Welke Mac laptop en desktop combinatie kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
hallo jongens,

Over een tijdje hoop ik eindelijk klaar te zijn met school. Tenminste met het VWO. ik ga namelijk een jaartje studeren aan de EH in amersfoort en om het kort te houden daar heb ik onder andere een leuke computer/laptop voor nodig. Ik moet dan namelijk erg veel verslagen en presentaties maken.

En dus wordt het tijd voor mijn Eerste eigen mac. ik zat eerst te denken aan een Macbook Air i.c.m. een externe HDD van minimaal 2TB en dropbox. maar later toch maar richting MBP 15" met SSD. sneheid is voor mij erg belangrijk aangezien ik ook graag aan foto en videobewerking doe. Werkgeheugen het liefst zo groot mogelijk binnen een bepaalde prijs prestatie verhouding. 200 euro voor 4 GB extra werkgeheugen (imac) is best veel, maar je merkt het wel. Voor een desktop heb ik het liefst 12 GB en het hoeft niet per se apple's eigen zooi te zijn. Ik wil best nog ergens anders wat bestellen.

Maargoed de vraag is dus wat ik het beste kan doen en welke opties ik eventueel nodig zou hebben voor de eisen die helemaal onderaan staan. Gaan voor de MBA en een 21,5" iMac of toch maar voor het echte werk gaan en een MBP 15" en een 27" iMac? het gaat mij vooral om de prestatie tegen een redelijke prijs. wachten op een SB model van bijvoorbeeld de iMac is een optie en kan dus ook.

waar ik momenteel aan zat te denken is een 27" iMac met een core i7 en 12 GB geheugen (2X 2 en 2X 4 GB), 1TB HDD en een Kingston SSD van 16 GB (die schijnt bij alternate erg goede prestaties te hebben: 230 MB/s lezen en dat voor maar 40 euro. Is alleen voor Booten van Mac OS en windows voor games). Tobo en muis wordem sowieso wired keyboard numeriek met magic mouse en trackpad voor 's avonds op bed.

de MBP wordt een dualboot met een HDD in de optibay en een goedkope SSD die wel optimaal de SATA 6 poort kan benutten. Maximaal 15" (anders past het niet in m'n tas) en het liefst met hig res mat scherm. 8GB geheugen dat eventueel elders besteld kan worden.

en de MBA spreekt wel voor zich. Pretty straight forward met een ingebouwde SSD standaard en een 2TB schijf voor thuis. liefst de 11,6" met oog op draagbaarheid.

bovenstaande eisen zijn alleen wel gesteld met het zicht op de videobewerking en de draagbaarheid en de prijs. de verschillende opties zijn onderling verwisselbaar (in de zin dat een 27" iMac prima past bij een 11,6" MBA, maar dat de 21,5 wel weer net iets te klein is voor de 15" MBP) SSD in de laptop is wel een must, vanwege de videobewerking en dat alles moet binnen een budget kunnen van laten we zeggen 4000 euro. Bij de "standaard uitrusting" zitten o.a. een wired keyboard numeriek twee "magic accesoires" en een externe superdrive (voor de MBA en MBP met optibay) software heb ik verder niet nodig en applecare alleen voor de iMac (anders wordt et wel erg duur). De producten worden natuurlijk wel aangeschaft met een gebruiksduur die toch wel 5 tot 7 jaar zou moeten zijn.

zouden jullie mij kunnen helpen met het doorhakken van de knoop door middel van ervaringen, benchmarks en mannelijke intuitie? dat zou ik erg fijn vinden.

nog even een lijstje met dingen die ik ermee wil gaan doen op volgorde van belangrijkheid:

- Muziek luisteren (momenteel database van 4000 nummers op iPod Touch)
- Verslagen typen
- Internetten
- Muziek opnemen
- Photoshoppen
- Videobewerking
- Foto's importeren en afdrukken

Tenks :) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik denk persoonlijk dat je het meest blij gaat worden van een enkele Macbook pro 15 inch, met een SSD in de optibay en dan eventueel een extern scherm erbij.

Je houdt het mooi eenvoudig doordat het enkel een systeem is plus dat je de kracht en portabiliteit hebt. Een andere optie zou de iMac zijn (smaak naar wens, al is een 16gb SSD wel ERG klein voor een dual boot) en dan inderdaad een iPad of Macbook air voor onderweg/college.

Bij de eisen die je vermeld is enkel videobewerken wat meer eisend van het systeem, maar voor de rest kan je het eigenlijk allemaal al op een "normale" Macbook goed doen.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:07

iichel

Gazoooo

Heb je ook iets van, laten we zeggen, een budget?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

In het kort als reactie op je lijstje:

Dat kun je met elke Mac doen. :)

De knoop die je zelf moet doorhakken is: de prijs, mobiliteit (laptop) of snelheid (desktop).

Klaar, volgende topic! ;)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:26
Ik kan ook deze knoop niet voor je doorhakken. Dat zal je zoals al gezegd is zelf moeten doen.

Maar je noemt wel vrij heftige specificaties op die je wenst heb ik het idee.

Welke software ga je gebruiken en in welke mate?

- Muziek luisteren (momenteel database van 4000 nummers op iPod Touch)
- Verslagen typen
- Internetten
- Muziek opnemen
- Photoshoppen
- Videobewerking
- Foto's importeren en afdrukken

De enige punten waar je echt naar specificaties dient te kijken lijken mij:
Muziek opnemen ---> hoe en wat en met welke software en wat zijn de hardwarevereisten hiervoor
Photoshoppen ---> In welke mate? wat voor bestanden, welke originele bron ... met zulke informatie kan iemand misschien aangeven of 12 Gb intern nodig of gewenst is of pure overkill
Videobewerking ---> Zie Photoshoppen + welke software en welke hardwarevereisten zijn er hier

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
wouw thanks voor al deze snelle reply's

om even in tegaan op de punten van tribledragon:

- Muziek luisteren: spreekt wel voor zich denk ik. databse is nog steeds groeiende
- muziek opnemen: ik heb thuis een drumstel, bas en gitaar en die wil ik af en toe kunnen opnemen als ik met m'n band ergens moet spelen via een interface en logic pro en natuurlijk ook thuis voor youtube HD.

Photoshoppen: is vooral grote posters en voorkanten van verslagen ik gebruik zelf het liefst een DPI van 400 en dat geeft nu met 4GB en een Q8200 echt behoorlijke problemen met een A3tje. dus vandaar die 12 GB

Videobewerking: tsja wil toch wel richting final cut gaan werken aangezien ik nu beschikking heb tot een full HD camcorder en zoals ik ook bij het photoshoppen merkte gaat het met een quadcore opzich wel redelijk i.c.m. Pinnacle sutido 14 HD ultimate, maar voor 20 minuten film was ik iets van een half uur bezig met renderen (edit: en dat was niet eens full HD) en dat wil ik wel een stuk lager hebben en ik neem aan dat een Sandybridge quadcore mij daarbij wel kan helpen.

ohw en wat betreft de cinema led display. die dingen vind ik relatief gezien te duur. dan betaal ik liever wat extra voor de computer erbij (in dit geval zo'n 900 euro). de 27" iMac kan namelijk ook videoinvoer verwerken en dan dus dienen als led display. ik heb thuis een airport extreme en met OSX lion kan je iedere mac in je netwerk ook makkelijk data voeren door een simpele drag en drop dus dat is niet het probleem. Dat is namelijk erg handig voor data uitwisseling tussen de vaste Mac (met hig res display) en een eventuele Macbook. m'n budget is zo ongeveer 4000 zoals ik al zei. het liefst alles nieuw, maar 1 of 2 maanden gebruikt om te testen is ook niet heel erg dus daar mag in de prijs ook wel rekening mee gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

- Is alleen harde schijf ruimte van belang. Zelfs een NAS kun je overwegen.
- Niet heel erg veeleisend, maar heb ik zelf nooit gebruikt. Ik baseer dit op wat simpel 'gegoogle'.

- Ik heb zelf ook 12GB genomen voor posters op A0 formaat (en af en toe nog wat groter), maar of dat overkill is? Geen idee, het is was in verhouding gewoon niet zo duur.

- Renderen zal altijd lang duren, trust me on that one :p

- OSX Lion heb je niet eens nodig, ik kan vanaf mijn MacBook Pro prima in m'n iMac.

Wat betreft je budget? Met 4000,- moet je dat wel redden. Alleen vraag ik me af of je niet alsnog voor een Cinema display zou moeten gaan, maar what the heck ik heb het ook niet gedaan :p. Voordeel is wel dat als je MacBook onverhoopt defect gaat of gestolen wordt ofzo, is dat je dan nog een 'back-up computer' achter de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:39
Koop een SSD + extra geheugen pas achteraf. Is een stuk goedkoper dan bij Apple en ook makkelijk zelf te installeren (behalve dan een SSD bij een iMac).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik zou persoonlijk kiezen tussen 2 combo's:
- 15" MBP fully loaded, ssd in optibay (zelf doen), max geheugen, mooi 27" scherm voor thuis (acd is te duur). Mooie stand, dikke nas/TC, extern audio ding voor opnames.
- MBA 13" 4gb +27" imac fully loaded

Eerste keuze zou voor mij het beste zijn, lekker alles o dezelfde machine, geen gezeik met syncen etc
enige waar je het op verliest is pure encoding
Maar uiteindelijk moet je toch zelf kiezen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 30-04-2011 12:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 12:06:
Ik zou persoonlijk kiezen tussen 2 combo's:
- 15" MBP fully loaded, ssd in optibay (zelf doen), max geheugen, mooi 27" scherm voor thuis (acd is te duur). Mooie stand, dikke nas/TC, extern audio ding voor opnames.
- MBA 13" 4gb +27" imac fully loaded

Eerste keuze zou voor mij het beste zijn, lekker alles o dezelfde machine, geen gezeik met syncen etc
enige waar je het op verliest is pure encoding
Maar uiteindelijk moet je toch zelf kiezen ;)
Qua portability is de 15" wel wat groot zou ik zelf vinden.

Ik wou eerst de 13" MBP aanraden, maar toen las ik dat hij ook spelletjes wil spelen.. tsja.

[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 30-04-2011 12:18 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Als ik goed begrijp wil je een jaartje studeren in Amersfoort en daarvoor dit alles aankopen? Goh veel geld hebben moet toch wel erg leuk zijn.

Maar ik heb altijd een Macbook (Air) gehad + een extern scherm. Bevalt me prima. Als je 2 systemen hebt moet je altijd alles uitwisselen. Ik vind het al vreselijk dat mijn iPhone steeds steeds moet synchroniseren omdat ik nieuw muziek heb.

De nieuwe 15" is geweldig snel en een ACD is supermooi. Een iMac 21,5 + Air geeft gewoon minder prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:26
Ik snap nu waarom je kiest voor deze heftige specificaties, en geef je aangezien je er het budget voor hebt groot gelijk. De reden dat ik het vroeg was om duidelijk te krijgen of je niet een overkill in gedachte had en dat het duidelijk werd waarom je hier voor wilde gaan.

Ik denk dat ik zelf zou kiezen voor duidelijke puur portable oplossing en een stevig workstation. Aangezien ik denk dat de foto en videobewerking in de meeste gevallen thuis zal gebeuren. In dat geval heb je mijns inziens het meeste aan een stevige "desktop" oplossing. Voor onderweg en op school is een MBA dan voldoende lijkt mij en zeer portable. Echter je spreekt ook over dat je een SSD in de laptop wilt voor videobewerking, ik vraag mij dan af of de processor voor jou wensen van een MBA wel sterk genoeg is. (En deze opmerking van jou haalt mijn veronderstelling wel onderuit, maar het is mijn gedachtegang wat ik in jou plaats zou doen

Tevens zou ik ook wel voor een grotere SSD gaan zeker als je een dualboot wil in je Imac. Je hebt er budget voor en een SSD van laten we zeggen 80 of 120 Gb is nog steeds minder als 5% van je budget (aftermarket).

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Als ik goed begrijp wil je een jaartje studeren in Amersfoort en daarvoor dit alles aankopen? Goh veel geld hebben moet toch wel erg leuk zijn.
haha nee niet alleen dat hoor. is wel de bedoeling dat het dan ook echt wel een jaartje of 5, 6 mee gaat. ik wil misschien ook informatica gaan studeren. ook wordt niet alles in een keer aangekocht hoor. het is soort van de bedoeling dat de specs met de toekomst mee groeien :D(zie 1 hieronder). 8 GB werkgeheugen zal in het begin nog wel voldoende zijn voor een iMac, maar voor die tweehonderd euro kan ik ook gewoon 16GB kopen aftermarket en de standaard 4GB weer verkopen dus dat is een beetje een probleem. ik denk zelf dat de combinatie MBA 11,6" (SandyBridge) en iMac 27' (SandyBridge) de beste oplossing is i.c.m. een extern schijfje van 2 of 3 TB aan de Airport extreme. het is voornamelijk bedoelt als time machine backup en als filestorage voor video's muziek en foto's. videobewerking on-the-go hoeft trouwens niet hoor, maar een mooi photoshop documentje op A4 moet wel kunnen met de MBA toch?

dus zoals Tribledragon al zegt een puur portable en een stevige workstation combinatie is wel het beste.

ohw btw ik hoorde trouwens dat je de iMac ook kong ophangen met een speciale beugel en dan een VESA adaptertje. zou wel vet handig zijn aan de muur. dan kan ik in m'n bed ook films kieken XD.

1. hiermee bedoel ik dat ik wil beginnen met een draagbare oplossing die niet al te duur is, maar wel krachtig en daarna de workstation voor het echte werk.

[ Voor 8% gewijzigd door supersnathan94 op 01-05-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gezien het feit dat geld geen gebrek is kun je prima beide aanschaffen in de grootste uitvoering. Ik zou dan zelf kiezen voor de 13" MacBook Air en de 27" iMac. Dat geeft een optimale balans in draagbaarheid en prestaties. De MBA 13" heeft ook een hogere DPI, wat natuurlijk een pré is.

Blijft wel staan dat het een luxeprobleem is. In jouw geval zou ik dit jaar alleen de MBA halen en daar lekker op prutsen. De EH vereist echt geen zware pc/Mac. Volgend jaar, als je verder gaat studeren kun je dan een iMac erbij halen. Dat spreidt de uitgaven en zorgt ervoor dat je in ieder geval met één Mac up-to-date bent. Daarnaast overschat je de levensduur van een Mac behoorlijk: ik ben na 3,5 jaar wel redelijk uitgekeken op mijn huidige Macbook. Aangezien jij een behoorlijke specificatieliefhebber bent, denk ik dat jij dat nog wel sneller zult hebben. ;) Een beetje geduld kan daarbij heel goed helpen.

Mocht je echt zwaar gaan videobewerken, dan kun je even wachten op Thunderbolt op de MBA en daarmee aan de gang gaan. Dan heb je het schijfruimte- en snelheidsprobleem ook grotendeels opgelost (ook door Sandy Bridge).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
supersnathan94 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 16:59:
maar een mooi photoshop documentje op A4 moet wel kunnen met de MBA toch?
Tuurlijk, hoe denk je dat je een paar jaar geleden geshopped werd? zware filters zullen misschien 2 seconden nodig hebben ipv 1.... en misschien dat je wat andere progs moet afsluiten om swappen te voorkomen (bij de 2GB MBA). Maar ook met swappen kan je photoshoppen. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Prulleman schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:02:
[...]

Tuurlijk, hoe denk je dat je een paar jaar geleden geshopped werd? zware filters zullen misschien 2 seconden nodig hebben ipv 1.... en misschien dat je wat andere progs moet afsluiten om swappen te voorkomen (bij de 2GB MBA). Maar ook met swappen kan je photoshoppen. :)
Adobe doet echter goed z'n best om Photoshop zo zwaar mogelijk te houden... De PS van een paar jaar geleden is dus niet echt vergelijkbaar met een PS van nu :P

Het is dan ook geen gek idee om juist bijvoorbeeld een oudere PS te pakken, ware het niet dat PS5 juist voor Mac een stuk beter is (eindelijk volledig cocoa en 64bit weer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Bosmonster schreef op maandag 02 mei 2011 @ 07:49:
[...]

Adobe doet echter goed z'n best om Photoshop zo zwaar mogelijk te houden... De PS van een paar jaar geleden is dus niet echt vergelijkbaar met een PS van nu :P

Het is dan ook geen gek idee om juist bijvoorbeeld een oudere PS te pakken, ware het niet dat PS5 juist voor Mac een stuk beter is (eindelijk volledig cocoa en 64bit weer...)
okee die zal ik onthouden. ik werk nu met CS 3 dacht ik en daarbij werkt de programmatuur wel aardig naar mijn wensen en ken ik meeste shortcuts. ik weet niet of die er ook is voor de mac, maar ik neem aan van wel aangezien het daar als eerste voor is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
okee ik heb gister alvast een 13" macbook pro gekocht. de prijs was net iets hoger dan die van de 11,6" MBa (dertig euro, met actiekortingen enzo) dus de keuze was snel gemaakt. nu m'n examens nog ff goed maken en dan mag ik hem over vier weken gebruiken. YAY! iigg thanx voor de hulp en de reacties. de iMac moet nog maar even op zich wachten en gezien de laatste update kan het dus nog gekker dan dat het al was. oftewel bring it on biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

John

🚀

Veel succes met je examens en je mac. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
thanx! over exact twee weken komen hier en in het show je apple desktop topic een bergje foto's.

wss krijg ik nog een stand en ga ik nog een tobo/muis combi kopen. zal ik die dan trouwens draadloos of volledig bedraad kopen? ik vind die magic mouse wel handig i.c.m. het wireless charging dingetje wat met zo'n speciale battery pack komt.

edit: wireless charging dingetje is een mobee magic charger

[ Voor 42% gewijzigd door supersnathan94 op 17-05-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draadloos, dat bespaart gelijk 2 usb poorten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:28:
Draadloos, dat bespaart gelijk 2 usb poorten. ;)
nou nee het bedraade keyboard heeft namelijk een hub met twee poorten dus in theorie speel je dan gewoon quit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

supersnathan94 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:05:
[...]

nou nee het bedraade keyboard heeft namelijk een hub met twee poorten dus in theorie speel je dan gewoon quit
Hmmm, ja, behalve als die poorten stroom moeten leveren. Dat doen de poorten van het USB keyboard namelijk maar nauwelijks (1/5 van een normale USB poort) dus lang niet alle apparaten kun je via het keyboard aansluiten.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ supersnathan94: Even los van alle gegeven adviezen zoals hierboven.

Gezien het feit dat de nieuwste iMac's echt niet meer onderdoen voor welke MacBook Pro ook,lijkt het mij gewoon slimmer prijstechnisch voor de nieuwste iMac te gaan en een MacBook als extra erbij te nemen :Y . Tuurlijk kan je ook een iPad nemen maar zie je draagbare Mac dan meer als licht metgezel waarop je alle afgemaakte programma's op kan zetten en je al je voorwerk gewoon op je iMac doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
@mark. ik vind de nieuwe update van de iMac erg mooi en snel.ben nu weer aan de spaar voor zo'n ding. heb in de vorige vakantie een MBP gekocht die ik vrijdag op m'n gemak ga zitten uitpakken. nu aan de spaar voor een logitech pure-fi mobile voor onderweg. daar komt net ff wat beter geluid uit. ook voor m'n iPod touch is dat ding ideaal.

ik heb al een alu remote aangeschaft en ben nog aan t sparen voor een wired keyboard (i.v.m. USB hub en magic mouse, Mobee charger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
Waar ga je eigenlijk mee foto/videobewerken als je er geen software bij wilt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
tsja zoveel geld heb ik nou ook weer niet hea. heb er nu standaard iPhoto en iMovie op zitten, maar de ene wordt ws vervangen door Photoshop CS en iMovie is voorlopig nog wel genoeg. voor muziek hebben we Garageband en ik heb Protools 8 hier al liggen.

maarja software koop ik alleen als dat echt nodig is. en dat is tot nu toe eigenlijk niet het geval geweest. de rest van de software gaat dus ook niet via de winkel binnenkomen. misschien dat ik iWorks binnenkort nog ff ga halen want dat is wel handig.

@digistorm: die USB poorten zijn alleen voor stickies en HID devices en die hebben niet zoveel stroom nodig.harde schijven gaan via firewire wireless en TB.

[ Voor 13% gewijzigd door supersnathan94 op 22-05-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Als je photoshopt en video bewerkt.

Adviseer ik je een hackintosh, veel sneller dan de duurste imac.

Daarnaast een macbook air

Ik zelf ben hartstikke blij met mijn super snelle hackintosh en macbook air

[ Voor 35% gewijzigd door mr.niceguy.89 op 03-06-2011 03:15 ]

Pagina: 1