Maar één van de vier geheugenbanken werkt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
Een half jaar geleden heb ik een nieuwe pc gekocht en het leek toen of 1 van de geheugenbankjes stuk was. Nu een half jaar later wou ik dit probleem oplossen, maar ik kon alleen het geheugen terug sturen in pakketjes van 2 bankjes. Hierop heb ik 2 nieuwe bankjes gekocht en toen ik deze er bij in stak werkten deze ook niet.

Nu vroeg ik me af wat ik verkeerd heb gedaan, waarom werkt maar 2 van mijn 8 gb aan ram. Dient er meer stroom doorheen gejaagt te worden of is er iets anders wat ik over het hoofd heb gezien?

Specs systeem:
Athlon II X4 635
Club3D HD 5770 1GB
GeIl 4 x 2 GB 1333
Samsung Spinpoint 1TB
Gigabyte GA-770TA
Corsair ATX 400W
Samsung SH-S223L DVD-brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je bedoelt zijn DIMMen, niet banken, dat is iets compleet anders.

Is het geheugen compatible met je systeem? Werkt ander geheugen wel in dit systeem, werkt het geheugen wel in een ander systeem? Heb je de timings en voltages goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het al vanaf het begin is is het misschien een productiefout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®androiid
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-10-2024

®androiid

Euroshopper

Lijkt me toch meer wat Terw_Dan zegt, ga eens na in de usermanual van je moederbord of het geheugen dat je gebruikt compatible is en als het zo is kijk eens in je BIOS naar je instellingen. Daar ligt naar mijn idee het probleem ;)

Pils €0,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
Terw_Dan schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:07:
Is het geheugen compatible met je systeem? Werkt ander geheugen wel in dit systeem, werkt het geheugen wel in een ander systeem? Heb je de timings en voltages goed ingesteld?
Het geheugen staat niet op de lijst van geheugens welke compatible zijn met mijn moederbord, ik heb namenlijk GV34GB1333C9DC geheugen, Deze staan er wel op:

GEIL GV32GB1333C7DC
G13C1 2GB GEIL GG34GB1333C9DC
GEIL GV32GB1600C8DC
GET16C1 2GB GEIL GU34GB1600C7DC

Zal dit het probleem zijn? Ik had namenlijk verwacht dat dit niks uitmaakte.

Omdat ik dacht dat het aan het geheugen lag heb ik 2 extra dimmen gekocht, ook met deze dimmen heeft de computer het probleem. Ander soort geheugen heb ik de computer niet op getest, aangezien ik dit niet heb en ik ook weinig behoefte heb nog meer geheugen te kopen.

Vandaag heb ik het geheugen getest in de computer van een vriend. Met drie van de vier dimmen had de computer geen enkel probleem. Bij nummer 4 deed de computer wel heel raar. Deze is van de serie die ik als eerste kocht dus daarmee kan het probleem uitgelegt worden.De 3 andere dimmen werkten dus goed in het andere systeem. Terwijl mijn systeem gaat hangen als ik meer dan 1 dimm gebruik (nadat ik zo'n 2 minuten gegamed heb bijvoorbeeld).

De voltages etc. staan goed dus hier kan het niet aan liggen lijkt mij.

Waar zal het aan liggen, het geheugen? het moederbord? de compatibility van beide en wat kan ik doen. 2 van de 4 geheugen dimms gaan in ieder geval terug naar de winkel maar dan zit ik nog met twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
stel de modules in je bios goed in, dus de goede snelheid, timings en voltage.

controleer daarnaast of je ze wel volgens voorschrift van de fabrikant in de goede sloten stopt zodat je met 2 modules dual channel draait.

test de modules met memtest86+ een betere test voor kapot geheugen is er niet. blijken 2 moduels samen door de test te komen, test dan je hele systeem op stabiliteit met prime95 of linx

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
De geheugen modules staan goed in de bios.

Heb de testen in prime 95 gedaan en er is niks aan de hand. De andere dingen ben ik nog niet aan toe gekomen. Nu bedacht ik me net wat nieuws, volgens mij is mijn voeding redelijk ligt te noemen (voor het systeem wat ik draai). Zou dit een reden kunnen zijn van bovenstaande of zou prime 95 dat er dan wel uitgevist hebben? Nog één maal mijn specs.

Athlon II X4 635 met Cooler Master hyper TX3
Club3D HD 5770 1GB
GeIl 2 x 2 GB 1333
Samsung Spinpoint 1TB
Gigabyte GA-770TA
Corsair ATX 400W
en een Coolermaster CM690 kast met 2 fans.
Samsung SH-S223L DVD-brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:33
Geheugen zelf ingesteld of door de BIOS laten doen?
Memtest86+ al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
M@rijn schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 23:07:
Geheugen zelf ingesteld of door de BIOS laten doen?
Memtest86+ al geprobeerd?
Qua instellingen BIOS heb ik beide geprobeerd, Memtest86+ nog niet gedraaid want ik heb even geen brandbare cd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Kaheem_Said schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 23:04:
volgens mij is mijn voeding redelijk ligt te noemen (voor het systeem wat ik draai)
Je voeding is perfect. Heb dezelfde, maar in een systeem dat een pak meer stroom nodig heeft.

Er zijn geen BIOS updates beschikbaar voor je moederbord die geheugencompatibiliteit kunnen verbeteren. Vind het wel vreemd dat vergelijkbare modules op de qualified list staan, maar de jouwe toch niet werken. Gigabyte borden zijn over het algemeen niet kieskeurig qua RAM. Aan de andere kant... Geil is zo één van die fabrikanten waar ik met een grote boog omheen loop; precies om zo'n problemen te vermijden. Anders kan je het probleem voorleggen bij de winkel waar je de RAM hebt gekocht en een setje van Kingston vragen, bijvoorbeeld.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJasper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 00:13
Ben ik nou heel dom, of ligt het er gewoon aan dat je een 32-bit systeem hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HerrJasper schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:41:
Hoezo zou dit een 32-bit systeem zijn?

Zijn CPU is 64 bit en zijn moederbord kan tot 16GB aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

HerrJasper schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:41:
Dan verwacht je dat je ~ 4 GByte ziet toch ? (in je os)
Ipv de 2 die die nu krijgt

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 19-05-2011 10:55 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
fish schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:54:
[...]

Dan verwacht je dat je ~ 4 GByte ziet toch ? (in je os)
Ipv de 2 die die nu krijgt
Hij ziet de 4 GB wel in het besturingssysteem, dit is in zijn geheel geen probleem. Het probleem is gewoon dat mijn pc erg onstabiel is met 4 gb geheugen erin. Hier heeft hij bijna geen tot geen last van als ik 2 gb geheugen draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
Memtest heeft net gedraaid. Met 4 GB van het geheugen is niks mis (0 errors). Ook lynxs 95 was geen probleem. Volgens MieJas kan het ook niet aan de voeding liggen, aangezien deze sterk genoeg schijnt te zijn. Dan is het waarschijnelijk dat het aan het moederbord ligt, me dunkt? Of zie ik nog wat over het hoofd?

[ Voor 56% gewijzigd door Kaheem_Said op 21-05-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
Kaheem_Said schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 14:45:
Memtest heeft net gedraaid. Met 4 GB van het geheugen is niks mis (0 errors). Ook lynxs 95 was geen probleem. Volgens MieJas kan het ook niet aan de voeding liggen, aangezien deze sterk genoeg schijnt te zijn. Dan is het waarschijnelijk dat het aan het moederbord ligt, me dunkt? Of zie ik nog wat over het hoofd?
Denk ik nu verkeerd of niet?
Pagina: 1