Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gebruikte PC inrichten als game platform

Pagina: 1
Acties:

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:29
Hallo allemaal,

vraagje voor de guru's hier. Ben zelf niet (meer) zo thuis in deze materie, vandaar mn (noobish) vragen. Daar gaat ie:

Ik heb hier nu sinds kort een gebruikte Acer aspire van 2009 staan. Ding had wat problemen na een valpartij, maar met een windows herinstall moet ie het wel doen gok ik. Heel misschien moet ik er een nieuw moeder bordje in hangen.

Nu overweeg ik om er een game pc van te maken, als opvolger van de Dell dimension 5150 uit 2005 die ik nu heb. Dat beestje heeft het overigens t/m Fallout 3 en GTA 4 kunnen volhouden dankzij een upgrade in 2008:een ASUS EAH4670 kaart en 2 Gb RAM erbij (totaal nu 3 Gb, p4 3.0 CPU).

Ik ben iemand die het niet erg vind een jaartje of 2 achter te lopen en hoef dus niet perse de nieuwste games in max resoluties te draaien.

De Acer heeft een Intel Q6600 Core 2 quad, 4 gb ram en een GeForce 8600gts. Nu ben ik niet meer zo thuis in de videokaartjes, maar is dat ding uberhaupt sneller dan mn oude 4670? Oogt redelijk midrange namelijk :)

Ik denk dat (eventueel met dikkere grafische kaart, overclocking en een hybrid SSD harde schijf) het een leuke game Pc kan worden voor de komende jaren.

Alleen twijfel ik over het OS. huidige Vista is zo gaar dat een herinstall nodig is. Nu ben ik zelf zo'n verstokte eikel die zo lang mogelijk de oude (en vaak stabielere) windows versies blijft gebruiken. In dit geval dus XP op de dell. Daarvoor 98 SE t/m 2005 gebruikt :op

Is Vista niet de betere keuze, met het oog op DirectX10 en 64 bits mogelijkheden? De licentie zit er tenslotte al bij, kwestie van een dvd-tje lenen. XP sp3 heb ik ook liggen, illegale versie. W7 heb ik niet.

Dus: vista is volgens mij geen succes geworden (iedereen stapt direct over op W7 lijkt het wel) en ik ken het niet goed, maar is het toch niet de moeite voor een game pc tov XP?

Verwijderd

Na een valpartij, raad ik je aan de harddisk van het apparaat te controleren. Een moederbord is (relatief) schok-ongevoelig, als er al iets kapot is, is het de harddisk.

Daarnaast raad ik W7 aan, draait heerlijk op een Q6600. Als videokaart je 4670 gebruiken, deze is zeker sneller dan de 8600 in de Acer.

• _Anvil_
In de basis is het natuurlijk een forse verbetering (vooral de cpu dan) tov mn huidige p4 3.0 beestje uit 2005.

Alleen is die 8600gts inderdaad zwaar verouderd als ik wat google, dat ze dat nog met droge ogen in een nieuwe (redelijk high-end) pc uit 2009 durven te stoppen. Inderdaad is de 4670 waarmee ik mn oude machine heb opgevoerd eind 2008 gewoon rapper.

Ik denk dat ik een vista restore probeer om te testen of het ding uberhaupt nog in orde is en dan later bij een maatje windows 7 regel.

Als de Hd kapot is, dan is dat een mooi moment om meteen naar een andere HD te kijken. Solid state wellicht? Of een hybrid?

HD doe ik nog even niets aan.

Verwijderd

Solid State zou een goede verbetering in snelheid zijn, maar houd er wel rekening mee dat deze in aanschaf erg prijzig zijn (je krijgt er ook weinig opslagruimte voor terug).

Wat wellicht een idee is, is een kleine SSD met windows erop, en daarnaast een gewone harddisk voor opslag. (de harddisk van je Dell-pc, om het lekker goedkoop te houden)

Een mooie diagnose-cd is Hirens BootCD (gratis te downloaden). Hierop staat een uitgebreide collectie met test-programma's, onder andere voor je harde schijf en werkgeheugen e.d.

• _Anvil_
Dank voor de tips alvast.

Heb het ding in elkaar geschroefd (Hd lag er los in) en draai nu Acer eRecovery (terug naar fabrieks instellingen dus, verlies van oude data boeit niet in dit geval), lijkt nog te werken ook..

Verwijderd

En... goed nieuws? Alles werkt naar behoren?

Verwijderd

En... goed nieuws? Alles werkt naar behoren?

• _Anvil_
Alles werkt naar behoren ja. Volgens vista had ik maar 3 Gb RAM ipv 4, maar na de installatie van vista SP2 ging mn intern geheugen netjes naar 4 :)

Alleen jammer dat het de 32 bits versie is, maar voor gamen boeit dat niet zo toch?

Als ik dit beestje als game PC ga gebruiken, wil ik de 8600gts vervangen door een HD5670 (mooi in lijn met de HD4670 die ik destijds in mn oude Dell heb gehangen) en een andere voeding nemen (hangt nu een standaard 250w in van een vaag chinees merk) voor de veiligheid. Een veel snellere/duurdere kaart zal weinig zin hebben, gezien de cpu en de rest van de machine denk ik?

Dan heb ik voor <150 euro een flink snellere machine dan mn oude Dell volgens mij en kan ik de nieuwere games wel draaien op redelijke settings toch?

Verwijderd

Lijkt me een prima oplossing. Overigens mag je je vista-licentiesleutel ook voor de 64-bits versie gebruiken, je zal hiervoor alleen even een installatie-dvdtje moeten downloaden. Mocht je die zelf niet weten te vinden, mag je altijd even een DM sturen. Overigens denk ik dat het verschil 32-64 te verwaarlozen is hoor...

• _Anvil_
Ok, maar het verschil vista 32-64 is dus v.w.b. gamen verwaarloosbaar? Ik las ook ergens dat vista SP2 weliswaar de volle 4G b toont, maar deze niet benut! Toch maar naar W7 gaan dan? Of heeft dat alleen zin als ik extra RAM plaats?

Verder vraag ik me af of het zin heeft om een wat duurdere/snellere videokaart te kopen? Waar zal de rest van de PC ongeveer een bottleneck gaan vormen? Bij mn Dell viel het me heel erg mee, de P4 processor haalde absoluut de systeemeisen van games uit 2008 niet, maar dankzij de 4670 kaart kon ik toch alles op medium settings draaien...

EDIT:
Heb me er wat meer in de Videokaarten verdiept, ik denk dat ik voor een HD5770 1gb ga, net onder de 100 euro te krijgen. Geen ongebruikelijke combinatie met een Q6600 cpu, zeker als deze laatste overclocked is.

Ik hoop overigens wel dat dit kan bij Acer, want bij een Dell kan je dit vergeten.

[ Voor 21% gewijzigd door _Anvil_ op 02-05-2011 10:40 ]

Verwijderd

Acer gebruikt voor zover mij bekend de gewone ATX-formfactor. Daar zou alles (mits niet TE groot zoals de echte high-end kaarten, die passen vaak niet in de kast) in moeten passen. Inderdaad niet zoals je dell 5150, waar het moederbord als het ware "ondersteboven" in hangt (zodat je videokaart extra veel stof binnenkrijgt en het moederbord ook niet vervangbaar is met niet-dell borden)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:23
Overclocken gaat je met een Acer niet lukken trouwens, is bij alle andere merken ook (zo goed als) onmogelijk gemaakt in de BIOS.

Ander moederbord halen, of uitzoeken van welke fabrikant Acer deze moederborden heeft en zien of er een BIOS is van een ander moederbord dat op je Acer bord kan draaien ;)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 21:44
Vista gebruikt inderdaad niet de volledige 4 GB maar dit komt omdat je 32 bits draait. Met windows 7 32 bit zou je precies hetzelfde probleem hebben. Je moet upgraden naar 64 bits windows( liefst windows 7 uiteraard)

http://specs.tweak.to/16567

• _Anvil_
Oei, weer pech hebben dus. Ach ja, tis een gegeven paard dus..

Vista 64 bit zou dus ook meer dan 3 Gb kunnen gebruiken? Zijn er uberhaupt al games die echt iets doen met >4 Gb?

Bedankt voor alle nuttige feedback tot zover trouwens!

[ Voor 71% gewijzigd door _Anvil_ op 02-05-2011 12:03 ]

• _Anvil_
*schop*

Besteld:
- HD5850 1 Gb
- Corsair 500w voeding
- 24 inch monitor (heb nu alleen 19-ers, hoop dat het verschil significant blijkt te zijn)

Daarnaast moet ik dus de gratis upgrade naar vista 64bit doen, of ergens W7 ritselen om de volle 4 Gb in games te benutten als ik het goed begrijp...

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:14

Praetextatus

the dutch_paki

Ik zou je toch windows 7 adviseren in 64 bit. Vista gebruikt vergeleken met windows7 nogal veel systeem resources. Ook is de ondersteuning van 32 bit applicaties onder windows7 64 bit stukken beter dan onder vista :)

w7 is er al vanaf zo n 75 euro btw :)

[ Voor 8% gewijzigd door Praetextatus op 03-05-2011 12:51 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Praetextatus schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 12:50:
Ik zou je toch windows 7 adviseren in 64 bit. Vista gebruikt vergeleken met windows7 nogal veel systeem resources. Ook is de ondersteuning van 32 bit applicaties onder windows7 64 bit stukken beter dan onder vista :)

w7 is er al vanaf zo n 75 euro btw :)
Ondanks dat alles wat hierboven staat correct is zou ik eerder 40 van die 75 euro investeren in 4GB meer intern geheugen dan in een upgrade van je OS. Vista 64 bit met alle updates is ook een prima OS en het lijkt mij niet handig om 75 euro uit te geven die je ook in je zak had kunnen houden of beter had kunnen besteden.

• _Anvil_
Hmmm, aparte invalshoek.

Denk je dat 8 Gb echt zin heeft dan? Ik wil met deze bak games als Crysis 1/2, BF BC2 en Farcry 2 gaan spelen namelijk. En dan vraag ik me af of de rest van het systeem geen bottleneck wordt...

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
_Anvil_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:55:
Hmmm, aparte invalshoek.

Denk je dat 8 Gb echt zin heeft dan? Ik wil met deze bak games als Crysis 1/2, BF BC2 en Farcry 2 gaan spelen namelijk. En dan vraag ik me af of de rest van het systeem geen bottleneck wordt...
Gezien de rest van je systeem en de eisen die je eraan stelt (gamen) zul je niet heel erg veel aan een upgrade naar 8GB ram hebben. Ik zou inderdaad eens kijken of je kunt upgraden naar Windows 7 64bit.

Verwijderd

En het anders gewoon lekker zo laten, denk dat het prima draait. Vista 64 is, mits niet te veel moeite, dan natuurlijk wel aan te raden (gratis upgrade)
Pagina: 1