[VMWare Player] "Read-only" virtual machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
Hallo,

Ik ben sinds kort wat aan het prutsen met VMWare.
In 1e instantie is het de bedoeling een vm te maken voor online banking (voor mezelf, mijn broer en mijn ouders)
Ik was van plan hier Ubuntu voor te gebruiken.

Ik wou hier een vm voor maken die bij normaal gebruik "read-only" is, waarmee ik bedoel dat ie iedere keer terugkeert naar de staat van de vm voor dat ie gestart werd.
Uiteraard moet ik deze "read-only" ook kunnen afzetten voor als ik in de weekends bij mijn ouders kom en wat OS updates wil doen

1st had ik VMWare server geinstalleerd, welke dit bovenstaande denk ik kan ondersteunen dmv snapshots.
Maar na een tijdje had ik door dat deze binnen enkele maanden end of life is en al lang niet meer geupdate is.

Na lang zoeken bleek dat VMWare Player min of meer de opvolger is van VMWare Server, maar dat deze geen snapshots ondersteund.
Je kan wel suspenden, zodat ie een "snapshot" neemt bij het sluiten van je vm, maar ik wil juist een snapshot bij het openen van de vm.

Nu was ik al aan het denken om altijd met een kopie te werken, zodat het orginele nooit verandert (tenzij ik het wil voor updates), maar dit neemt dubbel zo veel plek in en is vooral veeeeeel te ingewikkeld voor mijn ouders.

Vandaar ook mijn vraag of er iemand een truuk / hack / whatever weet om te doen wat ik wil doen?

Of moet ik voor deze functionaliteit 3 licenties van VMWare Workstation kopen (heb nog niet durven kijken naar de prijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Kan Virtualbox OSE niet gewoon wat jij wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Jup, die kan dat !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VMware Player ondersteund inderdaad geen snapshots, daarvoor moet je bij Workstation zijn, die is echter niet spotgoedkoop. Ik zou dus kijken naar een alternatief zoals inderdaad Virtualbox, die is gratis en heeft Snapshot ondersteuning.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
bedankt voor de tips

ik zal het eens proberen