Toon posts:

Nvidia Geforce 9800 GT kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey beste mensen,

Sinds eergisteren crasht mijn computer iedere keer als ik een spel opstart, waarna ik een geforceerde reboot moet doen. Tijdens de reboot, is het Bios opstartscherm bezaaid met zogenoemde artifacts (Rode puntjes) en $-tekens. Geheel misvormd. Na het laden van Windows 7 krijg ik uiteindelijk een blauw scherm. (Helaas geen pic beschikbaar) Ik vermoed dat mijn videokaart, een Geforce 9800GT 512MB naar z'n grootje is.

De Windows 7 installatie kon ie echter ook niet afmaken, weer dat blauwe scherm, maar Vista werkte well, tot de display drivers werden geinstalleerd.

Het is wel mogelijk voor mij om de computer op te starten in Veilige modus zonder enige problemen, maar veel tooltjes kan ik echter niet gebruiken hierin.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is? Defect videogeheugen? Overheat issue?

Specs:

MB: Asus P5K/EPU
Processor: Intel 2 Duo E8500@ 3.16 GHz
Memory: 2048MB
2 Sata HDD's van 1.5 TB en 280GB

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 13:48 ]

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02 12:16

martjah

Appel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:46:
Hey beste mensen,

Sinds eergisteren crasht mijn computer iedere keer als ik een spel opstart, waarna ik een geforceerde reboot moet doen. Tijdens de reboot, is het Bios opstartscherm bezaaid met zogenoemde artifacts (Rode puntjes) en $-tekens. Geheel misvormd. Na het laden van Windows 7 krijg ik uiteindelijk een blauw scherm. (Helaas geen pic beschikbaar) Ik vermoed dat mijn videokaart, een Geforce 9800GT 512MB naar z'n grootje is.

Het is wel mogelijk voor mij om de computer op te starten in Veilige modus zonder enige problemen, maar veel tooltjes kan ik echter niet gebruiken hierin.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is? Defect videogeheugen? Overheat issue?

Specs:

MB: Asus P5K/EPU
Processor: Intel 2 Duo E8500@ 3.16 GHz
Memory: 2048MB
2 Sata HDD's van 1.5 TB en 280GB
welke foutcode krijg je bij het blauwe scherm (BSOD)?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:17
Als je in 't BIOS-scherm al artifacts hebt lijkt het inderdaad op een brakke videokaart. Check ook even de temps - fannetje draait nog?

Voor de zekerheid zou je ook even kunnen memtesten, maar 't lijkt me de videokaart te zijn.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
Wat gebeurt er als je zonder videokaart start dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vergeten dat ik er gisteren een foto van had gemaakt. En de fan draait gewoon.

Bij deze:

http://img198.imageshack.us/i/pict0046kc.jpg/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 14:00 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:43
klinkt als dat die gebakken moet worden xD

Verwijderd

Topicstarter
Met bakken wordt zeker bedoeld de oven in met dat ding.

Hoe gaat zoiets in z'n werk?

Verwijderd

Wel zonde van je videokaart zeg, maar ben je er al uit of het om een brakke videokaart gaat of?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:17
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:56:
Ik was vergeten dat ik er gisteren een foto van had gemaakt. En de fan draait gewoon.

Bij deze:

http://img198.imageshack.us/i/pict0046kc.jpg/
Overduidelijk de nvidiadriver. Gevalletje RMA, tenzij dat verlopen is, dan kun je bovenstaande nog even proberen (als dat inderdaad relevant is voor de 98XX serie).

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:43
Thralas schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:49:
[...]

Overduidelijk de nvidiadriver. Gevalletje RMA, tenzij dat verlopen is, dan kun je bovenstaande nog even proberen (als dat inderdaad relevant is voor de 98XX serie).
ja is relevant ede 9800gt is niets meer dan een revamp van de 8800gt.
Zoveel nieuwe dingen maakt nvidia niet behalve het naampje en een paar andere friemels om het kortzichtig te zeggen ;)

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Als veilige modus werkt kan je kaart nog leven.
Even driversweep gebruiken en dan de niewste drivers van nvidia downloaden.

Als dit niet werkt even je bios flashen met de laatse versie voor jou kaart.

Als dat niet werkt kan je altijd nog even in de oven stoppen of met een hittepistool de kaart reflowen.

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 10:44

Sinester

Game Guru

Het is bijna 100% zeker dat je videokaart is overleden, komt me ook maar al te bekend voor van mijn 8800GT ($ tekens bij opstarten)

ik had BTW ook nog gewoon beeld, omdat de videokaart het prima deed zonder drivers blijkbaar.

Succes met het bakken van je kaart zou ik zeggen, mijne heeft nog 2/3 weken geleefd waarna hij echt dood is gegaan.

Hello there

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de videokaart gebakt in de oven. Hij doet het voorlopig weer. Even Portal 2 geprobeerd wat voorheen de computer onder andere liet crashen. Schijnt het als vanouds te doen. Geen artifacts of niks.

In ieder geval heb ik weer toegang tot mijn PC, waarbij ik weer mijn mails in de gaten kan houden. Toch ook maar voor de zekerheid een nieuwe kaart besteld met nieuwe PSU.

Bedankt voor de hulp mensen. Nooit gedacht dat een kaartje bakken zou werken. Als is het maar tijdelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2011 15:59 ]

Pagina: 1