HDMI en optisch op receiver

Pagina: 1
Acties:

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09-2025

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Omdat mijn 10 jaar oude Pioneer receiver afgelopen week is overleden, moet ik een nieuwe hebben. Mijn oog is inmiddels gevallen op de Onkyo TX-SR608, dus daar heb ik geen hulp meer bij nodig. Daarnaast is er hier ook een nieuwe 3D TV in huis gekomen, waar ik ook rekening mee gehouden heb bij mijn keuze.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is dat 'verzamelen op één punt' wat die receivers tegenwoordig allemaal kunnen. Al je apparaten aansluiten op je receiver en één kabel naar je TV dus. Mijn situatie was hier Ik heb een paar vraagjes:
  1. Is het nog nodig om HDMI én optisch van mijn HTPC naar de receiver te laten lopen? Hiervoor had ik gewoon optisch naar mijn Pioneer receiver, en HDMI naar mijn TV. Is tegenwoordig geluid via HDMI net zo goed als via optisch? Zo ja scheelt me dat weer een kabeltje.
  2. Ik heb vandaag even 3D uitgeprobeerd door een 3D-filmpje met PowerDVD 11 af te spelen op mijn HTPC die verbonden is via HDMI. Dit gaf gewoon 3D-beeld. Ik heb gehoord dat HDMI 1.4 nodig is voor 3D, betekent dit dat mijn kabel HDMI 1.4 is? Ik heb geen idee :P scheelt me ook weer aanschaf van nieuwe kabel.
  3. Als ik kijk naar de achterkant van de SR608, wordt me niet echt of dat 'met één kabel naar TV' ook voor component geldt. Kan ik HDMI én component apparaten via één kabel met mijn TV verbinden?
Bedankt alvast.

Verwijderd

1 ja --> alleen HDMI
2 ?
3 ja --> 1 kabel (HDMI dus) is voldoende

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2011 20:54 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

[quote]Zinu schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:51:
• Is het nog nodig om HDMI én optisch van mijn HTPC naar de receiver te laten lopen? Hiervoor had ik gewoon optisch naar mijn Pioneer receiver, en HDMI naar mijn TV. Is tegenwoordig geluid via HDMI net zo goed als via optisch? Zo ja scheelt me dat weer een kabeltje.

Geluid via HDMI is net als via optisch digitaal en kwalitatief zal er dus geen verschil inzitten. HDMI is zelfs beter dan optisch aangezien je via de optische kabel maximaal DTS en Dolby Digital 5.1 kan versturen. HDMI kan tot en met DTS HD en Dolby TrueHD én daarnaast ook nog video. Dus waar optische alleen voor geluid is, is HDMI voor beeld en geluid en nog bandbreedte voor betere audiotracks ook.

[quote]Zinu schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:51:
• Ik heb vandaag even 3D uitgeprobeerd door een 3D-filmpje met PowerDVD 11 af te spelen op mijn HTPC die verbonden is via HDMI. Dit gaf gewoon 3D-beeld. Ik heb gehoord dat HDMI 1.4 nodig is voor 3D, betekent dit dat mijn kabel HDMI 1.4 is? Ik heb geen idee :P scheelt me ook weer aanschaf van nieuwe kabel.

HDMI 1.4 en dat soort dingen bestaan niet meer. Die namen worden niet meer gebruikt. Tegenwoordig heb je vier standaarden op kabels:
  • Normal
  • Normal met Ethernet
  • High Speed
  • High Speed met Ethernet
Welke type je waar voor nodig hebt is in dit tabel mooi te vinden:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dtvmagazine.nl/wp-content/uploads/2009/08/largehdmispeed.jpg

Dus je kabel kan HDMI 1.4 zijn, maar ook HDMI 1.3. De kabel is in ieder geval "High Speed".
Zinu schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:51:
• Als ik kijk naar de achterkant van de SR608, wordt me niet echt of dat 'met één kabel naar TV' ook voor component geldt. Kan ik HDMI én component apparaten via één kabel met mijn TV verbinden?
De mogelijkheid voor upscaling en converting zal je nooit op de achterkant van een receiver af kunnen lezen. Enige manier om dit uit te vinden is door de handleiding bijvoorbeeld eens door te lezen. Daar staan altijd wel schema's in met wat de receiver met de inkomende signalen kan doen.

Deze komt uit de manual van de TX-SR608 en te zien is dat alles naar HDMI geconverteerd kan worden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YEdwPp3DihfFnQRszlSCKjMK/full.jpg?nohitcount=1

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik zie dat er in winkels toch vaak nog onderscheid gemaakt wordt in 1.3, 1.4 etc, en dat er niets vermeld staat over High Speed oid. Ik ga er een beetje op zoeken. Bedankt!

Kun jij mij trouwens vertellen wat een niet-High Speed zou doen wanneer ik 3D content af probeer te spelen? Doet ie dan gewoon niks?

[ Voor 28% gewijzigd door Zinu op 30-04-2011 21:55 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

Tsja, dat er nog verpakkingen zijn met daarop HDMI 1.3 en HDMI 1.4 klopt. Maar daar hoef je je dus niet perse blind op te staren. Want er zijn genoeg HDMI 1.3 kabels gevonden welke voldoen aan de High Speed-specificaties en dus net zo goed HDMI 1.4 hadden kunnen heten.

Zo overigens niet weten wat er gebeurt als je 3D over een kabel wilt sturen met een te lage bandbreedte. Zou me iets van artifacts of niet vloeiend beeld voor kunnen stellen, maar heb daar geen ervaring mee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik zag net bij Allekabels een mooie aanbieding, 1,50 euro voor 1,5 meter HDMI High Speed kabel. Effe een paar bestellen.

Bedankt voor je hulp, FeaR1986.
Pagina: 1