Toon posts:

p3 700e overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een p3c2000 met een pentium 700 (100mhz) en 192 MB pc100 sdram

2 weken op normale snelheid laten draaien, nu proberen iets hoger te klokken, echter bij fsb 107 laat windows het al afweten?? sdram is van samsung (redelijk merk lijkt me)

wat is hier mis?? volgens de meeste sites zijn moederborden van asus goed over te klokken, en de p3c moet volgens overclockersinfo makkelijk 800 mhz kunnen halen op een p3c2000 met standaard koeling??

verder in het systeem een soundblaster live en geforce (guillemot)

alle tips zijn welkom

Martin

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Misschien wil je processor gewoon niet hoger, en heb je van intel een rot ding gekregen. Pech.
Misschien toch ander geheugen proberen, misschien andere harde schijf ofzo. Andere kaarten als je er aan kan komen.
GEwoon proberen om te kijken waar het aan ligt, en als het nog steeds niet lukt, dan ligt het waarschijnlijk aan je processor
(wat je ook kan doen is al je kaarten eruit halen, behalve je videokaart en dan kijken wat ie doet)

Verwijderd

Misschien een lullig antwoord maar dat bord kun je beter verkopen want er zit een intel I820 chipset op die eigenlijk alleen maar Rdram ondersteund daar dit niet te betalen is hebben ze een MTH (Memory Translator Hub) er op gezet die Rdram signalen omzetten in Sdram signalen en dit alleen maar werkt met 100 MHZ en een waardeloos performance geeft. Vandaar dat je ook niet hoger komt als 107 MHZ. Dus er zijn verder geen tips nodig omdat het gewoon niet hoger kan :( . Je kunt beter een Asus P3V4X kopen waarmee je processor probleemloos naar 850 MHZ+ kan klokken en het bordje is veel goedkoper ook

Dennis

Verwijderd

Topicstarter
Dennis,

ben het niet helemaal met je eens. Mijn buurman heeft hetzelfde systeem (vrijwel) met een via chipset moederbord. Ik haal hogere scores in zowel quake als unreal tournament qua fps. aan de videokaart ligt dat niet aangezeien we dezelfde geforce hebben. zo brak is die 820 dus niet. Ik zal eens proberen om de mhz van het ram wat lager te zetten en alleen de proc over te klokken, dan weten we zeker of het aan de MTH of de proc ligt, toch?

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 23:32
Misschien is het alleen de mobo ofzo? Of heeft elke 820 zon translator hub?

Iig mocht dennis niet gelijk hebben kan je nog altijd ergens in je bios de pio mode van je HDD veranderen, bij werkte het ook toen mijn OC-ed pc steeds hing in windows

Verwijderd

Mijn buurman heeft hetzelfde systeem (vrijwel) met een via chipset moederbord.
Dit kan verschillende oorzaken hebben bijv. hij heeft een Apollo PRO moederbord en geen Apollo Pro A bord of hij heeft niet zo'n snelle processor als jij.
zo brak is die 820 dus niet
Dit is veruit het slechts presterende chipset gecombineerd met Sdram . Dit geld voor elk merk moederbord met de I820 chipset + MTH.
Ik zal eens proberen om de mhz van het ram wat lager te zetten en alleen de proc over te klokken
Dit is niet mogelijk: je kunt de processor alleen overclocken door de FSB te verhogen, de FSB is gekoppeld aan het geheugen dus zet je FSB op 110 MHZ dan loopt je geheugen ook op 110 MHZ. Uitzondering hierop is de Via Apollo Pro chipset die kun je draaien met FSB-/- 33 MHZ = geheugen snelheid en FSB +/+ 33 MHZ = geheugen snelheid.

Kijk ik zeg niet dat het super slecht moederbord is maar voor overclocken zul je toch echt een ander moederbord moeten kopen waarbij je geheugen performance ook nog eens een flinke boost mee krijgt.

Bovenstaande is niks nieuws want je kunt dit overal lezen bijv.
www.anandtech.com www.tomshardware.com

Succes :)

Dennis

Verwijderd

Om bovenstaande te bevestigen nog een stukje knip en plak werk van een nieuws posting op Tweakers:
iXBT Labs heeft een review online gekegeld van het Asus P3C2000 moederbord, een i820 Slot 1 bordje met 4 DIMM sloten voor maximaal één gigabyte aan PC100 geheugen. Uit de test komt de P3C2000 echter bar slecht naar voren: stabiel is hij niet te noemen en de i820 + SDRAM combinatie is zoals verwacht gewoon vet traag. Hieronder wat meer info:

As we have repeated several times, i820 +SDRAM systems including ASUS P3C2000, prove dramatically slow. If we also add here that P3C2000 can't boast any stability, which has always been typical of the products by this particular manufacturer, we will get every right to state that this mainboard will never grow into a hit, like most other ASUS products. Moreover, we were greatly disappointed with ASUS P3C2000 and we hope that next mainboard revisions (and we had rev. 1.02) will be deprived of the listed problems. Besides, we will also take a look at the products by other mainboard manufacturers as soon as we get the chance.
Highs

Supports 133MHz FSB and new Coppermine processors
Supports AGP 4x mode
Lows

Dramatically low performance
Poor stability (with GeForce 256)
Exceedingly large PCB
No support of the CPUs with 66MHz bus
Dennis

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is in de bios apart in te stellen, dus je kan je proc op 110 zetten, geheugen loopt dan 33 mhz lager, dit omdat het moederbord inderdaad alleen geheugen SDram tot 100mhz ondersteund :( mooi kut.

Dat instabiele heb ik nog weinig van gemerkt, maar ik heb een latere rev (1.17 volgens mij)

to be continued, ga een beetje expirimenteren met de fsb, kijken of het scheelt als proc sneller loopt en geheugen langzamer, enne buurman heeft apollo pro a en 700 mhz p3 op 100 mhz :)

Verwijderd

En dan nog opletten met de AGP...

Verwijderd

Topicstarter
Mooi kut :(

Kan de fsb wel verhogen, maar dan slaat ie ook vast. Het ligt aan de processor, heb van de buurman bij mij erin geprikt, 124 no problems, mijne bij de buurman erin, 104 en vast :((((

moederbord kan ermee te maken hebben, maar dan zou die van de buurman toch niet zo hoog komen bij mij??

Of zit ik nou fout?

Verwijderd

Als je vet wilt overclocken maar het lukt niet en je denkt dat het misschien de geforce is, moet je sidebanding eens disable-en. Ik had ook probs met OC'en als ik dat aan had staan.

zonder sidebanding kom ik zonder problemen op 800mhz (6x133) met een 600e/fcpga, en die 200 mhz extra geeft toch ff meer prestatiewinst dan dat f#cking sidebanding

btw ik heb een asus geforce, daarbij kan je de sidebanding aan/uitschakelen door de bios van de kaart te flashen met de laatste update van die firma. Je krijgt dan de keus of sidebanding aan of uit moet staan.
Pagina: 1