Toon posts:

FreeNAS full versie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig een NAS-server te installeren en wil hiervoor FreeNAS gebruiken.
Echter lees ik overal dat de "embedded" versie niet de volledige versie is, ook wil ik niet de beta versie (freenas 8 ) gebruiken, maar freenas 7. Mijn systeem is gewoon een intel.

Kan iemand mij vertellen welke iso ik moet installeren voor de volledige versie?

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor, dat wil ik je wel vertellen!
Ga naar deze pagina van sourceforge en kies de juiste i386/64 iso, dus 32 of 64bit.

Installeer de volledige versie, begin aan de instellingen en in een uur heb je een prachtige server. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:21
Het verschil tussen embedded en full staat hier:

http://freenas.org/faq:0073
http://freenas.org/faq:0075

Samengevat; voor usb, cf-card enz gebruik je embedded, voor installatie op de HD gebruik je full. Full is beter aan te passen dan de embedded versie.

[ Voor 19% gewijzigd door Rieverst op 29-04-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rieverst schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:47:
Het verschil tussen embedded en full staat hier:

http://freenas.org/faq:0073
http://freenas.org/faq:0075

Samengevat; voor usb, cf-card enz gebruik je embedded, voor installatie op de HD gebruik je full. Full is beter aan te passen dan de embedded versie.
Dan moet je het wel goed zeggen.
Je kunt beide installeren op een CF of HD, het verschil zit het in het geheugen gebruik en de makkelijk/moeilijkheid te updaten, en wel of niet vergeven van fouten.
Full:
  • Minder geheugen
  • Moeilijker te updaten
  • Fouten worden doorgevoerd
Embedded:
  • Meer geheugen
  • Makkelijker te updaten
  • Fouten worden niet doorgevoerd
Btw. de lijst is langer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:36:
Ja hoor, dat wil ik je wel vertellen!
Ga naar deze pagina van sourceforge en kies de juiste i386/64 iso, dus 32 of 64bit.

Installeer de volledige versie, begin aan de instellingen en in een uur heb je een prachtige server. :)
Juist, op die pagina was ik ook, maar dan krijg ik de keuze uit de "Live CD" en de "embedded" version.

Aangezien mijn server een 32-bit systeem is, moet ik kiezen tussen de volgende twee:

FreeNAS-i386-embedded-0.7.2.5543.img 2010-11-06 64.5 MB

FreeNAS-i386-LiveCD-0.7.2.5543.iso 2010-11-06 130.6 MB

Aangezien die LiveCD de grootste is, leek het mij logisch dat dat de full version is, maar toch heb ik ergens gelezen dat dat meer een "update" is.

Ik weet dus nog steeds niet welke de full version is... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Kwestie van lezen he:

http://freenas.org/downloads
Boot from the LiveCD,you can run FreeNAS in ram,store configuration file (config.xml) on a floppy/falsh/USB/harddisk, and store your data on harddisk. Or after you boot the LiveCD, you can choose to install FreeNAS to flash/USB/harddisk, and remove the CD from the cd rom after installation.
Dus de 32bit livecd pakken, en nee dat is geen update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat blijkt moeilijk, maar goed... :D
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:27:
Ik weet dus nog steeds niet welke de full version is... 8)7
Zet het er nog speciaal bij 32/64 bit iso!!!
De full/embedded is een optie in de install...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Ter info,
full/embedded optie tijdens install heeft niets te maken met de benamingen van de downloadbare files..
De embedded downloadbare versie is bedoeld om te flashen op een usb stick / cf-card. Erg handig als je systeem geen cd drive heeft.

De livecd is bedoeld om uit te proberen en/of te installeren naar harddisk / usb / etc dmv het booten ervan en de juiste opstartoptie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ging er voor het gemak maar even van uit dat hij sowieso niet voor de image flash optie zou kiezen, maar voor een normale install via CD of misschien USB, maar je hebt gelijk, kan erg handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:43:
[...]
De full/embedded is een optie in de install...
Dat was me dus ontgaan en naar dit antwoord was ik op zoek :)
Heb nu de volledige versie geïnstalleerd, blijkt inderdaad dat lezen een kunst is.

Bedankt voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Mooi dat je eruit gekomen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan en mooi dat het gelukt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben opnieuw tegen een probleem aangelopen, dit keer bij het installeren van SABnzbd+ op de NAS.

Ik volg de volgende tutorial: Klik hier

Wanneer ik het cmd geef om de sabnzbd package toe te voegen krijg ik de volgende foutmelding:

Screenshot SSH

Waarom kan hij de package niet ophalen? Of hoe kan ik de package op een andere manier toevoegen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

We verwachten hier wel een beetje eigen inzet. Je eerste vraag was ook al iets dat je makkelijk zelf kunt googelen. Tik die foutmelding eens in google in, dan vind je vast een hoop mensen met hetzelfde probleem.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik verwacht dat je het in je ip/dns instellingen moet zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 19:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is me inmiddels gelukt om de vereiste packages te installeren en sabnzbd te updaten naar de laatste versie :)

Het lag inderdaad aan de DNS-instellingen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gaat erg goed met het installeren van applications op mijn freenas, heb inmiddels SABnzbd+, SickBeard en CouchPotato geïnstalleerd.

Echter ik ben vastgelopen op het volgende:

CouchPotato boot niet automatisch op boot terwijl ik daar wel een CMD voor gemaakt heb in de WebGUI.

Ik gebruik de volgende command lines:
su - sabuser -c "/home/sabuser/SABnzbd-0.5.6/SABnzbd.py -d -f /home/sabuser/sabnzbd_config/sabnzbd.ini"

python /mnt/home/sickbeard/midgetspy-Sick-Beard-64066a9/SickBeard.py

python /mnt/home/couchpotato/RuudBurger-CouchPotato-4794872/CouchPotato.py
Zowel SAB als SickBeard booten prima met die cmd's.

CouchPotato alleen niet, maar als ik hetzelfde commando handmatig geef via SSH boot hij wel...

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vex4vex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 06:21
@tacov ,

hoe heb je het uiteindelijk verholpen?
Harde DNS en IP invullen bij de netwerk instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vex4vex schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:17:
@tacov ,

hoe heb je het uiteindelijk verholpen?
Harde DNS en IP invullen bij de netwerk instellingen?
Ik heb de Default Gateway ingevuld bij IPv4 DNS-settings bij de general settings van FreeNAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
FreeNAS 8.0 is geen béta?

Tenminste hij heet FreeNAS-8.0-release, dus ik denk dat het een release versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Hallo,

hier bericht van een Freenas newbie.

Ik heb Freenas 8.0 geinstalleerd, zonder enige kennis van Linux oid, en de server doet het. Nu wil ik de server configureren maar loop tegen het probleem aan dat handige tutorials, zoals bv op

http://www.homesysteminte...disk-user-and-cifs-setup/

voor een oudere versie zijn geschreven. Versie 8.0 heeft zo te zien veel meer mogelijkheden.

Ik ben nu zover dat ik een user heb aangemaakt, en een Windows Share aangemaakt, en ook CIFS ingesteld (oa een NETBIOS name die ik op de Imac wel zie maar niet in Windows). Nu zie ik die Windows Share wel als ik op mijn Imac met Ga naar Server het juiste ip adres van de server instel, maar in mijn Windows 7 computers zie ik niets in de Thuisgroep of het Netwerk verschijnen. Wie weet wat ik daar minimaal in moet instellen?

UPDATE
En het vreemde is voor mij ook dat ik geen Apple share heb aangemaakt. Vanaf de Imac kan ik wel mappen aanmaken en wissen op de Freenas, maar vanuit 1 Windows pc kan ik alleen maar de mappen inzien, niet veranderen, vanaf een andere zie ik de Freenas niet eens staan.

[ Voor 18% gewijzigd door flopdoc op 28-05-2011 15:15 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
een apple share bestaat niet. Je hebt wel verschillende protocollen, en die gebruiken gewoon dezelfde mappen. Windows kan alleen maar aardig doen als je aangemeld bent en dat kan je doen door map network drive te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
johnkeates schreef op zondag 29 mei 2011 @ 18:13:
een apple share bestaat niet. Je hebt wel verschillende protocollen, en die gebruiken gewoon dezelfde mappen. Windows kan alleen maar aardig doen als je aangemeld bent en dat kan je doen door map network drive te gebruiken.
Als ik nu op deze pagina kijk lijkt het toch een beschrijving van een Apple Share te zijn.

http://doc.freenas.org/index.php/Apple_Shares

Maar goed, maakt mij niet uit hoe het heet.

Ik ben bang dat ik toch maar een gewone Windows 7 installatie doe, Freenas heeft teveel opties die ik niet snap, en de dingen die ik wel wil doen kan ik niet (makkelijk) doen (zoals uit nieuwsgroepen downloaden met Sabnzbd en ook nog met Newsleecher).

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flopdoc schreef op zondag 29 mei 2011 @ 19:56:
[...]

Als ik nu op deze pagina kijk lijkt het toch een beschrijving van een Apple Share te zijn.

http://doc.freenas.org/index.php/Apple_Shares

Maar goed, maakt mij niet uit hoe het heet.
Dat heet AFP (Apple Filing Protocol) en is om data te sharen met apple OS.
Ik ben bang dat ik toch maar een gewone Windows 7 installatie doe, Freenas heeft teveel opties die ik niet snap, en de dingen die ik wel wil doen kan ik niet (makkelijk) doen (zoals uit nieuwsgroepen downloaden met Sabnzbd en ook nog met Newsleecher).
Als je SABnzbd en NewsLeecher wilt gebruiken zul je de 0.7 tak moeten gebruiken tot er plugins voor 8 zijn!
Pagina: 1