Tot nu toe ben ik altijd vrij 'liberaal' geweest bij het croppen van mijn foto's; dat wil zeggen, ik lette er eigenlijk niet op wat voor aspect ratio mijn uiteindelijke foto's kregen. Nu weet ik dat het voor afdrukken (m.n. als een printservice het doet, en niet jijzelf) belangrijk is dat je je foto's in de juiste aspect ratio aanlevert. Voor web e.d. maakt het in principe natuurlijk niet uit, iedere verhouding kan op een beeldscherm worden getoverd.
Onlangs ben ik me gaan afvragen of ik niet toch wat meer rekening met aspect ratios moet gaan houden. Het vasthouden aan b.v. alleen maar 3:2 crops (of eventueel aangevuld met 1:1) kan misschien best een goed stijlmiddel zijn. Tevens zorg je er zo voor dat je foto's meer als één geheel ogen als je ze online zet. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Croppen jullie in vaste verhoudingen? Of snijd je willekeurig wat weg, als dat zo uitkomt?
Onlangs ben ik me gaan afvragen of ik niet toch wat meer rekening met aspect ratios moet gaan houden. Het vasthouden aan b.v. alleen maar 3:2 crops (of eventueel aangevuld met 1:1) kan misschien best een goed stijlmiddel zijn. Tevens zorg je er zo voor dat je foto's meer als één geheel ogen als je ze online zet. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Croppen jullie in vaste verhoudingen? Of snijd je willekeurig wat weg, als dat zo uitkomt?