KPN "Eigen site & mail", mailinstellingen werken niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een buurvrouw heeft sinds 2002 (of rond die tijd) de dienst "Eigen site & mail" van de KPN. Ze heeft hiervoor een gebruikersnaam@hetnet.nl account. Ze heeft ook een domein bij hun geregistreerd: leukedomeinnaam.com.

Als je naar dat domein toe gaat dan kom je terecht op de 'homepage' van het hetnet-account (zie je in je browser verder niets van). Dit heeft ze al jaren en dat werkt eigenlijk prima. Het probleem wat ze nu heeft is dat ze nu ook mail wil ontvangen en versturen via info@leukedomeinnaam.com (op haar site staat nu nog een ander emailadres als contact adres).
Op zich werkt het ontvangen wel: de mail die je stuurt komt keurig binnen op het gebruikersnaam@hetnet.nl account.

Alleen bij het versturen gaat het fout: het afzenderadres moet per se gebruikersnaam@hetnet.nl zijn. Als je het veranderd naar info@leukedomeinnaam.com dan krijg je bij het versturen een foutmelding dat de server relaying niet toe staat.

Ik heb al de halve site van KPN doorgeklikt, maar ik kan nergens vinden hoe dit zou moeten werken. Wie heeft er een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
Als gebruikersnaam gebruikersnaam@hetnet.nl gebruiken, maar als afzender in de e-mailclient info@leukedomeinnaam.com gebruiken gok ik (maar weet het niet zeker, heb zelf geen ervaring met die dienst van KPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 14:46
Het is echt lang geleden dat ik iets met Eigen Site & Mail te maken heb gehad, maar als het goed is zijn alle mailadressen die eindigen op @leukedomeinnaam.com aliassen van de mailbox van hetnet. Heb je dan ook de smtp en pop gegevens van het hetnet e-mailadres ingesteld in Outlook? Met als afzendares de @leukedomeinnaam.com? Kan je het anders even testen via de webmail van KPN, want ik geloof dat de instellingen voor het afzendadres daar iets overzichtelijker zijn dan in Outlook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Het probleem is dat als ik het afzenderadres verander naar info@leukedomeinnaam.com de mailserver van KPN de mail niet accepteert.

Hoe moet je in de webmail het afzenderadres veranderen? Ik kan die optie nergens vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 14:46
Even snel gekopieerd en geplakt:

Om het e-mail afzendadres voor webmail in te stellen voert u de volgende stappen uit:

Ga naar http://cscmail.kpnmail.nl/Login.aspx
Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord
Klik op [E-mail adres instellen]
Selecteer bij E-mail adres het afzenderadres
Klik op [wijzigen]

U kunt per mailbox één vast afzendadres instellen. U kunt dit adres op elk moment aanpassen als u een ander adres als afzender wilt gaan gebruiken. Het kan één dag duren voordat de wijziging volledig is doorgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35

Reptile209

- gers -

Johny_B geeft de oplossing hoe het in Webmail aan te passen is. Dat strookt dan weer niet met je opmerking over "de mailserver van KPN de mail niet accepteert", dus neem ik aan dat je (ook) een gewone mailclient als bijv. Outlook Express/Windows Mail gebruikt. Hoe heb je de serverinstellingen daar precies staan?

Heeft je buurvrouw inderdaad (nog steeds) de internetverbinding via KPN / HetNet lopen? Als de ISP inmiddels veranderd is, moet je hun uitgaande mailserver gebruiken en kan je gewoon een willekeurig afzenderadres invullen.
In geval van draadloze netwerken: dubbelcheck je even (bijvoorbeeld via www.watismijnip.nl) dat de buuv' op haar eigen (KPN-) verbinding zit en niet per ongeluk op de onbeveiligde Ziggo van de buurman aan de andere kant?

Edit: and while we're at it: welke foutmelding krijg je precies als de KPN server "de mail niet accepteert"?

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 30-04-2011 08:11 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Johny_B schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 07:40:
Even snel gekopieerd en geplakt:
Bedankt! Ik was het aan het zoeken na het inloggen in webmail, maar het zit dus voor het inloggen.

Op zich werkt dat wel, alleen ontvang je de mail dan als volgt: gebruikersnaam@hetnet.nl <info@leukedomeinnaam.com>. Dat laatste is in ieder geval OK, maar het eerste gedeelte niet. Bij het instellen kan je dat ook niet wijzigen voor zover ik kan zien.
Reptile209 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 08:04:
Hoe heb je de serverinstellingen daar precies staan?
Mijn buurvrouw is dol op Thunderbird (en daar heb ik niet eens wat mee te maken gehad). De serverinstellingen zijn pop3.hetnet.nl en smtp.hetnet.nl. Natuurlijk met haar gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik heb het ook geprobeerd met pop3.leukedomeinnaam.com etc, maar dat werkt niet.
Heeft je buurvrouw inderdaad (nog steeds) de internetverbinding via KPN / HetNet lopen? Als de ISP inmiddels veranderd is, moet je hun uitgaande mailserver gebruiken en kan je gewoon een willekeurig afzenderadres invullen.
Nee, ze heeft geen verbinding bij KPN en die zelfs nooit gehad voor zover ik weet. Voorlopig heb ik inderdaad ingesteld dat ze via de smtp van haar ISP verstuurd. Op zich was ik wel verbaasd dat dat werkte. Ik had wel verwacht dat dat beter beveiligd zou zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat ook geen nette oplossing. Wat als die ISP zijn mailserver goed gaat instellen zodat niet iedereen kan doen alsof hij een ander is? Bovendien betaalt ze aan KPN voor het domein en de mail en dan zou je verwachten dat je dan ook mail via KPN kan versturen. Toch?
Edit: and while we're at it: welke foutmelding krijg je precies als de KPN server "de mail niet accepteert"?
De melding is als volgt:

An error occurred while sending mail. The mail server responded: 5.7.1 Unable to relay for gebruikersnaam@hetnet.nl. Please check the message recipient gebruikersnaam@hetnet.nl and try again.

Het maakt verder niet uit welk emailadres je probeert. Ook met een gmail account krijg je deze melding. Wel staat er dan het gmail adres natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
uitgaande mailserver van HetNet is mailhost.hetnet.nl of mail.kpnmail.nl, niet smtp.hetnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Nee, ze heeft geen verbinding bij KPN en die zelfs nooit gehad voor zover ik weet. Voorlopig heb ik inderdaad ingesteld dat ze via de smtp van haar ISP verstuurd
Dit is normaal en de correcte instelling. De bedoeling is juist dat je niet zomaar smtp servers van iedere ISP kan gebruiken maar alleen die van je eigen internetverbinding.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 30-04-2011 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
JeroenE schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:36:
De melding is als volgt:

An error occurred while sending mail. The mail server responded: 5.7.1 Unable to relay for gebruikersnaam@hetnet.nl. Please check the message recipient gebruikersnaam@hetnet.nl and try again.

Het maakt verder niet uit welk emailadres je probeert. Ook met een gmail account krijg je deze melding. Wel staat er dan het gmail adres natuurlijk.
Die melding komt door het feit dat de buurvrouw dus niet op een KPN abonnement het internet op gaat maar van een andere ISP. In outlook zul je dus ook de uitgaande SMTP server van de ISP moeten gebruiken (zoals je nu dus ook doet). Het zou anders een mooie boel worden als iedere willekeurige persoon zomaar mails kan versturen middels de KPN smtp server.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Sircam schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:50:
uitgaande mailserver van HetNet is mailhost.hetnet.nl of mail.kpnmail.nl, niet smtp.hetnet.nl
smtp.hetnet.nl werkt prima, dus dat is het probleem niet.
IceM schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:27:
Het zou anders een mooie boel worden als iedere willekeurige persoon zomaar mails kan versturen middels de KPN smtp server.
en
Anoniem: 20531 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:54:
Dit is normaal en de correcte instelling. De bedoeling is juist dat je niet zomaar smtp servers van iedere ISP kan gebruiken maar alleen die van je eigen internetverbinding.
Hm, ik blijf het vreemd vinden. Je hebt toch een gebruikersnaam en wachtwoord waardoor die server van KPN weet dat het niet een "willekeurig persoon" is en dat die gebruiker inderdaad de eigenaar van leukedomeinnaam.com is.

Zoals het nu is kan dus iedere jandoedel via de server van zijn ISP net doen of hij b.obama@whitehouse.gov is. Dat is dan wel handig? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
JeroenE schreef op zondag 01 mei 2011 @ 12:49:
Hm, ik blijf het vreemd vinden. Je hebt toch een gebruikersnaam en wachtwoord waardoor die server van KPN weet dat het niet een "willekeurig persoon" is en dat die gebruiker inderdaad de eigenaar van leukedomeinnaam.com is.

Zoals het nu is kan dus iedere jandoedel via de server van zijn ISP net doen of hij b.obama@whitehouse.gov is. Dat is dan wel handig? 8)7
SMTP heeft bij KPN (en bij 99,9% van alle overige consumenten ISP's) geen mogelijkheid tot authenticatie. Je gebruikersnaam en wachtwoord worden dus ook enkel gebruikt om je te verifiëren bij de POP3 server (dus om je e-mail op te halen), niet bij de SMTP server.

Dat kun je vreemd vinden (en dat is het in deze tijd misschien ook wel) ... maar dat is nu eenmaal zo.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Daarnaast heb je kans dat een ISP (uitgaande) poort 25 blokkeert behalve voor hun eigen server. Hierdoor gaat zelfs authenticatie niet werken behalve als je een andere poort gebruikt.
Pagina: 1