Pc gaat niet meer aan, voeding ok, moederbord krijgt stroom?

Pagina: 1
Acties:

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Sinds gisteren gaat mijn pc ineens niet meer aan, doet helemaal niks, ook geen piepjes of fans die gaan draaien. Lampje (blauw ASUS logo) brandt wel zodra ik de voeding aan heb. Niks bijzonders gebeurd, enkel dat ik hem de avond ervoor handmatig uit moest zetten door de aan/uit knop ingedrukt te houden, omdat windows tijdens afsluiten bleef hangen. (had ik wel vaker)

Hardware:
Asus P5B-deluxe wifi
Enermax Liberty 500W
E6600 @3,0 + Arctic Freezer Pro
4x 1GB DDR667 ram

Ik heb nu het MB eruit gehaald en enkel de PSU + CPU (=cooler) + RAM aangesloten.

- Wanneer ik de voeding aan schakel gaat het blauwe ASUS logo op mb branden, dus MB krijgt stroom
- Met powerschakelaar van eigen en van oude pc geprobeerd aan te zetten maar niks.
- Voeding getest door met de groene en zwarte draad te shorten, 1 case fan + 1 HD aangesloten en die gaan aan dus voeding lijkt in orde.
- Ook met alle RAM verwijderd doet het helemaal niks, geen fans, geen piepjes of post.

Ik ga er een beetje van uit dat het moederbord (dik 5 jaar oud) kapot is en heb inmiddels al een nieuwe (1155 + 2600K cpu) besteld. Maar toch zit het me niet lekker dat ik niet zeker weet hoe dit nou gekomen is en of dit nog te fixen valt.

Wat kan ik nog doen en hoe kan ik uitsluiten dat het mn cpu is die kapot is? Suggesties zijn welkom, dank. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om te booten moet je sowieso een VGA kaart aansluiten, anders zal het ding niet doorstarten.
En je CPU kun je simpelweg in een ander moederbord prikken en kijken of die het daar wel doet.

• TTZ
Terw_Dan schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:23:
Om te booten moet je sowieso een VGA kaart aansluiten, anders zal het ding niet doorstarten.
En je CPU kun je simpelweg in een ander moederbord prikken en kijken of die het daar wel doet.
Ik onboard VGA, ook goed? Maar geen mobo met socket waar deze cpu op past helaas...

Als de cpu kapot is, klopt het dat het mobo dan ook inderdaad niks meer doet? Ik vraag me meer af of het plausibel is dat een mobo of cpu er zo ineens mee ophoudt namelijk, zonder uitzonderlijke stress oid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Onboard VGA (of IGP) is ook goed, maar dat heeft een P5B toch helemaal niet?

Zonder CPU doet een moederbord ook niets meer, hooguit een poweronsignaal ontvangen en aangaan. Voor de rest is een CPU nodig.

• TTZ
Terw_Dan schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:42:
Onboard VGA (of IGP) is ook goed, maar dat heeft een P5B toch helemaal niet?

Zonder CPU doet een moederbord ook niets meer, hooguit een poweronsignaal ontvangen en aangaan. Voor de rest is een CPU nodig.
Je hebt gelijk, geen onboard VGA maar dat nog nog zou ie iets moeten doen, fans aan etc zonder videokaart erin. Maar heb t getest en ook mét vidoekaart doet ie helemaal niks.

Heeft het misschien zin om enkel de cpu power van de voeding te connecten en dan handmatig de voeding te starten door de groene en zwarte draad te shorten? Dan werkte namelijk maar dat heb ik niet gedaan met een voedingskabel aan het moederbord. Zou de cpu fan dan moeten gaan draaien oid?

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14
Is de aan/uitknop niet stuk?
test dat eens met een multimeter.
Anders gewoon even de pinnetjes van de aan/uit-schakelaar op t mobo even shorten.

[ Voor 40% gewijzigd door GAIAjohan op 28-04-2011 14:57 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• TTZ
GAIAjohan schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:56:
Is de aan/uitknop niet stuk?
test dat eens met een multimeter.
Anders gewoon even de pinnetjes van de aan/uit-schakelaar op t mobo even shorten.
Heb ik getest, ook andere schakelaar geprobeerd en later ook handmatig door de pinnetjes (kort) te shorten. Helemaal niks. Het irriteert me alleen dat het Asus logo wel oplicht als ik de voeding aan zet, maar het mobo verder nergens op reageert.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:15
TTZ schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:59:
[...]

Heb ik getest, ook andere schakelaar geprobeerd en later ook handmatig door de pinnetjes (kort) te shorten. Helemaal niks. Het irriteert me alleen dat het Asus logo wel oplicht als ik de voeding aan zet, maar het mobo verder nergens op reageert.
Je hebt geen usb apparaten/hubs aangesloten he?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enkel de groene en zwarte draad kortsluiten wil niet zeggen dat een voeding nog goed is want een voeding kan dan wel opstarten, maar instorten op het moment dat er meer stroom gevraagd word wanneer ie niet meer helemaal optimaal is.

Verwijderd

als je je kast eventjes opendoet en dan opstart gaat er als het goed is een klijn lampje op je moederbord branden. als er geen lampje gaat branden denk ik dat je moederbord gewoon versleten is omdat hij ook al meer dan 5 jaar oud is. en de tip van de usb-hub is ook goed opgemerkt want dat probleem heb ik wekelijks met mijn laptop.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
De voeding kan ook defect zijn, dat er wat lampjes gaan branden wil niets zeggen. De voeding heeft meerdere lijnen naar het moederbord lopen, is de lijn van de cpu defect dan krijgt de cpu niet genoeg stroom en doet ie dus niets, maar dan krijgt het moederbord wel stroom.

Probeer toch eens een andere voeding om dat uit te sluiten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1