RAID instellen met aanwezigheid SSD en 2 x S-ATA

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:

Ik krijg volgende week de onderdelen voor een nieuwe desktop. Nu heb ik een SSD PCI-E en 2 x S-ATA 600 schijven bij zitten.

Ik heb gelezen dat het voor SSD het beste is de instellingen in de BIOS op AHCI te zetten. Ik wil de twee S-ATA schijven echter instellen op RAID (RAID-0).

Mijn vraag is: Is dit mogelijk? Als het goed is moet ik in de BIOS kiezen tussen AHCI of RAID en kan ik dus geen combinatie van beiden gebruiken??

Iemand tips/advies???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
Vaak kun je in de bios de modus van een aantal poorten apart instellen, tevens bevat de raid mode ook alle features van ahci, en kun je indien het een intel chipset betreft dan ook nog steeds gebruiken maken van trim.

Echter maakt dat in jouw geval allemaal niet uit aangezien een pci-e SSD z'n eigen controller herbergt terwijl de bios instellingen alleen invloed hebben op de onboard controller.

[ Voor 10% gewijzigd door Nielson op 30-04-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson,

Bedankt voor je reactie! Ik kan ermee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAID is een extensie van AHCI bij de meeste onboard controllers zoals Intel en AMD. Je kunt dit simpelweg controleren met CDM of AS SSD benchmarks. De 4K-64 random read moet dan minstens 4 keer zo hoog liggen als de normale 4K random read. Zijn die twee waarden vrijwel gelijk, dan werkt AHCI / NCQ niet en heb je dus inderdaad performanceverlies.

Door het gebrek aan TRIM wanneer je RAID0 op Windows platform gebruikt is het wel handig je SSDs onder te partitioneren (overprovisioning) door simpelweg een gedeelte ongepartitioneerd te laten. Dat werkt alleen op brand-schone SSDs; anders moet je eerst een secure erase uitvoeren.