Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik maak gebruik van illustrator CS5 en zit met het probleem dat mijn y as aan de bovenkant begint.
Nu kan ik met de rullers het wel omlaag slepen. Alleen wil ik ook dat als ik x en y op 0 zet het object ook links onder staat... en als ik dan vervolgens x en y op bijv 100 zet dat me object dan naar rechts boven gaat. en dat gaat nu naar rechts onder!

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Het lege vakje tussen de rulers in, linksboven, is je 0 punt. Dit kan je gewoon verslepen naar een locatie binnen je document :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik inderdaad ook gevonden... Alleen als ik nu bijv 100mm bij y invul dan gaat me object 100 onder me artboard zitten inplaats van naar boven! (oftewel het staat een soort van op de kop...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Dan vul je toch - 100 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik dus niet.. omdat ik weet dat het niet nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oftewel + moet boven de Y en - eronder.... dit is voor zover ik weer standaard... en bij mijn collega staat dit nu ook zo.. (bij mij gisteren ook nog).... alleen nu om een vage reden niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 16:06:
Oftewel + moet boven de Y en - eronder.... dit is voor zover ik weer standaard... en bij mijn collega staat dit nu ook zo.. (bij mij gisteren ook nog).... alleen nu om een vage reden niet meer
Nee, dat is niet standaard; standaard is dat de linealen (rulers) linksbovenaan beginnen. :)

Maar er moet vast wel een oplossing te vinden zijn. Even Googlen op illustrator ruler bottom levert op:

http://forums.adobe.com/message/1270864
http://blogs.adobe.com/in...tes_in_illustrator_c.html

Als ik het goed lees onder die tweede link kun je in AI CS5 de origin van je rulers wel instellen, in voorgaande versies niet.

Overigens, als ik in CS2 de ruler origin (het vakje) versleep naar rechtsonder, rekent hij ook vanaf daar. 0 is in de hoek, en links bovenaan mijn document is 300. Het lijkt me dat je dan ook gewoon, door waardes te verhogen, je objecten omhoog verschuift.

Wil dat niet, kun je dan met een screenshot laten zien wat het verschil tussen die van jou en van je collega is?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Dark Blue schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:02:
[...]

Nee, dat is niet standaard; standaard is dat de linealen (rulers) linksbovenaan beginnen. :)

.....
Daar moet ik je helaas toch ongelijk in geven :$,

Het is al jaren standaard dat alle rulers in Adobe software linksboven beginnen met uitzondering van Illustrator, daar is tot nu toe altijd linksonder het nulpunt geweest (de linealen staan wel links en boven).

In CS5 is dit als het goed is in te stellen
Edit: dit leek zo te zijn, maar kennelijk toch niet

Overigens is ook in de oudere versies de origin te verleggen door in de linkerbovenhoek tussen de linealen te klikken en met de muis ingedrukt naar het nieuwe gewenste nulpunt te slepen. Ditzelfde geld in Indesign.

Ik gok dat Adobe dit gewijzigd heeft om een meer algemene situatie te creëren, ik werk zelf nog niet met CS5, maar kan me voorstellen dat het enorm wennen is!

[ Voor 36% gewijzigd door floriske.nl op 29-04-2011 16:16 ]

Pagina: 1