PC laadt BIOS sporadisch niet in

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben in het bezit van een paar jaar oude HP Pavillion m9371. Sinds kort heb ik het probleem dat de PC sporadisch niet op wil starten. Wat er gebeurt is dat de fans op vol vermogen gaan draaien. Zodra de BIOS is geladen worden de fans normaal gesproken teruggeregeld. Het probleem lijkt hem te zitten in het feit dat de BIOS niet altijd inlaadt, want de fans worden niet teruggeregeld en blijven op vol vermogen draaien.

Het herhaaldelijk aan en uitzetten, dan wel het verwijderen en opnieuw plaatsen van de stekkers biedt vaak een oplossing om na wat pogingen toch in de BIOS te komen. Ook het aansluiten van een externe hdd blijkt gek genoeg te helpen. Ik weet nog niet wat de precieze oplossing, dan wel het probleem is. Ook wil het wel eens voorkomen dat de PC in Windows 7 maar zo opnieuw opstart, terwijl ik bezig ben met allerlei programma's.

Middels dit topic hoop ik tot aanwijzigingen te komen over welke vervolgstappen ik kan nemen. Is het moederbord vergeven, gaat het om een batterijtje, of ligt het probleem ergens anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Eerst maar even de standaard vraag, is de computer aangesloten op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-01 01:17
Misschien raakt je CPU (Q9300) wel oververhit. Dat zou in ieder geval verklaren waarom de computer zo nu en dan uitvalt, want Intel heeft sinds s775 een automatisch systeem dat als de CPU te warm wordt, de pc uitvalt (in case you didn't know already).
s775 moederborden zijn niet meer zo duur, ik zou zeggen, kijk eens in de Pricewatch of bij Vraag en Aanbod.
Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Martinator schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:42:
Eerst maar even de standaard vraag, is de computer aangesloten op een geaard stopcontact?
Bedankt voor de reacties.

De PC is aangesloten op een geaarde stekkerdoos, die weer is aangesloten op een geaard stopcontact.
Huismus schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:49:
Misschien raakt je CPU (Q9300) wel oververhit. Dat zou in ieder geval verklaren waarom de computer zo nu en dan uitvalt, want Intel heeft sinds s775 een automatisch systeem dat als de CPU te warm wordt, de pc uitvalt (in case you didn't know already).
s775 moederborden zijn niet meer zo duur, ik zou zeggen, kijk eens in de Pricewatch of bij Vraag en Aanbod.
Succes ;)
Dat zou inderdaad dat probleem verklaren. Het verklaart niet het opstarten denk ik. Ik lees wel eens wat over een batterijtje in het moederbord dat vervangen kan worden, maar wordt deze niet vanzelf opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:15:
[...]
Ik lees wel eens wat over een batterijtje in het moederbord dat vervangen kan worden, maar wordt deze niet vanzelf opgeladen?
Nee, dit is tegenwoordig bijna altijd een 'normale' knoopcel, vaak de CR2032. Als deze leeg is krijg je hier meestal wel een melding van, of je merkt het omdat je bios instellingen elke keer op default staan. Het is iig normaal gesproken geen oorzaak van niet opstarten. 'k Zou eerst eens gaan testen met een andere voeding.