• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Nikon heeft voor de D100, D70(s) en D50 de EN-EL3 batterij gebruikt. In December 2005 kwam er een probleem met een deel van deze batterijen aan het licht. Nikon heeft daarvoor een terugroep actie in het leven geroepen, batterijen met een serienummer dat op de lijst stond werden netjes omgeruild.

Tot mijn verbazing is deze advisory op 27 april 2011 uitgebreid met een flink aantal extra serienummers. Als je batterij een lotnummer heeft uit deze lijst: 51AA, 51AB, 51AC, 51AD, 51AE, 51AF, 51AG, 51AH, 53AA, 53AB, 54AE, 54AF, 54AH dan kun je ook contact opnemen met Nikon om een nieuwe batterij te regelen.

Nikon heeft, volgens de site, nu 4 gevallen waar een EN-El3 het laat afweten en veel te heet wordt.

Voor de mensen die nog zo'n oude camera op de plank hebben liggen zou dit een leuke manier kunnen zijn om een verse batterij te bemachtigen.

De lijst met serienummers en Nikon telefoonnummers is hier te vinden: https://nikoneurope-en.cu...answers/detail/a_id/16079

[ Voor 76% gewijzigd door Wijnands op 02-05-2011 11:32 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Beetje karig zo.

Geef eens wat meer info, wat is het probleem, welke camera´s maken gebruik van deze accu´s. Nu is het een linkdump terwijl er makkelijk iets te maken is van het topic.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 13:18

Pixeltje

Woo-woohoo!

Bovenaan de site staat :
Update of Safety Notice - 6th December 2005
Is nu 6 jaar na dato, of mis ik iets?

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 15:35

BaasG

Spiral out. Keep going

Wijnands schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:23:
Omdat dit 3 camera's raakt post ik het toch maar apart.

De terugroep actie uit 2006 is uitgebreid met wat extra serienummers:
https://nikoneurope-en.cu...answers/detail/a_id/16079

Als je nog iets hebt wat op EN-EL3 loopt zou ik je aanraden om even de batterij te checken.
D100, D70 and D50 Digital SLR cameras
Wait a minute, Doc. Ah... Are you telling me that you built a time machine... out of a DeLorean? :+

..... wat zal ik ervan zeggen.... goede ondersteuning van de wat oudere producten door Nikon?

[ Voor 8% gewijzigd door BaasG op 02-05-2011 11:41 . Reden: update first post ]

member of the Dark side: black Nikon gear

• Wijnands
Moby schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:39:
Beetje karig zo.

Geef eens wat meer info, wat is het probleem, welke camera´s maken gebruik van deze accu´s. Nu is het een linkdump terwijl er makkelijk iets te maken is van het topic.
True, zo, finke edit gedaan, lijkt me beter

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

thanks, beter zo :).

Heb de camera al niet meer, maar mijn eerste dslr was een D50, voor het geld dat hij nu nog opbrengt, zou ik hem best in de kast als nostalgie willen bewaren. Maar dan wel echt degene die ik had, niet een random D50 :P.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:51:
Bovenaan de site staat :
[...]

Is nu 6 jaar na dato, of mis ik iets?
Onderaan de pagina staat Published on 27/04/2011 ;)

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06-2025
Wow, zijn ze lekker vlot mee zeg. Ik zou eerst is even het serienummer moeten checken maar ik vraag me af of het de moeite waard is.

*D70 ligt op het moment hoofdzakelijk stof te vergaren

• Wijnands
Ik vind het wel sterk dat ze er alsnog mee komen. Veel andere bedrijven hadden de schouders opgehaald en iets over "out of support" geroepen.

Anyway, misschien heb je mazzel en krijg je een EN-EL3e

• Jay-P
Dat is zonder meer waar inderdaad. Heb het trouwens even gecheckt en ik had blijkbaal al in 2005 de recall gemist (of, wat waarschijnlijker is, ik had toen al niet zo'n zin in een lange omruiltijd), grappig trouwens is dat het serie nummer exact dezelfde is als die op de voorbeeld illustratie van nikon :o.

Ga hem trouwens wel omruilen want ik heb even gegoogled en blijkbaar krijg je inderdaad een EN-EL3e terug !
Your EN-EL3 battery pack will be replaced free of charge within approximately 7-10 days of our receipt with a new EN-EL3a or EN-EL3e battery pack. The EN-EL3a and the EN-EL3e may be freely substituted for the EN-EL3 in all cases
Weliswaar van Nikon USA geplukt maar lijkt mij logisch dat dat hier ook zo gaat. Heb toevallig van het weekend een tweede hands MB-D10 gehaald waar ik ook al een EN-EL3e bij kreeg, teller staat dan dus op 4. Het moet gek lopen wil ik ooit nog is zonder juice komen te staan, en dan heb ik ook nog is de optie voor AA's.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jay-P schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:30:
Dat is zonder meer waar inderdaad. Heb het trouwens even gecheckt en ik had blijkbaal al in 2005 de recall gemist (of, wat waarschijnlijker is, ik had toen al niet zo'n zin in een lange omruiltijd), grappig trouwens is dat het serie nummer exact dezelfde is als die op de voorbeeld illustratie van nikon :o.

Ga hem trouwens wel omruilen want ik heb even gegoogled en blijkbaar krijg je inderdaad een EN-EL3e terug !

[...]

Weliswaar van Nikon USA geplukt maar lijkt mij logisch dat dat hier ook zo gaat. Heb toevallig van het weekend een tweede hands MB-D10 gehaald waar ik ook al een EN-EL3e bij kreeg, teller staat dan dus op 4. Het moet gek lopen wil ik ooit nog is zonder juice komen te staan, en dan heb ik ook nog is de optie voor AA's.
Destijds heb ik hier ook gewoon een EN-EL3e gekregen, zal nog wel steeds zo zijn.

Mijn YouTube kanaal

• Jay-P
Dat is wel relaxed dan inderdaad. Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat de EN-EL3e niet voor de D70 geschikt was. Ondanks het feit dat ik de D70 zelf (leen hem nog wel is uit) nog zelden gebruik is het goed om te weten dat ik mijn accu's voor de D300s ook in de D70 kan gebruiken mocht het ooit nodig zijn. Ik ga overmorgen maar is bellen, ik neem aan dat ze morgen gesloten zijn.

• Wijnands
EN-EL3 serie is downwards compatible. Een D70 kan wel met een e overweg maar een D300 snapt een EN-EL3 of EL3a niet.

• Jay-P
Wijnands schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:35:D300 snapt een EN-EL3 of EL3a niet.
Jup, had dat inderdaad al gezien op de Nikon site. Ben er vandaag langsgeweest en wat blijkt... kreeg een EL3a ;(. Heb nog voorgesteld om bij te betalen voor een EL3e maar dat ging niet omdat zij van Nikon EL3a krijgen voor de terugroepactie en ze er anders dus verlies op zouden draaien. Begrijpelijk, vond het ook behulpzame en vriendelijke mensen daar in beverwijk. Meteen de D300s maar even laten schoonmaken, gaat volgens mij ook een stuk professioneler dan bij de gemiddelde fotozaak. Sensor, Spiegelhuis en zelfs de buitenkant weer praktisch als nieuw.
Pagina: 1