Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkprinters page count

Pagina: 1
Acties:

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-11 09:43
Omdat ik deze keer niet weet in welke onderdeel deze hoort, dan maar hier.
Na heel lang zoeken, moet ik het toch aan jullie vragen.
Ik ben op zoek naar een programma dat kan lezen, hoe veel een printer heeft geprint of gekopieerd.
Ik heb heel veel programma's geprobeerd maar ik kom er niet uit.
Het gaat om netwerk printers en multifunctionals van verschillende merken (HP, Ricoh, Sharp, Konica, etc.)
Op dit moment gebruik ik xerox centreware web.
Het punt is, hij leest (via SNMP) alleen het totale tellerstand maar ik moet ook kleur en zwart-wit apart hebben.
Het gaat dus om een programma dat de tellerstanden opvraagt en niet een agent op de pc's die alles bij houdt.
Iemand enige ervaring hier mee?
Alvast bedankt

Dit is wel mijn T.net account vriend!

• mjoey
Iemand nog suggesties?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bieden de printers deze informatie überhaupt aan? Als het met SNMP op te vragen is kun je het waarschijnlijk wel in Cacti monitoren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

Paul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:34:
Bieden de printers deze informatie überhaupt aan? Als het met SNMP op te vragen is kun je het waarschijnlijk wel in Cacti monitoren :)
Inderdaad. Het totaal aantal pagina's is makkelijk te achterhalen via snmp en is voor elk toestel hetzelfde. Als je de verschillende consumables wil gaan monitoren is het een ander paar mouwen. Dat is niet zo evident om te vinden. Ik heb het ondertussen opgegeven. Soms ga je wel een template vinden in cacti voor een bepaald type printer.

De meeste vendors hebben trouwens software om je park te monitoren, maar dat is dus inderdaad niet echt bruikbaar als je een dozijn verschillende merken hebt.

Wij hebben hier xerox kleurenprinters met wax blokjes. Daar heb je enkel low ink en leeg voor de verschillende kleuren, maar je heb dus totaal geen idee hoeveel pagina's er nog gedrukt kunnen worden. Het aantal pagina's varieert ook wel naargelang het type afdruk. Hier heeft ooit iemand een powerpoint presentatie met een gele achtergrond 100 keer afgedukt. Na 2 uur, waren 4 gele wax blokjes erdoor |:(

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je kunt ook je eigen OID's opgeven als dataquery of datasource in Nagios, ik heb het zelf nooit gedaan, maar als dat eenmaal lukt kun je lijkt me vrij simpel die dingen monitoren :)

Daarmee ga je veel kans niet afvangen dat iemand er in 2 uur 4 toners doorheen jaagt :P maar bij normaler gebruik moet dat wel lukken :)

Als het vooral om het melden gaat als het bijna op is kun je beter met Nagios in de weer, daar is het nog veel simpeler een specifiek OID uit te lezen en te waarschuwen boven of onder een bepaalde waarde :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• mjoey
@Paul
Ik heb geprobeerd om de MIB uit te lezen via SNMP, heb een aanvraag gedaan voor alle SNMP informatie van enkele printers, maar kwam steeds tegen dat alleen het totale aantal uitgelezen wordt.
Cacti geprobeerd maar het heeft geen zin als je bepaalde informatie terug krijgt.
Maar hoe kan het dat je via de webbrowser van een bepaald printer wel alle informatie kan lezen, hoe wordt dat uit de printer gehaald? ook via SNMP?
@bbc
Er zijn zo een 20 HP printers, heb de hp web jet admin software gebruikt en dat haalt ook geen zwart-wit/kleur informatie uit hp printers.

Maar zijn er echt geen software pakketten waarmee je dat uit kan lezen, dat je een idee hebt hoe veel er per maand geprint en gekopieerd wordt? er zijn wel heel veel mogelijkheden dmv. agents maar dan weet je alsnog niet hoe veel er gekopieerd wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door mjoey op 05-05-2011 12:44 ]

• bbc

bbc

@Paul
De identificatie van de OID's is het moeilijke gedeelte. Pagecount is standaard, maar voor toners en dergelijke zijn ze vendor/model specific.
Op een Lexmark kon ik makkelijk de tonercapaciteit eruit halen.

@mjoey
Die total page count zou moeten volstaan. Gewoon om het x aantal uur gaan pollen via snmp.

• mjoey
bbc schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:05:

Die total page count zou moeten volstaan. Gewoon om het x aantal uur gaan pollen via snmp.
Een keer per maand is voldoende, maar het gaat juist om zwart-wit en kleur apart en dat wil niet.

• bbc

bbc

Een keer per maand is voldoende als je zeker bent dat je toestel op dat moment bereikbaar is.

Hier een leuke thread en dan wordt er nog maar over 1 toestel gesproken.
http://forums.cacti.net/post-81795.html&highlight=

Persoonlijk denk ik ook niet dat die informatie via snmp eruit te halen valt.
Pagina: 1