AMD Phenom II X4 955 BE op Foxconn AV6MX (AM2+)?

Pagina: 1
Acties:

• arendhorst
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 13:01
Hallo tweakers,

Eerst de basisvraag: gaat mijn Foxconn A6VMX (AM2+ socket) een Ph2 955 BE trekken? Qua BIOS wel, maar qua tdp? Mijn huidige Phenom 9500 heeft een tdp van 95W, terwijl de 955 een tdp van 125W heeft. Al googlend ben ik er niet achtergekomen wat mijn moederbord maximaal ondersteund, en op de lijstjes met ondersteunde cpu's staat de Phenom 1 niet eens, dus die zijn ook niet echt behulpzaam.

Iets meer context: ik wil mijn huidige systeem geleidelijk updaten. Wat specs van mijn huidige systeem:

- Phenom X4 9500 2.2GHz (OC'ed tot 2.6 icm Arctic Cooling Freezer 64 Pro)
- Foxconn A6VMX (AM2+)
- 2*2GB DDR2 800MHz Kingston geheugen
- 450W voeding
- XFX 5770 1GB
- 120 GB OCZ Vertex2 SSD
- 2*320 GB Samsung HDD (raid0)
- Windows 7-64 bit
- Philips 22" led 1080p

Het plan is als volgt:
1. CPU vervangen door een 955 BE
2, Mobo upgraden naar AM3 met 8GB DDR3, USB3.0 en 2 pci 2.X 16x
3. Voeding vervangen zodat ik een tweede 5770 in CF kan draaien.

En dit alles met tussenpozen van een maand of twee. Met wat geluk is de 955 wel te OC'en tot ongeveer 4.0 GHz, en dan is het imo een lekker systeempje. Upgraden in stapjes bevalt me prima, zo heb ik eerder al mijn HD3850 vervangen voor de 5770, en een SSD aangeschaft. Mijn bovenstaande vraag gaat dus eigenlijk over de haalbaarheid van mijn plan. Wanneer mijn huidige mobo de PhenomII niet gaat trekken, moet ik stap 1 en 2 samenvoegen en dan is het niet echt geleidelijk meer.

Graag jullie advies hierover, en het aanstippen van zaken die ik over het hoofd heb gezien wordt ook zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt,

Arend

[ Voor 0% gewijzigd door arendhorst op 29-04-2011 11:50 . Reden: typo ]

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-02 13:49
Volgens mij ga je dat niet redden doordat je moederbord een TDP van 95W heeft en je daardoor geen processor van 125W erop kan zetten.

Verwijderd

Als je MOBO een max TDP van 95 watt dan is het niet wijs om er een cpu op te monteren van 125 watt TDP!Waarschijnlijk zal het wel werken bij idle of minimale belasting maar zodra je gaat belasten dan zullen de fouten gaan optreden!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 09:20
Oplossing? Stap 1 en 2 omdraaien?

No Gillette, No Minette

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan heeft hij eerst een AM3 bordje waar zijn AM2+ CPU niet in past, en moet hij alsnog een nieuwe CPU kopen....handig.

Gabriël AM5

• arendhorst
Bedankt voor de snelle reacties. Wanneer 95W inderdaad de max is voor mijn mobo - heb je ook een linkje om te staven Dylan93? - dan is deze cpu niet geschikt. Een Ph.II 945 zou dan wel kunnen, maar die heeft geen geunlockte multiplier waardoor de potentiele meerwaarde een stuk kleiner is.

Stap 1 en 2 omdraaien kan niet, aangezien een AM2 cpu niet op een AM3 moederbord kan.

Verwijderd

AM2+ cpu past niet op een AM3 mobo??

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:23
Je hebt verschillende modellen van de 955. je zult deze moeten hebben, als je hem met je huidige mobo wilt kunnen draaien, rekining houdende met de maximale TDP van 95 watt: de HDX955WFK4DGM zie http://www.cpu-world.com/...%20-%20HDX955WFK4DGM.html voor meer info. dit model van de 955 heeft een TDP van 95 watt. ;)

Edit: vreemd genoeg zeggen ze hier bij AMD dat ie toch 125 watt TDP heeft... wat het nou is weet ik eerlijk gezegd ook niet meer hoor ;)

Nogmaals edit: Hier staat wel een nieuwsbericht met dat de 95 watt versie bestaat http://www.cpu-world.com/...ured_and_benchmarked.html

[ Voor 67% gewijzigd door MineTurtle op 28-04-2011 15:00 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• arendhorst
Als ik zou weten waar ik die kan halen dan is dat wel het einde van alle vragen. Heeft het trouwens met de stepping te maken? C2 = 125W en C3 = 95W?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

PeaceNlove

Deugleuter

Je hebt je CPU nu ook al een overclock gegeven, dus hoogstwaarschijnlijk zit je CPU nu ook al boven de 95W TDP. Daar is je moederbord ook nog niet stuk van gegaan, dus als je de 955 op stock laat zou het wellicht kunnen.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je moederbord BIOS wel de CPU codes moet kennen op de 955 correct te herkennen. Met een beetje pech loopt je CPU straks maar op een hele lage snelheid en met veel pech POST je moederbord gewoon niet met de 955.

Ik heb zelf ook een moederbord dat officieel de PhenomII niet ondersteund en ook maar tot 95W TDP ondersteund, maar ik heb er toch een 955 125W inzitten die ook goed herkend wordt met de laatst beschikbare BIOS-update. Mij advies is daarom om het vooral lekker te proberen, maar hou er wel rekening mee dat het gewoon niet werkt en dat je eventueel toch je moederbord sloopt door de CPU.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:06
Heeft het trouwens met de stepping te maken? C2 = 125W en C3 = 95W?
Wikipedia: List of AMD Phenom microprocessors
Al googlend ben ik er niet achtergekomen wat mijn moederbord maximaal ondersteund, en op de lijstjes met ondersteunde cpu's staat de Phenom 1 niet eens..
Weet je dan wel zeker dat er bios ondersteuning is voor deze cpu's, anders gaat 't natuurlijk sowieso niet lekker werken.

/edit: Even op de foxconn site gekeken (neem trouwens aan dat je de A6VMX hebt en niet de AV6MX?) en de laatste bios ondersteunt wel een aantal 95W Phenom II's (met de 910 als snelste) dus mogelijk dat het gaat werken, maar kan ook zijn dat 125W cpu's expliciet geblocked worden. Zoals hierboven werd gezegd, je kunt het er voor tijdelijk misschien op wagen, maar ga dan iig niet overklokken. Als je je bordje sloopt is tot daar aan toe, maar zou zonde zijn als deze je nieuwe cpu ook meeneemt.

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 29-04-2011 11:03 ]

• arendhorst
Mijn samenvatting van jullie wijsheid:

- A6VMX ondersteunt max 95W TDP (volgens CPU-Z, had ik eerder moeten checken);
- Volgens de Wiki lijst zijn de Black Editions minimaal 125W TDP;
- 125W TDP cpu op een mobo dat tot 95W ondersteunt zou misschien kunnen werken, maar proberen is niet zonder risico.

Ik heb niet zoveel zin om het risico te nemen, dus ik ga geen 955 op mijn huidige mobo plakken. De upgrade moet dan maar in één keer, ook leuk om vast naar uit te kijken. Bedankt voor de reacties, hoewel de uitkomst jammer is heb ik precies gekregen waar ik voor kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door arendhorst op 30-04-2011 23:14 ]

Pagina: 1