F2380m, anti glare coating

Pagina: 1
Acties:

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-02 18:16
Tussen mij en LCD schermen heeft het nooit goed geboterd. Drie jaar geleden was de CRT echt leeg en moest er wel een TFT komen. één van de problemen dat ik ervaarde was dat LCD schermen vaak een wat doffer en onzuiver (in de zin van wit is niet wit maar bestaat uit allemaal losse kleuren) beeld gaven. In het engels ook wel bekend als "graininess"

Dit bleek indertijd te komen doordat de meeste lcd's mat zijn afgewerkt met een anti reflectie laag. Vooral bij DELL is dit extreem goed zichtbaar. Dus ik een glossy Acer kopen, maar echt geweldig was dit ook weer niet. Ondanks dit glossy scherm geen last had van de typische dofheid van het beeld, warem de kleuren lange na niet zo diep en warm als de CRT. Ook de kijkhoek is dramatisch, zelfs als je de recht voor zit is het beeld niet uniform.

Maar in principe was het nog wel acceptabel en heb besloten deze monitor te houden in de hoop dat over enkele jaren wel weer goede monitoren zouden zijn. Nu zijn er tegenwoordig betaalbare IPS scherm zoals de U2211H, welke een veel beter beeld zouden geven dan een TN panel. Alleen het is een dell en volgens gebruikers ook weer met een zeer agressieve AG coating, wat voor mij echt onacceptabel is (ik ken de dell tn monitoren op m'n werk, en het is net een natte krant lezen).

Nu ken ik een matte acer TN monitor met een minder agressieve coating die voor mij best aanvaardbaar is (het kan dus wel)

Nu zou de Samsung PVA F2380m maar een milde AG coating hebben. Ik kan deze monitor echter nergens vinden in de winkels. Is iemand met deze monitor hier bekend? Zijn er uberhaupt glossy IPS/PVA monitoren? (ik heb ze nog niet kunnen vinden naast de Imac, maar die is weer niet los te verkrijgen)

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:07
Glossy IPS/PVA schermen zijn er inderdaad nauwelijks. Ik ben zelf ook erg huiverig voor die harde AG coatings (heb nogal gevoelige ogen) en wacht nu op Samsungs PLS (IPS tegenhanger) dat naar men zegt een lichtere coating heeft. Er is voor velen (ook voor mij) echter een reden om geen glossy IPS paneel te willen: IPS is een paneeltype voor de professionele gebruiker die kleurechtheid wil en bij glossy schermen lijken de kleuren wat dieper dan ze eigenlijk zijn, niet iets waar een fotograaf of drukker op zit te wachten.

De enige andere glossy schermen dan van Apple die ik ken zijn de Hazro HZ27Wa (27" IPS), Dell Dell ST2220T (22" IPS touchscreen) en ASUS ML249H (24" MVA).

• gastje13
Die 24 inch ga ik eens nader onderzoeken! (27inch is te groot, touchscreen te duur ben ik bang)
Volgens mij zit MVA tussen TN en PVA/IPS in, meer richting de PVA schermen.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57

InFamous

excommunicado

Apple's led cinema is toch ips, glossy en in 24 inch te verkrijgen?

Formerly known as Ragdoll

• gastje13
Niet meer, zijn ze sinds vorig jaar mee gestopt (ook het 30 inch model). En helaas was die maarliefst 900 euro . . . .
Budget is maximaal 300 euro + eventueel paar tientjes meer mocht het echt een meerwaarde zijn. De 27 inch apple heeft wel een heel erg mooi beeld, lijkt soms wel mooier (en is het misschien wel) dan een plasma tv.

De Asus die blacktarantulaX opmerkte, is goed betaalbaar. Hij is net uit, dus nog even wachten op wat reviews.

[ Voor 3% gewijzigd door gastje13 op 01-05-2011 19:56 ]

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
gastje13 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 19:55:
Niet meer, zijn ze sinds vorig jaar mee gestopt (ook het 30 inch model). En helaas was die maarliefst 900 euro . . . .
Budget is maximaal 300 euro + eventueel paar tientjes meer mocht het echt een meerwaarde zijn. De 27 inch apple heeft wel een heel erg mooi beeld, lijkt soms wel mooier (en is het misschien wel) dan een plasma tv.

De Asus die blacktarantulaX opmerkte, is goed betaalbaar. Hij is net uit, dus nog even wachten op wat reviews.
Volgens mij staat er een review van die Asus in hardware.info magazine. Even langs de Bruna gaan?

• gastje13
Nice! Morgen eens halen dan. De kleinere modellen hebben overigens IPS panel merk ik. Alleen MVA heeft een veel groter contrast. . .

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57

InFamous

excommunicado

Ik moet je eerlijk toegeven dat je denk ik weinig zult vinden in je prijsklasse die echt voldoen aan je eisen.

Formerly known as Ragdoll

• gastje13
Weet ik. Echter overstappen naar een ander panel type (met glossy uitvoering) zal al een hele verbetering geven.

Die asus is wel moeilijk leverbaar. Komt dit omdat dit merk hier niet zo bekend is of omdat het model net nieuw is? (kan hem in elk geval niet in de pricewatch vinden)

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:09

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik heb hier het nieuwste Hardware.Info Magazine liggen, daar staat 'ie niet in hoor. Ik zie ook geen andere reviews van die monitor.

Verwijderd

Ik heb mij ooit laten vertellen dat graininess niet zozeer veroorzaakt wordt door de coating maar meer een gevolg is van de IPS-technologie zelf. Ik had ooit een 19" PVA en verving deze door een 24" IPS. Dat heb ik ongeveer een half jaar volgehouden en heb toen toch maar gauw weer een PVA gekocht.

Glossy schermen geven een beetje de look-and-feel van een CRT monitor, het nadeel vind ik dat het beeld een stukje naar achteren lijkt te liggen in plaats van aan de oppervlakte.

• gastje13
Klopt niet helemaal.

Iemand heeft ooit met veel moeite (wat ook nog een optie is) de coating eraf weten te krijgen van een IPS dell monitor, en het beeld daarna was perfect. Ook de apple schermen zie ik niets terug van de graininess. Ik zie het probleem ook bij gewone TN monitoren.

zie: http://www.flickr.com/photos/42236618@N07/with/4672653024/

Het is ook daadwerkelijk een laag die eroverheen ligt, en dus in theorie het beeld nooit ten goede kan doen. (behalve in heel fel verlichtte ruimtes). Dus wat blacktarantulaX over de onrealistisch diepe kleuren, het lijkt me meer dat juist de coating de kleuren aantast . . .

Afijn, misschien nu IPS/PVA in de matte uitvoering betaalbaar is geworden (<300 euro), komen er over afzienbare tijd ook wel (meer) glossy IPS/PVA's.

Verwijderd

Ok, waarschijnlijk dan dat de coating van HP kwalitatief wat minder is dan die van Eizo ;)

• gastje13
het wordt deze monitor wellicht:

http://shop.conrad.nl/com...een-monitoren/415187.html

Zie de review:

http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1302259660

IPS + glossy + betaalbaar :)

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:02:
...het nadeel vind ik dat het beeld een stukje naar achteren lijkt te liggen in plaats van aan de oppervlakte.
Dat ligt niet aan de coating van de front polarizer, dan hebben ze er waarschijnlijk gewoon een glasplaat voorgezet, dat heb je ook nog.

• gastje13
Ik heb hem besteld, hij zou vanaf a.s. vrijdag leverbaar zijn!

[ Voor 59% gewijzigd door gastje13 op 04-05-2011 17:08 ]

• gastje13
Heb hem ondertussen!

Eerste indruk is dat de kleurweergave veel dieper is dan de TN, en door de glossy coating geen spoortje van de dofheid. Kijkhoek is een stuk beter en zwart is ook zwarter. Beetje nog met de instellingen spelen (zoals in de review van flatpanels al stond, is ie iets te groen afgesteld) maar het beeld is veel meer CRT/plasma dan m'n oude TN

Design is helaas wel erg lelijk, maar dat zie je doorgaans toch niet meer na hooguit paar dagen.

Touchscreen kan ik nog niet testen, heb nog geen windows 7. Maar het ging vooral om het beeld en dat is wel degelijk beter!
Pagina: 1