Toon posts:

Geheugenreepjes proberen te vervangen, nu start mijn pc niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteravond mijn nieuwe geheugenmodules binnen gekregen en heb deze proberen te installeren, maar om de een of andere reden accpeteert mijn moederbord ze niet.

Ik had er eerst 2 x 512MB in zitten (2 x Corsair CMX512-3200C2 CL2) en nu probeerde ik de 2 x 2GB erin te zetten (4GB 400MHZ DDR PC 3200).

Ik kreeg de pc niet aan met dit nieuwe geheugen (kreeg alleen maar het opstartpiepje om de 10 seconden te horen). Nu het oude geheugen weer erin en kom nu alleen tot het beginscherm, waar hij steeds crasht. Kan het zijn dat mijn BIOS instellingen door deze wijziging tussendoor helemaal door de war zijn geraakt? Moet ik iets aan de BIOS chip hardwarematig veranderen? Softwarematig kan ik niets aanpassen, omdat de pc constant bij het opstartscherm crasht.

Mijn moederbord: MS-7184 VER 1.0 (http://www.e4allupgraders...s/socket939/msi7184.shtml)
Mijn laatste en belangrijkste vraag is: waarom accepteert mijn moederbord de nieuwe geheugen modules niet? Waar zou dit aan liggen?

Alvast bedankt voor de reacties.

System specs:
Kast: Aerocool kast, type weet ik helaas niet (nieuw)
Voeding: Antec SP-500P 500W
Moederbord: MSi MS-7184 VER 1.0
Processor: Eerlijk gezegd geen idee, zat er nog op. (ongewijzigd)
Geheugen: 2 x Corasir CMX512-3200C2 CL2 OF 4GB 400MHZ DDR PC 3200
Videokaart: XFX Geforce 6600 128MB TV DVI PCI-E
Harde schijf 1: 250GB
Harde schijf 2: Seagate Barracuda 7200 RPM 320GB
Externe harde schijf 1: Neomax 500GB
DVD brander: Sony NEC Optiarc
DVD brander 2: ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 16:56 ]

Verwijderd

De link naar je mobo verwijst naar pagina die niet bestaat ;)

Als het een BIOS issue zou zijn moet een bios reset voldoende zijn.
Als het goed is staat op de site van MSI een lijst met welk geheugen word ondersteunt en welk niet, dat het niet om de lijst staat betekend niet per se dat het niet werk, maar wel dat het kan zijn dat het niet werkt.

Meer info over de nieuwe geheugenmodules??

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:39:
Nu het oude geheugen weer erin en kom nu alleen tot het beginscherm, waar hij steeds crasht.
[/quote]

Welk begin scherm???? de POST??? Windows??? Krijg je een BSOD?

Jammer dat de info over je CPU mist en Waarom 4GB RAM voor dit systeem??

EDIT: dit mobo ondersteunt MAX 4GB RAM, 4x 1GB, dus niet 2x2GB

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Dat is erg onhandig van me, ik heb de juiste link nu geplaatst (http://www.e4allupgraders...s/socket939/msi7184.shtml).

- BIOS rest hardwarematig neem ik aan? (http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS)

- Bedankt voor de tip, ik ga het nakijken. Ik hoorde van iemand dat het eraan kan liggen dat ik maar 1GB per slot mag installeren, 2 x 2GB zou daarom niet werken?

- Merk kan ik vanavond even voor je nakijken als ik thuis ben.

- Met het beginscherm bedoel ik het Compaq scherm (waar je de setup in kan gaan enz). Hier craht ie steeds.

EDIT: Bedankt, dan is dat probleem uit de wereld geholpen. Hoe komt het dan dat ik met mijn oude opstelling de pc niet meer aan krijg?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 16:57 ]

Verwijderd

Hopen dat we nu gewoon een voor een posten XD

Het kan dus zo zijn dat je met de nieuwe modules je mobo hebt stuk gemaakt. Je kan ook nog even je BIOS resetten door het baterijtje van mobo af te halen, +/- 30 sec wachten en dan weer terug doen. (wel eerst even de pc van het stroom af halen)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 17:01 ]

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
clear Cmoss, stond er al.... wel eerst lezen gekke udybees..

[ Voor 81% gewijzigd door udybees op 29-04-2011 17:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok BIOS reset uitgevoerd, de pc crasht niet meer. Wanneer ik niets doe, vraagt ie of ik windows gewoon op wil starten, maar daarna zie ik alleen een zwart beeld... Wat nu?

EDIT: de pc crasht nu gewoon weer bij het beginscherm, hij start simpelweg niet op. Heel soms kom ik tot in de BIOS instellingen, maar 9/10 keer crasht ie bij het Compaq scherm...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 19:49 ]

Verwijderd

Even de geheugen modules omwisselen soms helpt dat
(dus die van slot 1 in slot 2 en die van 2 in 1)

Verwijderd

Topicstarter
Ok; ik kan na alle aanpassingen alleen verder komen wanneer ik de BIOS chip eruit haal en er weer in stop. Ik kan vervolgens de setup in gaan en al, maar wat ik ook aanpas, ik krijg Windows niet opgestart (ook niet in veilige modus). Wat kan ik doen?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-02 13:26

auto660

1991 240 GL Brick

Ik had een msi x48c platinum en die had hetzelfde probleem, dat probleem was verholpen met een bios flash.
Dus als ik jou was zou ik de bios flashen

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Bij Win 7 kan je opstartherstel vanaf een DVD doen, Vista dacht ik ook maar weet ik niet zeker, en bij Xp moet je Windows herinstalleren denk ik. Maar je kan altijd eerst kijken of je een live cd van bijv. Ubuntu wel kan booten.

En zoals hierboven word gezegd even je BIOS flashen

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruikte Windows XP.

Ik heb geen instellingen in je BIOS moeten aanpassen nadat ik de BIOS batterij heb verwijderd en terug heb geplaatst. Ik kan de datum en tijd aanpassen, de boot volgorde klopt gewoon, dus ik snap eerlijk gezegd niet wat ik zou moeten aanpassen...

Moet ik per se de BIOS flashen of Windows herinstalleren?

Verwijderd

Je kan eerst een Live CD proberen bjiv. Ubuntu, Ubuntu kan je namelijk gebruiken zonder te installeren

Ik zou sowieso je BIOS Flashen. Mocht dat niet helpen kan je ook Windows Xp proberen te herstellen, alleen heb ik eerlijk gezegd nooit succes mee gehad en ik weet ook niet wat dat met je data doet.

Maar moet je nog steeds elke keer een BIOS Reset doen voor dat je pc überhaupt zo ver komt? (en ik zou als ik jou was de knoopcel batterij eruit halen niet de chip ;) )

Misschien is je pc eens een keer goed ontladen ook al voldoende. Stekker er uit 30 sec de aan/uit knop indrukken en dan stekker er weer in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer morgen een Ubuntu cd, ik moet deze eerst even downloaden. Ik heb wel een Windows XP installatie cd tot mijn beschikking.

Ik heb nog steeds hetzelfde probleem; als ik de stroom eraf haal voor een minuut en daarna opstart, dan krijg ik de melding dat Windows niet normaal op kan starten en of ik de veilige modus in wil; geen enkele optie werkt. Ik hoor van veel dat ik de BIOS moet flashen, van anderen juist niet; net als het wel-of niet herinstalleren of herstellen van Windows XP.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:24:
Ik hoor van veel dat ik de BIOS moet flashen, van anderen juist niet; net als het wel-of niet herinstalleren of herstellen van Windows XP.
Het is ook niet aan te raden een BIOS te flashen wanneer een systeem stabiel draait, maar jou systeem is alles behalve stabiel, dus je hebt een goede reden om te flashen.
Windows Xp herinstalleren kan nooit kwaad, behalve als je geen recente back up hebt.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
Als het moederbord inderdaad maximaal 4 GB in de vorm van 4 x 1 GB ondersteunt, en dus niet met modules van 2 GB overweg kan, dan heeft het natuurlijk geen zin om het te blijven proberen met 2 x 2 GB.

De handleiding van je moederbord zou je moeten kunnen vertellen wat er wel en niet ondersteund wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om vanavond onderstaande te checken:

1. 2GB modules in A1 en B1 plaatsen ipv in slot B1 en B2, als dat niet werkt, dan:
2. Oude geheugen terugplaatsen en checken of Linux Ubuntu vanaf de cd rom draait. Als dat niet werkt, dan:
3. Back up maken en systeem herstellen, als dat niet werkt, dan:
4. Windows XP opnieuw installeren, als dat niet werkt, dan:
5. BIOS flashen

Klinkt die volgorde logisch?
jj71 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:09:
Als het moederbord inderdaad maximaal 4 GB in de vorm van 4 x 1 GB ondersteunt, en dus niet met modules van 2 GB overweg kan, dan heeft het natuurlijk geen zin om het te blijven proberen met 2 x 2 GB.

De handleiding van je moederbord zou je moeten kunnen vertellen wat er wel en niet ondersteund wordt.
Ik heb de 2 x 2GB maar 1 keer gecheckt, alle eerder genoemde problemen ervoer ik met de oude opstelling (2 x 512MB). Dat is nu ook juist het frustrerende, dat mijn oude opstelling niet meer werkt...

Verwijderd

Ik zou absoluut niet de 2GB modules gebruiken, deze gaan niet werken, per slot word maximaal 1GB RAM ondersteunt.

Je moet beide modules in de Blauwe of beide in de Zwarte (als blauw A is dan in blauw etc.)

Verwijderd

Topicstarter
Ok; ik heb de eerste optie overgeslagen en heb direct geprobeerd Linux Ubuntu te draaien. Deze gedownload en gebrand, maar ik kreeg het maar niet voor elkaar de pc vanaf de cd rom te booten. Welk station ik ook koos, ik bleef bij het standaard menu uitkomen waar aangegeven werd dat Windows niet geladen kon worden. Daarna maakt het wederom niet uit welke optie ik dan kies (veilige modus, normaal starten, enz); alles faalt.
Ik heb daarna nog geprobeerd Ubuntu vanaf mijn USB stick te booten, maar wederom kwam ik het standaard menu uitkomen waar aangegeven werd dat Windows niet geladen kon worden.

Aangezien we gisteravond een toiletverstopping hadden welke ik eerst op moest lossen (als er 1 keer iets mis gaat alles mis lijkt het wel) heb ik nog geen andere opties uit kunnen proberen, dus ik ga vanavond met de Windows reparatie aan de slag.
Is het verstandig hiervoor een back up te maken van de C-schijf?

Verwijderd

Het is zeker verstandig om een back up van je C: te maken, maar ik zou eerst een voor elkaar krijgen dat je vanaf een CD/DVD kan booten voor je al te moeilijk gaat doen. Ook al geprobeerd via het bootmenu? (F8, F10 of F12 tijdens de POST, welke het precies is hangt af van je mobo)

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:21

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de BIOS zou moeten flashen. Voor de geheugen-upgrade werkte alles normaal neem ik aan? Dan is het onwaarschijnlijk dat de PC geflashed zou moeten worden als de originele modules er weer in gezet worden.

Misschien een overbodige vraag, maar had je de stekker van de PC uit het stopcontact gehaald toen je de modules verwisselde?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond verder met LInux en vervolgens met de Windows XP cd (repair of volledige herinstallatie).
Jeroen V schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 12:52:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de BIOS zou moeten flashen. Voor de geheugen-upgrade werkte alles normaal neem ik aan? Dan is het onwaarschijnlijk dat de PC geflashed zou moeten worden als de originele modules er weer in gezet worden.

Misschien een overbodige vraag, maar had je de stekker van de PC uit het stopcontact gehaald toen je de modules verwisselde?
Ja, alles werkte naar behoren voor de geheugen-upgrade.

Ik weet het niet met zekerheid te zeggen, maar ik ben er (helaas) bijna zeker van dat ik ben vergeten de stekker van de pc eruit te halen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:50:
Ik weet het niet met zekerheid te zeggen, maar ik ben er (helaas) bijna zeker van dat ik ben vergeten de stekker van de pc eruit te halen.
Aai, da's meestal niet zo slim, zeker niet bij geheugen.

Dit zei ik een paar posts eerder heb je dat al geprobeerd?:
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:03:
Misschien is je pc eens een keer goed ontladen ook al voldoende. Stekker er uit 30 sec de aan/uit knop indrukken en dan stekker er weer in.
zou je als nog even wat specs van je nieuwe modules kunnen plaatsten waaronder merk en precieze type.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, al geprobeerd.

Inmiddels kan ik zonder problemen de BIOS in, zonder steeds de stekker eruit te moeten trekken en een halve minuut te wachten.

Ik heb het voor elkaar gekregen de pc te booten vanaf de Ubuntu cd rom. Irritante is dat ik nu alleen het Ubuntu laadscherm te zien krijg, die simpelweg door blijft laden; maar er komt verder niets.
Ik denk dat ik van ellende maar mijn interne schijf via een externe behuizing aan de laptop van mijn vriendin hang om een back up te maken van de bestanden en daarna Windows opnieuw installeer...

De specs van mijn nieuwe geheugen modules welke ik niet meer durf te installeren en ga ruilen:

Samsung PC3200R - 30331 - F3 2GB DDR PC 3200 CL3 ECC
MADE in Korea M312L5720CZ3 - CCCQ0 0625

-EDIT- blijkbaar is Ubuntu bijna klaar met laden, ik heb nu ineens een cursor in beeld, maar verder zie ik alleen nog het laadscherm.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 18:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:46:
Samsung PC3200R - 30331 - F3 2GB DDR PC 3200 CL3 ECC
MADE in Korea M312L5720CZ3 - CCCQ0 0625
Waar heb je dit gekocht? Dit is namelijk geheugen voor een Server en niet voor een Desktop.

Wel raar dat Ubuntu traag laad.

Ik kan je ook niet echt aanraden om 4 GB-RAM in dit systeem te stoppen, aangezien je niet weet wat voor CPU er in zit.

4GB-RAM is namelijk alleen nuttig in combinatie met minimaal een dual-core CPU en je moet ook een 64-bit besturingssysteem hebben, 32-bit ondersteunt max. 3GB, die ene gig die kan geen dienst doet kan wel je systeem dwars bomen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij MAX ICT. Vaag!

Bedankt voor alle tips, ik ga vanavond mijn schijf in een externe behuizing stoppen en een back up maken op de laptop van mijn vriendin. Daarna hang ik hem weer terug en ga ik Windows XP repareren of opnieuw installeren.

Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt: ik stuur het geheugen terug en koop een nieuw moederbord + processor + geheugen.

Laatste vraag: is het erg lastig een processor zelf te plaatsen? Ik heb dit nog niet eerder gedaan...

Verwijderd

Nou, ik vind het vrij simpel, pas er alleen op dat je de pinnetjes (bij Intel van de Socket en bij AMD van de processor) niet krom buigt. Een CPU past namelijk maar op een manier op het mobo, mocht je twijfelen of je het zelf aandurft, bij Azerty kan je voor €20 je CPU, Geheugen en Koeler laten assembleren.

Vooral met de Koeler moet je namelijk opletten dat je niet te veel en niet te weinig koelpasta gebruikt.

• dave994
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03-2022
Je moet voordat je koopt wel goed kijken of alles compatibel is.
verder is het niet lastig ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Laatste vraag: krijg je pinnetjes bij je moederbord waar deze op kan rusten in je kast, of moet ik deze ergens apart kopen?

Ik ga het zelf proberen aangezien Azerty een anderhalf uur rijden is voor me.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 16:55
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:34:
Bedankt.

Laatste vraag: krijg je pinnetjes bij je moederbord waar deze op kan rusten in je kast, of moet ik deze ergens apart kopen?

Ik ga het zelf proberen aangezien Azerty een anderhalf uur rijden is voor me.
Nee niet bij je moederbord. Die krijg je meestal bij je kast. En wat je bedoeld zijn spacers.

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp; mijn pc is zojuist gefixed. Wat het verschil heeft gemaakt weet ik niet zo zeer, maar ik heb mijn kast opnieuw ingericht (alleen nog maar PATA schijven en IDE-DVD branders) omdat ik in mijn nieuwe kast alleen maar SATA kan gebruiken. Eventuele stof verwijderd, je kent het wel. Nog wat oude schijven eriin gehangen met de intentie om 1 van die schijven te benutten als nieuwe Windows schijf, maar nadat ik de BIOS opnieuw had nagelopen en Windows probeerde te booten, werkte alles!

Ik begrijp niet wat het verschil gemaakt heeft, maar ben rete blij dat mijn systeem weer werkt. Nu wachten op het nieuwe moederbord, geheugen en processor, welke ik uit de BBG heb gestolen:

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011
(basis syteem)
Pagina: 1