Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Cluster] Applicatie interface binding

Pagina: 1
Acties:

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik vraag me af hoe applicaties in het algemeen om gaan met clustering.

Situatie: stel je hebt ServerA en ServerB die elkaar dmv. keepalive/vrrp elkaar in de gaten houden. Hierdoor is het cluster ip actief op maar 1 server.

Nu heeft ServerA een applicatie (bv. Asterisk), echter deze applicatie "bind" zichzelf op een bepaald IP en stuurt ook berichten uit. De consequentie hiervan is dat de applicatie ALLEEN kan starten als hij op dit moment de active node is. Hierdoor moet je of A ) de applicatie starten op ServerA erna op ServerB (door deze de active node te maken) of B ) een script maken dat deze applicatie opstart zodra de server de active node wordt.

Nu is mijn gedachte dat er toch nog veel meer mensen moeten zijn die aan clusteringen doen met vele applicaties en dat het toch gemakkelijker/betrouwbaarder moet kunnen. Oftewel: ik mis best-practice (het moet toch al eerder gedaan zijn).

Is het verkeerd om te denken dat je eigenlijk naar een situatie wil waarin bv. de firewall voor de nodes beslist waar het verkeer heen moet. Hierdoor hebben de servers hun eigen IP's ten alle tijden en kunnen applicaties gewoon starten?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
je logica klopt niet helemaal. Clustering kan op verschillende manieren, active-active, active-passive, etc. De app die je gebruikt moet wel cluster aware zijn om uberhaupt juist geclustered te worden.

Het verhaal over een firewall die zoiets regelt doe je eerder met NLB, dat is juist een tegenhanger van clustering en wordt vaak gebruikt voor apps die niet direct cluster aware zijn.

vuistregel is, een app met statische data NLB je, een app met variabele data zoals een database cluster je, waarbij de database dan wel op een engine moet die cluster aware is.
je kan ook iets als de database clusteren en de frontend app NLB-en (denk aan een IIS site met SQL backend. IIS NLB je en de SQL cluster je).

Asterisk ken ik verder niet dus weet niet hoe dit precies werkt, maar bovenstaand verhaal kun je daar ook op toepassen gezien het de vuistregels zijn zo'n beetje.

edit: antwoord op je speicifieke vraag kun je natuurlijk gewoon googlen: http://www.google.nl/#hl=...r_pw.&fp=f27e7a08a3ba380b

[ Voor 12% gewijzigd door Razwer op 02-05-2011 08:38 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hey Razwer,

Bedankt voor de informatie! En ja dat van Asterisk is inderdaad ook op Google te vinden, alleen gaat het hier om meer applicaties met dezelfde issue.

Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat de huidige oplossing niet de goed is en het eigenlijk een NLB zou moeten zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Razwer schreef op maandag 02 mei 2011 @ 08:35:
je logica klopt niet helemaal. Clustering kan op verschillende manieren, active-active, active-passive, etc. De app die je gebruikt moet wel cluster aware zijn om uberhaupt juist geclustered te worden.
Een app hoeft niet "cluster aware" te zijn. De enige requirements zijn dat er een pad binnen de app aan te wijzen is waar evt app. data staat (zodat deze op een diskresource binnen de resource-group geplaatst kan worden) en dat de applicatie uit een service bestaat die gestart dient te worden.

Middels de "generic service resource" kan dan elke app wel op een cluster geplaatst worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B