Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-07 21:29
Het moment van aanzetten - tot opstarten van OS duurt bij mijn zelfgebouwde mediacenter erg lang. Het lijkt daarnaast alsof hij de bios post 2x doorloopt!

Wat gebeurt er precies:
  • PC aan
  • Post in beeld
  • (ongeveer 2 minuten)
  • Geheugencheck klaar en hardeschijven in beeld
  • Opnieuw post in beeld
  • (ongeveer 2 minuten)
  • Geheugencheck klaar en hardeschijven in beeld
  • Tabel met daaronder DMI pool data
  • Windows boot
Hardware:
Moederbord:
GigaByte GA-EG45M-UD2H
Processor:
Intel Core 2 Duo E6850
Videokaart:
Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE
Geheugen:
2x Kingston 2GB DDR2 PC6400
Primare schijf:
Intel SSD 40GB
Secundaire schijf:
WD Green 1TB
DVD drive:
Nieuwe Samsung met SATA
Case:
Scaleo E (standaard voeding 250W)

Ik heb de laatste bios-versie geflashed (F4) Verschillende instellingen al geprobeerd, alle apparaten die niet gebruikt worden uitgeschakeld. SATA kabels verwisseld. Maar nog geen resultaat. Het upgraden van de bios heeft het opstarten enkel vertraagd :X Dat terwijl het opstarten van Windows (uit sluimerstand) slechts enkele seconden duurt(dankzij de SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je alle HDDs etc er eens afhaalt, dus boot met een zo kaal mogelijk systeem, is het dan nog steeds zo traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
Dat last ik idd net ook in een ander topic, goed idee om eens te proberen. (mijn ouders kijken nu TV, dus vanavond wordt dat hem niet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasH
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-07 15:03
Wel, ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan met mijn i7 950, SSD, etc... Tot nu toe hielp de test met (2 GB, SSD, cpu ) zo kaal mogelijk opstarten nog niet. Ik hoop dan ook dat hierop een antwoord word op gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-07 17:57
Check ook voor de grap het voltage van je batterijtje.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een trage post komt meestal doordat er een apparaat is dat het systeem laat hangen. Dit kan een harde schijf zijn, een optical of een USBstick.

Het kan ook komen als je CPUcache uitstaat (of defect is), of de symptonen dan precies hetzelfde zijn weet ik niet, maar dan is het in elk geval ook een pak tragr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
Het systeem zelf loopt wel gewoon vlot, daar zijn geen problemen. Lijkt me dat je dat met een defecte CPU cache toch wel zou moeten merken?

@ Biersteker, geen idee, maar zou je daarvoor niet een waarschuwing moeten krijgen? Zal het voor de zekerheid eens controleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een defecte CPUcache ga je wel merken ja, dan gaat echt alles zo traag als dikke stront..... door een trechter..... tegen de muur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:19

Wildfire

Joy to the world!

Ook eens gehad, maar dat lag aan de videokaart. Ik weet niet precies meer wat het was, maar de videokaart (een GeForce GT210) had een bepaalde instelling in het BIOS wat op sommige mobo's een conflict oplevert waardoor de POST erg traag verloopt.

Andere videokaart erin -> probleem opgelost.

(dit was dus trouwens ook met een Gigabyte moederbord trouwens)

-- Edit: ah, gevonden. Blijkt toch ook een mobo-issue te zijn, maar destijds hebben ik en andere die dit issue hadden nooit een nieuw BIOS gekregen van Gigabyte :( -- maar goed, zie http://forums.nvidia.com/...0&p=1019562&#entry1019562

Als dit idd het probleem is wat je hebt, koop dan maar een andere videokaart. Tot nu toe is er geen enkel bedrijf wat een gefixed BIOS beschikbaar heeft gesteld. Echt niet te geloven dit, zeker aangezien de oorzaak van het probleem bekend is...

[ Voor 53% gewijzigd door Wildfire op 01-05-2011 14:12 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
Zonet even getest met alles los, en wat blijkt: de bios doet er nu nog maar 30 seconden over. Langzaam alles weer teruggezet( TV tuner, LCD, IR en andere dingen die ik niet in de startpost had vermeld) en wat blijkt, na het aansluiten van de cardreader loopt de bios weer in de soep. Die heb ik nu dus maar even los liggen ;)

Bedankt voor de reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door WWJD op 04-05-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Misschien moet je de boot-sequence in je BIOS eens bekijken. Dan staat waarschijnlijk je cardreader ingesteld als een device die hogere boot prioriteit heeft dan je harde schijf. Dat had ik ook, als mijn systeem bootte met een USB stick in de poort kwam ik nergens. Duurde lang voor ik dat in de BIOS had gevonden, daarna werkte het weer prima.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
TheMe schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:37:
Misschien moet je de boot-sequence in je BIOS eens bekijken. Dan staat waarschijnlijk je cardreader ingesteld als een device die hogere boot prioriteit heeft dan je harde schijf. Dat had ik ook, als mijn systeem bootte met een USB stick in de poort kwam ik nergens. Duurde lang voor ik dat in de BIOS had gevonden, daarna werkte het weer prima.
Nee, ik weet zeker dat het daar niet aan lag, heb alle opties in de bios meerdere malen nagelopen.
Toch vreemd, dat is inderdaad iets waar je gelijk aan denkt.
Pagina: 1