Externe harde schijf voeden vanaf voeding en molex mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een zelf gebouwde externe HDDcasing, een oude Suntapestreamer waar nu 2 1TB schijven inzitten. Ik heb hier een voeding inzitten die ik gewoon op de netstroom aan kan sluiten en waar een kabel aanzit waar ik 2 SATApoortjes op heb vastgezet.
Dit werkt prima, alleen is het niet altijd even praktisch, omdat ik er een stopcontact voor nodig heb, omdat die voeding op 230V werkt.

Nu hebben een aantal van m'n systemen ook gewoon een molex in een extern slotplaatje zitten, waar ik dus stroom van het systeem zelf vandaan kan halen. 2 WD Green schijfjes verbruiken niet zoveel, dus die wil ik eigenlijk op deze manier te voeden.
Maar in de behuizing wil ik wel de mogelijkheid tot een eigen voeding blijven houden, maar ik vraag me af of het mogelijk is om de schijven op deze manier te voeden, zonder dat ik de interne voeding sloop.

De huidige situatie is nu zo.
code:
1
voeding (netstroom) --- HDD1 ---- HDD2

En wat ik dus eigenlijk wil is
code:
1
voeding (netstroom) --- HDD1 ---- HDD2 --- voeding vanaf PC

Uiteraard wil ik de voedingsbronnen niet tegelijkertijd aansluiten, maar 1 van de 2 is nodig. Een losse molex eraan zetten is geen probleem, die sluit je gewoon niet aan. Maar als ik nu 12 + 5V op de molex zet die ik van m'n PC voeding zet, zodat ik de 2 HDDs kan voeden, en verder niets doe met de voeding in m'n externe behuizing, is zoiets slecht voor de voeding? Vind zo'n ding het leuk als er spanning op de 12V en 5Vlijn komt te staan, terwijl hij die zelf niet levert?
De voeding is een simpele 60W voeding, helaas zijn de typenummers van het exemplaar onleesbaar geworden (het ding komt uit de jaren 80 geloof ik) dus ik kan er niet echt achterkomen of het ding nog bepaalde overspanningsbeveiligingen heeft oid.
En het gaat me ook voornamelijk een beetje om het algemene idee, wat vind een stroombron als die ineens spanning krijgt vanaf de andere kant.

Ik heb al geprobeerd te zoeken, maar als ik op zoek ga naar het belasten van voedingen dan kom ik al snel op topics uit die gaan over het testen van voedingen en dat je ze niet onbelast mag gebruiken en dat soort dingen, maar daaruit wordt ik niet wijs of mijn idee schadelijk zou zijn.
Er zal vast wel een term voor zijn voor wat ik bedoel, maar ik heb geen idee wat die zou zijn, dus ik kom er in m'n zoektocht niet echt meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Een diode (in jouw geval meerdere) is wat je zoekt ;) Als je die opneemt in de voedingslijnen dan kunnen de voedingen niet aan elkaar leveren.

Nadeel is wel een kleine spanningsval, maar dat zal wel loslopen als je de goede diodes kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Dus dan zou ik moeten zeggen:?
code:
1
voeding (netstroom) --- Diode(s) --- HDD1 ---- HDD2 --- voeding vanaf PC

Een setje diodes aan de andere kant lijkt me niet nodig, want als ik de voeding op de netstroom aansluit dan hangt die nooit aan de PC, en heb je daar enkel een losse molex.
Dan moet ik alleen even kijken wat voor diodes ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 29-04-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zorg dan inderdaad voor Shottky-diodes, die hebben een wat lagere spanningsval. Tis niet de mooiste oplossing ooit, maar wel de simpelste en de kans is groot dat 't gewoon werkt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Terw_Dan schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:17:
Dus dan zou ik moeten zeggen:?
code:
1
voeding (netstroom) --- Diode(s) --- HDD1 ---- HDD2 --- voeding vanaf PC

Een setje diodes aan de andere kant lijkt me niet nodig, want als ik de voeding op de netstroom aansluit dan hangt die nooit aan de PC, en heb je daar enkel een losse molex.
Dan moet ik alleen even kijken wat voor diodes ik daarvoor zou kunnen gebruiken.
Oke, dan zou je gewoon in de 12V en 5V lijn een diode op kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

De voedingen... kunnen sowieso niet aan elkaar leveren? Hoe hadden jullie dat in gedachten?

Geen diode nodig. Werkt prima zonder enige modificatie.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Maar als ik spanning op die voeding zet (wat dan dus niet tegengehouden wordt door een diode), sloop ik die voeding dan niet daarmee?
Is zo'n diode dan wel of niet noodzakelijk vraag ik me af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
@mux

spanningsverschil vertaalt in lopende stroom

als de ene voeding 12v levert en de andere 11.5 gaat er een stroom lopen.
dat kan niet elke voeding even goed aan.

ik zou gewoon die paar diodes kopen (zijn toch niet duur) en er tussen zetten.

zou ik het wel zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
psu +12-----|>---+--------------------- +12v
psu +5 -----|>---|----+---------------- +5v
voeding +12 -|>--+    |
V +5???--|>-----------+
psu  GND--+------------------------------GND
V GND----/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

timberleek schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:16:
@mux

ik zou gewoon die paar diodes kopen (zijn toch niet duur) en er tussen zetten.

zou ik het wel zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
psu +12-----|>---+--------------------- +12v
psu +5 -----|>---|----+---------------- +5v
voeding +12 -|>--+    |
V +5???--|>-----------+
psu  GND--+------------------------------GND
V GND----/
Met hem ^^

dat kunnen vrij grote stromen worden ook trouwens.. In principe zit je met een paar diodes veilig en die kosten niet zoveel. Is wel een leuk projectje trouwens.

Ik begrijp hier alleen uit dat je de voeding die in het kastje zit wel aan hebt staan, maar niet gaat belasten..? (Als je de schijven via Molex stekker aan je pc hebt hangen?)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
timberleek schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:16:
@mux

Pixeltje schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:23:

Ik begrijp hier alleen uit dat je de voeding die in het kastje zit wel aan hebt staan, maar niet gaat belasten..? (Als je de schijven via Molex stekker aan je pc hebt hangen?)
Als ik de HDDs via een molex voedt, dan is de voeding niet aangesloten op de netstroom en staat dus ook niet aan. Het ding doet dan in principe niet meer dan gewoon aan de kabel hangen, maar op dat moment levert hij geen stroom. Ik ga er zelf wel rekening mee houden dat niet beide stroombronnen tegelijkertijd zijn aangesloten en aanstaan. Het gaat mij er puur en alleen om, dat als ik spanning op de 5 en 12V lijnen zet, dat een voedingsbron daar niet defect van raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
meestal gaan ze daar niet van kapot, maar zal waarschijnlijk wel kunnen.

Zelf zou ik er gewoon diodes tussen plakken. kost niks en dan zou je ook nog een 'hot-voeding-swap' kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Terw_Dan schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:31:
Maar als ik spanning op die voeding zet (wat dan dus niet tegengehouden wordt door een diode), sloop ik die voeding dan niet daarmee?
Is zo'n diode dan wel of niet noodzakelijk vraag ik me af...
Nee, want een voeding werkt niet als belasting. Als de ene voeding een hogere spanning geeft dan de ander, zal de andere voeding geen vermogen opnemen maar gewoon geen vermogen geven. Werkelijk, geen diodes nodig whatsoever. Er gaat geen enkele stroom lopen.

Hotswap is ook sowieso al mogelijk. No problemos. Dit is niks anders dan het parallel schakelen van twee voedingen, wat elke elektronicus al eindeloze malen met zijn labvoedinkjes heeft gedaan om er meer stroom uit te kunnen halen. Ook als er een uitstaat, blijft de andere prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als de ene voeding een hogere spanning geeft dan de ander, zal de andere voeding geen vermogen opnemen maar gewoon geen vermogen geven

dat is een gevaarlijke aanname. er zijn wel degelijk voedingen die kunnen sinken. Daar ben ik er al meerdere van tegen gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is erg interessant. Hoe doen die dat dan? Van alle geïsoleerde schakelende topologieën die ik ken is er geen een die passief kan sinken.

Het is absoluut geen gevaarlijke aanname. Er zijn geen voedingen die hun uitgang kortsluiten als ze uitstaan, noch die een passief omgekeerd stroompad hebben. Ik eet mijn woorden op als jij met een voorbeeld komt waar dat wel het geval is.

Ach, weet je wat, laat ik m'n kaarten maar zien. mijn blogs over hoe een voeding werkt. Elke geïsoleerde converter - en daarmee álle adapters en álle ATX voedingen zonder enige uitzondering - ziet er aan de secundaire kant precies hetzelfde uit: de secundaire winding, daarna een gelijkrichter (diode of transistor) en daarna een uitgangsfilter. Stroom die de verkeerde kant op wil lopen kan per definitie niet door die gelijkrichter heen. Of dat nu een diode is (wordt fysiek tegengehouden) of een MOSFET (wordt door de regulator uitgezet en staat passief ook uit, blokkade) is. In lekentermen: er zitten al onderdelen in een voeding die ervoor zorgen dat een voeding alleen maar stroom kan leveren, niet kan opnemen. Nooit. De enige stroom die terug kan lopen is voor de condensatoren in het uitgangsfilter, en dat is geen continu fenomeen.

Dat is de technische verklaring. In het kort: Er bestaan geen geïsoleerde voedingen die geen gelijkrichter hebben en by extension geen stroom-de-andere-kant-op-beveiliging. Voedingen kun je zonder enige problemen parallel zetten, en het maakt niet of er dan één aanstaat, allebei aanstaan, allebei uitzijn, gaat allemaal prima.

[ Voor 61% gewijzigd door mux op 29-04-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:23:
[...]

Nee, want een voeding werkt niet als belasting. Als de ene voeding een hogere spanning geeft dan de ander, zal de andere voeding geen vermogen opnemen maar gewoon geen vermogen geven. Werkelijk, geen diodes nodig whatsoever. Er gaat geen enkele stroom lopen.
Dus als ik 12V aan de ene kant erin pomp, en de voeding staat uit, dan stopt het gewoon daar, en komt er geen spanning op die voeding te staan en gaat er geen stroom lopen (behalve dan naar de HDDs).

En dan zou het niet uit moeten maken of de ene voeding iets meer levert dan de andere, of dat de ene gewoon compleet uitstaat als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er gaat wel spanning op de uitgang van de tweede voeding staan, je hebt ze immers parallel geschakeld. Maar die spanning zorgt er niet voor dat er stroom in die voeding gaat lopen, of dat de voeding aangaat, of dat er wat dan ook gebeurt. De voeding die uitstaat gedraagt zich als een no connect - losse draadjes die niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
mux schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:40:
Dat is erg interessant. Hoe doen die dat dan? Van alle geïsoleerde schakelende topologieën die ik ken is er geen een die passief kan sinken.

Het is absoluut geen gevaarlijke aanname. Er zijn geen voedingen die hun uitgang kortsluiten als ze uitstaan, noch die een passief omgekeerd stroompad hebben. Ik eet mijn woorden op als jij met een voorbeeld komt waar dat wel het geval is.

Ach, weet je wat, laat ik m'n kaarten maar zien. mijn blogs over hoe een voeding werkt. Elke geïsoleerde converter - en daarmee álle adapters en álle ATX voedingen zonder enige uitzondering - ziet er aan de secundaire kant precies hetzelfde uit: de secundaire winding, daarna een gelijkrichter (diode of transistor) en daarna een uitgangsfilter. Stroom die de verkeerde kant op wil lopen kan per definitie niet door die gelijkrichter heen. Of dat nu een diode is (wordt fysiek tegengehouden) of een MOSFET (wordt door de regulator uitgezet en staat passief ook uit, blokkade) is. In lekentermen: er zitten al onderdelen in een voeding die ervoor zorgen dat een voeding alleen maar stroom kan leveren, niet kan opnemen. Nooit. De enige stroom die terug kan lopen is voor de condensatoren in het uitgangsfilter, en dat is geen continu fenomeen.

Dat is de technische verklaring. In het kort: Er bestaan geen geïsoleerde voedingen die geen gelijkrichter hebben en by extension geen stroom-de-andere-kant-op-beveiliging. Voedingen kun je zonder enige problemen parallel zetten, en het maakt niet of er dan één aanstaat, allebei aanstaan, allebei uitzijn, gaat allemaal prima.
Ik heb hier een voeding gehad die vrolijk stond te sinken via zijn feedback lijn (rechtstreekse meting op de uitgang). Dat heeft hij niet lang overleeft.
Of dat nou een heel zeldzaam ontwerp was of niet, het was gewoon ingebouwd in een product (mengpaneel in dit geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Dus better safe than sorry en gewoon een paar diodes er tussen zetten, baat het niet dan schaadt het niet in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

timberleek schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:27:
[...]

Ik heb hier een voeding gehad die vrolijk stond te sinken via zijn feedback lijn (rechtstreekse meting op de uitgang). Dat heeft hij niet lang overleeft.
Of dat nou een heel zeldzaam ontwerp was of niet, het was gewoon ingebouwd in een product (mengpaneel in dit geval)
Op de feedback staat toch altijd uitgangsspanning? Feedback is altijd een spanningsdeler, meestal naar een TL341 die de voltage error doorgeeft (analoog danwel met PWM) via een optocoupler naar de primaire zijde, waar de controller zit. De feedback kan niet stukgaan doordat je er een spanning op zet die normaal gesproken de uitgangsspanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
@mux

nee meestal niet nee.

maar deze stond vrolijk te sinken.
misschien was het een ontwerp om het hele mengpaneel spanningsloos te maken in korte tijd.
Maar daar heb ik direct een andere voeding in gezet
Pagina: 1