[OpenSuSE] Negeren raidcontroller tijdens installatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Ik zit met een probleem met de installatie van OpenSuSE 11.4 op een computer met een bestaande Windows 7 configuratie. De data op de Windows 7 schijf mag dan ook echt niet verwijderd worden.

Met diskmanagement van Windows 7 is de schijf waarop hij werkt met 50Gb verkleind om zo ruimte vrij te maken voor een Linux installatie. Dit gaat allemaal goed. Maar als ik de computer opstart met OpenSuSE 11.4 en ik kom in de partitiemanager zie ik dat hij gebruikt maakt van mijn raidcontroller als zijnde raid0 of JBOD. Ik kan zo het verschil niet zien daar. Het punt is dat ik dat niet wil. De gehele computer heeft nooit gebruik gemaakt van de raid-controller en staat dan ook uit in de bios.

Wie weet hoe ik de installatie zo kan opstarten zodat de raid-controller bypassed word. In de BIOS uitzetten werkt dus niet.

Ook Ubuntu 11.04 heeft dit exacte probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kun je kiezen? Want JBOD is wat je wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
JBOD is eigenlijk wat ik precies niet wil. JBOD is een configuratie waarbij ik met behulp van de raidcontroller alles bundel tot een groot volume. (Raid 0 zonder striping)

Ik wil dat alle schijven los worden gezien zonder dat de raidcontroller ook maar aangesproken word. Zogezegd de IDE modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Powergrim schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:25:
JBOD is eigenlijk wat ik precies niet wil. JBOD is een configuratie waarbij ik met behulp van de raidcontroller alles bundel tot een groot volume. (Raid 0 zonder striping)
Nee, JBOD is Just a Bunch Of Disks. Losse disks dus.

Jij beschrijft concatenation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

^Hierboven heeft gelijk

EDIT: Kijk ook hier: Wikipedia: JBOD

[ Voor 65% gewijzigd door Beatboxx op 01-05-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Zover ik kan vinden is het met JBOD ook mogelijk te bundelen. Zover ik zie hebben we dus beiden gelijk.

Maar zover is JBOD nog geen optie, want ik kan de raidcontroller niet gebruiken. Ik heb namelijk een SATA DVD brander die hij mee wil nemen in de raidset. En er is geen mogelijkheid tot een exclude van één sata-port.

EDIT: Die link beschrijft precies dat JBOD een bundel is.. Dus ik snap je punt niet..

[ Voor 12% gewijzigd door Powergrim op 01-05-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Powergrim schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:32:
Zover ik kan vinden is het met JBOD ook mogelijk te bundelen. Zover ik zie hebben we dus beiden gelijk.

EDIT: Die link beschrijft precies dat JBOD een bundel is.. Dus ik snap je punt niet..
Nah. Alleen ketters noemen concatenation of spanning JBOD. De Engelse wikipedia heeft 't bij het juiste eind, de Nederlandse is simpelweg fout.
Maar zover is JBOD nog geen optie, want ik kan de raidcontroller niet gebruiken. Ik heb namelijk een SATA DVD brander die hij mee wil nemen in de raidset. En er is geen mogelijkheid tot een exclude van één sata-port.
Wat voor controller hebben we 't over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Ik ga even zoeken wat de precieze benoeming is van de Chipset. Het is een AMD 790X bord van het Spider-platform. Ik denk dat het een R600 chipset is die de raid aanstuurt. Maar ik edit zodra ik zeker ben.

EDIT: R600 is een videochipset 8)7 . Het is SB600.

[ Voor 14% gewijzigd door Powergrim op 01-05-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Met een kleine aanpassing is de hele raidset inclusief alles non-raid een beetje vernacheld. Er komt mooi een IDE DVD brander in en we gaan het netjes oplossen met een Raid0 setje.

Jammer genoeg geen oplossing kunnen vinden maar het topic mag wat mij betreft een slotje krijgen.
Pagina: 1