Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Premium of standaard occasion?

Pagina: 1
Acties:

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Momenteel ben ik opzoek naar een "nieuwe" tweedehands auto.
Ik heb hiervoor een budget van 12.000 euro (incl inruil eigen auto). Mijn eerste keus is een Mercedes c200 kompressor uit 2002 met 99.000 op de teller voor € 11.500. NAP + bovag is een voorwaarde hierbij.

Nu hen ik net een discussie gehad met mijn vader die zegt dat mercedes rijden veel een veel te duur is.

Hij zegt daarnaast: "je moet een seat of mazda kopen! lekker betrouwbaar en veel goedkoper in onderhoud. Daarnaast ben je in aanschaf een stuk minder kwijt" Even gekeken wat ik dan voor auto heb voor mijn budget en het enige wat echt verschilt is het bouwjaar van 2006.

Ik ben nu eigenlijk benieuwd naar wat jullie vinden deze redenatie. Ik ben namelijk overtuigd dat een mercedes van 2002 net zo betrouwbaar kan zijn als een Mazda of <insert family car> van 2006.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

Wok

Dakloos...

Eén woord: onderhoudshistorie!

Als een auto gewoon op tijd zijn reguliere onderhoud heeft gehad, zit het met de betrouwbaarheid doorgaans wel goed (al is natuurlijk geen enkele auto gegarandeerd gevrijwaard van technische malheur).

Enige nadeel is dat bij 'premium' merken de onderdelenprijzen vaak ook 'premium' zijn, al kunnen de Japanse merken daar ook wat van.

Als je echt inzicht wilt krijgen in het verschil in kosten, moet je gewoon alles op een rij gaan zetten: verzekering, belasting, standaard onderhoudstarieven (merkdealers), etc.... Ik denk dat het onder de streep heel erg mee zal vallen (misschien enkele tientjes in het nadeel van de Merc). :)

Persoonlijk zou ik echter een 'standaard' auto zeker wel overwegen als je daarmee een vijf jaar jongere (!) auto kunt rijden voor hetzelfde geld: je rijdt dan toch weer een generatie nieuwer en een Mazda uit 2006/2007 doet qua materiaalgebruik/afwerking/etc. m.i. niet zo gek veel onder voor een Merc van 2002.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een 9 jaar oude C200 Kompressor, met nog geen ton op de teller? Toevallig niet van een oud vrouwtje geweest, die hem altijd binnen gezet heeft? ;)

Is dat wel jofel? Kompressor is nu niet bepaald een instapmodelletje, als je daar maar 11.000/jaar (gemiddeld) mee rijd lijkt me dat wel erg weinig?

En als je een 4 jaar jongere auto kan kopen voor hetzelfde geld zou ik voor die jongere auto gaan. Kwalitatief niks mis mee (in zijn algemeenheid uiteraard), en kan toch weer even langer mee.

Waarom je keuze overigens tot Mazda beperken, en niet de overige Japanners als Nissan, Toyota, Mitsubishi etc meenemen? Zijn stuk voor stuk merken die als betrouwbaar te boek staan.

Virussen? Scan ze hier!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vergelijk onderhoud, onderdelen, en bekende problemen van de auto's die je op het oog hebt. En het is natuurlijk goed te weten wat je belangrijk aan een auto vind: kosten, betrouwbaarheid, uiterlijk, imago, et cetera.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:19:
Een 9 jaar oude C200 Kompressor, met nog geen ton op de teller? Toevallig niet van een oud vrouwtje geweest, die hem altijd binnen gezet heeft? ;)

Is dat wel jofel? Kompressor is nu niet bepaald een instapmodelletje, als je daar maar 11.000/jaar (gemiddeld) mee rijd lijkt me dat wel erg weinig?
Lijkt me ook een beeetje apart ja... Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik haal al meer dan 11.000 per jaar op de motor, waar ik alleen mee in de zomer rij als het lekker weer is.

Maar bedenk ook wat je restwaarde is. Die is bij de Benz denk ik hoger dan bij een Mazda of Seat. Dus het onderhoud kan misschien wel duurder zijn, maar als je er na 5 jaar bijvoorbeeld 2000 euro meer voor krijgt, ben je misschien wel net zo duur uit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ThatsHollywood schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:00:
Hoi Tweakers,

Momenteel ben ik opzoek naar een "nieuwe" tweedehands auto.
Ik heb hiervoor een budget van 12.000 euro (incl inruil eigen auto). Mijn eerste keus is een Mercedes c200 kompressor uit 2002 met 99.000 op de teller voor € 11.500. NAP + bovag is een voorwaarde hierbij.

Nu hen ik net een discussie gehad met mijn vader die zegt dat mercedes rijden veel een veel te duur is.

Hij zegt daarnaast: "je moet een seat of mazda kopen! lekker betrouwbaar en veel goedkoper in onderhoud. Daarnaast ben je in aanschaf een stuk minder kwijt" Even gekeken wat ik dan voor auto heb voor mijn budget en het enige wat echt verschilt is het bouwjaar van 2006.

Ik ben nu eigenlijk benieuwd naar wat jullie vinden deze redenatie. Ik ben namelijk overtuigd dat een mercedes van 2002 net zo betrouwbaar kan zijn als een Mazda of <insert family car> van 2006.
Betrouwbaar is het punt niet zo toch?

Je quote ook zelf de opmerking "lekker betrouwbaar", en niet "betrouwbaarder dan".
Ik denk dat het punt dus meer is dat beide goede auto's zijn, maar dat het je minder kost om een japanse of duitse familiebak te rijden.

Sowieso heeft elke auto onderhoud nodig, dus mits geen gekke gebreken, zullen ze echt niet voor elkaar onder doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Overtuigd of niet, heb je al gekeken of je een C200 wel verzekerd krijgt? Geen idee hoe oud je bent, hoe lang je je rijbewijs hebt, welke postcode je woont etc maar of je nu een "oude" 2 liter Mazda of een 2 liter Benz voor de deur zet; denk grofweg dat je 2x zoveel premie voor de Benz betaalt, niet in de laatste plaats omdat de verzekering gebaseerd is op de nieuwwaarde en niet je huidige dagwaarde/aankoopbedrag.

Daarbij, ik heb enige jaren geleden een BMW 525i gehad; een grote beurt bij de dealer was rustig 500 Euro. Voor een Mazda o.i.d. is dat ergens tussen de 200 en 300, uit mijn hoofd.

Ik zou eerst eens wat financien gaan nazoeken & berekenen voordat je je blindstaart op iets als restwaarde of betrouwbaarheid.
Ik denk dat het onder de streep heel erg mee zal vallen (misschien enkele tientjes in het nadeel van de Merc)
Denk dat het meer dan een paar tientjes is; zeker als mogelijk er een motorisch probleem optreedt, dan is een gewone 4 cylinder auto toch makkelijker & goedkoper te repareren dan het "closed source" compressor verhaal van Benz.

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 29-04-2011 19:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

99.000 is natuurlijk sowieso een verdachte stand :+ Verder kosten die modellen vaak meer, terwijl ze ook meer km's hebben.

NAP is niet heilig.

• ThatsHollywood
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:30:
Overtuigd of niet, heb je al gekeken of je een C200 wel verzekerd krijgt? Geen idee hoe oud je bent, hoe lang je je rijbewijs hebt, welke postcode je woont etc maar of je nu een "oude" 2 liter Mazda of een 2 liter Benz voor de deur zet; denk grofweg dat je 2x zoveel premie voor de Benz betaalt, niet in de laatste plaats omdat de verzekering gebaseerd is op de nieuwwaarde en niet je huidige dagwaarde/aankoopbedrag.

Daarbij, ik heb enige jaren geleden een BMW 525i gehad; een grote beurt bij de dealer was rustig 500 Euro. Voor een Mazda o.i.d. is dat ergens tussen de 200 en 300, uit mijn hoofd.

Ik zou eerst eens wat financien gaan nazoeken & berekenen voordat je je blindstaart op iets als restwaarde of betrouwbaarheid.

[...]

Denk dat het meer dan een paar tientjes is; zeker als mogelijk er een motorisch probleem optreedt, dan is een gewone 4 cylinder auto toch makkelijker & goedkoper te repareren dan het "closed source" compressor verhaal van Benz.
Verzekering is geen probleem, Rijd nu een volvo s60, deze is net zo duur als een Merc voor mij. Verder is de merc 2 liter en de Mazda zal rond de 2.3 liggen, Beide zijn 4 cil.

@ PWM: vind je 99.xxx een verdachte stand? ik zie nl erg veel merc. tussen de 80-120 k voor nagenoeg dezelfde prijs. waaronder ook dealers maar die liggen 1/2k hoger qua prijs. hmmzzzz. tricky dan :?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Benz schijnt helemaal niet zo duur in onderhoud te zijn. BMW is wat dat betreft erger. Zo mogelijk ben je zelfs beter uit met een Benz dan met een Japanner (vaak vrij dure onderdelen, ook al zijn het kwalitatief wel goede auto's).

En als je helemaal een sjieke auto wilt rijden rond dat budget (maar ook helemaal scheel betalen aan onderhoud en reparaties), koop een Jaguar ;)

• MAX3400

MAX3400

t_captain schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:15:
Benz schijnt helemaal niet zo duur in onderhoud te zijn. BMW is wat dat betreft erger. Zo mogelijk ben je zelfs beter uit met een Benz dan met een Japanner (vaak vrij dure onderdelen, ook al zijn het kwalitatief wel goede auto's).

En als je helemaal een sjieke auto wilt rijden rond dat budget (maar ook helemaal scheel betalen aan onderhoud en reparaties), koop een Jaguar ;)
Een XJ is helemaal niet zo onderhoudsgevoelig... ;)

Anyhow, ik ben noch lid van Seat, Mazda of Mercedes maar zag even snel een grote beurt respectievelijk 269, 289 en 359 was waarbij ik uit de beknopte info niet kon opmaken welke onderdelen bij de Benz werden vervangen (denk aan oliefilter enzo).

Verder kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de Benz 200 gemiddeld 1.5l/100km onzuiniger rijdt dan een Mazda 2.3 met de extra opmerking dat het in stadsverkeer oploopt tot bijna 2.3l/100km.

Maar gezien het eerdere antwoord dat een S60 ook te verzekeren is, denk ik inderdaad dat het kosten-aspect voor ThatsHollywood minder interessant is aan een auto dan klasse/uitstraling... :)

• t_captain
Ik denk dat het antwoord gewoon is om niet te kijken naar de aanschafwaarde van de auto maar de maandelijkse kosten. Daar komt de afschrijving in terug, de wegenbelasting, verzekering, brandstofkosten en onderhoudskosten. Dan wordt vanzelf duidelijk welke auto in het budget past.

Als je het hele plaatje optelt zal een vijf jaar oude kleine Japanner een heel stuk goedkoper zijn dan een tien jaar oude middenklasse Benz.

Als je bijvoorbeeld 20.000 per jaar rijdt en een euro of 700 kan besteden per maand, dan past die C wel in het budget.
Hier in de garage staat een family car. Van Mazda. Uit 2006. Een RX-8 om precies te zijn, maar zoveel detail is niet nuttig in de discussie tussen TS en zijn vader.. Deze auto houden we zorgvuldig uit het dagelijkse gebruik omdat die korte ritjes wel eens een erg dure motorrevisie zouden kunnen veroorzaken. Hier voor de deur een BMW van tien jaar oud. Die prima woon-werk verkeer en boodschappen doet.

[ Voor 37% gewijzigd door t_captain op 29-04-2011 23:14 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lijkt wel alsof je de auto van me ma wilt kopen.
Een c200 kompressor maar dan uit 2001 met 105.000 op de teller.
Mijn ma rijd er ongeveer 5000 km per jaar mee en aan onderhoud is ze ongeveer 800 per jaar kwijt.
Ook de vaste lasten van deze auto zijn erg hoog, 160 euro per maand, incl. all-risk verzekering.

ps, deze is ook te koop :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 29-04-2011 23:22 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

160 euro per maand erg hoog ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:35

Destruction

(ex-)Automonteur

@Fable: LOL, mijn Vento kost nog minder (diesel, en dan WA+) in vaste lasten per maand :P

Verder, tsja.. Zoals Wok al aangeeft, het hele verhaal staat of valt bij de onderhoudshistorie, een slecht onderhouden Jap is net zo onbetrouwbaar als een slecht onderhouden Mercedes.

Een klant van mij (ik ben garagehouder/monteur etc..) heeft een C200 compressor van ongeveer datzelfde bouwjaar, zij hebben al eens startproblemen gehad (en een motor die soms onder het rijden zomaar afsloeg), zelf kon ik er niet heel veel mee, dus ditkeer moesten ze naar de dealer. Dat werd een kostenplaatje van 1775 euro ex. btw. Er zitten delen van de ECU in de kofferbak, deze waren nat geworden door een lekkage in het kofferklep-rubber..

Het hangt er inderdaad sterk vanaf wat je budget is, maar ik ben het niet geheel oneens met de bewering van je vader. Voor 12k koop je heel wat leuks wat minder vaste lasten met zich meebrengt, en waarvan de onderhoudskosten niet meteen de pan uit reizen (merc onderdelen o.a zijn duur).

Sowieso wil je qua onderhoudskosten een gangbare auto :) Een Opel Astra bijvoorbeeld (nee, dat is geen aankoopsuggestie :D) is nogal behoorlijk gangbaar, en daarom zijn de onderdelen ook cheap. Bij een merc (en soms een Jap) ligt dat anders.

Naar mijn ervaring is alles wat Japans en Duits is betrouwbaar, mits de auto goed is onderhouden. Franse auto's ben ik niet zo gek op, ze blijken daar in Frankrijk nog niet echt kaas te hebben gegeten van electronica, en proppen de auto's er vol mee: Gevolg, storingsgevoelige zooi.

Goed, je kunt het altijd treffen (zo zijn er ook mensen die 10 jaar lang probleemloos Alfa rijden), maar ik heb al e.e.a aan ellende meegemaakt met zowel Alfa als Renault dat ik er zelf nooit een zou kopen, en het een ander ook zou afraden.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• MAX3400

MAX3400

Vind ik wel ja... Ik rij een auto uit 2003, volgens mijn verzekering 59K nieuwwaarde en 200+ kW vermogen, allrisk, volledige EU-dekking, inzittenden, rechtsbijstand, alles erop & eraan, > 35000 kilometer per jaar... Premie: 110 Euro/maand bij 6 jaar schadevrij.

• t_captain
Wat ik niet snap is: waarom een S60 inruilen voor een C?

Waarschijnlijk is het een stuk voordeliger om gewoon nog een paar jaar door te rijden in de Volvo, in de afschrijving komt het prijsverschil tussen inkoop en verkoop bij de dealer ook terug. Als je elke paar jaar een andere auto gaat kopen, betaal je elke paar jaar dat bedrag. Op auto's van 10 of 12k gaat het gauw om 2000 euro per auto. En om nou te zeggen dat je van een S60 naar een C nou zo'n grote stap maakt? De modellen zijn ongeveer even groot, ongeveer even oud en ontlopen elkaar weinig qua status. Ik zou haast zeggen, spaar nog even door. Over een paar jaar kun je de keuze maken om een bescheiden auto helemaal nieuw te rijden, of een Benz van bv geen 10 maar 6 jaar oud, of een wat vettere auto. Net waar je dan zin in hebt :)

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

/off topic

psst een c200 kompressor een 2L? eerder 1,8L

OT:

rij zelf Ford, maar voorheen een keer ander duits gereden (bmw) en de onderhoudskosten liggen echt op een ander plan :)

[ Voor 31% gewijzigd door Accident op 30-04-2011 00:48 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat een Mazda of Seat goedkoper in aanschaf en onderhoud zijn zal best. Dan zou het dom zijn om toch voor de Mercedes te gaan. Mits de auto's verder vergelijkbaar zouden zijn. Imo is de bouwkwaliteit (=meer dan alleen betrouwbaarheid) van een heel ander niveau bij de premium merken.

Dus ja het zal goedkoper zijn om een Mazda te kopen, maar alle waar naar z'n geld.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat ik vernomen heb van een betrouwbaar mercedes adres is dat de 200 kompressor niet -on- betrouwbaar is, maar zijn de 230 kompressors aanzienlijk degelijker. (Meer overengineered)

Sowieso wil je met auto's vanaf een jaar of 5 oud niet meer bij de dealer komen, behalve als anders je mobiliteitsgarantie en dergelijke vervalt, je betaalt je scheel bij de dealer.

[ Voor 39% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-04-2011 01:55 ]

Aannames zijn fataal.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Accident schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 00:47:
/off topic

psst een c200 kompressor een 2L? eerder 1,8L

OT:

rij zelf Ford, maar voorheen een keer ander duits gereden (bmw) en de onderhoudskosten liggen echt op een ander plan :)
Tegen 2003 werd de 1998 cc in de c modellen geupgraded naar de 1800 kompressor met zelfde aantal pk's (163) met daarbij een zuiniger verbruik.

Ik ben toch aan het twijfelen gebracht door oa de antwoorden :F De reden waarom ik de merc wil (ojee) is natuurlijk voor comfort, kwaliteit & afwerking en het stukje luxe. Ook heb ik bv een ander "gevoel"bij een merc, dan ik heb bij bv Seat. De Volvo wil ik inruilen vanwege onder andere het onderhoud wat eraan zit te komen, het verbruik en de rest waarde. Deze auto schiet omlaag in de waarde (stom dat ik daar gene rekening heb gehouden bij aanschaf)

• MAX3400

MAX3400

Misschien een standaard vraag maar heb je al proefritten gemaakt? Of ben je voorlopig achter je scherm keuzes aan het maken (Autotrader etc)?

Lullig gezegd, maar dat is mijn persoonlijke mening, vind ik het interieur van Benz t/m de E-klasse een eenheidsworst terwijl je bij bijvoorbeeld Mazda in de verschillende klasses toch iets anders ziet. Ook zal je voor 12K aan uitgave zeer waarschijnlijk een completere "goedkoop merk" vinden dan een Benz.

Tuurlijk heb je een goed punt dat afwerking en comfort anders is maar ikzelf heb liever een rijdersauto dan een slaapauto en kan mezelf niet in een Mercedes zien (ja, een E63 AMG ofzo) want ondanks de prestaties van een Mercedes, "voel" je dat over het algemeen niet in het weggedrag.

Je geeft nu zelf al aan dat het aankomende onderhoud van de S60 een hoge kostenpost is; denk dat dat bij een Mercedes zeker niet anders is maar loop eens binnen bij een paar dealers op het lokale autopark om te vragen wat bijvoorbeeld een grote beurt kost, of rondom remblokken vervangen of een airco vullen.

• t_captain
ThatsHollywood schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 08:32:
[...]

Tegen 2003 werd de 1998 cc in de c modellen geupgraded naar de 1800 kompressor met zelfde aantal pk's (163) met daarbij een zuiniger verbruik.

Ik ben toch aan het twijfelen gebracht door oa de antwoorden :F De reden waarom ik de merc wil (ojee) is natuurlijk voor comfort, kwaliteit & afwerking en het stukje luxe. Ook heb ik bv een ander "gevoel"bij een merc, dan ik heb bij bv Seat. De Volvo wil ik inruilen vanwege onder andere het onderhoud wat eraan zit te komen, het verbruik en de rest waarde. Deze auto schiet omlaag in de waarde (stom dat ik daar gene rekening heb gehouden bij aanschaf)
Restwaarde van de S60 gaat de laatste tijd natuurlijk wat harder onderuit omdat er net een nieuw model is.
Maar van dat effect zul je op den duur ook bij Mazda, Seat of MB te maken krijgen. in het algemeen kun je stellen dat een auto bij gemiddeld gebruik iedere 3 a 4 jaar halveert in waarde. Daarmee is de afschrijving vooral gebonden aan de dagwaarde. Als je een auto van 6000 euro inruilt op een van 12000 euro, zal je afschrijving in grote lijnen verdubbelen. Of die nieuwe auto nu een 2002 Benz is of een 2006 Mazda.

Daarboven betaal je bij iedere inruil weer de kosten en marge van de garage. Niets is zo duur als elk half jaar een andere auto kopen.

Ik zou nogmaals willen zeggen: reken eerst eens uit hoeveel km je rijdt en hoeveel geld je maandelijks met plezier wil uitgeven aan het autorijden. Kijk dan welke auto's in je budget vallen en kies de leukste.

Kijk vervolgens hoeveel meer of minder deze auto van je keuze je kost i.v.m. de Volvo, en bepaal of je het de auto het verschil waard vind.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 30-04-2011 11:16 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Ik betaal voor mijn auto 35 euro per maand, dus dan is 160 euro erg veel.

Ook nog even over comfort, mijn renault clio zit een stuk beter dan die mercedes en als ik ver moet rijden zal ik bijna altijd de renault clio pakken.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2011 11:27 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:12
Comfort is persoonlijk, er zijn mensen die helemaal fan zijn van de zachte franse meuk, terwijl een ander alleen maar een Volvo stoel wil of bv een sportstoeltje die wat meer om je lichaam zit.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Fable: Mijn ervaring is dat kleine autootjes helemaal niet zo comfortabel zijn, maar eerder "stuiterig" over hobbels en drempels. Of doel je op de stoel in je Clio?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ernemmer schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:22:
[...]
Ook nog even over comfort, mijn renault clio zit een stuk beter dan die mercedes en als ik ver moet rijden zal ik bijna altijd de renault clio pakken.
Gelukkig heb ik beide meer dan een jaar gereden, een Clio RS (2001, ph2 model) en nu dan de SLK 230 Kompressor :P Beide wel wat sportiever ingesteld dan een vergelijkbare Clio 1.4 en een C180/C200 maar ik kon in beide prima flinke afstanden afleggen, retourtje nurburgring op 1 dag in de Clio of maastricht - spa francorchamps - nurburgring - rotterdam in de SLK. De SLK doet dat nog net even wat beter, vooral op de snelweg. Het feit dat ie meer koppel heeft bij wat lagere snelheden is ook fijn, 80-140 in de hoogste versnelling doet ie in een zucht en als je gas blijft geven sleurt zo'n kompressor er lekker aan tot de redline als het moet.

Ik heb met beide overigens ook nooit technische problemen gehad die niet goedkoop te fixen waren (uitlaatbeugeltje los, ankerplaatje met een steen tussen de schijf en de plaat, dat soort simpel werk). Regulier onderhoud is bij mercedes wel iets duurder dan een een standaard auto maar met de RS was ik net zo goed de lul, die is zo mogelijk nog duurder dan de SLK.

Als het je om de reacties van andere mensen gaat zal je bij de Mercedes overigens regelmatig de taxi/pooier/patser opmerking krijgen, over het algemeen van mensen die zelf een aziaat uit het jaar kruik rijden overigens ;) De Clio heb ik bijna nooit wat over gehoord, behoorlijk anoniem behalve voor de kenners die kunnen zien dat het een RS is zonder naar de badge achterop te kijken :P

• Ernemmer
  • Niet online
Oke, de mercedes rijd als auto natuurlijk een stuk beter als die Clio uit 2001.

Alleen als ik lange stukken moet, dus lang in de stoel zitten zonder rugpijn te krijgen, dan gaat mijn voorkeur toch zeker uit naar de Clio

ps de mercedes heeft bijna geen bergruimte, de stoelen kunnen niet plat.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2011 18:47 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ernemmer schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:22:
Ik betaal voor mijn auto 35 euro per maand, dus dan is 160 euro erg veel.
Ja. Omdat ie op de sloop staat, en je je verzekering vergeten bent op te zeggen misschien?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:31
SeatRider schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 18:59:
[...]

Ja. Omdat ie op de sloop staat, en je je verzekering vergeten bent op te zeggen misschien?
Het ligt ook aan de auto :)

Mijn auto kost mij 240 euro per maand, allrisk verzekerd en diesel. Of het duur is of niet: Heb je het er voor over?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Ernemmer
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 18:59:
[...]

Nee hoor, hij kost mij 25 euro belasting en 10 euro verzekering in de maand.

Even nagekeken en de verzekering is 14,65 euro per maand.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2011 19:34 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ernemmer schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 19:30:
[...]
Nee hoor, hij kost mij 25 euro belasting en 10 euro verzekering in de maand.

Even nagekeken en de verzekering is 14,65 euro per maand.
En je hebt geen afschrijving en onderhoud? Relaxed!

• Ernemmer
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:32:
[...]

En je hebt geen afschrijving en onderhoud? Relaxed!
Daar had ik het niet over toen de vergelijking werd gemaakt met de 165 voor de Mercedes, dit is dus allebei zonder onderhoud en afschrijving.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Terwijl dat nou net de enige dingen zijn waar je een auto op kan vergelijken. Verzekering (en mrb in mindere mate) zijn namelijk nogal afhankelijk van waar je woont en je verleden.

• Ernemmer
  • Niet online
Ja maar ik wilde dus even duidelijk maken dat een mercedes veel hogere maandelijkse lasten heeft.

De afschrijving en onderhoud is bij de mercedes ook nog een stuk meer.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Dat is hem ja! verkoper zij dat ie hem even had gestart maar dat er nog een en ander aan moest gebeuren ) verwarming oid maakte herrie?)

• pinodambini
  • Laatst online: 02-11 11:35

pinodambini

Dr. Z. Vago

Zelf rij ik sinds anderhalf jaar ook in een C200 Kompressor uit eind 2003. Qua onderhoud vallen de kosten flink mee, niet duurder dan bijvoorbeeld een Volkswagen.

Waar je wel op moet letten bij dit model voor de facelift is roest bij de wielkasten deuren, die zijn hier namelijk gevoelig voor. Wel heb je 8 jaar garantie op dit soort roestplekken wat je bij een auto uit eind 2003 of 2004 dan ook nog hebt.

Waarom mensen de gedachte hebben dat Mercedes zoveel duurder is in onderhoud of maandelijkse lasten weet ik niet, maar met dit type auto rijdt je relatief zuinig, gemiddeld 1 op 15 is geen enkel probleem.

PS: All-risk verzekerd voor 80 euro per maand met maar 3 schadevrije jaren (Polis Direct) en 50 euro wegenbelasting per maand.
Op een tank benzine (60 liter) rij je ook gemakkelijk meer dan 800 kilometer.

Met onderhoud ben ik voor een kleine beurt rond de 70 euro aan onderdelen kwijt, voor groot onderhoud rond de 160.

[ Voor 20% gewijzigd door pinodambini op 30-04-2011 21:53 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat betaalde ik voor een Grande Punto nog niet per jaar. Je gaat zo'n oud barrel toch niet allrisk verzekeren.
De nieuwwaarde krijg je alleen het eerste jaar terug.
WA premie gaat naar gewicht, dus ook met een Mercedes ben je wat duurder uit dan wat kleiners.

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 01-05-2011 00:06 ]

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

bouwfraude schreef op zondag 01 mei 2011 @ 00:05:
[...]

Dat betaalde ik voor een Grande Punto nog niet per jaar. Je gaat zo'n oud barrel toch niet allrisk verzekeren.
De nieuwwaarde krijg je alleen het eerste jaar terug.
WA premie gaat naar gewicht, dus ook met een Mercedes ben je wat duurder uit dan wat kleiners.
Ligt eraan wat de restwaarde is of je een auto wel of niet all-risk verzekerd.
Als een auto bijvoorbeeld 15.000 euro waard is en je rijdt deze door eigen schuld total loss, dan is een all-risk verzekering zeker wel de moeite waard, ondanks dat het in jou ogen een oud barrel is.

Zelf hou ik altijd aan dat je een auto alleen all-risk moet verzekeren als de restwaarde nog hoog is of dat je niet over de middelen beschikt om eenzelfde auto terug te kopen wanneer deze total loss is. Leeftijd van de auto maakt in deze dus niks uit.

• ThatsHollywood
  • Niet online
pinodambini schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 21:44:
Zelf rij ik sinds anderhalf jaar ook in een C200 Kompressor uit eind 2003. Qua onderhoud vallen de kosten flink mee, niet duurder dan bijvoorbeeld een Volkswagen.

Waar je wel op moet letten bij dit model voor de facelift is roest bij de wielkasten deuren, die zijn hier namelijk gevoelig voor. Wel heb je 8 jaar garantie op dit soort roestplekken wat je bij een auto uit eind 2003 of 2004 dan ook nog hebt.

Waarom mensen de gedachte hebben dat Mercedes zoveel duurder is in onderhoud of maandelijkse lasten weet ik niet, maar met dit type auto rijdt je relatief zuinig, gemiddeld 1 op 15 is geen enkel probleem.

PS: All-risk verzekerd voor 80 euro per maand met maar 3 schadevrije jaren (Polis Direct) en 50 euro wegenbelasting per maand.
Op een tank benzine (60 liter) rij je ook gemakkelijk meer dan 800 kilometer.

Met onderhoud ben ik voor een kleine beurt rond de 70 euro aan onderdelen kwijt, voor groot onderhoud rond de 160.
Dit is dan ok de precies de reden dat ik voor een merc ben gaan kijken. Heb nu al een paar c200 eigenaren gesproken die dit ook vertellen. Maar gezien de roest verhalen moet ik mischien maar eens naar een 2003-2004 model kijken......

• Rejgun
  • Laatst online: 20-11 22:59

Rejgun

Leven is Bier drinken

1 op 15 met een C200 uit 2003?

Het officieel opgegeven gemiddelde verbruik voor een handgeschakelde C200 (bj 2002-2004) is echt maar 1 op 11,6. Bouwjaar 200-2002 doet zelfs maar 1 op 10,3. En zoals we allemaal weten zijn deze verbruikscijfers erg optimistisch en enkel te halen als je als een dweil rijdt en je er je hobby van hebt gemaakt om achter vrachtwagens te hangen.

Ben erg benieuwd pinodambini hoe jij met gemakt 1 op 15 kunt rijden met deze wagen.

Audi: Vorsprung durch Technik

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Dat is heel makkelijk, meer dan 80% van wat ik rij is snelweg, bijna geen stadsverkeer.
Dit is gewoon met 120km/h rijden en niet als een dweil achter vrachtwagens aanhangen.

En hier de geregistreerde verbruiksgegevens bij de RDW voor dit type:
Brandstofverbruik

- stad 12.50 l/100km
- buitenweg 6.20 l/100km
- gecombineerd 8.50 l/100km

PS: De opgegeven gegevens op bijvoorbeeld Autoweek kloppen niet. Als je wilt kan ik morgen zelfs een scan maken van de opgaven uit de handleiding zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door pinodambini op 01-05-2011 20:27 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leuk die gegevens van Fabriek zelf. meestal klopt het niet met de werkelijkheid.

Tank je auto af.
Rij 500km
Tank je auto af en je ziet hoeveel liter hij verbruikt heeft op je gereden 500km.

Hat kan dag en nacht verschillen ook positief, het ligt voor een groot deel ook aan de rijstijl van de bestuurder,
en je hoeft niet eens achter een vrachtwagen te hangen om (zuinig) te kunnen rijden.
Vlot doorschakelen en niet de auto lang doortrekken scheelt ook al brandstof, met spinnende banden wegtrekken voor een stoplicht of gewoon normaal wegrijden ook. in de stad niet steeds optrekken en remmen ( van stoplicht naar stoplicht racen) :D maar anticiperen etc etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Ligt inderdaad ook aan het eigen weggedrag, vandaar dat ik het ook knap vindt dat iemand conclusies kan trekken aan iemands rijgedrag zonder ook daadwerkelijk ervaring te hebben met een bepaalde auto en motorisering.

Zoals jij aangeeft maakt het rijgedrag een groot verschil, vooral anticiperen, niet als een achterlijke optrekken en uitrollen voor stoplichten maakt een groot verschil.

Zelf tank ik nooit voordat ik rond de 800 kilometer heb gereden, hierbij hoef ik vaak maar rond de 55 liter bij te tanken.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de waardevolle reacties :)

Ik heb toch de keuze gemaakt voor de Mercedes.
Het is een c180 uit 2002 met 75k op de teller geworden (complete historie, NAP etc etc)

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Top, van harte gefeliciteerd met je aankoop! Denk dat die goed zal bevallen. :)
Pagina: 1