Toon posts:

[Geforce Go 7300] Beeldstrepen en onjuiste tekens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een laptop gekregen, een Toshiba Satellite A100-504 met een Geforce Go 7300 videokaart.

Nog voordat ik een OS erop kan gooien geeft het beeld al lichte strepen als de computer langs de BIOS boot. Bij het installeren van Windows krijg ik ook al onjuiste ASCII tekens te zien 'Wijdoss is loading files' in plaats van Windows is loading files.

Eenmaal Windows geïnstalleerd te hebben krijg ik een standaard beeldscherm/videokaart. Op het moment dat ik drivers installeer van Nvidia (of van de Windows 7 Update), krijg ik bij de volgende boot een zwart scherm ipv Windows XP/7.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit zie. Zelf heb ik het ijzersterke vermoeden dat de videokaart zijn beste tijd gehad heeft. Of is dit te voorbarig? :)

Gr. Eric

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Als ik het goed heb maakt de Geforce Go 7300 geen gebruik van eigen geheugen, maar van het interne RAM geheugen. Je zou dit kunnen controleren door met Memtest86+ te testen of het geheugen niet brak is.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Is het zelfde probleem waarschijnlijk als waar de 8000 serie mee heeft te kampen.
Zelf had ik dit al bij een 6000 serie van nVidia. Probleem is dat het soldeer slecht is en loslaat, dit veroorzaakt crashes (drivers die crashen of niet meer starten), BSOD's, artefacts en uiteindelijk doet ie niks meer.

Tijdelijke oplossing kan zijn om de chip te verwarmen in een oven (lastiger met laptops) of met een heatgun/hete lucht soldeer apparaat (zijn ook nog minder conventionele manieren, zie 8800 defecten topic).

Uiteraard, kan het ook zijn dat je RAM kapoet is en dat nieuw ram het probleem kan oplossen.
Ik schat de kans van het laatste erg klein in...

Verwijderd

Topicstarter
Een SMD reflow station heb ik thuis incl. flux en pasta.

Alleen een laptop compleet openen vind ik altijd een beetje een klootklusje aangezien ieder model weer anders in elkaar zit.

In de BIOS kan ik geen geheugen toewijzen aan de grafische toestand, mijn conclusie is (ook na enig Google werk) dat deze laptop voorzien is van dedicated videogeheugen. Neemt niet weg dat ik altijd de plakjes DDR even kan wisselen met iets anders.

Verwijderd

Topicstarter
De stoute schoenen aangetrokken, laptop uit elkaar gehaald en gekeken op Youtube naar wat filmpjes.

De chip verwarmd en de laptop weer in elkaar gezet, nu is er helemaal geen beeld meer.