Jammergenoeg is dat alleen de TDP hè. Er is weinig informatie over die L3426 te vinden wat gaat over energieverbruik voor zover ik zie. De X3430 is redelijk vergelijkbaar met de normale i5 750/760 (alleen wel lager geklokt), waardoor het energieverbruik ook rond die CPU's zit.
Een X-versie mag dan wel een TDP hebben van 95W; in idle-toestand verbruiken ze doorgaans minder dan E-versies die weer een TDP van 80W hebben.
De L-versie is hierbij een 'low-power'-oplossing, in veel opzichten heeft hij kenmerken van de mobiele CPU's. Vandaar de lage TDP en lage kloksnelheid i.c.m. hoge turbo. De L3426 heeft ook nog eens HT wat ook wel interessant is.
Kortom: het is moeilijk te zeggen wat zuiniger is aan de hand van alleen TDP. Het is eigenlijk wel al vast te stellen dat de L3426 zuiniger is dan de X3430, maar hoeveel is dus de vraag. Vooral als het gaat om te kijken wanneer je het prijsverschil eruit hebt.
Ik zou de X3430 eerlijk gezegd niet nemen en iets geld bijleggen voor een Intel Xeon X3440 mocht je toch voor een X gaan. Deze heeft ook HT en is maar iets duurder. Mocht je daar niet aan kunnen komen dan zou ik voor de L3426 gaan. Als het verschil tussen beiden nou eens in de praktijk 15W is dan heb je hem alsnog terugverdiend na 3 jaar (afgaande van ~23 cent/kWh. , al heb je natuurlijk een andere rekening als je hem in een datacenter hangt).
Dus nog even:
Wat wilt je er precies mee ga doen? Storage server opzetten? En waar wilt je de server neerzetten?
Want om te bepalen wanneer je het prijsverschil eruit hebt moet er aangegeven zijn wat er betaald moet worden voor de elektriciteit
[
Voor 46% gewijzigd door
Bolletje op 29-04-2011 23:49
]