Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Rond mijn 17e stroomde ik van HAVO 3 door naar MBO ICT Niveau 4. Op deze opleiding kregen we enkele vakken, maar eigenlijk interesseerde ik me maar in 1tje: webdesign. Na de 1e paar lessen webdesign kreeg ik de smaak van het "programmeren" te pakken en ben ik me zelfstandig sterk gaan verdiepen in PHP, Javascript, HTML & CSS.

Zelfstandig werkte ik een schooljaar aan werk af in 2 maanden met die vakken, terwijl ik de andere vakken maar deed "omdat het moest". Aan het eind van het jaar verliep mijn leerplicht en besloot ik zelfstandig verder te leren. Dat is zo'n 2 jaar prima verlopen. Zo heb ik sinds mijn 17e veel Javascript en PHP ervaring opgedaan, aardig wat Java ervaring en ook een beetje C++/Objective-C. Ook heb ik een tijdje gespeeld met NodeJS.

Enkele voorbeelden:
http://togemediagroup.com/ (MySQL, PHP, Javascript, AJAX)
http://kutcomputers.nl/misc/jsrts/ (Javascript, HTML5 Canvas experimentje)
http://levensweg.net/WHW-Prototype/ (Javascript, HTML5 Canvas, ontwikkeld voor iPad's Safari)
http://levensweg.net/ImageUpload/ (Javascript, HTML5 Drag & Drop, File API, AJAX, PHP)

Mijn interesse gaat vooral naar het programmeren zelf. Het design-werk spreekt mij niet echt aan.

Nu zit ik op een punt dat ik zoiets heb: Ik wil wel eens verder met een boeiende opleiding of aan het werk. Omdat ik niet echt een spetterende portfolio heb noch een diploma, denk ik niet dat ik een super baantje te pakken kan krijgen, dus nu wijkt mijn interesse richting een opleiding.

Ik ben ervan overtuigd dat een HBO opleiding mij wel zal lukken. De MBO opleiding vond ik zwaar onder mijn niveau en ook de CITO-toets wees ruim VWO aan, met name op wiskunde. Mijn voorkeur gaat verder naar een deeltijd opleiding.

Nou is het probleem dat ik nog geen 21 ben (nu ben ik 20; verjaardag is 11 sept). Nou was het mijn oorspronkelijke plan om te wachten tot ik 21 ben en dan een toelatingsexamen te gaan doen. Mijn vragen hier zijn: Is werk zoeken een aantrekkelijke optie? Zijn er andere mogelijkheden om eerder toegelaten te worden? Wat is een beetje een goede school? (Ik woon in Almere, mijn voorkeur gaat naar Almere, Lelystad, A'dam of Utrecht) Is er verder nog commentaar?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Begrijp ik goed dat je nog geen mbo diploma hebt? (Of sluit je huidige MBO diploma niet op het HBO aan?)

Verder daalt het niveau van de opleidingen per jaar. Persoonlijk vind ik de Hanze Hoogeschool van Groningen wel aardig (een aantal goeie docenten met een paar uitdagende vakken). Maar ik spreek zo nu en dan nog wel eens oud docenten/studenten en het niveau is daar ook niet meer wat het is geweest (ik neem aan dat op veel andere HBO's soortgelijke problemen zich voordoen).

[ Voor 64% gewijzigd door Alarmnummer op 01-05-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik heb inderdaad geen MBO diploma en volg op dit moment ook geen opleiding. Formeel gezien heb ik enkel VMBO (HAVO 3 gehaald, toegelaten op MBO) en heb ik bijna 1 jaar MBO ICT Niveau 3 gedaan. Voor het einde van het jaar ging ik verhuizen. Ik was toen net 18 geworden en had besloten niet verder te gaan met de opleiding.

Groningen is me overigens wel een beetje ver weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 01-05-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 07:53
Het voordeel van werken is dat je wat meer ervaring op kan doen, maar je weet niet of die ervaring nuttig is voor je opleiding(andersom geld soms het zelfde).

Een nadeel kan zijn dat je misschien blijft hangen waar je werkt en dan je opleiding uitstelt.

Is het niet mogelijk om je mbo diploma nu nog (verkort) af te ronden? dan heb je enige zekerheid dat je een hbo opleiding mag doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 20:11
In mijn ervaring zijn MBO opleidingen erg star en is het erg lastig een verkorte opleiding te volgen. Op de MBO opleiding waar ik op gezeten heb werd zelfs tussen neus en lippen toegegeven dat de school meer geld zou vangen als de leerlingen langer op school zouden zitten.

Wat betreft een hoge school. De HU staat erg hoog aangeschreven met zijn technische opleidingen. Ondanks dat je geen diploma hebt en nog geen 21 bent, zou je een afspraak kunnen maken met een studiebegeleider van een hogeschool en je zaak voorleggen. De kans dat ze je een kans geven om een 21 plus toets te mogen doen lijkt me niet ondenkbaar. Je wordt immers binnen 2 maanden na aanvang van het volgende collegejaar 21 jaar.

Ik heb het even opgezocht voor de HU. In de vereiste om een 21+ toets te moeten doen staat dat je op 1 september van het jaar dat je wilt gaat studeren 21 jaar of ouder moet zijn om die toets te mogen doen. In een persoonlijk gesprek zou je zo'n begeleider wel kunnen overtuigen waarom die 10 dagen dan ook niet meer uitmaken toch...

[ Voor 19% gewijzigd door OK13 op 01-05-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Bedankt :)
Ik kijk even verder bij Hogeschool Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-06 22:44
Ik zie dat je tussen haakjes Technisch Informatica hebt staan. Als je je erg interesseert voor het programmeren zelf dan is een Informatica opleiding inderdaad geschikt voor jou.

Let wel op, tijdens je opleiding kom je ook andere non programmeer vakken tegen. Waak ervoor dat je je motivatie op peil houdt. Ik ken je niet persoonlijk maar vanuit het optiek dat je je Havo en MBO niet hebt afgemaakt lijkt het enigszins op motivatie problemen :). Tijdens een Technisch of gewone Informatica HBO opleiding kom je ook vakken tegen zoals: ITIL, Management, Statistieken, Wiskunde en Linux en dergelijke. Niet allen van deze vakken zullen je direct interesseren maar voor een HBO diploma dient het in de curriculum te zitten.

Als Informatica/Technisch Informatica student wordt je vooral getraind op Object Oriented programmeren. Dus dingen zoals UML, Design Patters en talen zoals Java, C#, C(++) komen aan bod. Tijdens mijn opleiding (Technisch Informatica) heb ik geen PHP vak gehad. Uiteindelijk is het niet een programmeer taal die men je leert, maar de abstractie vermogen.

Wat betreft een goede HBO, dit lijkt mij allemaal heel erg persoonlijk. Aangezien je in Almere woont zijn er ontzettend veel hogescholen waar je je opleiding kan volgen.

Misschien een punt, tijdens mijn opleiding zijn vele mensen afgevallen vanwege de 'zware' wiskunde. Dit waren vooral veel MBO mensen. Maar aangezien je aangaf dat de CITO toets aangaf dat je goed bent in wiskunde zou dit geen problemen mogen geven. Echter heb je de tweede fase van de HAVO niet meegemaakt. Hier wordt juist veel wiskunde gegeven die erg handig kunnen zijn voor je HBO opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07-2021
Als je echt puur van programmerne houdt en niet perse van andere vakken en de komende 5 jaar je op programmeren wil richten, is het de vraag in hoeverre een HBO diploma noodzakelijk is. Pure programmeurs zijn schaars en zullen nog schaarser worden. Nu zie je nog wel dat werkgevers regelmatig diploma's vereisen, maar ik hoor steeds meer geluiden dat dit gaan verdwijnen. Deels door de toenemende krapte, maar ook deels door het minder waard worden van een diploma.

Heb je al een gedacht aan specifieke cursussen/certificaten en werkgevers die graag iemand aannemen die al kan programmeren maar het vak nog verder wil geen aanleren op de vloer en dmv de papieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jbern schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:01:
Nu zie je nog wel dat werkgevers regelmatig diploma's vereisen, maar ik hoor steeds meer geluiden dat dit gaan verdwijnen. Deels door de toenemende krapte, maar ook deels door het minder waard worden van een diploma.
Dat zal echt niet zomaar veranderen. Met een HBO papiertje blijf je gewoon betere kansen hebben. Natuurlijk is er door krapte ook meer ruimte voor mensen die het zichzelf hebben aangeleerd, maar je zult altijd meer moeite moeten doen om een potentieel werkgever daar van te overtuigen.

Als wij een vacature hebben is het niet zo dat we mensen zonder HBO diploma meteen uitsluiten, maar iemand die geen HBO diploma heeft zal toch wel overtuigend over moeten komen om in aanmerking te komen, zeker als de persoon in kwestie nog geen aantoonbare ervaring heeft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-06 22:44
En vergeet niet dat he een cycli is. Zodra er geen krabte meer is staan mensen zonder diploma sneller op straat. De vraag is of TS ook graag 40 jaar lang puur wilt programmeren? Misschien ontdekt hij tijdens zijn studie wel dat hij houdt van Software Architectuur bijv. ;). Een diploma is naar mijn mening nooit weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
zircondan schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:26:
Ik zie dat je tussen haakjes Technisch Informatica hebt staan. Als je je erg interesseert voor het programmeren zelf dan is een Informatica opleiding inderdaad geschikt voor jou.

Let wel op, tijdens je opleiding kom je ook andere non programmeer vakken tegen. Waak ervoor dat je je motivatie op peil houdt. Ik ken je niet persoonlijk maar vanuit het optiek dat je je Havo en MBO niet hebt afgemaakt lijkt het enigszins op motivatie problemen :). Tijdens een Technisch of gewone Informatica HBO opleiding kom je ook vakken tegen zoals: ITIL, Management, Statistieken, Wiskunde en Linux en dergelijke. Niet allen van deze vakken zullen je direct interesseren maar voor een HBO diploma dient het in de curriculum te zitten.
Niet eens Nederlands & Engels?
zircondan schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:26:
Als Informatica/Technisch Informatica student wordt je vooral getraind op Object Oriented programmeren. Dus dingen zoals UML, Design Patters en talen zoals Java, C#, C(++) komen aan bod. Tijdens mijn opleiding (Technisch Informatica) heb ik geen PHP vak gehad. Uiteindelijk is het niet een programmeer taal die men je leert, maar de abstractie vermogen.
Dat is mooi, PHP vind ik toch maar een *** taal. Ik ken aardig wat talen ondertussen, maar heb wel meestal het probleem dat ik moeite heb met het opzetten van een structuur. Ik wil het altijd netjes doen, maar lukt niet altijd zoals ik het wil of achteraf blijkt dan dat bepaalde dingen opeens niet kunnen zonder alles weer te veranderen.

Leren hoe je structuur moet opzetten ("Design Patterns") vind ik daarom wel boeiend. Met welke taal/talen dat gedaan wordt, vind ik niet zo interessant, al zou ik het wel leuk vinden om C/C++ te leren i.v.m. memory management.

UML heb ik nog nog nooit van gehoord, maar heb het even gegoogle't en ziet er best handig uit om vooraf je structuur te ontwerpen. Ga ik me ook even in verdiepen :P
Misschien een punt, tijdens mijn opleiding zijn vele mensen afgevallen vanwege de 'zware' wiskunde. Dit waren vooral veel MBO mensen. Maar aangezien je aangaf dat de CITO toets aangaf dat je goed bent in wiskunde zou dit geen problemen mogen geven. Echter heb je de tweede fase van de HAVO niet meegemaakt. Hier wordt juist veel wiskunde gegeven die erg handig kunnen zijn voor je HBO opleiding.
Dat probleem kom ik ook wel eens tegen tijdens programmeren zelf. Ik ken vele wiskundige dingen niet en heb enkele dingen zelf bijgeleerd. Mocht ik beginnen aan zo'n studie, zal ik van te voren of tijdens de studie idd moeten bijleren qua wiskunde, maar ik betwijfel of dat problemen gaat geven. Zodra ik een lijstje heb van dingen die ik moet weten, kan ik dat prima zelfstandig leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:55
Je kan het proberen bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en dan de opleiding mediatechnologie.
Je kan hierin denken aan de richting webdevelopment of gamedevelopment(meer programmeren in c# ofzo).
Als je ook goed bent kan je hem waarschijnlijk in 3 jaar doen en uiteraard ben je vrij zelf extra modules erbij te nemen en leraren zullen je hierin ook wel ondersteunen als je vragen hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Gamebuster schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 18:08:
[...]

Niet eens Nederlands & Engels?
Dat is meer iets voor de voorbereidende opleiding(HAVO/VWO). Wij kregen wel wat aanvullend technisch Engels en uiteraard rapportage vakken(schrijven) en dergelijke.
[...]

Dat probleem kom ik ook wel eens tegen tijdens programmeren zelf. Ik ken vele wiskundige dingen niet en heb enkele dingen zelf bijgeleerd. Mocht ik beginnen aan zo'n studie, zal ik van te voren of tijdens de studie idd moeten bijleren qua wiskunde, maar ik betwijfel of dat problemen gaat geven. Zodra ik een lijstje heb van dingen die ik moet weten, kan ik dat prima zelfstandig leren.
Lijst en lesmateriaal in 1: als je de theorie uit het boek beheerst mag je ervan uitgaan dat je op het HBO aan kan sluiten.
Basisboek Wiskunde 2e editie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
EddoH schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:19:
Lijst en lesmateriaal in 1: als je de theorie uit het boek beheerst mag je ervan uitgaan dat je op het HBO aan kan sluiten.
Basisboek Wiskunde 2e editie
Het boek heeft wel erg gemengde reviews op bol.com

Ik was niet op het idee gekomen om een wiskunde boek te bestellen, maar wel goed idee! Ik zal eens verder onderzoeken en anders gewoon dat boek bestellen. Zo duur is-ie niet en extra wiskundige kennis is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Gamebuster schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:25:
[...]
Het boek is voor mensen die dingen doorgaans toch wat sneller begrijpen. Ik heb met dit boek de wiskundetoets voor toelating aan de universiteit vrij gemakkelijk gehaald. Voor een opleiding aan een technische universiteit zou ik echter Calculus van James Stuart aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Gamebuster schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:25:
[...]

Ik was niet op het idee gekomen om een wiskunde boek te bestellen, maar wel goed idee! Ik zal eens verder onderzoeken en anders gewoon dat boek bestellen. Zo duur is-ie niet en extra wiskundige kennis is altijd welkom.
De slechte reviews slaan naar mijn mening nergens op: iemand die de eerste 7 pagina's leest en zegt dat het niveau laag is (duh). Iemand die z'n informatica theorie er niet in kan vinden(duh).
Enige puntje van kritiek is misschien de soms wat summiere uitleg, maar het handigste is dat je alles wat je zou moeten weten in 1 boek op volgorde van moeilijkheid hebt staan. Theorie kan je overal wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik heb vandaag het boek binnen :)

Tevens info opgezocht over toelatingsexamen. Moet 3 toetsen doen: Informatica, Nederlands en Wiskunde.

Wiskunde bevatte onderwerpen waar mijn kennis aardig wat gaten heeft, dus dat boek ga ik nodig hebben. Nederlands zal me wel lukken, denk ik. Informatica voorbeeldtoets was lachwekkend makkelijk. (paar classes schrijven)

Bedankt voor de info :)

Ik ga nu even aan de slag met dat wiskunde boek. Even kijken hoeveel er is blijven hangen :P

edit:
1e hoofdstuk gaat al fout bij vermenigvuldigen :P
Maar goed dat ik even dit boekje erbij heb gehaald :9

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 05-05-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik ben op de open dag geweest bij HU en heb via via contactgegevens gekregen van iemand met de functie "Studieadviseur Propedeuse".

Deze wees mij via een mailtje erop dat ik niet toegelaten kan worden via de 21+ toets:
http://pastebin.com/50kxmTJD

Weet iemand nog andere mogelijkheden om toegelaten te worden?
Anders ga ik gewoon proberen werk te vinden en van daaruit werkervaring op te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 06-06-2011 15:24 ]

Pagina: 1