Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
Onlangs naar New York geweest, een vriend opgezocht. Uiteraard de tijd ook benut om wat plaatjes te schieten. De volledige set (49 foto's) is hier te bewonderen (/bekijken ;) ); hieronder heb ik er een paar (16) uitgepikt waarover ik wel aardig tevreden was. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Zoals je ziet zijn het voornamelijk architectuurfoto's (daar neig ik van nature het meeste naar), maar ik heb geprobeerd ook wat mensen ertussen te schieten. Ik kan me zo voorstellen dat 16 trouwens een beetje veel is voor een testcase, als dat zo is hoor ik het graag en maak ik nog een kleinere selectie. Ik vind het kiezen zo moeilijk ;)

Edit: even een paar weggehaald om onder de 12 te blijven. Dank jvdgeest :)

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5145/5675344006_5f0b866bb8_z.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5182/5674782845_0cd5e598db_z.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5269/5675347918_5eafb5f1ac_z.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5222/5675347072_8c96f708e7_z.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5264/5675354594_bf5987665a_z.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5026/5674786255_268424bacb_z.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5309/5674790577_31762d1705_z.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5104/5675356086_d6d76803f1_z.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5223/5674797155_cfff89be2f_z.jpg

10.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5147/5674797597_9ce4be1ba1_z.jpg

11.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5065/5675358306_ea525454b9_b.jpg

De laatste is een verticaal panorama; komt misschien dus niet helemaal tot z'n recht op mijn gratis flickr-account.

[ Voor 15% gewijzigd door Eelke Spaak op 01-05-2011 13:14 ]

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De regel is dat je maximaal 12 foto's mag plaatsen. Ik weet dat dit altijd een lastige keus is. Nadat je een selectie hebt gemaakt kunnen we je foto's van commentaar voorzien ;)

Tip: zorg er in je selectie van 12 voor dat je zoveel mogelijk een "eenheid" krijgt in je case. Laat foto's erbuiten die er niet geheel in de sfeer vallen bij de rest :)

Update:
Goede selectie heb je gemaakt! Ik vind het een erg goede testcase, het geeft voor mij een goede indruk van de stad New York.

Foto 6 vind ik echt geweldig. De diepte die in deze foto verwerkt is door de donkere kleuren vooraan en de alsmaar lichtere wordende kleuren per laag naar achteren toe, is echt subliem. Je ogen lijden zo mooi naar het onderwerp toe. Deze techniek werd door sommige schilders vroeger toegepast, maar het is soms knap lastig om het in fotografie toe te passen. Ik ben wel heel benieuwd hoe deze foto zou zijn geweest met de weg erbij.

Foto 3 en 4 had ik net omgedraaid in volgorde. In foto 2 zie je een eekhoorn lopen over de weg, het zou dan leuk zijn om eerst foto 3 te tonen i.p.v. foto 4.

De bijna-silhouette van foto 5 is erg mooi. Foto 7 is ook erg mooi. Foto 8 vind ik net iets te druk omdat zowel de voorgrond als achtergrond erg scherp zijn. De lijnen van de brug zijn moeilijk te herkennen door de gebouwen op de achtergrond. De kadering van foto 11 vind ik net iets te krap (ik houd niet zo van extreem dunne foto's in de breedte), deze foto valt voor mij net buiten de boot.

Al met al een erg goede serie, mijn complimenten!

[ Voor 95% gewijzigd door Nordlys op 01-05-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik had de park-shots weggelaten denk ik (misschien #1 nog laten staan, maar past qua toning niet bij de rest)
#6,8,10 zijn m'n favorieten, je hebt fijn weer (en licht) gehad daar, erg fijn :)

Als je meer materiaal hebt, zou ik een extra testcase starten. één voor de architectuur, één voor bijvoorbeeld abstractere shots zoals #7. Houdt ook rekening met de gebruikte toning. Kleur en zwart-wit binnen één serie is lastig tot één geheel te laten lijken, dat is hier dus ook niet gelukt.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik sluit mij aan bij de voorgangers wat betreft de 'eenheid' van de foto's. sowieso vind ik een mix zwartwit/kleur in 1 serie nooit zo geslaagd. Ook vind ik de parkfoto's een beetje buiten de toon vallen.

Wat me overigens opvalt is dat alle foto's zo krap zijn, zonde! New York leent zich ideaal voor Ultra wide angle. Maar goed, dat is makkelijk praten achteraf ;)

Ook, maar nu even per foto:

#1 - Leuke plaat, central park volgens mij? Wel jammer van dat hout op de voorgrond, dat vind ik vrij storend. Dit zou ik persoonlijk weggelaten hebben, en dan wat meer ruimte aan de bovenkant zodat de gebouwen niet precies tegen de rand aan hadden gestaan.

#2 - Deze vind ik niet zo heel erg interessant. Mijn blik wordt door de traprand en de hekjes naar een stuk saaie vloer geleid, en dat lijkt mij niet de bedoeling. Let ook op de afgeknipte lantaarn!

#3 - Jammer dat de voorste persoon met de volle rug gefotografeerd is. Ook hier weer jammer van de wat ongelukkige uitsnede. Zo wordt die duif rechts afgesneden, en ook de personen.

#4 - Op zich leuke plaat, alleen jammer van jou positie tov de zon ;)

#5 - Gave overzichtsplaat, alleen jammer van het pikzwarte vrijheidsbeeld en van de zwart wit conversie.

#6 - Mooie kleuren en licht, alleen superjammer dat de straat er niet op staat.

#7 - Nice, maar ook hier weer jammer van de zw/conversie.

#8 - Gave plaat, maar waarom op 59mm? Ik had wat meer uitgezoomd zodat iig de brug niet bijna op de onderste rand had gestaan. Ook aan de bovenkant vind ik hem wat krap.

#9 - Toffe plaat, zeker met die dreigende wolken. Vind hem vooral onderin wat donker. Reflecties zijn erg gaaf!

#10 - De kleuren komen mooi uit tegen die dreigende lucht. De afgehakte stukken links en rechts vind ik weer wat minder.

#11 - Ik mis hier onderin wat details doordat hij zo zwart is, dat zou ik weggelaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Itt hierboven vind ik die foto's in het park wel mooi. Anders wordt het zo'n verzameling van stad-met-hoge-gebouwen foto's. Hooguit zou je kunnen zeggen dat ze ook ergens anders zouden kunnen zijn geschoten. Nr. 5 vind ik ook gelukt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:40

Pixeltje

Woo-woohoo!

Over het algemeen; mooie foto's. Ik sluit me aan bij het commentaar van Marceltuit hierboven, over het uitsnijden van sommige foto's. Persoonlijk vind ik foto's 6, 8 en 9 het best gelukt, maar 11 is ook erg gaaf. Ikv ind de kleuren mooi en vooral bij foto 6 de diepte + diversiteit sprekend :)

Ik zat even op je flickr te kijken, bij de rest van de collectie en vind die twee foto's die je gemaakt hebt van een duif op het hoofd van een parkbezoeker ook erg tof. Snap wel dat je die niet hier hebt geplaatst ivm de rest van de reeks, maar zou ze zeker niet vergeten ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
Hartelijk dank voor de erg behulpzame feedback tot nu toe!

@jvdgeest: dank voor de complimenten over foto 6 :) Deze behoort zeker ook tot mijn favorieten; het is één van de weinige foto's (althans, door mezelf gemaakt) waar ik met plezier vrij lang naar kan blijven kijken. Ook ik ben benieuwd hoe deze er met de weg erbij uit had gezien, maar helaas heb ik die volgens mij niet voorhanden. Momenteel ben ik niet thuis; vanavond zal ik eens zoeken of ik die misschien toch niet ergens heb liggen.

Je punt over de drukte van foto 8 snap ik; ik denk dat een meer uitgezoomd perspectief (zoals marceltuit ook aangeeft) beter was geweest. Tijdens het maken van deze foto zat ik echter in zo'n open-top toeristenbus op de Manhattan bridge, en heb ik bewust zover ingezoomd dat de railing van de bus en lijnen van de brug waarop we reden etc. buiten beeld bleven. Volgende keer toch net even een ander gezichtspunt zoeken denk ik; het aangezicht op lower manhattan door de brooklyn bridge (ipv vanaf de andere kant) staat me namelijk wel erg aan. Ook je punt over de kadering van 11 snap ik, maar dat is denk ik meer iets van smaak. Zoals gezegd is dit een verticaal panorama (van ik meen 6 of 7 shots), ik ben van plan om hem erg langwerpig en groot af te laten drukken. Ik denk dat met name op dat formaat deze verhouding juist de hoogte van het gebouw mooi accentueert, zeker icm het 'straatleven' op de voorgrond.

@Sjaak_afhaak: mja, eenheid is een lastig punt inderdaad (ook @marceltuit trouwens). Ik heb bij de nabewerking en selectie van mijn foto's eigenlijk alleen per foto bekeken hoe ik het wilde aanpakken, en totaal geen rekening gehouden met de eenheid van het geheel. Qua subjecten heb ik bij mijn eerste (te grote) selectie voor hier (16 stuks) juist geprobeerd diversiteit uit te stralen ipv eenheid. Deze diversiteit kan juist wat rommelig overkomen wellicht, snap ik nu. Maar inderdaad, @mekkieboek: het voorkomen van een 'verzameling grote gebouwen' was precies mijn motivatie om ook parkshots ertussen te zetten (en in eerste instantie ook foto's van jazzmusici).

@marceltuit:
  1. Central park inderdaad. Het hout vond ik eigenlijk wel wat extra diepte geven aan de foto. Met je punt over de krappe bovenkant ben ik het helemaal eens; misschien had een ruimere lucht ook het hout wat minder storend gemaakt.
  2. Yep, afgeknipte lantaarn, je hebt gelijk... In het verleden had ik nog veel meer last van het afknippen van subjecten; juist deze vakantie heb ik extra geprobeerd erop te letten ;) In de toekomst dus nóg meer. Nu ik nog eens opnieuw naar de foto kijk vind ik het stuk straat onderaan de trap inderdaad wat vervelend. Oorspronkelijk vond ik het geheel trap+straat juist mooi naar het niets wegleiden, maar daar had horizon voor aanwezig moeten zijn.
  3. Had ook iets ruimer gemogen inderdaad.
  4. Hier ben ik het dan weer helemaal niet met je eens :) . Zowel eekhoorn als boom zijn goed belicht en hebben veel detail, en het laaghangende tegenlicht in de vacht en m.n. de staart vind ik de foto juist een stuk spannender maken dan een standaard beestjes-shot.
  5. Ook hier ben ik het niet echt met je eens. Zonder pedant te willen klinken: misschien staat je monitor niet helemaal goed gecalibreerd? (Ook op basis van wat je zegt op 11 denk ik dit.) Ik zie namelijk nog detail in het vrijheidsbeeld (en lightroom geeft me ook geen black clipping blinkies), ook al is het weinig (dat was de bedoeling van de plaat).

Meestal maak ik platen die ik geen interessante kleuren vind hebben zwart/wit. Dan trekt contrast meer de aandacht, en dat is wat ik dan wil. Zou jij me aanraden om sowieso voor kleur of z/w (voor een hele serie) te kiezen? Of vind je kleur sowieso misschien interessanter? Kan natuurlijk ook.
  6. Dank, en inderdaad, een shot met de straat zou goed geweest zijn, al was het alleen maar ter vergelijking.
  7. Zelfde vraag als bij 5 over z/w; ook deze had weer een beetje fletse bruinige kleuren, vandaar dat ik voor z/w koos.
  8. Helemaal mee eens (zie ook mijn antwoord op jvdgeest); dit krappe was helaas een praktische beperking.
  9. Dank; onderin kan misschien iets lichter inderdaad.
  10. Mee eens; afgehakte stukken even beter op letten. (Hoewel dat op Times Square nog geen gemakkelijke opgave is ;) ).
  11. Zelfde punt als bij 5: misschien ligt dat aan je monitor? Onderin is donker, omdat het gebouw de nadruk krijgt, maar ik vind het straatniveau (waarin bij mij althans nog wel genoeg detail te zien is) juist essentieel voor waarom deze panorama interessant is. Zonder zou hij saai worden, denk ik.
@Pixeltje: dank. Die met de duif op het hoofd van een man vond ik zelf ook erg leuk inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
Beetje gevalletje tl;dr heb ik het idee :P Ik was ook zo lekker aan het doortypen...

Wat me in het bijzonder nog wel interesseert: vinden jullie die zon in de staart bij 4 niet juist wat toevoegen aan de foto?

En wat vinden jullie hiervan:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5223/5675353462_b13f2e74cf_z.jpg

Hetzelfde type licht als bij 6, hoewel duidelijk minder spectaculair. Maar hier zit wél de straat in het shot, vandaar dat ik hem even als vergelijking post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hier ben ik het dan weer helemaal niet met je eens :) . Zowel eekhoorn als boom zijn goed belicht en hebben veel detail, en het laaghangende tegenlicht in de vacht en m.n. de staart vind ik de foto juist een stuk spannender maken dan een standaard beestjes-shot.
Kwestie van smaak dan denk ik maar ;)
Ook hier ben ik het niet echt met je eens. Zonder pedant te willen klinken: misschien staat je monitor niet helemaal goed gecalibreerd? (Ook op basis van wat je zegt op 11 denk ik dit.) Ik zie namelijk nog detail in het vrijheidsbeeld (en lightroom geeft me ook geen black clipping blinkies), ook al is het weinig (dat was de bedoeling van de plaat).
Meestal maak ik platen die ik geen interessante kleuren vind hebben zwart/wit. Dan trekt contrast meer de aandacht, en dat is wat ik dan wil. Zou jij me aanraden om sowieso voor kleur of z/w (voor een hele serie) te kiezen? Of vind je kleur sowieso misschien interessanter? Kan natuurlijk ook.
Je hebt gelijk, heb het thuis nog even op mijn eigen monitor bekeken en daar zag het er stukken beter uit. Die opmerking mag je dus vergeten ;) Verder ben ik sowieso meer van de kleuren, en zal zelf niet snel een z/w foto maken. Wat betreft een serie: gewoon consequent zijn en alles in kleur, of alles in zw. vind ik dan he ;)
En wat vinden jullie hiervan:
http://farm6.static.flick...75353462_b13f2e74cf_z.jpg

Hetzelfde type licht als bij 6, hoewel duidelijk minder spectaculair. Maar hier zit wél de straat in het shot, vandaar dat ik hem even als vergelijking post.
Erg nice! Fijne compositie. Maar ook hier geldt weer mijn opmerking die ik bij een aantal andere foto's ook gemaakt heb: let op je uitsnedes ;) Dit geldt sowieso voor dat stoplicht rechts, en die precies in het midden. Ook die halve auto links staat er niet zo prettig op, wellicht had ik even 1,5 seconde gewacht met afdrukken :P

Moet zeggen dat ik er ook vaak moeite mee had hoor, en dat ik ook vaak halve objecten in beeld had. Heb het toen ook vaak genoeg te horen gekregen hier, en probeer er ook altijd wel op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

elmoxx

xx xx xx

Aaaarch! Je zorgt er bij mij voor dat ik weer terug wil!

1 is ok, in mijn ogen wat veel van de voorgrond, maar dat maakt hem juist ook wel weer sterk.
2 diepte is goed gevonden, ik vind de foto niet bijzonder verder
3 Weet niet of deze goed in de serie (waar verder geen personen als persoon te zien zijn) past
5 Dit uitzicht kan ik me goed herinderen. Je hebt flink gecorpped denk ik. het omzetten tot zwart - wit is absoluut meerwaarde hier! ( Ik zie in je sig overigens wel dat je aanzienlijk meer tele-bereik hebt dan ik, dus wellicht is dat croppen niet nodig geweest)
6 Mijn favoriet!, prachtig kleurenverloop en geeft een goed beeld van NY. Ik zou net als sommige anderen graag de straat ook zien hier.
7 Goede plaat maar had overal kunnen zijn. Is voor mij niet per definitie NY en had daarom voor mij uit de serie gemogen. m.b.t. de foto: Ik had het strakker gevonden als je op de een of andere manier precies vanaf het midden van het gat die foto had geschoten. --> extra symetrie :D
8 Goede plaat maar past qua kleurstelling niet zo goed bij de rest. Ik zie hier een zomerse plaat terwijl de rest een wat koudere grijs-tint-achtige kleurstelling heeft.
9 Ook ok, neigt naar een architectuurshot met alleen maar strakke lijnen. Daarvoor had ik minder van de onderkant willen zien. De foto vind ik qua stijl niet goed bij alle voorgaande passen. Wel kan hij redelijk goed bij nr 10
10 De grijze lucht contrasteert zeer goed met de felle reclames. misschien zelfs wat te goed! ( te veel geshopped?)
11 Hoewel goed te zien dat de empire state hoog is, vind ik de plaat niet zo goed. Ik vind hem te krap gecropped. Beetje alsof je dit hoge gebouw solitair wilt laten zijn, terwijl hij aan alle kanten omringd is door andere bebouwing. Dat doet dit gebouw als icoon geen goed.

de extra plaat: Deze vind ik heel erg lekker, misschien wel de beste van alle. Prachtige kleuren, mooie dieptewerking. Ik heb weinig last van hoe je deze gecropped hebt overigens!

Erg goed gelukte testcase! en ik moet maar eens na gaan denken aan een nieuw bezoek aan deze prachtige stad! Thanks

[ Voor 3% gewijzigd door elmoxx op 06-05-2011 16:46 ]

Festina lente

Pagina: 1