Rigol DX Scoop isolatie van aarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Via dealextreme heb ik een scoopje besteld. Simpel dingetje en ik ga hem vooral gebruiken om PWM-signalen te meten.

Nu zat ik eens de reviews te lezen:
Cons:
Came in Europe with non european plug.
The big disadvantage I just found: all inputs are not isolated! All grounds are connected to wall-plug ground (zero in my case). I tried to view PWM controler signal on my router pulse power supply, Attached the ground clip, switch the power on and.. FLASH! O_o
It may cause measurment errors too (if the device survive).
Ik was enigszins verbaasd. Blijkmaar heeft deze mafkees zijn aardedraad met de nuldraad verbonden 8)7 . Dat lijkt mij vragen om problemen...

Ik heb als ik ga meten altijd een fatsoenlijke aarde (of daar zorg ik voor). Dan zou het niet uit mogen maken als ik de aarde ga verbinden? Of is het beter als ik nog een isolatietransformator er tussen zet? Dat is in principe alleen handig als je aan 230V schakelingen gaat meten toch?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het kan irritant zijn, als je bijvoorbeeld een signaal hebt wat tov een referentiespanning varieert. Bij een multimeter zou je dan de ene lead op de referentiespanning zetten en de andere op de te meten spanning, maar als je dat met zo'n scoop doet sluit je dan feitelijk de referentiespanning kort aan de (rand)aarde. Als je schakeling gevoed word door iets waardoor ook de ground aan de randaarde hangt kan het boem zeggen. Dat is echter volgens mij voor elke scoop zo; ik kan me er zo 123 geen herinneren waarmee je zonder speciale probes oid floating kan meten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies, wat mij bijstaat van school is dat ze standaard altijd aan aarde hangen. Optie is dus om een stekkerdoos zonder aarde of een scheidingstrafo er tussen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
geaarde scoops zijn meestal gerefereerd aan hun eigen ground of aarde (waar aanwezig).

als je meet aan niet-netgescheiden apparaten moet je daarom altijd een scheidingstrafo of galvanisch gescheiden probe gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:55:
Het is in ieder geval niet standaard. Mijn scoop (Philips PM3217) is dubbel geïsoleerd en ik kan dus gewoon aan het lichtnet meten zonder vuurwerk.
Dat is apart, mijn PM3217 hangt gewoon aan de randaarde.
Dus of die van jou is niet standaard, of die van mij.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik weet niet beter dan dat de massa van een scoop aan aarde hangt, maar ja als die dubbel geisoleerd is dan kan dat niet :P

Dus als je zwevend wil meten dan moet je er een ongeaard kabeltje voor pakken.
En je moet weten waarmee je bezig bent. je scoop kan gewoon 220 volt op staan afhankelijk van wat en hoe je meet. Been there, done that, hell je moet zelf uitkijken dat die dan niet tegen andere apparatuur aanstaat of tegen een metalen muur van een loods ofzo, stalen bureau anyone, massa van je probe etc.

Beware !

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 30-04-2011 00:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Normaal zullen aardes van scopes aan de randaarde vast zitten. Wat je inderdaad kan doen is de scope niet aarden, dan kan je leuk differentieel meten, maar zoals fish zegt, wordt dan wel makkelijk om jezelf te electrocuteren als er een serieuse spanning staat op wat jij referentie noemt.

Beter idee is wat je met de meeste scopes kan doen: met twee kanalen meten en het resultaat van elkaar aftrekken.
Edit: even gekeken, dat kan jouw scope dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 30-04-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:42
Nu ben ik toch wel benieuwd wat zo'n scoop doet en waarvoor je het kan gebruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 08:00

mace

Sapere Aude

Awsom schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:45:
Nu ben ik toch wel benieuwd wat zo'n scoop doet en waarvoor je het kan gebruiken :p
Wikipedia: Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

furby-killer schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:16:
Normaal zullen aardes van scopes aan de randaarde vast zitten. Wat je inderdaad kan doen is de scope niet aarden, dan kan je leuk differentieel meten, maar zoals fish zegt, wordt dan wel makkelijk om jezelf te electrocuteren als er een serieuse spanning staat op wat jij referentie noemt.

Beter idee is wat je met de meeste scopes kan doen: met twee kanalen meten en het resultaat van elkaar aftrekken.
Edit: even gekeken, dat kan jouw scope dus.
Of gewoon een differentiele probe kopen? :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

With Boudewijn. Meten is je leven niet waard. (of 2 kanalen gebruiken en de scope het verschil laten meten)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 13:59:
[...]

Of gewoon een differentiele probe kopen? :P
En met gewoon bedoel je meer geld uitgeven aan zijn probe dan dat zijn scope heeft gekost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

furby-killer schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 14:44:
[...]

En met gewoon bedoel je meer geld uitgeven aan zijn probe dan dat zijn scope heeft gekost :P
Mwa mijn scoop heeft meer gekost dan die probe. Beide tektronix, probe was paar honderd piek 2nd hand, en de scope iets duurder :+.

Qua meten met gewone probes; afaik is bij veel scopes de massa verbonden...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Of je te meten object aan een scheidingstrafo gooien natuurlijk.

Heb ik sowieso bij zelfbouw 230V dingen standaard, niet alleen voor het meten maar ook mijn eigen veiligheid.
(En dat die testbox een zooitje zekeringen ertussen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
scheidingstrafo is inderdaad de veiligste optie.

niet alleen voor kortsluiting naar de scoop toe, maar je kan ook uitschieten met de probe en per ongeluk ergens sluiting veroorzaken. dan zit je met een scheidingstrafo wat beter. mits de trafo enigzins in verhouding staat het het apparaat en goed afgezekerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

En als je dat goedkoop wilt doen haal je twee van deze: http://www.baco-army-good...mator-42-volt-4-5amp.html

42 volt kanten aan elkaar, netvoeding in aan de ene, gescheiden output aan de andere kant. Wel even een gepast zekeringetje plaatsen aan de ingangskant en het geheel in een degelijk kastje inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:55:
Het is in ieder geval niet standaard. Mijn scoop (Philips PM3217) is dubbel geïsoleerd en ik kan dus gewoon aan het lichtnet meten zonder vuurwerk.
bobo1on1 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 00:10:
[...]

Dat is apart, mijn PM3217 hangt gewoon aan de randaarde.
Dus of die van jou is niet standaard, of die van mij.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:41:
[...]

Of er zijn verschillende uitvoeringen. PM3217/..
Zal eens kijken als ik tijd heb, hij staat nu nogal ingebouwd.
En tijd en scoop gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I4XbHP3olwud4jA20p1XfFXE/full.jpg?nohitcount=1
Tja, wat standaard is weet ik niet. Deze is bij Philips zelf in gebruik geweest.

[ Voor 198% gewijzigd door zeef op 08-12-2011 00:01 ]

Pagina: 1