Misleidende levertijden en loze beloftes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.997 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2022
Beste Mede-Tweakers,

Ik heb enkele vragen over misleidende levertijd informatie en beloftes die niet worden nagekomen door een internetshop. De situatie is als volgt;

Op Woensdag 06-04-2011 heb ik 6 PC onderdelen á €830,- besteld bij MAX ICT.
Ten tijde van de bestelling stond op de site van MAX ICT dat elk artikel ruim voorradig was (10+) en dat het direct leverbaar was en ook 16:30 besteld volgende dag in huis. Deze snelle levering was voor mij reden om mijn bestelling hier te plaatsen.

De volgende dag ontving ik enkel de ventilatoren (welke overigens de verkeerde waren, maar dat terzijde)
Meteen contact opgenomen met MAX ICT en gevraagd wanneer ik de rest van mijn order kon verwachten, er werd geantwoord dat een deel klaar stond en een deel bij een externe leverancier weg zou komen maar dat zou ook direct naar mij worden opgestuurd. Er werd mij verteld dat de rest van mijn order voor het weekend bij mij zou zijn.

Vrijdag 08-04-2011 de behuizing en het geheugen ontvangen, maar nog steeds ontbraken de videokaart, voeding en waterkoeling (dit waren de producten die vanaf de leverancier moesten komen)
Dus na het weekend weer een telefoontje naar MAX ICT om te vragen hoe het zat, de persoon die mij hielp nam meteen contact op met de leverancier en vertelde mij dat de videokaart niet meer op voorraad was en woensdag 13-04-2011 ontvangen zou worden door de leverancier(terwijl op de site nog steeds een voorraad stond van 20+ en direct leverbaar) de andere 2 producten stonden overigens klaar voor verzending maar wachtte op de videokaart omdat de leverancier geen deelzendingen zou versturen. Weer werd mij verteld dat ik het voor het weekend kon verwachten.

Vrijdag 15-04-2011 enkel de waterkoeling ontvangen, maar nog geen videokaart of voeding te bekennen.
Dus nogmaals een telefoontje naar MAX ICT, nu werd mij verteld dat de videokaart er inderdaad was, maar nu was de voeding ineens niet meer op voorraad (terwijl die de vorige week zogenaamd verzendklaar was!)
De voeding zou nu begin van de volgende week weer voorradig zijn. Oké ik wacht het wel weer af.

Woensdag 20-04-2011 kreeg ik dan inderdaad eindelijk de voeding binnen, maar wederom geen videokaart.
Dus nog maar een telefoontje plegen om te vragen wanneer ik dan nu de videokaart kon verwachten, maar de persoon die me deze keer hielp kon hier niet meteen antwoord op geven en zou dit op de mail zetten.
Enkele uren later kreeg ik inderdaad een mailtje van een accountmanager met daarin het antwoord dat de kaart begin volgende week zou worden geleverd.

Woensdag 27-04-2011 nog steeds niks ontvangen (bij mij is woensdag geen begin van de week meer) dus weer een telefoontje gewaagd, en deze keer werd er gezegd vrijdag 29-04-2011.

Nu (28-04-2011) heb ik dus nog steeds niet mijn complete order ontvangen, en is mij verschillende keren een leverdatum beloofd aan de telefoon en is deze tot nu toe nog niet waar gemaakt. Daarnaast heeft in de hele periode dat ik mijn order nu al afwacht op de site gestaan voor 16:30 besteld volgende dag in huis voor elk product.

Nu is mijn vraag, mag een online shop deze levertijd informatie zomaar op hun site zetten, ik kan begrijpen dat het een keer een dag of twee kan afwijken maar 21+ dagen word toch echt te gek!

Daarnaast worden mij elke keer beloftes gedaan over de levertijd en worden die keer op keer niet nagekomen, kunnen zij deze beloftes maken en deze niet nakomen zonder consequenties?

Heb ik ook maar enige poot om op te staan als ik nu mijn order nog kosteloos wil annuleren? en mijn geld terug wil hebben.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tja, als je een beetje de reviews had gelezen dan had je wel geweten dat MAX ICT een prijsvechter is en verder schijt heeft aan wat er op de website staat en/of wat er wel/niet klopt.

Heb je al een klacht ingediend bij ze?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
Tja ik was helaas zo dom om pas na mijn bestelling de reviews te lezen..
Nee ik heb nog niet officieel een klacht ingediend bij ze, wacht even af of ik morgen dan daadwerkelijk de videokaart ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijwel altijd zal in de voorwaarden afgedekt zijn dat levertijden een indicatie zijn. De wettelijke levertermijn voor goederen is 30 dagen. Maar, de vraag is wat je na die dertig dagen dan voor recht hebt: niet echt meer dan het annuleren van de order - maar de wet koop op afstand geeft je dat recht sowieso al ten alle tijden tot 7 dagen na levering.

Je kan dus annuleren en elders bestellen, tenzij je heel misschien met een hoop gedoe via een zaak wat reële schade zou kunnen aantonen door de late levering. Maar geloof me, you don't want to go there...

De beste weg is sowieso altijd bij iedere ervaring met een winkel, na afronding een review plaatsen. Ook bij positieve ervaringen. Op die manier helpen mensen elkaar bij het maken van een goede keuze - als je de reviews lezen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap overigens niet zo goed waarom je 1 dag voor de laatste levering je hierover een topic opent. Ik ben dan ook erg benieuwd of de order is binnen gekomen. Verder raad ik je aan om de volgende keer telefonisch contact op te nemen en de voorraad te laten bevestigen voordat je op bestellen klikt. Dit geldt met name wanneer je de spullen snel wilt hebben.

Tot slot zou ik even nadenken hoe lang je nog wilt wachten voordat je de boel annuleert. Bij mij is die grens van een acceptabele levertijd waarschijnlijk sneller bereikt dan bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 08:49:
Vrijwel altijd zal in de voorwaarden afgedekt zijn dat levertijden een indicatie zijn. De wettelijke levertermijn voor goederen is 30 dagen. Maar, de vraag is wat je na die dertig dagen dan voor recht hebt: niet echt meer dan het annuleren van de order - maar de wet koop op afstand geeft je dat recht sowieso al ten alle tijden tot 7 dagen na levering.
Dat eerste zie je inderdaad vaak, maar is dus niet rechtsgeldig (bron): als je als webwinkelier een levertermijn belooft ("vandaag besteld, morgen in huis"), is dat een onderdeel van de koopovereenkomst. In de voorwaarden aangeven dat de levertijden indicatief zijn, maakt het een 'vage' overeenkomst die door de klant dus niet te ontbinden is. Wat wettelijk verboden is.
Overigens ben ik zelf verre van een rechtsexpert, maar ik heb het genoemde blog laatst gelezen en moest daaraan denken toen ik dit topic las.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
Bedankt voor de reacties :)
Vandaag de videokaart zeer verbazingwekkend niet mogen ontvangen.
Heb ook meteen opgebeld met de MAX ICT en de bestelling per direct geannuleerd en mijn geld terug gevraagd, ik kon het geld met enkele werkdagen terug verwachten op mijn rekening maar dat word ook nog maar afwachten natuurlijk...

Heb vanavond de videokaart besteld bij MyCom en de bestelling is vanavond meteen verstuurd en ligt ondertussen al bij de TNT dus die kan ik morgen verwachten. Blijkbaar kan het dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik krijg ook net n mailtje dat ze verhuisd zijn, misschien dat het daarom allemaal n beetje in de soep loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 18:51
@AlexanderB volgens mij doet Max-ICT alleen de administratie (inkoop/verkoop). De leveranciers van Max-ICT sturen alles direct naar de klanten van zodat ze zelf geen voorraad hebben waardoor ze nog lagere prijzen kunnen hanteren. Een nieuwe locatie verandert weinig aan het distributie process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

de TS is niet de enige die momenteel geen reactie krijgt... ik zit ook al 2 weken op antwoord te wachten, maandag ff bellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
Max ICT stuurt inderdaad direct zijn producten vanaf de leverancier, en dat is ook waar het bij mij is fout gegaan, het zal dus niet liggen aan de verhuizing.

Het beste is inderdaad gewoon met ze bellen want reageren op email doen ze volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

sturen ze wel een mailtje "we wachten op uw antwoord" en dan het antwoord niet lezen.. strakke actie :P ik bel ze maandag wel ff ja :) hopen dat t bij jouw bestelling ook goed komt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 30-04-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrTinux schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:33:
[...]

Dat eerste zie je inderdaad vaak, maar is dus niet rechtsgeldig (bron): als je als webwinkelier een levertermijn belooft ("vandaag besteld, morgen in huis"), is dat een onderdeel van de koopovereenkomst. In de voorwaarden aangeven dat de levertijden indicatief zijn, maakt het een 'vage' overeenkomst die door de klant dus niet te ontbinden is. Wat wettelijk verboden is.
Overigens ben ik zelf verre van een rechtsexpert, maar ik heb het genoemde blog laatst gelezen en moest daaraan denken toen ik dit topic las.
Interessant stuk, jammer dat de wetsartikelen niet genoemd staan want ik lees toch liefst direct de wettekst voor info. Het is ook de vraag wat voldoende concreet is. Groots adverteren met nu besteld morgen in huis is bijvoorbeeld al anders dan als er bij het bestelproces per product ook concreet staat genoemd dat het een indicatie is. Je kan dan namelijk redelijkerwijs vóór je de overeenkomst sluit al weten dat het geen garantie is.

Sowieso, in praktijk blijft het echter weinig meer dan de mogelijkheid tot annuleren, tenzij het echt bont gemaakt wordt of je met een daadwerkelijke aanzienlijke schade zit. Dat zullen niet veel consumenten in een mate hebben dat ze er een zaak voor aanspannen gok ik zo.

In het geval van Max ICT, staat er bij producten een voorraad. Er wordt niet groots geadverteerd met de 24 uurslevering, en er staat bij de werkwijze - een niet prominente pagina - enkel dit:
"Naast eigen voorraad maakt Max ICT ook gebruik van leveranciersvoorraad welke binnen 24 uur naar u geleverd kan worden indien voorradig."

Kán, dus. Weinig concreet lijkt me. Natuurlijk wordt het anders als er bij navraag opnieuw toezeggingen gedaan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad bij Komplett. Artikel stond op voorraad op de website, maar er werd niks opgestuurd. Gemaild en het moest besteld worden.. kan gebeuren, maar op de website stond nog steeds dat ze 10+ op voorraad hadden. Tot 4 keer toe een datum gekregen wanneer het er zou zijn, maar niks. Uiteindelijk zag ik het artikel weer op de site, voor een prijs die 45% (!) hoger was. Blijkbaar hadden ze wel een update van de leverancier gehad, maar geen zin om mij het artikel te leveren voor de prijs waarvoor ik het besteld had.

Uiteindelijk ook mijn order geannuleerd, ik bestel nooit weer iets bij ze en raad ook alle andere mensen af dat te doen. Het blijft echter een prijsvechter en mensen zullen toch voor de laagste prijs blijven gaan. Die ene klant minder (ik) zal ze niet deren, maar er is weinig dat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowFazer
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08-2024
*snip* Welkom op GoT :)

Ik heb je post even verwijderd aangezien de inhoud ervan hier niet op zijn plek is. Je kunt jouw ervaring met Max ICT toevoegen aan: http://tweakers.net/shopreview/7403/max-ict-b-punt-v.html
Bij voorbaat dank.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:03
hmm vandaag geregistreerd met toevallig een te positief verhaaltje ?
ik geloof het niet.

[ Voor 52% gewijzigd door absrnd op 26-08-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowFazer
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik ben bijzonder verrast door hun flexibiliteit en goed geholpen. Dat wil ik even kwijt. Wacht nu af wat er met mijn moederbord gebeurt die ik heb teruggestuurd naar Alternate. Wie weet dus nog een post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:46
YellowFazer schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:53:
Ik ben bijzonder verrast door hun flexibiliteit en goed geholpen. Dat wil ik even kwijt. Wacht nu af wat er met mijn moederbord gebeurt die ik heb teruggestuurd naar Alternate. Wie weet dus nog een post.
Maar wat is nu de rede om dat juist hier te willen melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is allemaal behoorlijk offtopic mensen.

YellowFazer: je kunt ervaringen met shops delen via de http://tweakers.net/shopreview

Deze kan dicht. Eventuele discussie mogen jullie via de DM afhandelen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.