.
Overigens was mijn oog ook al op de Sigma gevallen. Echter, er zijn barweinig (professionele) reviews te vinden. Over de kwaliteit weet ik dus niet zoveel. En dat houd me wel tegen.
Ik gebruik de techniek al ( 50mm Nikon op een 100mm Tokina) maar vind het idee dat mijn 50 mm bloot word gesteld aan de omgeving niet zo'n fijn idee. De techniek zelf werkt wel en geeft best mooie resultaten.Sten Vollebregt schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:13:
Als je trouwens nog veel meer dan 2:0 verhouding wilt bereiken zou je ook kunnen overwegen om met een macro coupler (filterring met 2x uitstekend schroefdraad) een lens omgekeerd voor je macro lens te plaatsen. Op deze website kan je er wat meer info over vinden klik.
Jeps, 530 euro voor de mark 3 van deze TC. De mark 2 was inderdaad rond de 350. Blijkbaar is de nieuwe zoveel beter dat ze er zoveel meer voor (kunnen) vragen.Anoniem: 176826 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:06:
[...]
530 euro? Is dat niet een beetje duur? pricewatch: Nikon TC-20E II 2X AF-1/AF S Oke, het is wat meer dan dat ik me herinner. Ik leef nog in het tijdperk dat deze TC rond de 350 euro koste. (Nog een kapitaal, maar goed.)
Kijk es naar Kenkoo, Soligor, Sigma en Tamron.
Eventueel kan je een achter lensdop openmaken en op die manier gebruiken voor wat bescherming. Ik denk ook dat je met de Nikon BR-6 wat extra bescherming kan toevoegen (en diafragma controle voor lenzen zonder ring), maar die krengen zijn duur en moeilijk te vinden.ChojinZ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:36:
Ik gebruik de techniek al ( 50mm Nikon op een 100mm Tokina) maar vind het idee dat mijn 50 mm bloot word gesteld aan de omgeving niet zo'n fijn idee. De techniek zelf werkt wel en geeft best mooie resultaten.
Anoniem: 176826
Ik heb zelf zitten stoeien met de volgende combinaties:Sten Vollebregt schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:13:
Is het niet zo dat die Sigma APO TCs alleen goed werken in combinatie met Sigma lenzen? Ik zag ooit berichten bij 2ehands Sigma APO TCs die dat beweerden.
Sigma TC met Sigma 70-200
Sigma TC met Nikon 70-200
Nikon TC met Nikon 70-200
Nikon TC met Sigma 70-200... Geen foto's, want past fysiek niet op elkaar...
Oh, ja en ook wel eens Nikon TC, Sigma TC, Nikon 70-200. NickH heeft daar wel een foto van.
Het is een beetje appels en peren vergelijken, want de Nikon 70-200 is toch wel een andere kwaliteit lens dan de Sigma 70-200. Let op, dat is geen diskwalificatie van de Sigma lens, die heb ik zelf ook gehad.
Ik durf er mijn hand niet helemaal blind voor in het vuur te steken, maar ik heb wel het idee dat de Nikon TC iets beter functioneert met de Nikon 70-200 dan de Sigma. Aan de andere kant is de Sigma TC beter dan croppen.
Let op: Ik heb alleen teleshots getest. Macro is mijn ding niet, dus daar ben ik ook nooit aan begonnen.
@TS: Let op: Zoals anderen ook al aangeven, Nikon TC's passen lang niet altijd. Punt is dat de glas-layout van de Nikon TC geheel afwijkt van de overige TC's. Het glas van de Nikon TC's steekt relatief ver uit naar voren, vandaar ook dat de Nikon TC fysiek niet past op een Sigma 70-200, waarvan het achterste element gelijk ligt aan de mount van de lens. (Het achterste element van de Nikon 70-200 ligt iets van 3~5 cm naar binnen.)
Als je 'm uberhaupt al kan krijgen, de TC-20E III vrijwel nergens op voorraad. Na een telefoontje naar oa DigitalWarehouse zeiden ze me: We weten niet wanneer we 'm binnen krijgen en als we 'm binnen krijgen hebben we een wachtlijst van 7. Wil deze eens vergelijken met de TC-17E II.BaasG schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:07:
[...]
Jeps, 530 euro voor de mark 3 van deze TC. De mark 2 was inderdaad rond de 350. Blijkbaar is de nieuwe zoveel beter dat ze er zoveel meer voor (kunnen) vragen.
Ik heb trouwens de 2x teleconvertor van Sigma als test op m'n Nikon 70-200 VRII gehad, deze werkte bij mij alleen met manual focus. Met AF werd het diafragmagetal niet (juist) weergegeven en bleef de lens zoeken naar focus.
BaasG schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:06:
Inderdaad, de TC-20E III niet op voorraad bij Cameraland, Kamera-Express, Foto Konijnenberg, Foto Booms.... maar volgens de website bij CameraNu wel, voor €549. Dus als je erom zit te springen.....
Hmm, 549 is niet echt goedkoop..
ik werk dan wel op canon, maar ik gebruik voor mijn sigma 150mm lens de hele set kenko extension tubes en een 1.4x teleconvertor erbij van soligor. Je af is wel naar de vaantjes dan en veel statieven kiepen om omdat je lens nogal topzwaar wordt, maar works like a charm.PageFault schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:32:
Nikon TCs passen bijna nergens op van hun eigen lenzencollectie al niet.
Kijk es naar Kenkoo, Soligor, Sigma en Tamron.
Tot nu toe heb ik nog geen lens kunnen vinden waar de soligor extender niet oppast en de kwaliteit is erg netjes (al is de kwaliteit van extension tubes stukken beter). In ieder geval zou ik persoonlijk alleen voor extension tubes gaan. Je haalt de 1:1 vergroting ook nog altijd ermee en met alle tubes gemount kun je dan fijn kiezen hoeveel vergroting je wil hebben. het is pas op het verdere einde dat je niet meer kunt focussen, maar als je echt aan het bughunten bent is dat niet echt een probleem lijkt me.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Mijn optie's:
- TC van een andere merk
- Extension tube's
- Macro coupler icm 50mm nikor (1.8)
Waar doe ik nu het best aan? Kwaliteit heeft de grootste prio.
Persoonlijk twijfel ik tussen ext. tubes en een macro coupler. Ext. tubes geven beter beeld maar daar verlies je weer meer licht mee. Daarnaast zit je met een beperkt scherpstel gebied.
het beperkte scherpstelgebied valt reuze mee, het zit royaal in de range die je voor macro gebruikt.ChojinZ schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:08:
Nog even gezocht op het net maar het lijkt erop dat de TC20 niet gaat werken op de Tamron 90mm. Ik zal dus voor een alternatief moeten gaan of gaan voor een andere techniek om de 2:1 vergroting te bereiken.
Mijn optie's:
- TC van een andere merk
- Extension tube's
- Macro coupler icm 50mm nikor (1.8)
Waar doe ik nu het best aan? Kwaliteit heeft de grootste prio.
Persoonlijk twijfel ik tussen ext. tubes en een macro coupler. Ext. tubes geven beter beeld maar daar verlies je weer meer licht mee. Daarnaast zit je met een beperkt scherpstel gebied.
Qua kwaliteitsverlies zou ik dan gaan voor de tubes in ieder geval: geen extra glas ertussen, minste kwaliteitsverlies. Het lichtverlies ga je gewoon al krijgen omdat je op veel grotere vergrotingen aan het werken bent, als je rond de 2:1 komt heb je toch al een flitser nodig (of een heel erg windstille dag) als je uit de hand wil werken.
TC's heb ik me op ingelezen maar tubes, daar weet ik dan weer niet zoveel over. Waar moet ik op letten bij de aanschaf?polthemol schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:00:
[...]
het beperkte scherpstelgebied valt reuze mee, het zit royaal in de range die je voor macro gebruikt.
Qua kwaliteitsverlies zou ik dan gaan voor de tubes in ieder geval: geen extra glas ertussen, minste kwaliteitsverlies. Het lichtverlies ga je gewoon al krijgen omdat je op veel grotere vergrotingen aan het werken bent, als je rond de 2:1 komt heb je toch al een flitser nodig (of een heel erg windstille dag) als je uit de hand wil werken.
Zijn er bepaalde merken die ik links moet laten liggen? Of merken die juist de voorkeur hebben?
als ze maar contactpunten hebben zodat je je diafragma kunt aanpassen, de rest is niet heel erg boeiend (naja en dat ze een beetje stevig zijnChojinZ schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:25:
[...]
TC's heb ik me op ingelezen maar tubes, daar weet ik dan weer niet zoveel over. Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Zijn er bepaalde merken die ik links moet laten liggen? Of merken die juist de voorkeur hebben?