Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 10:25
Laat me even uitleggen wat er vanmiddag gebeurde:
Ubuntu crashte tijdens de upgrade naar Natty. Installatie corrupt maar dat was niet zo erg. Had toch al het idee hem een keer te wipen en vers opnieuw te installeren.
Dual-boot naar Win7 gegaan: Blue screen "Pagefault in non-paged area", reboot, weer blue-screen: "bad pool header".
Toen voelde ik nattigheid..... :'(

Alle 4 de DIMM's eruit (2x 1GB Kingston DDR2-667, 2x 2Gb A-DATA DDR2-800) gehaald en slechst 1 DIMM teruggestoken. Memtest86+ erover: Biterror op bit 0 op 1 specifiek address (rond 980MB). :-(
Zelfde error in ieder van de 4 slots. De ander 3 DIMM's vertonen hetzelfde gedrag, behalve dat de 2G DIMM's de error bij exact het dubbele address (rond 1960 MB) aangeven.

Het zou heel sterk zijn dat alle 4 de DIMM's kapot zijn. :?
Ik heb nog een ander Core2Duo machine staan waar deze DIMM's in kunnen. Ik ga dat vanavond proberen maar volgens mij is er met dit RAM niks mis.

Lijkt me dat ik een nieuw moederbord kan gaan kopen. Jullie mening ?

PS: Moederbord is een Gigabyte EP35-DS3. CPU een E8400. Heeft zonder problemen 3 jaar lang bijna dagelijks gedraait. Aanvankelijk met 2 GB RAM, de extra 2x2Gb A-DATA stripjes zijn er ongeveer een jaar geleden in gegaan. Sindsdien is de hardware niet meer gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Lijkt er inderdaad op dat er wat mis is op het moederbord. Doe voor de zekerheid nog die test met een geheugenbankje in een andere pc als je die mogelijkheid hebt.

Wat je verder kan proberen is een CMOS reset. Als geheugen verkeerd is ingesteld in je BIOS (bijv. te strakke timings of verkeerd voltage) dan kan dat ook errors opleveren. Je geeft zelf aan dat er niks is veranderd in je setup dus dit zal het waarschijnlijk niet zijn, maar het kan geen kwaad om te testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
@Phoenix: CMOS reset was het eerste voordat ik met memtest86+ aan de slag ging.

Dat andere PCtje van me heeft ruim 40 uur staan downloaden. Hij staan net af.
Ik ga eerst wat eten en daarna zal hij wel afgekoeld zijn.
Het ding is zo warm dat ik mijn vingers niet in de kast durf te steken :-)
Kan ik gelijk de case-fan vervangen. Die draait al een paar weken steeds slechter, vandaar dat hij zo warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste om te doen is inderdaad die DIMMs op een ander bord te testen. Het lijkt me sterk dat allevier de DIMMs opeens exact dezelfde fout tegelijkertijd kregen, maar het is makkelijk genoeg uit te sluiten...

Als de DIMMs inderdaad goed zijn moet je op mobo en voeding focussen. Ik zou eens in BIOS kijken naar twee dingen:
  • Wat is de mem clock van het bord? Je hebt twee DIMMs die op verschillende snelheden gerate zijn. Normaliter zou het bord via SPD die dingen moeten uitlezen en dan de laagste gemeenschappelijke snelheid kiezen (333MHz, 667MT/s in dit geval)
  • Check waar VDimm op staat (geheugenvoltage). Als dat aan de lage kant is, verhogen - minimaal 1.8V, maar om zeker te zijn ook kijken wat er op 1.9V gebeurt.
CMOS clear reset de boel naar defaults, maar dat wil nog niet zeggen dat die defaults goed zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
@dion_b: Ze stonden netjes op 333. Die 400 stripjes hebben ook SPD data voor 333 timing.
Heb het zowel met de Auto instelling als met manueel op 333 geprobeerd.
VDimm was ok, maar zoals jij ook al aangeeft wil een standje hoger wel eens helpen en dat had ik dan ook al geprobeert. Maakt allemaal niks uit.

Heb inmiddels getest: Deze RAM doet het zonder problemen in mijn andere systeem en het RAM van dat machientje geeft in deze dezelfde error!

Gelukkig is het koopavond hier. Ben net terug van een bliksembezoek aan Paradigit. Een MSI G31TM-P35 gescored voor 45 EUR. Kunnen helaas maar 2 DIMM's in maar daar kan ik mee leven.
'T is wel een P35 chipset dus met een beetje mazzel hoef ik Windows niet opnieuw te installeren.

Ik had natuurlijk gelijk voor een Core-I kunnen gaan maar dan had ik een bord, cpu en DDR3 RAM moeten kopen en dat was me toch een beetje te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
TonnyTonny schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:55:
Gelukkig is het koopavond hier. Ben net terug van een bliksembezoek aan Paradigit. Een MSI G31TM-P35 gescored voor 45 EUR. Kunnen helaas maar 2 DIMM's in maar daar kan ik mee leven.
'T is wel een P35 chipset dus met een beetje mazzel hoef ik Windows niet opnieuw te installeren.
Volgens mij is dat nog altijd een G31/ICH7 chipset en niet P35 :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Let er wel op dat de G31 niet zo heel vrolijk wordt van 4GB geheugen, memoryremapping werkt op die dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Hangt een beetje van het bordje af. Heb een G31 moederbord welke (zelfs op x64) niet verder komt dan 3,24GB, en een HP OEM systeem (dx2420, eveneens G31) waar ik gewoon de volle 4GB kan gebruiken. Het kán dus wel :)

@hieronder: maar is inderdaad vrij zeldzaam.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 29-04-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ok, dan moet ik m'n uitspraak herzien, VEEL G31s hebben issues met 4GB geheugen. Nu is dat ook voornamelijk biosgerelateerd, maar ik was gewoon nog geen enkele G31 tegengekomen die het wel goed had, maar het kan dus blijkbaar wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 07:13
spone schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 22:47:
.. en een HP OEM systeem (dx2420, eveneens G31) waar ik gewoon de volle 4GB kan gebruiken. Het kán dus wel :)
Waar kijk je dan precies, is het niet dat het os aangeeft wat er aan geheugen inzit en niet wat deze daadwerkelijk beschikbaar heeft? Kan me namelijk haast niet voorstellen dat hp een manier heeft verzonnen om om deze door intel met opzet gecreeerde beperking in de chipset heen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Het moederbord met de 3,24 GB beperking krijgt in System Properties "Installed Memory 4,00GB (3,24GB usable)" of iets in die richting, wat op zich heel logisch is, gezien de chipsetbeperking, ondanks het 64-bit OS.

Het HP moederbord geeft gewoon aan 4GB. Task manager, system properties en resource monitor vertellen me hetzelfde: http://img820.imageshack.us/img820/5460/capturemlc.jpg . Beide systemen Win7 x64.

Maar denk dat dit verder teveel offtopic gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
spone schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 21:00:
[...]

Volgens mij is dat nog altijd een G31/ICH7 chipset en niet P35 :)
Klopt, maar dat lijkt genoeg op elkaar dat Win7 volgens mij wel boot en vervolgens nieuwe hardware gaat dedecteren.
Ik heb een legit retail Ultimate key op deze dus her-activeren moet geen probleem zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
Ik wist ook van de 4G problemen bij sommige G31 varianten.
Voor zover ik weet zijn er 2 sub-revisies van de chipset. De rev1 doet maximaal 4 en de rev2 doet 8.
Bijkomend probleem is dat veel Biossen het maximale shared ram van de onboard video (768MB) standaard onbruikbaar maken voor het OS, ook al gebruik je de onbaord video niet. (Dat verklaart vaak die 3.24 usable bij een 64-bit OS.)

Volgens MSI ondersteund deze maximaal 2x 4GB. Zou dus een rev2 moeten zijn.
Ik zal het gauw genoeg merken.
Ik begin zo met ombouwen van de machine.
Ik laat later vandaag wel weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TonnyTonny schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:12:
Biossen het maximale shared ram van de onboard video (768MB) standaard onbruikbaar maken voor het OS, ook al gebruik je de onbaord video niet. (Dat verklaart vaak die 3.24 usable bij een 64-bit OS.)
Nee, daar komt dat niet door, dat komt simpelweg omdat geheugen geadresseerd moet worden en zonder remap allemaal in 4GB moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
Wel, ik draai weer, na wat hindernissen.

Tijdens het ombouwen bleek de draai/klem-pen aan één kant van de CPU koeler (zo;n Intel boxed ding) niet lekker bleef zitten omdat er wat veel speling op zat. Bleek er een scheurtje in het frame te zitten.
Ik had gelukkig nog een sloop-PC van een neef staan waar ik een Zalman uit kon halen.

Mijn 2 reepjes 2GB van ADATA worden helaas door dit bordje niet geaccepterd. Ik kon ze gelukkig ruilen tegen 2 Corsair stripjes van mijn buurman. Die ADATA's doen het bij hem wel en die Corsairs doen het prima bij mij dus het maakt hem niet uit en ik ben weer operationeel.

De Ubuntu installatie vond alles prima, ziet nu alle 4GB RAM (gebruik de onboard VGA niet, zit een Geforce 8600GT in). Helaas is de apt-database corrupt geraakt tijdens de afgebroken upgrade naar Natty, dus, tenzij ik een manier vindt om de apt database resetten zal dit uiteindelijk toch een herinstall worden.

De XP64 die ik nog in een hoekje van een van de HD's had staan draait weer. Moest wel de moederbord drivers updaten en de NIC. Mijn oude had ook een Realtek on-board, maar dat was net een andere versie.
Produkt her-aktivering was de volgende maar dat ging in één keer goed met de online procedure. Verbaasde me eigenlijk want dit is een OEM xp64.
Deze ziet trouwens ook 4089 MB usable RAM dus het lijkt er echt op dat deze geen last heeft van dat 4 GB probleem.

De Win7 is helaas naar zijn mallemoer. De c: heeft een corrupt NTFS file-systeem. Dus die zal ik morgen maar herinstalleren. Zat, behalve Win7 zelf, slechs een minimum aan geinstalleerde software op dus dat is gelukkig met een uurtje wel gepiept.
Pagina: 1