Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Uitschakelen discovery van netwerk computers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Met de migratie naar Citrix Xenapp 6.0 zijn wij op een vervelend probleem gestoten. Deze draait momenteel op een serverfarm met Windows 2008 R2 Servers, met daar ondermeer Office 2003 op.
Wanneer onze gebruikers een Open / Save File Dialogbox oproepen, en zij klikken op de drop down list bovenaan, duurt het ettelijke minuten tot wanneer de lijst getoond wordt. Dit wordt veroorzaakt door het discoveren van computers in het netwerk, dat wordt gestart wanneer de dropdown wordt aangeklikt.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/29yob41.jpg

De lijst met pc's willen we uit deze dropdown box verwijderen, maar ik ben er achter gekomen dat Office 2003 de standaardklassen voor Open / Save File dialogboxes niet gebruikt. Het gevolg hiervan is dat het uitschakelen van het item netwerk via de Windows Policies geen impact heeft op deze lijst. Ook in de Office Policies is er niets te vinden (voor zover ik gezien heb).

Mijn volgend idee was, gezien we toch niet willen dat de gebruikers een lijst met pc's uit het netwerk krijgen, om het discoveren van computers in het netwerk uit te schakelen. Hiertoe heb ik het volgende gedaan:
- Computerbrowser Service uitgeschakeld
- SSDP Discovery Service uitgeschakeld (om te vermijden dat uPNP wel discovered zou worden)
- In Network and Sharing Center de Network Discovery uitgeschakeld.

Zowel de lijst in de dropdown box als de lijst in Netwerk (Start -> Network) worden nog steeds opgevuld.

Heeft iemand een idee hoe deze functionaliteit volledig uitgeschakeld kan worden? Als iemand een betere oplossing heeft om de pc's uit de dropdown list heeft geïmplementeerd, post ook gerust maar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat wij de enigen zijn die dit probleem ondervonden hebben.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Office 2003 heeft inderdaad zijn eigen Places Dialog.
Anders heb je ook nog de mogelijkheid om via GPPrefs het één en ander te beinvloeden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, maar de places op de dialog box is de linkse balk (onlangs geopend, Bureaublad, Mijn Documenten, ...). Deze beïnvloedt niet de dropdown list bovenaan. Via GPPrefs heb ik in ieder geval na enkele uren te grasduinen, niets gevonden dat de lijst ook maar enigzins beïnvloed. Wat ik er wel uit gekregen heb met regkeys is de FTP-locaties onderaan de lijst, maar daar houdt het op.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je met iets soortgelijks voor 2003 niet uit de voeten als richting?

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc179143.aspx

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de beschreven opties niet terug in de templates van de 2003. Ik vrees dus dat het daarmee niet zal lukken. Daarnaast vermoed ik, dat als ik controls zou gaan verbergen volgens Control ID ik waarschijnlijk de hele drop down list zou moeten verbergen ipv enkel de lijst met computers. 't Is een lastig probleempje. :-/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waar moeten ze naartoe kunnen?
Dan geef je ze alleen de opties om ook daadwerkelijk daarnaartoe te gaan (denk aan redirected drivemappings naar netwerkschijven) en kun je de overige routes die je in dit geval problemen opleveren dicht houden.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik niet goed beschreven waar ik juist naartoe wil.
In die dropdown list moet in principe enkel iets zoals volgende staan:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2vcywjp.jpg

Spijtig genoeg gaat m'n server telkens die hele lijst aan computers opzoeken, wat telkens twee minuten hangen op de open/save file dialog betekent. Ik wil voorkomen dat die computerlijst nog opgevraagd wordt, en mijn lijstje zoals op bovenstaande screenshot er gaat uitzien.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 15:36
Je kunt het misschien ook omdraaien, als dat wenselijk is. Hierdoor zijn PC's niet meer zichtbaar in het netwerk.

Zie:
HOW TO: Hide a Windows 2000-Based Computer from the Browser List
http://www.petri.co.il/hide-vista-computer-on-network.htm

Verwijderd

Topicstarter
Da's eigenlijk wel een goed idee, indien ik het niet op een andere manier opgelost krijg. Ik ga even moeten navragen of er geen verdere gevolgend zijn, maar dit zou met een policy uitgerold kunnen worden. Bedankt voor de suggestie.
Anderzijds kan ik me moeilijk voorstellen dat het aan de server niet uitgeschakeld kan worden. Zijn er tweakers die de lockdown van een Windows Server 2k8 hebben gedaan met een office 2003 er op?

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:04
edit:
oeps.. al gedaan lees ik

[ Voor 76% gewijzigd door TimDJ op 29-04-2011 16:20 ]

Freelance Drupal Developer

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 15:36
Ik weet niet of het volgende werkt op servers:

http://www.pctools.com/guides/registry/detail/542/

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:42
Wij gebruiken hiervoor de policy

User config > Administrative templates > Windows components/Windows explorer > Do not show entire network in network locations

En dan tevens nog een policy/regkey die voor de users "network" verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoed eigenlijk dat dit probleem verband heeft met folder redirection. Het standaard homepad van office staat ingesteld op "H:\mijn documenten". Er is eveneens folder redirection actief die "Mijn Documenten" ook redirect naar "H:\mijn documenten".
Wanneer je de dialogbox opent staat er vaak de gemapte schijf al in (bvb voor mijn test user staat daar dan "Brilsmurf (\\fileserver\users$\)").
Echter staat er ook af en toe "Mijn Documenten". Wanneer deze er staat blijkt hij pas naar network computers op zoek te gaan. Er zit blijkbaar een verschil in context tussen de beide...
De policy en regkey van hierboven hadden we al een tijdje terug geprobeerd, maar die werken niet. Zoals gezegd in m'n startpost, blijkbaar heeft Microsoft zich zelf niet aan hun eigen regels gehouden met de File Dialogs. Gevolg is dat de policies geen invloed hebben op deze venstertjes. Naar verluid zou dit vanaf Office 2007 rechtgetrokken moeten zijn, maar dat kunnen we hier niet zomaar even gaan uitrollen...

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen ook een post op technet gedaan in het GPO forum. Ik link even door voor mogelijke lotgenoten:
http://social.technet.mic...35-4f83-90a5-ee4900d053ed

Edit: Kastje -> Muur...

http://social.technet.mic...52-4ee8-9581-47327154a9fd

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2011 14:15 ]

Pagina: 1