Toon posts:

SLI en CF. Om welke redenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het wel leuk om te weten om welke redenen mensen sli of CF willen
gebruiken. Ik zelf kan er zo direct 3 bedenken en dat is om met games betere prestaties te hebben
en omdat iemand meerdere monitoren wil gebruiken of graag hoge benchmarkscores wil hebben als hobby.
Ik ben ook erg benieuwd hoe jou'n systeem er uit ziet en wat de klok snelheden. Ook vraag ik mij af of
jij er tevreden bent met het resultaat van meerdere gpu's

Mijn eigen reden voor meerdere gpu's is dat ik graag veel games soepel wil blijven spelen met alles voluit
qua grafische ingame instellingen. Nu gaat het bij veel games goed met één kaart maar er zijn ook games die ik graag speel, en die dus wel voor de max instellingen een 2e kaart nodig is zoals met metro 2033.

Nog een redenen is voor online shooters met max grafische instellingen boven de 60fps te blijven.
Een voorbeeld is BFBC2 en crysis 2. Ik vind het nog al storend als je onder de 60 fps duikt en dan zie
je de vertraging bij het snel bewegen van de muis.

Zelf ben ik er in ieder geval wel tevreden over want het voldoet aan mijn eisen zoals zware games op max kunnen blijven draaien zonder last te hebben van vertragingen en gestotter. Het schaalt in alle games die ik momenteel veel speel erg goed.
Nu ben ik wel benieuwd naar jullie eigen meningen en reacties. Als het vervelend lezen is
mijn excuses, ik ben niet zo goed met gramatica en spellingen.
Mijn systeem staat verder onder mijn test.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 15:32 ]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 09:52
Dat je niet zo goet bent met grammatica en spelling wil nog niet zeggen dat je goet met een t moet schrijven :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
er zijn imo maar twee redenen voor cf/sli:
1. de snelste single kaart biedt niet voldoende prestaties.
2. in sommige gevallen is het goedkoper dan een enkele kaart met dezelfde prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Dan gebruik jij andere redenen dan ik en veel anderen.
Modbreak:Hij is de eerste die reageert in dit topic... hoe kun je dit zeggen zonder onderbouwing? Geef aub onderbouwing als je wat roept!

[ Voor 75% gewijzigd door dion_b op 02-05-2011 01:12 ]

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Patsfactor.

Overigens zie ik de meerwaarde van dit topic totaal niet in..
Modbreak:Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam, of post niet!

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 02-05-2011 01:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 14:45:
Ik vind het wel leuk om te weten om welke redenen mensen sli of CF willen
gebruiken. Ik zelf kan er zo direct 3 bedenken en dat is om met games betere prestaties te hebben
en omdat iemand meerdere monitoren wil gebruiken of graag hoge benchmarkscores wil hebben als hobby.
De eerste en derde kunnen inderdaad redenen zijn om SLI/CF te gebruiken, maar de tweede nadrukkelijk niet: met SLI/CF kun je maximaal één beeld samen vormen.

Als je meerdere monitoren aan wilt sturenen daarvoor meerdere kaarten gebruikt is dat geen SLI of CF, dat is gewoon meerdere kaarten gebruiken :z

Oslik blyat! Oslik!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

nog wat redenen:
- 's winters heb je behoefte aan een extra kachel
- je wilt het maximale uit je PSU halen
- je huidige rig trekt het niet meer dus plaats je een videokaart erbij
- je sponsort graag de energiemaatschappij
- geld uitgeven aan je pc is altijd een goede investering
- op de site van Futuremark wil je niet tot de middenmoot behoren
- je bent geïnteresseerd in micro stuttering
-

[ Voor 16% gewijzigd door JJ Le Funk op 01-05-2011 18:58 ]

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:38:
Patsfactor.

Overigens zie ik de meerwaarde van dit topic totaal niet in...
MrJayMan schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:53:
nog wat redenen:
- 's winters heb je behoefte aan een extra kachel
- je wilt het maximale uit je PSU halen
- je huidige rig trekt het niet meer dus plaats je een videokaart erbij
- je sponsort graag de energiemaatschappij
- geld uitgeven aan je pc is altijd een goede investering
- op de site van Futuremark wil je niet tot de middenmoot behoren
- je bent geïnteresseerd in micro stuttering
-
Als ik 2 gpu's wil gebruiken omdat ik dan plezieriger games kan draaien en alles op zijn hoogst.
Wat heeft dat met patsfactor te maken??
Modbreak:Lees reactie van ragdoll-cser hieronder eens. Jij vraagt om meningen van anderen. Als je het niet accepteert als anderen anderen meningen hebben heeft een topic pas echt geen zin :o
als je de meerwaarde er niet van in ziet reageer dan liever niet.
Ik ben gewoon benieuwd wat anderen en van vinden als je dat niet zint kun je beter uit dit topic blijven.
Er zijn ook mensen die het wel intresseren.

[...]

Ga liever ontopic reageren of reageer aub niet.
Modbreak:Laat het modereren aan de modjes over.
Ik doe het dus niet voor de lol ofzo maar omdat ik dan bepaalde games beter kan draaien die met 1 kaart mij niet soepel genoeg draaien. En bepaalde online games waar bij ik niet onder de 60pfs wil duiken.

Microstuttering heb ik nog nooit gehad met meerdere videokaarten en de rest is ook onzin.

[ Voor 58% gewijzigd door dion_b op 02-05-2011 01:15 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zelf heb ik 2 midrange kaartjes (ATi 5750's) in Crossfire die samen erg goed presteren. Reden? Moederbord met een onbezet PCI-e slot vind ik niet leuk, kunnen zeggen dat je 2 videokaarten in je pc hebt hangen is wel leuk en ik kwam ze toevallig tegen toen ik m'n vorige (enkele) kaart dood geflashed had.

Was voor 140 euro klaar en qua prestaties iets sneller dan een 5870, die heb je nog niet voor die prijs.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:22:
Hoezo? Dat lijken mij ook de enige redenen om CF en SLI te gebruiken. Dat zijn ook jou redenen die jij in je eigen post noemt, dan snap ik niet waarom hij andere redenen gebruikt dan jij.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 01-05-2011 20:44 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Trouwens, ik zit vaak schuin achter mijn pc met m'n voeden achter de kast die op de grond staat. Met een extra videokaart zou ik in de winter warmere voeten hebben, dat is ook wel fijn :D
En in mijn kast met mesh aan de zijkant zouden twee videokaarten met leuke lampjes wel stoer staan, stoerder dan eentje. En mijn voeding zou op een hogere efficientie draaien, scheelt stroom die verspild wordt.
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:46:
[...]

Gewoon ontopic en geen rare reacties die niets metmijn vragen te maken hebben.
En ik deed het netjes via pm om te vragen of het anders kan want anders word dit tiopic nix
Ik zal ff en mod vragen om het op te schonen want ik wil het netjes houden in dit topic.
Net is nogal een onzinnig topic he? Beetje in de zelfde richting als 'waarom heb je een snellere processor?'.
Modbreak:Of een topic onzinnig is of niet, is niet aan jou. Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet...

[ Voor 80% gewijzigd door dion_b op 02-05-2011 01:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:57

InFamous

excommunicado

Wat dacht je van de reden "Gewoon omdat het kan!" misschien heeft het ook wel iets met patsfactor te maken, zelf gebruik ik ook CF en ik krijg er welliswaar hoogstens 40fps meer mee, dat terwijl 1 kaart al zou voldoen voor de meeste spellen. Maar ach met een window en waterkoeling moet het er ook wel een beetje uitzien he, zoon half lege kast is ook niet alles.

Formerly known as Ragdoll

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Ik zelf heb sinds kort een upgrade gedaan en meestal probeer ik dat zo goed mogelijk te doen met de wat betere componenten. Ik probeer er ook altijd meteen 2 videokaarten in te drukken gewoon omdat het kan en ik zelf vind het er wat mooier uitzien met 2 kaarten in plaats van 1.

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

IlIlIlIlIl schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:04:
Ik zelf heb sinds kort een upgrade gedaan en meestal probeer ik dat zo goed mogelijk te doen met de wat betere componenten. Ik probeer er ook altijd meteen 2 videokaarten in te drukken gewoon omdat het kan en ik zelf vind het er wat mooier uitzien met 2 kaarten in plaats van 1.
Prima redenen. Ik heb een tijdje lang een combo van 5850 en 8800GT gedraaid om ook wat met physx te doen. Geldt dat ook?

Enfin, misschien is het voor de TS in ieder geval handig als de TS zijn systeem in de post zelf zet. Al copieer je je sig eventjes, het topic is nogal nutteloos als je besluit het onderschrift te wijzigen.

-_-

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

M2M schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:31:
[...]

Prima redenen. Ik heb een tijdje lang een combo van 5850 en 8800GT gedraaid om ook wat met physx te doen. Geldt dat ook?
Dan draai je geen CF of SLI ;) Je kan je pc volproppen met videokaarten maar als je ze niet laat samen werken draai je geen CF of SLI.

Verwijderd

ik heb crossfire en sli gebruikt

De reden dat ik het doet .
A: ik bezuinig nooit op een voeding (dus altijd sli\crossfire goed gekeurt)
B; ik koop altijd een kaart op het moment de ouwe niet voldoet.
C: tweakers zijn vga geil en verkopen hun ouwe gebruikte goedkoop
D: Ik koop een gebruikt vga zie punt c: als ik vga power te kort komt.
E 2e gebruikt kaart is meestal goedkoper dan de ouwe verkopen en nieuwe te kopen.

Ik heb nu 2x 8800gt in gebruik in sli .
Dit is nog steeds krachtige genoeg om de meeste games te draaien en zie het nut niet om deze te gaan vervangen voor 1x nieuwe .

Persoonlijke merk ik dat nvidia sli beter ondercontrolle heb dan ati met hun crossfire set.
Micro stottering was meer aanwezig bij ati dan nvidia .

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:05:
Ik heb nu 2x 8800gt in gebruik in sli .
Dit is nog steeds krachtige genoeg om de meeste games te draaien en zie het nut niet om deze te gaan vervangen voor 1x nieuwe .

Persoonlijke merk ik dat nvidia sli beter ondercontrolle heb dan ati met hun crossfire set.
Micro stottering was meer aanwezig bij ati dan nvidia .
Misschien is dat jouw ervaring omdat je altijd met 'oudere' kaarten hebt gedraaid.
Zeker met de 6XXX serie van ati is (net als met nvidia sli) niks mis.
mitsumark schreef op zondag 01 mei 2011 @ 17:31:
er zijn imo maar twee redenen voor cf/sli:
1. de snelste single kaart biedt niet voldoende prestaties.
2. in sommige gevallen is het goedkoper dan een enkele kaart met dezelfde prestaties.
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:22:
Ik denk dat 90% of meer om 1 van die twee redenen CF/ SLI draait.
(jij overigens ook)
Alle andere redenen zijn emotioneel gedreven (lees: niet op 'reason' gebaseerd).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Okee, laatste kans voor dit topic :X

Ik heb zojuist een zwik aan onvriendelijke posts die niet over de inhoud van het topic gingen getrashed. Dat doe ik niet graag.

Iedereen, hou het on-topic, vriendelijk en behulpzaam, en laat het modereren aub aan de modjes over - anders gaat hier niets anders gebeuren dan een slotje, plus consequenties voor degenen die het zover laten komen...

Als het goed is wordt de topicstart zodadelijk geupdate met betere onderbouwing van de beweegredenen voor het topic, en wordt een en ander door een spellchecker gehaald. Graag geen commentaar meer op die punten, als je de vraag oninteressant vindt, gewoon niet posten :o

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 02-05-2011 01:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het schijnt zo te zijn dat je op pre-CUDA/OpenCL kaartjes beter kan renderen in SLI/CF, maar dat was ook een tijd terug. Maar stel dat dat nog steeds klopt, dan zou dat een goede reden kunnen zijn.

Verwijderd

Voor zover ik weer werkt CUDA juist niet in SLI, de bekende Tesla kaarten hebben niet eens SLI bridges.

Edit: wacht, zeg je nu pre-CUDA? :X

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 01:46 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat werkt juist wel toch? Je kan twee of drie kaarten in SLI zetten en ze zowel SLI graphics rendering laten doen als Physics berekeningen. En dat werkt voor zover ik weet ook prima met elke andere vorm van CUDA werk.

Verwijderd

CUDA met in elke kaart dezelfde content in het geheugen? ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja dat moet je niet aan mij vragen, ik weet enkel dat het volgens mij wel mogelijk is. Bovendien, is het erg dat er hetzelfde in het geheugen zit? Als het geen geheugenintensieve applicatie is die voornamelijk de processing power van de shaders wilt gebruiken zal hij er volgens mij wel baat bij hebben.

Maar het is echt niet mijn vak, dus geen idee hoe het exact zit, daar moet je niet voor bij mij zijn :+

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-02 07:42

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb vroeger CF gedraaid omdat m'n HD4670 Crysis en CoD 4 niet meer kon trekken op max in z'n eentje en ik voor €40 aan een identieke tweeling kon komen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Reden is dat ik mijn eerste HD5770 gekregen heb en de tweede bijna voor niets had.

Ik kan mezelf financieel niet permiteren om een 6xxx serie van ATi/AMD aan te schaffen. Tevens wacht ik op de 7xxx serie, omdat de 6xxx serie (qua single kaart) mij niet overtuigd t.b.t. de CF HD5770 kaarten.

Ja, het is niet echt een geweldige stap van een enkele kaart, maar toch iets meer :)

@Imprezzion; Ik had hiervoor een HD3870 (en later in CF) maar Crysis kon daarmee toch goed overweg als enkele kaart. En COD4 was toch echt vloeiend.

OP; Leuke topic.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ja, maar niet op 1680x1050 met alles op Very High / Extra AF 16x en AA 8x.. :$

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• XRayXI
Imprezzion schreef op maandag 02 mei 2011 @ 03:00:
Ja, maar niet op 1680x1050 met alles op Very High / Extra AF 16x en AA 8x.. :$
Daar heb je een punt. Ik zit op een 1400x1050 scherm.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Als ik een singleplayer campaign speel speel ik die ook voor de grafische beleving en dat kon gewoon niet met dat kaartje. Ik wil in singleplayer alles maxed. Daarom heb ik nu ook nog wel genoeg aan een enkele GTX460. Ben nog geen game tegengekomen die ik niet kon maxen. Als dit moeilijk wordt, vraag ik mezelf af:

1. Is het die €100 waard voor een 2e GTX460?
2. Is het de nog eens €80 waard voor een XFX PRO 750W omdat m'n CM 520W het NOOIT gaat trekken?
3. Is het de ook nog eens €120 voor een Antec 1200 case waard omdat in m'n CM Elite 335 de tweede kaart zowat op de bodem ligt en dus geen lucht krijgt?

Nee dus, dus komt er gewoon of een nieuw systeem, of een GTX570/HD6950 mocht dit voorkomen. :)

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 22:56

Yor

Yor1313#2571

Waarom SLI/CF?

Omdat het kan.
Waarom maken mensen een auto met een raketmoter? Juist ja, omdat het kan. Patsfactor is zeker iets wat je mee moet nemen. Nu komt er zodadelijk een hele zwik moraalridderlijke "Tweakers" over me heen rollen, maar dat zijn dezelfde die geen pron kijken, nooit films downloaden en alle software volledig legaal hebben....

Benchmarks, ook zoiets. Leuk, maar wat heb je eraan? Eeuwige roem? Dat is toch maar voor een paar weggelegd, echte diehards zoals Viss, die dan ook nog eens dikke records neerzetten.

Ingame performance, daar gaat het om. Juist ja, als de drivers werken en de game het ondersteunt.

Wellicht de meest voorkomende relevante reden is dat een nieuwe kaart teveel geld kost en dat met een extra kaart (dus CF/SLI) de prestaties van de next-gen kaarten geëvenaard/verbeterd kunnen worden tegen een relatief zacht prijsje.

Ik blijf erbij, gewoon omdat het kan en alle extraatjes zijn mooi meegenomen.

http://yor.minitroopers.com

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Tsurany schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:32:
[...]

Dan draai je geen CF of SLI ;) Je kan je pc volproppen met videokaarten maar als je ze niet laat samen werken draai je geen CF of SLI.
'maakt dat nou weer uit dan? Lucid Hydra anyone :? En dedicated PhysX vind ik zelf een stuk leuker dan CF op 1680 x 1050, ongeacht of het er ook leuk uit ziet ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ben het er toch ook wel mee eens dat omdat het kan een goede reden is.

draai zelf eigenlijk altijd CFX, nu overstappen naar 1 kaart uit een nieuwere serie (als die er zou zijn, draai nu 2x 6970) is altijd een downgrade, en dat vind ik een vies woord ;)

ik hou van max fps met alle opties voluit, dit op mijn 1920x1200 resolutie, 1 6970 gaat dit niet in iedere game redden, vandaar dus een 2e er bij,

op deze link kun je zien waarom ik 2 kaarten sowieso mooier vind.

http://tweakers.net/ext/f/U3jC7yctTGaU9IEXUejn8jvu/full.jpg

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

dion_b schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:39:
[...]

De eerste en derde kunnen inderdaad redenen zijn om SLI/CF te gebruiken, maar de tweede nadrukkelijk niet: met SLI/CF kun je maximaal één beeld samen vormen.

Als je meerdere monitoren aan wilt sturenen daarvoor meerdere kaarten gebruikt is dat geen SLI of CF, dat is gewoon meerdere kaarten gebruiken :z
Dit is niet helemaal maar waar, Nvidia surround bijvoorbeeld. Hier heb je SLI voor nodig om dit mogelijk te maken.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Ik heb ooit zelf een 6800GT sli setup gehad!

Waarom => Ik had een SLI moederbord, een sli voeding (gewoon niet bezuinigd op het moment van aankoop) en toen ik overging op sli was het voordeliger om een 2de 6800gt te kopen dan 1 7900gt(x).

Frag_Zero

Verwijderd

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op maandag 02 mei 2011 @ 06:05:
[...]

'maakt dat nou weer uit dan? Lucid Hydra anyone :? En dedicated PhysX vind ik zelf een stuk leuker dan CF op 1680 x 1050, ongeacht of het er ook leuk uit ziet ;)
Wat ook kan is gewoon 2 kaarten in sli zetten, je hebt dan sli en physx tegelijkertijd :)

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:08:
[...]

Wat ook kan is gewoon 2 kaarten in sli zetten, je hebt dan sli en physx tegelijkertijd :)
Ik doelde dus echt op het hybride gebruik icm een Radeon kaartje. :Y

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Het is vaak ook een keuze die je maakt. Ik zelf heb eigenlijk altijd al SLI gehad. Ben begonnen met 2 7800GT's daarna over gegaan op de 8800GTX toen de GTX275 in sli gehad en nu de GTX580.
En ik ben het helemaal eens met mensen die zeggen dat het overkill is maar ik zelf vind het er mooier uitzien en als ik het geld er voor heb waarom zou ik het dan niet doen?

http://i1200.photobucket....327/Streepio/IMG_0797.jpg

edit typo's

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xenomorphh schreef op maandag 02 mei 2011 @ 09:41:
[...]

Dit is niet helemaal maar waar, Nvidia surround bijvoorbeeld. Hier heb je SLI voor nodig om dit mogelijk te maken.
Ik zei ook nadrukkelijk "één beeld", niet "één scherm" ;)

Het is wel degelijk iets anders dan alleen desktop uitbreiden naar een ander scherm. Je moet voor nVidia Surround op alle schermen exact dezelfde settings gebruiken:
All displays must have a common resolution, refresh rate, and sync polarity
Zodra je op verschillende resoluties op verschillende monitoren draait, doe je dat niet met SLI.

Edit:
Zelf draai ik geen SLI/CF. Reden is vrij simpel: ik ben niet veeleisend qua performance, een midrange kaart van EUR 150 voldoet prima voor mij. Wel ben ik erg gesteld op drie dingen die neerkomen op verbruik en voor mij argumenten tegen multiple GPU zijn:
1) ik heb een schurfthekel aan herrie uit m'n PC. Hitte moet gekoeld worden, en dat maakt lawaai.
2) als heetbloedige Celt wil ik zo min mogelijk extra hitte rond m'n werkplek.
3) uit combo van zuinigheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid wil ik zo min mogelijk energie verbruiken.

Alledrie spreken voor één kaart - het komt voor dat twee goedkopere kaarten beter presteren dan één duurdere, maar ik heb nog niet gezien dat twee kaarten minder verbruiken dan één kaart die vergelijkbaar presteert.

CFX is daarentegen interessant. Geen van m'n huidige systemen ondersteunt het, maar ik ga zeker naar de toekomst toe kijken wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 02-05-2011 13:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Waarom SLI of CF???

A) Omdat het kan!
B) Zeker wel de PATS factor!!
C) Benchen met SLI of CF is gewoon leuker!
D) Nou vooruit dan ook voor de prestaties!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pas trouwens op met punt A icm punt B als je naar LAN-parties gaat.

Een verhaal:
Samen met collega's regel ik eens in de zoveel tijd LANparties. Soms is dat in een bedrijfspand en dan mogen geen buitenstaanders erbij, soms op externe locaties, en dan mag in beginsel iedereen mee. Enig nadeel van externe locaties (vaak scoutinggebouwen oid) is dat stroomtoevoer niet altijd ideaal is, vaak heb je max twee of drie groepen van 16A met een max totaalbelasting van 25A. Dat is dus 5.7kW totaal met 3.6kW per groep max.

Bij een van die externe parties waar we maar twee 16A groepen hadden nam een collega z'n broertje mee. Broertje had een dikke PC. Een iets te dikke PC zelfs...

Toen het redelijk vol werd klapte een van de zekeringen er continu uit. We zijn toen gaan meten en ontdekte dat waar we uitgingen van max 500W per persoon (riant, mijn bak verbruikt incl monitor niet eens de helft daarvan en laptops hooguit een kwart), zijn bak+scherm 1.5kW in z'n eentje trok :o

200W daarvan was voor rekening van z'n beeldscherm, maar de rest was z'n PC met een tot de max geOCde quadcore (weet niet meer welke, iirc een Intel Extreme Edition) en twee geOCde HD5970 kaarten elk goed voor 500W 8)7

Nou, dat kon dus niet :'(

Rationeel gezien geen probleem, als hij een van de twee eruit zou trekken zou de stop er niet meer uit knallen en zou hij desondanks veruit de krachtigste GPU(s) van de LAN hebben. Maar nee, toen we duidelijk maakten dat zijn systeem het probleem was en hij een van z'n monsterkaarten uit zou moeten zetten om aan de LAN deel te nemen heeft hij enorm herrie geschopt en is vervolgens weggestormd :/

Dat noem ik doorgeslagen patsfactor :z - gelukkig heb ik het verder nog nooit zo erg meegemaakt, de meeste CF/SLI mensen valt prima mee te praten :)

Oslik blyat! Oslik!

• XRayXI
Wat een verhaal dion_b.
Lekker samenwerkende figuur zeg. Of hij met 1 HD5970 i.c.m. een QX proc niet kon gamen zeg, wat je al zei :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij had hij wat autistische trekjes en wist hij niet met de - voor hem onbegrijpelijke - situatie om te gaan. Maar goed, daar konden we weinig aan doen helaas.

Wat dat betreft is performance maar relatief zodra je samen met anderen speelt - de slechtste specs bepalen wat je kunt doen, niet de beste. Maar dan nog kan CF/SLI helpen om je op hogere settings te laten spelen terwijl de arme sukkel met een laptop in 16b kleur en alles wat uit kan uit een poging doen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-02 15:57
pfff mijn sli setupje is weer de deur uit! Waarom omdat me pc het niet wilde doen :(

Ben van 2x 560 terug naar 1x 580 ... Voelt nasty voor 330 dan een 580 kunnen kopen maarja die 2 x 560 gaan weg voor 380 daarmee zat je toch op 1.4x of 1.5x de performance van een 580 :(

Daarom dus sli... Maarja je hebt ook systemen die perfect sli moeten runnen en het dan alsnog niet doen omdat ze gewoon schijt eraan hebben!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:38:
Pas trouwens op met punt A icm punt B als je naar LAN-parties gaat.

Een verhaal:
Samen met collega's regel ik eens in de zoveel tijd LANparties. Soms is dat in een bedrijfspand en dan mogen geen buitenstaanders erbij, soms op externe locaties, en dan mag in beginsel iedereen mee. Enig nadeel van externe locaties (vaak scoutinggebouwen oid) is dat stroomtoevoer niet altijd ideaal is, vaak heb je max twee of drie groepen van 16A met een max totaalbelasting van 25A. Dat is dus 5.7kW totaal met 3.6kW per groep max.

Bij een van die externe parties waar we maar twee 16A groepen hadden nam een collega z'n broertje mee. Broertje had een dikke PC. Een iets te dikke PC zelfs...

Toen het redelijk vol werd klapte een van de zekeringen er continu uit. We zijn toen gaan meten en ontdekte dat waar we uitgingen van max 500W per persoon (riant, mijn bak verbruikt incl monitor niet eens de helft daarvan en laptops hooguit een kwart), zijn bak+scherm 1.5kW in z'n eentje trok :o

200W daarvan was voor rekening van z'n beeldscherm, maar de rest was z'n PC met een tot de max geOCde quadcore (weet niet meer welke, iirc een Intel Extreme Edition) en twee geOCde HD5970 kaarten elk goed voor 500W 8)7

Nou, dat kon dus niet :'(

Rationeel gezien geen probleem, als hij een van de twee eruit zou trekken zou de stop er niet meer uit knallen en zou hij desondanks veruit de krachtigste GPU(s) van de LAN hebben. Maar nee, toen we duidelijk maakten dat zijn systeem het probleem was en hij een van z'n monsterkaarten uit zou moeten zetten om aan de LAN deel te nemen heeft hij enorm herrie geschopt en is vervolgens weggestormd :/

Dat noem ik doorgeslagen patsfactor :z - gelukkig heb ik het verder nog nooit zo erg meegemaakt, de meeste CF/SLI mensen valt prima mee te praten :)
Als mijn systeem het probleem zou vormen op onze lanparty's , (wat niet voorkomt omdat we met krachtstroom en een paddestoel werken) zou ik idd ook direct 1 van mijn gpu's los trekken!Meestal is er wel iemand die geen lekkere gpu heeft of iets dergelijks en dan neem ik er altijd 1 reserve mee!Of ik haal er ff 1 uit!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmmm, wanneer ik voor de keuze sta "to SLI or not to SLI" dan spelen toch een aantal belangrijke factoren mee:
1: stroom/voeding
2: 2 videokaarten, 2xkosten, en maximaal maar 1,5x de performance.
3: hitte

Tegenwoordig kun je bijvoorbeeld erg goedkoop 2x5850 in CF kopen of 2x GTX460/560 in SLI die dan gehakt maakt van de HD6970/GTX580 voor minder geld dan die highends.
Dat zou voor mij dan ook echt de enige reden zijn, omdat je dan (voornamelijk financieel) meer waar voor je geld krijgt, aangezien ik niet perse veel waarde hecht aan een hogere energierekening. Als ik voor SLI zou kiezen, dan weet ik gewoon dat dat de consequentie is die daarbij hoort.

Je voeding efficienter laten draaien vind ik persoonlijk een kul-argument. Ok, je voeding draait misschien een paar procent efficienter in een hoger wattage-bereik, maar het feit is wel dat je een extra stroomvreter erbij hebt en toch extra geld kwijt bent aan de stroom. Efficient of niet; 150 zeer efficiente extra wattages kosten gewoon meer.

De hitte kun je natuurlijk wat aan doen als je voldoende airflow hebt, maar mijn keuze zal altijd op een zo koel mogelijke kaart vallen, waarbij ik niks meer zelf hoef te overclocken e.d.

Patsfactor is iets waar ik nooit gehoor aan heb gegeven omdat ik totaal geen behoefte heb om te patsen/showen, whatever. Ik kijk dan ook niet naar esthetics e.d., maar puur naar of het performance-wise waard is om de SLI-consequenties weg te strepen (hitte, stroomverbruik, 1,5x performance e.d.).

Als we het toch over efficientie hebben; zelfs al is een SLI/CF opstelling goedkoop, stuit het mij toch tegen de borst dat je dan niet ook 2x de performance krijgt. Een vergelijk dan met het top highend model vind ik dan ook niet helemaal juist.
Dus nee, ondanks een SLi/CF opstelling van 2x GTX460 of 2x5850 wel goedkoper is dan een GTX570/GTX580 zou denk ik niet voor SLi kiezen. 1: vanwege de hitte, 2: vanwege het feit dat je efficient gezien niet 2x de performance krijgt.
1 kaart moet het maar doen wat mij betreft :)

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 03-05-2011 14:01 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1