Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-08 23:53
Beste medetweakers,

ik vroeg me af hoeveel harde schijven ik maximaal op mijn moederbord aan zou kunnen sluiten. Het gaat om de MSI 790FX-GD70. specs:

On-Board SATA

• 6 SATA II (1~6) ports by AMD® SB750
• 2 SATA II (7~8) ports by JMicron® JMB322
• 1 eSATA port by JMicron® JMB362
- Supports storage and data transfers at up to 3Gb/s

Ik heb nu een schijf aangesloten, een dvdspeler en een fancontroller van Zalman (maar die gebruikt volgens mij geen sata?) Mijn kast heeft redelijk wat ruimte, lian li PC-A71B.

kun je in principe op elke sata een schijf hangen?

alvast bedankt!

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Ja dat kan,
waarschijnlijk gebruikt je dvdspeler er nu ook 1, dus kan je nog maximaal 6 interne hardeschijven aansluiten, en 1 externe op de e-sata poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 15:17
Ja je kan in principe op elke SATA 2 port een hardeschijf aansluiten! Maar dat is ook deels afhankelijk van je behuizing of het er allemaal wel inpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, tenzij ik me vergis kan je maar (6+2+1)-1 schijf aansluiten. Op 99% van de moederborden is de eSATA-aansluiting niets meer/minder dan een doorlus-kabeltje naar een onboard port. Nou wordt er voor je eSATA wel een aparte controller genoemd dus mogelijk staat in je handleiding meer info of dit doorlus of apart is.

Dus, simpel gezegd: 8 interne aansluitingen of 7 interne + 1 externe aansluiting.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 29-04-2011 10:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik zou zeggen: doe je rekensommetje
6+2+1, tel daarbij nog het aantal schijven dat je kan aansluiten op de extra sata controllers die je in je PCI/PCIe slots steekt en daarbovenop nog eens alle USB schijven die je maar wil aansluiten.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

daarnaast kun je natuurlijik ook nog een raidcontroller kopen voor in je PCI-E slot waardoor je er nog een stuk meer kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

MAX3400 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:20:
Nee, tenzij ik me vergis kan je maar (6+2+1)-1 schijf aansluiten. Op 99% van de moederborden is de eSATA-aansluiting niets meer/minder dan een doorlus-kabeltje naar een onboard port. Nou wordt er voor je eSATA wel een aparte controller genoemd dus mogelijk staat in je handleiding meer info of dit doorlus of apart is.

Dus, simpel gezegd: 8 interne aansluitingen of 7 interne + 1 externe aansluiting.
deze zit wel op een andere controller. De JMB362 ipv de JMB322, dus kan waarschijnlijk wel.

Edit: overigens is het misschien een idee dan, om de optische drive er uit te halen en in een externe behuizing te stoppen. Eigenlijk gebruik ik die dingen nauwelijks meer, en is het vaak sneller om een dvd'tje te mounten dan het ding in de cd lade te stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door M2M op 29-04-2011 10:23 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ja het kan, maar of je 8 HDD's op de onboard controller wilt hebben hangen is een andere vraag ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:24:
Ja het kan, maar of je 8 HDD's op de onboard controller wilt hebben hangen is een andere vraag ;) .
ik heb er 8 op een Asus P5Q-E en dat werkt prima :). De snelheid van mijn netwerk is toch slechts gigabit, wat je zonder raid array met een standaard schijf al vol kunt trekken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op 99% van de moederborden is de eSATA-aansluiting niets meer/minder dan een doorlus-kabeltje naar een onboard port.
goh... als je nou in de manual(OF zelfs topic start) had gekeken, dan zie je
-Geen enekele verwijzing data de (powered) e-sata een doorlus is van sata 7-8
-De esata door een JMB362 en sata door JMB322 (ANDER NUMMER HE?) wordt aangestuurd. dus een extra chipje.

Dus 8 intern + 1 via de eSata (zou je weer naar binnen kunnen lussen) kan.

Verder zit er nog een ouderwedste IDE kabel op het moederbord, dus je kunt evt de brander aansluiten zonder een esata aansluiting

@Hieronder... Waarom nou weer FUD geven dat 9 schijven misschien toch niet werkt :? :? :?

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 29-04-2011 10:53 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

leuk_he schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:40:
[...]

goh... als je nou in de manual(OF zelfs topic start) had gekeken *knip*
^ is al eerder door iemand op een vriendelijker manier bevestigd dat het een aparte controller is.

Manual -> niet gelinkt in topicstart
Controllers -> wel genoemd, niet gezien

En dat het een aparte controller is, betekent niet altijd dat het "dus" maar tegelijk kan werken en dat je "dus" maar meteen 9 disks zou kunnen huisvesten op SATA-compliant ports. Voldoende voorbeelden te vinden van meerdere controllers voor aansturing X op een moederbord die echt niet tegelijk kunnen/willen werken of dan niet de volledige snelheid van het device halen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
bedankt allemaal! snelle reacties :-)

@D4NG3R: wat voor problemen kan dat dan opleveren?

P.s. en dit is is helemaal NOOB, ik kan het nu niet zelf controleren, maar ik twijfel ten zeerste of il wel zoveel satakabeltjes bij mijn mobo heb gekregen... Is ook niet standaard dat je deze krijgt meegeleverd met je harde schijf of wel? Is dat net zoals bij HDMI kabeltjes dat je geacht wordt deze zelf aan te schaffen?

@onderstaande post: Thanks man! Daty ze cheapy waren ging ik al wel vanuit.... Doel is trouwens alleen opslag van films/foto's muziek op langere termijn.

[ Voor 80% gewijzigd door john milton op 29-04-2011 11:39 ]

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

john milton schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:00:
bedankt allemaal! snelle reacties :-)

@D4NG3R: wat voor problemen kan dat dan opleveren?
Vertraging doordat de (meestal vrij goedkope) controllers de snelheid van 6 schijven simultaan niet leuk vind ;) .

Geen idee wat je met je schijven wilt doen, maar als je ook (enigszins) naar snelheid kijkt ben je waarschijnlijk beter af door een losse (Indien nodig RAID) controller te kopen.

Alhoewel dit natuurlijk wel sterk verschilt per mobo, dus gewoon eerst zonder eventuele controller proberen is een aanrader, vind je de preformance te laag -> kijk naar een losse kaart.

Edit: Nee er zitten bij HDD's normaal geen SATA kabeltjes, maar gelukkig kosten die dingen nog geen 2 euro per stuk :) .

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 29-04-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, tenzij ik me vergis kan je maar (6+2+1)-1 schijf aansluiten. Op 99% van de moederborden is de eSATA-aansluiting niets meer/minder dan een doorlus-kabeltje naar een onboard port.
Alleen ASRock heeft die doorlusdingen nog wel heel af en toe op z'n bord zitten, de andere fabrikanten zetten het ding daadwerkelijk op een controller (of het is een losse bracket, maar dan is het natuurlijk geen extra poort, en die wordt ook niet zo genoemd).

@TS: je zou kunnen kijken of je systeem overweg kan met portmultipliers, dan kun je op iedere poort meerdere disks hangen. Natuurlijk wel met gedeelde snelheid, maar bij het gebruik van normale HDDs kun je er wel meerdere op een poort hangen zonder merkbaar verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Doel is trouwens alleen opslag van films/foto's muziek op langere termijn.
Hoeveel schijven je aan je mobo kan hangen is niet je probleem. Koop een extra 2 TB schijf en een externe voor backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Direct op je moederbord kan je er 9 hangen, inderdaad op elke SATA poort 1. Technisch gezien eventueel meerdere per poort, usb schijven, nas, etc etc.

Waar heb je er zoveel voor nodig dan? is 2x2TB niet voldoende voor opslag en dan nog 2x2TB voor backup als je t 'extreem' wilt doen? Heb je meer nodig dan is het beter losse storage tanks neer te zetten, of dat nou NASjes zijn of gewoon een dedicated PC met 10x3TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

Terw_Dan schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:38:
[...]
@TS: je zou kunnen kijken of je systeem overweg kan met portmultipliers, dan kun je op iedere poort meerdere disks hangen. Natuurlijk wel met gedeelde snelheid, maar bij het gebruik van normale HDDs kun je er wel meerdere op een poort hangen zonder merkbaar verlies.
Port mulitpliers kan wel. maar kwa kosten en gebruiksgemak lijkt een losse sata controller me toch logischer :)
TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:12:
Waar heb je er zoveel voor nodig dan? is 2x2TB niet voldoende voor opslag en dan nog 2x2TB voor backup als je t 'extreem' wilt doen? Heb je meer nodig dan is het beter losse storage tanks neer te zetten, of dat nou NASjes zijn of gewoon een dedicated PC met 10x3TB.
Waarom zou dat dan beter zijn ?
Je pc word niet trager van meer harde schijven ofzo.
Hoogstens wat luidruchtiger :)

[ Voor 39% gewijzigd door heuveltje op 29-04-2011 15:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:00
Het enige nadeel dat ik kan bedenken zou een of andere throughput-bottleneck zijn op de SB750 (puur theoretisch, heb geen cijfertjes). Da's echter niets wat je met een NAS (over gigabit LAN) gaat oplossen ben ik bang.

Ofwel; Eens met hierboven - gebruik de poorten waar ze voor bedoeld zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

heuveltje schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:28:
Waarom zou dat dan beter zijn ?
Je pc word niet trager van meer harde schijven ofzo.
Hoogstens wat luidruchtiger :)
Waarom een euro of 200 uitgeven, als je al met een investering van 100 euro af kan?... Is een beetje verspilling vandaar ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:57:
[...]

Waarom een euro of 200 uitgeven, als je al met een investering van 100 euro af kan?... Is een beetje verspilling vandaar ;) .
Ok ik kan je even echt niet volgen.
TS heeft al een kast en mobo, dus alleen hd's nodig. maar volgens jou is het goedkoper om er nog een losse pc langs te kopen :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik duide meer op de wazig grote hoeveelheid HDD's. Niet op storagetanks ect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:16:
Ik duide meer op de wazig grote hoeveelheid HDD's. Niet op storagetanks ect..
is 6 HD's ook al wazig veel tegenwoordig :?

Sja als je een beetje begint om HD rips te verzamelen is 4TB binnen de kortste keren vol hoor
* heuveltje heeft laatst maar weer een extra 2TB Disk in zijn server gehangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Gewoon een Perc5 of Perc6 kopen rond de 100euro of 150euro en je kan er genoeg aansluiten ( 8 uit me hoofd )
En gaat ook niet echt tenkoste van je CPU.
Maar goed ik zou eerder kiezen voor een big NAS dan alles in me PC te stoppen.

Had ook 8x1tb op een perc, en ben toen naar een synology met 4x2tb gegaan en daar meer plezier van kwa stroom en kwa acces voor andere aparaten.

[ Voor 24% gewijzigd door Mektheb op 29-04-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mektheb schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:22:
Gewoon een Perc5 of Perc6 kopen rond de 100euro of 150euro en je kan er genoeg aansluiten ( 8 uit me hoofd )
En gaat ook niet echt tenkoste van je CPU.
Maar goed ik zou eerder kiezen voor een big NAS dan alles in me PC te stoppen.

Had ook 8x1tb op een perc, en ben toen naar een synology met 4x2tb gegaan en daar meer plezier van kwa stroom en kwa acces voor andere aparaten.
Heb ook een los servertje draaien, maar als de stroomkosten en geluid je niet zoveel boeien let natuurlijk niets je om het in je eigen pc te douwen. Gewoon een LSI (1608 ? ben nr kwijt)is trouwens nieuw maar 110E en heeft veel minder compatiliteits issues dan die perc5

Overigens vind van 8X1tb naar 4X2TB gaan niet echt vergelijkbaar, omdat dat veel minder flexibel is.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 29-04-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
heuveltje schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:57:
[...]

Heb ook een los servertje draaien, maar als de stroomkosten en geluid je niet zoveel boeien let natuurlijk niets je om het in je eigen pc te douwen.
Overigens vind van 8X1tb naar 4X2TB gaan niet echt vergelijkbaar, omdat als je dat te klein word, je veel eerder verplicht bent dure schijven te vervangen door hele dure schijven.
Ja en nee, als je 8TB volkrijgt met films en downloads dan bewaar je of te veel zooi, of je werkt teveel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
* SMSfreakie wil ook 8x2TB aan zn PERC5/i knopen als t weer financieel te doen is :p

en dan hebben we nog 8 SATA poorten op t mobo om te vullen :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Ja ik bewaar in principe alles, maar alles branden neemt ook veel ruimte in. En inderdaad, als ik bd rips en full hd bewaar gaat het hard. seizoentje dit serietje daar, zo 10-40 GB per unit. branden wordt ook veel werk op gegeven moment en als het qua prijs niet zoveel meer uitmaakt kun je net zo goed een nieuwe 2 TB kopen toch?

Stroomkosten en geluid had ik nog niet over nagedacht.... moet ik me maar eens in verdiepen.

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon schijven in standby laten gaan na een bepaalde tijd idle.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1