Goedkope surround set: apparatuur en opstellings vraag

Pagina: 1
Acties:

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-01 19:54
Beste Tweakers,

Voor op de slaapkamer ben ik op zoek naar een goedkope 5.1 set waarop ik verschillende apparaten aan kan sluiten het liefst optisch (toslink). De kwaliteit hoeft niet fantastisch te zijn, het is niet dat ik een die-hard gebruiker ben.

Nu heb ik het volgende setje op het oog: Samsung HT-C350 DVD 5.1 Home Theater Systeem
Link: http://www.elektrokoopjes...060&m4n_aid=7587&_df=true

De situatie is als volgt, op deze surround wil ik aansluiten
- Ps3 slim
- Sony Bravia KDL26ex302 (heeft een toslink out)
- Nog aan te schaffen: WD Elements Play Media Player 1TB, FullHD (heeft tevens toslink out)
Keuze van de WD is nog niet volledig zeker, mocht je in deze prijsklasse(± €125) wat mooiers/beters weten met een hdd erin, be my guest. :P

Nu heeft de samsung maar 1 toslink ingang, en heb ik er drie nodig. Hiervoor wilde ik een splitter kopen, echter zijn er twee mogelijkheden.

Mogelijkheid 1
Afbeeldingslocatie: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/pr/prosignal-toslink-switch-3-way-optical-switch.jpg
Hierbij worden alle apparaten naar de splitter geleid, en deze vervolgens naar de samsung. Nadeel hiervan is dat ik hiervoor steeds naar het goede kanaal zal moeten draaien.

Mogelijkheid 2
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica-lrg-vWzl9WJT27AE.jpg
Het geluid van de ps3 via hdmi de tv in laten komen en daar via de toslink weer uitvoeren naar de splitter. Volgens mij maakt dit voor het geluid niet veel uit. Bij de specificaties van de tv staat namelijk dat deze 5.1 kan uitgeven, of zit ik er dan volledig naast? Linkje naar specs van tv: http://www.sony.nl/produc...2#pageType=TechnicalSpecs (onder het kopje audio).

En dan vervolgens de mediaplayer ook op deze splitter. Beiden zullen niet tegelijk aanstaan en daardoor geen problemen opleveren.

De eerste vragen:
1 - Mijn playstation kan DTS afspelen en geeft deze dan ook uit via zijn toslink uitgang lijkt me? Zo ja, blijft dit ook zo als het geluid via hdmi naar de tv gaat en daar weer via toslink naar de Samsung wordt gestuurd?
2 - Als bovenstaande niet kan en het signaal van de ps3 moet gelijk naar de Samsung, als deze dan dts afspeelt gedraagt de Samsung zich dan als een versterker en zal deze dit gewoon afspelen zoals het hoort? (aangezien hij het niet zelf hoeft te maken).
3 - De WD Elements Play Media Player 1TB heeft geen DTS, ga ik hierdoor veel missen als ik regelmatig bijv. een filmpje wil kijken? Zo ja, evenals hierboven zijn aanraders om en nabij dezelfde prijsklasse welkom.
Terug naar de surround set.
De situatie is als volgt, zoals al eerder aangegeven betreft het hier een slaapkamer. :+ De indeling zal hierdoor wat raar zijn. Om jullie een goed idee te geven van hoe het eruit ziet heb ik twee foto's genomen. Let op de kwaliteit (iPad).

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2ez4rro.jpg Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/r2kdwm.jpg

Voorste speakers en centre speaker
Onder in de kast wil ik de twee voorste speakers doen en de centre speaker.

Rrear speakers
Deze wil ik plaatsen waar nu de twee fotolijsten hangen. Hier zitten al gaten in de muur dus dat mag geen probleem zijn. Of de boxen standaard opgehangen kunnen worden weet ik niet en dat heb ik ook niet kunnen vinden. Daarom heb ik m'n oog laten vallen op: http://www.goedkope-telev...-speaker-vlb-50a-x-2.html

Subwoofer
Deze wil ik onder bed plaatsen.

Plaatsing van de Samsung zelf
Naast de playstation komt de Samsung te staan, mocht dit niet passen dan gaat de Samsung onder bed uit het zicht (staat nu een hele oude Technics versterker onder bed 8)7 ).

Laatste vragen
1 - Gaat deze setup werken?
2 - Zo nee, wat zou een goede oplossing zijn?
3 - Zo ja, is er nog ergens verbetering nodig?

My middle finger salutes you.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

bartva schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:17:
Mogelijkheid 1
[afbeelding]
Hierbij worden alle apparaten naar de splitter geleid, en deze vervolgens naar de samsung. Nadeel hiervan is dat ik hiervoor steeds naar het goede kanaal zal moeten draaien.

Mogelijkheid 2
[afbeelding]
Het geluid van de ps3 via hdmi de tv in laten komen en daar via de toslink weer uitvoeren naar de splitter. Volgens mij maakt dit voor het geluid niet veel uit. Bij de specificaties van de tv staat namelijk dat deze 5.1 kan uitgeven, of zit ik er dan volledig naast? Linkje naar specs van tv: http://www.sony.nl/produc...2#pageType=TechnicalSpecs (onder het kopje audio).
Ik zou altijd voor de eerste oplossing gaan. Heb te vaak gezien dat het met een splitter als op de tweede afbeelding fout ging. Signalen die toch niet goed aan kwamen desondanks er maar één apparaat aan stond.

Overigens zegt die "5.1 output" van de TV niet echt veel. Want grote kans dat de TV alleen maar Dolby Digital 5.1 uit kan sturen en geen DTS. Dus dan heb je nog steeds geen complete weergave. Nu kan de Samsung Samsung HT-C350 toch alleen Dolby Digital aan, dus dat maakt in dit geval niets uit.
De eerste vragen:
1 - Mijn playstation kan DTS afspelen en geeft deze dan ook uit via zijn toslink uitgang lijkt me? Zo ja, blijft dit ook zo als het geluid via hdmi naar de tv gaat en daar weer via toslink naar de Samsung wordt gestuurd?
Over de optische uitgang kan de PS3 maximaal DTS en Dolby Digital uitsturen. Over HDMI kan de PS3 dat ook plus ook nog HD Audio als DTS HD en Dolby TrueHD. Of de HD Audio als bitstream of als LPCM wordt verzonden hangt van de PS3 af. De PS3 Slim kan namelijk bitstream HD Audio uitsturen waar de PS3 Fat alleen als LPCM kan.

Dus DTS over HDMI naar de TV gaat gewoon lukken. Wat de TV er mee doet is een tweede. Er zijn TV's die gewoon DTS af kunnen spelen en je zal gewoon geluid hebben. Er zijn ook TV's die DTS niet af kunnen spelen en dat je daarom gewoon geen geluid zal hebben. Er is ook nog een middenweg en dat is dat de TV de DTS niet af kan spelen, maar dat de TV het geluid uit zal sturen als 2.0.
2 - Als bovenstaande niet kan en het signaal van de ps3 moet gelijk naar de Samsung, als deze dan dts afspeelt gedraagt de Samsung zich dan als een versterker en zal deze dit gewoon afspelen zoals het hoort? (aangezien hij het niet zelf hoeft te maken).
De Samsung HT-C350 ondersteunt zo te zien alleen de Dolby Digital-codecs en geen DTS. Dit zou inhouden dat er geen geluid zal zijn als je via welk apparaat dan ook DTS af zal spelen. De Samsung HT-C350 zal het niet herkennen en er niets mee kunnen. Mits de informatie klopt dat de Samsung HT-C350 dus geen DTS doet, maar dat zal wel wan het staat ook op de site van Samsung zelf.
3 - De WD Elements Play Media Player 1TB heeft geen DTS, ga ik hierdoor veel missen als ik regelmatig bijv. een filmpje wil kijken? Zo ja, evenals hierboven zijn aanraders om en nabij dezelfde prijsklasse welkom.
Ligt eraan wat je bedoeld met "missen". Als je een film download met alleen DTS 5.1 zal je dus geen geluid hebben. Normaal zit er op bij een film ook wel een stereo-track, maar dat is natuurlijk niet echt handig als je een 5.1 set hebt. Je kan van 2.0 wel 5.1 laten maken door een home cinema, maar een dedicated 5.1 track is toch altijd fijner. Wordt dus voortaan films met alleen Dolby Digital kijken.

Maar nogmaals: de Samsung kan toch geen DTS aan, dus het missen zal je niet op kunnen lossen door een andere mediaspeler, maar door een andere home cinema.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-01 19:54
Bedankt voor de snelle reactie :) .

Aan welke prijsklasse moet ik denken voor een andere home cinema en heb je aanraders? Ik heb geen (fatsoenlijke) boxen in huis, dus die moeten er bij. Het maximale budget voor dit alles is €200 (ik weet dat dit niet veel is).

My middle finger salutes you.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

Tazzios

..

Lastige hoek om 5.1 neer te zetten. Indien je, zoals je voorstel, links center en rechts in de kast zet help je het idee van 5.1 direct al om zeep omdat ze dan feitelijk allemaal op dezelfde plek staan.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bartva schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:51:
Aan welke prijsklasse moet ik denken voor een andere home cinema en heb je aanraders? Ik heb geen (fatsoenlijke) boxen in huis, dus die moeten er bij. Het maximale budget voor dit alles is €200 (ik weet dat dit niet veel is).
Volgens Kieskeurig.nl heb je voor 200 euro de keuze uit vijf kant-en-klare home cinema setjes welke over een DTS decoder én optische ingang beschikken. Waaronder de Sony DAV-DZ330 en de Samsung HT-C450, maar ook LG, Panasonic en Philips hadden een set voor dat budget.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:12
bartva schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:51:
Bedankt voor de snelle reactie :) .

tweedehands z-5500?

• EcktenBaas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10-2025
http://forum.fok.nl/topic/1644788 ;)
Ik ben overigens niet die user.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Diezelfde set van dezelfde user staat ook op Tweakers Vraag & Aanbod te koop.

• EcktenBaas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10-2025
FeaR1986 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:54:
[...]

Diezelfde set van dezelfde user staat ook op Tweakers Vraag & Aanbod te koop.
Oh, excuses! :)
Pagina: 1