Adsl FreeBSD is traag

Pagina: 1
Acties:

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb een Inetserver met FreeBSD draaien op een 486DX2 66MHz. Werkt opzich perfect alleen mijn maximale download snelheid vanaf het net is maar 25 KB/s terwijl die 50 KB/s behoort te zijn (KPN MXSTREAM Normaal abo). Ik dacht eerst, dat komt omdat ik allerlei dingen erop had gezet (NAT, firewall, DNS, Proxy, SSH, enz). Dus opnieuw geïnstalleerd en nog steeds maar 25 KB/s max vanaf ftp.nl.netbsd.org. Terwijl ik een kale versie van FreeBSD 4.2 had, ik had alleen PPTP geïnstalleerd. Een beetje raar want als ik FTP naar mijn Linux server haal ik wel gewoon 700 KB/s over mijn hub... Zou dit aan PPTP kunnen liggen, moet ik iets veranderen in mijn kernel of .... ??? :?:?

Wanneer ik echter met mijn brakke windows 98 SE van mijn laptop inlogt haal ik rustig 55KB/s vanaf die site, dus het lijkt me niet dat het aan de verbinding/modem ligt.

Of is het dan toch wijzer om bv OpenBSD of Debian Linux te gebruiken. Ik ben van mening dat mijn H/W het moet trekken, want het is maar 512KBit/s Down en 64 KBit/s Up verbinding.

Ter informatie: Bakspecs:IBMAPTIVA 486DX2 66MHz 40MB ram 2x Realtek 8019 HD1 3 GB HD2 20GB en nog wat kleine meuk

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

full duplex?

• Vaagharses
Nee was het dat maar... Ik heb al die kleine dingen gecheckt, ik denk dat het waarschijnlijk een "fout" is in mijn kernel of een config foutje in pptp. ik heb de GENERIC kernel gecompiled, alleen een extra Ne2000 kaart toegevoegd (ed0 0x280 Irq: 9 ed1 0x300 irq: 10). Ik heb de tutorial die op deze site staat: www.kjkoster.org toegepast om connectie te maken met XS4ALL. De config files heb ik hetzelfde gehouden, alleen mijn logins veranderd.

Nu moet het duidelijk zijn welke configfiles ik heb gebruikt.

En ik heb idd wel eens een fout gehad dat 2 kaartjes met een crosslink niet goed stonden (fullduplex/halfduplex), maar toen kwam ik toch nog op 100 KB/s of zoiets dergelijks (10Mbit).

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat het een fout van freebsd zelf is, aangezien ik zelf een machine heb ingericht waar een 386 met 8 mb geheugen inzat. Die machine kon alnog zonder problemen 200 kb/s trekken, maar dan met kabelmodem.

Het zit denk ik dus in je config. Mogelijk je firewall (?), anders pptp, maar daar kan ik weinig over zeggen omdat ik morgen pas mijn eerste adsl aansluiting op freebsd ga aansluiten :P

nogmaals: de hardware is het niet, het os freebsd ook niet.

[brainwave update]
je hebt die ne2000 kaarten apart meegecompiled en resources aangewezen? als het een pci kaartje is hoeft dat helemaal niet, en zou het wel eens een conflict kunnen zijn.
wat je ook even kunt proberen is om je ftp server even open te zetten en vanaf je laptop een testbestandje te ftpén om te zien hoe snel dat gaat. zal je zien dat het niet aan de specs van je machien ligt...

• Vaagharses
Op zaterdag 17 maart 2001 23:15 schreef Paz het volgende:
Het lijkt me sterk dat het een fout van freebsd zelf is, aangezien ik zelf een machine heb ingericht waar een 386 met 8 mb geheugen inzat. Die machine kon alnog zonder problemen 200 kb/s trekken, maar dan met kabelmodem.
Dat leek mij dus ook sterk, vandaar dat ik dit topic ben begonnen :?
Het zit denk ik dus in je config. Mogelijk je firewall (?), anders pptp, maar daar kan ik weinig over zeggen omdat ik morgen pas mijn eerste adsl aansluiting op freebsd ga aansluiten :P
Ik dacht dat ik mijn BSDbak zo langzamerhand had gesloopt, want tja als het je eerste install is, kunnen al die configfouten voor een zeer brak systeem zorgen:) Dus ik het systeem opnieuw geïnstalleerd en nog steeds hetzelfde. Ik had zelfs maar 1 netwerkkaart geconfigureerd en alleen een PPTP connectie gemaakt. Firewall uit, NAT uit en alles wat je maar kan bedenken wat niet nodig is voor een ftp-sessie UIT. En nog haal ik max 25KB/S...
[brainwave update]
je hebt die ne2000 kaarten apart meegecompiled en resources aangewezen? als het een pci kaartje is hoeft dat helemaal niet, en zou het wel eens een conflict kunnen zijn.
Ik heb 3 kernels geprobeerd, 1 met alles wat ik niet nodig heb verwijderd (SCSI, PCI, USB enz.) en GENERIC met 1 extra NE2000 kaart(ISA). en de GENERIC kernel. Het ligt niet aan mijn kaarten, ondanks dat het realteks zijn haal ik +/- 700 KB/s met een ftp-sessie intern. Ook de data vanuit mijn modem gaat lekker snel, maar die PPTP verbinding... Het is waarschijnlijk iets ontzettend kleins in de kernel. Maar wat. Het enige wat ik weet is dat je bij OpenBSD 1 optie moet uitschakelen in GENERIC kernel om verbinding te kunnen maken met MXSTREAM.

Ik heb werkelijk alle mogelijke dingen getest en gecontroleerd (wil het namelijk altijd zelf proberen op te lossen, geeft ook veel meer voldoening ;)). En de H/W en S/W blijken idd snel genoeg te zijn...

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:58

Dim

Als je het mij vraagt kan het ook iets anders zijn dan je kernel. Ik post dit via een FreeBSD 4.3-BETA machine, en ik heb geen problemen met lage snelheid: het downen gaat bij mij gewoon met >100 kbytes/sec, zoals dat hoort op FastADSL. Ik heb wel een custom kernel, maar eigenlijk heb ik alleen maar rotzooi uit GENERIC gehaald die ik niet gebruik, en ik heb de IPFILTER opties aangezet.

Misschien is er iets rot in je ppp.conf file of is er iets misgegaan met die rare pptpclient port? Kun je die ff posten of mailen bv? (Vergeet niet passwords ed eruit te halen ;) )

Ik gebruik zelf mpd, dat vind ik veel fijner werken. (Ik ga daar nog een verhaaltje over schrijven voor kjkoster's page.)

My other computer is your windows box.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
De pptp om mijn linux machine (P166MMX) slurpt dit 8% CPU als ik met 55KB aan het downloaden ben.

Daarnaast neemt de kernel ook nog 10% mee. (Volgens top. Zal wel IO zijn enzo)

Het is dus best mogelijk dat het op een 486 allemaal een beetje krap wordt.

• Vaagharses
Ik heb mijn config files op het net gezet: hier is de URL. http://huizen.dds.nl/~jeroen_a/config

Dat is toch misschien wel handig als je de fout eruit wil halen :) Als er nog meer files van belang zijn upload ik die ook wel even.

Ik denk dat mijn 486 niet te traag is om die 50K te halen.

Oja waar zou ik dan info kunnen vinden over mpd. want dan kan ik dat ook wel proberen.

Verwijderd

damn... ik krijg dat adsl gewoon niet aan de praat onder freebsd. Hij blijft maar zeuren over missing colon in regel 1/2/3/4/5/6/7 in ppp.conf. iemand enig idee wat dat is?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Paz: je hebt die config file toch niet toevalig onder windows samengesteld en/of gedownload ergens he? :) Dan zitten er namelijk onder unix overbodige cr's aan het eind van iedere regel.

• Vaagharses
De config files die hier staan: http://huizen.dds.nl/~jeroen_a/config

werken wel met ADSL (met pptp-linux-1.0.2) dus je kan die allicht proberen. en anders kan je altijd nog naar de page van kjkoster gaan (Die URL staat hier ook ergens).

Ik ben zelf nu bezig met de client die Dim heeft aangeraden: mpd. Ik heb alleen een vage error:

/usr/libexec/ld-elf.so.1: shared object "libcrypto.so.1" not found

Ik ben nu aan het uitzoeken welk package ik mis ;)

<-- probleem heb ik opgelost: Ik heb BSD opnieuw geïnstalleerd, er zat iets niet goed met SSL. Had een foutje gemaakt. Maar nu werkt mpd dus... alleen een kernel compilen op een 486 duurt zooooooooooooooo lang :Z ;)

• Dim

Dim

Zeg Vaagharses, als mpd het nu doet, hoe zit het dan met de performance? Is dat nu wel acceptabel, en beter dan pptpclient+ppp?

• Vaagharses
mpd doet het nog niet, mijn kernel config klopt nog niet en compilen kan heeeeeel lang duren. Ik zal wel laten horen hoe mpd bevalt als het eenmaal werkt en eventuele verbeteringen aan je tutorial. Want ik had wel een paar kleine probleempjes, ik mis wat dingen van Netgraph in de kernel, die zitten er niet standaard in

• Dim

Dim

Vaag is dat, bij mij loadt ie automatisch die netgraph shit als kernel modules, zodra een programma netgraph probeert te gebruiken:

$ kldstat
Id Refs Address Size Name
1 9 0xc0100000 1d7318 kernel
2 1 0xc0add000 3000 ng_socket.ko
3 7 0xc0ae1000 8000 netgraph.ko
4 1 0xc0aef000 3000 ng_iface.ko
5 1 0xc0af2000 6000 ng_ppp.ko
6 1 0xc0afa000 4000 ng_bpf.ko
7 1 0xc0afe000 4000 ng_vjc.ko
8 1 0xc0b05000 4000 ng_pptpgre.ko
9 1 0xc0b0c000 3000 ng_ksocket.ko

(Dit is nadat mpd gerund is)

• Vaagharses
Op zondag 18 maart 2001 03:22 schreef Dim het volgende:
Als je het mij vraagt kan het ook iets anders zijn dan je kernel. Ik post dit via een FreeBSD 4.3-BETA machine, en ik heb geen problemen met lage snelheid:
<-- jij hebt een 4.3 machine draaien en ik een 4.2 bak, misschien is dat het verschil. Het is maar een gok. Bij mij compileert FreeBSD netgraph niet standaard mee. ik zal alle opstakels die ik tegen ben gekomen in een textbestandje naar je toe mailen, als ik het werkend heb. Voorderest is je Howto goed te volgen, zeker met die config bestanden erbij :)

• Vaagharses
Nou het probleem is opgelost: ik heb MPD geïnstalleerd, en na heel veel geklooi (kernelConfig etc) het aan de praat gekregen, met een zeer positief resultaat:

Ik haal nu wel 55 KB/S als ik download van bv ftp.nl.netbsd.org. :)

DIM: Ik zal alle dingen die ik heb aangepast aan je config en problemen die ik ben tegengekomen binnenkort naar je toe mailen, inclusief mijn nieuwe config files. Misschien heb je er wat aan om je Howto iets uit te breiden, voor als het niet in 1 keer lukt;)

• Dim

Dim

Okee dan! Kun je voor de gein eens 'top' draaien als je een flinke file met max speed aan het binnenhalen bent? Ik ben benieuwd hoeveel CPU mpd dan vreet...

Bij mij is het vrijwel niets, maar ik heb dan ook een Pentium 150, geen 486. :)

Verwijderd

Vaagharses: zou je ze ook even kunnen doormaieln naar mij? alvast bedankt!

• Vaagharses
Ik ga straks even mijn config files bijelkaar zoeken en dan mail ik ze. Ik moet alleen zometeen even weg, maar je hebt ze voordat de zon weer op gekomen is :)

Wordt het niet eens tijd voor een duidelijke site, waar goede howto's staan voor alle non M$ ossen... Want er bestaat er nog niet echt een ;)

Ik ben nu zelf bezig met mijn NAT configuratie... gaat opzich goed. Behalve mijn ftp die draait op de linux bak (achter de BSD bak). Ik krijg wel een connectie en login, alleen met de dataconnectie gaat het mis. Behalve als ik het in de Active mode doe, dan werkt het perfect. Helaas is de server dan slecht bereikbaar. Ik moet ff kijken hoe ik het beste de passive ports kan mappen. Misschien een leuk idee voor een nieuw topic :) Want ook met search heb ik hier alleen maar doelloze info over gevonden.

Oja ik draai ProFTPD als FTP daemon op Linux: control port 21

Pagina: 1